Välkommen Gäst! Logga in eller registrera ett konto.

Logga in











Forumtråd

Välkommen till Fuska.nus forum. För att kunna skriva i forumet måste du vara medlem och inloggad. Medlem blir du gratis genom att klicka på Registrera dig i logga in-rutan. Men du kan kika runt i alla forumen och läsa även om du inte är inloggad.



Förslag på förbättringar till sidan

15/09 -12 18:32 Ackinna

Ackinna

685 XP 31 inlägg

Silver_ skrev:
Forsa skrev:
Silver_ skrev:
Aja, men jag måste bara säga att det verkar onödigt att få ett meddelande för varje inlägg som skrivs i en tråd man premunerar i. För det är väl det ni menar när ni skriver "Prenumenera på tråden"?

En nyskapad tråd i exempelvis Debatt-forumet kan det skrivas bra mycket saker i på en dag, och när man sedan loggar in på kvällen har man 10 systemmedelanden där det endast står att en medlem har skrivit i tråden samt vad den har skrivit.

Du skulle ju knappast få ett meddelande för varje inlägg som skrivs. Skulle funktionen utvecklas skulle det förmodligen bli något i stil med ett utropstecken bredvid en ny länk i menyn så fort en tråd du följer har nya svar i sig, vilken skulle leda dig till en lista med länkar till trådarna. Kolla runt i några andra forum så förstår du hur jag menar. Denna funktion är vanlig i forum.

Puhh... Skulle någon medlem bara kunna tala om för mig i vilka fall funktionen skulle vara till någon hjälp vid användning. Jag måste säga att man är väldigt lat om man inte orkar gå in i forumet och se om det möjligtvis är ett grönt "plus" efter trådens namn.


Får ursäkta om du tycker att min ton blir lite... taggig nu.. meeen...

Om alla tänker i de banorna så är det inte konstigt om forumet här inne kommer vara halvdöd framöver också.

Faktumet är, din teori att inte behövas och att man kan orka kolla in sina länkar den fungerar bara om  man inte har för många foruminlägg igång samtidigt.. om man använder forumet flitigt då blir det många länkar man själv måste hålla koll på.

Vid flitig användning skulle det vara praktiskt med något underrättelse-meddelande när det skrivs nytt inlägg i en tråd man är intresserad av att följa

15/09 -12 18:35 The_new_cake

The_new_cake

6336 XP 1408 inlägg

Skulle även kunna tänka mig att det inte är helt ovanligt att man är intresserad av en tråd - men faktiskt inte har något att skriva i tråden vid tillfället. Då skulle en "följ tråd"-funktion också kunna vara användbar.

15/09 -12 19:44 Silver_

Silver_

3840 XP 1019 inlägg

Ackinna skrev:
Om alla tänker i de banorna så är det inte konstigt om forumet här inne kommer vara halvdöd framöver också.

Jag kan erkänna att jag brukar vara negativ till de flesta idéerna som föreslås på sidan. I själva verket beror det på att jag är en sådan person som ser nackdelarna framför fördelarna (man kan också säga att jag ser konsekvenserna av det som kan hända). Det som avgör om jag ska gilla en idé är hur jag föreställer mig att saken ska fungera på sidan, om sidan har nytta/kan utvecklas av idéen, om det skulle bli någon skillnad mellan nuet och hur det skulle bli om man tilsatte förslaget samt om medlemmarna på sidan skulle ha nytta av det.

Enligt mig är din idé om en "Prenumera-på-tråd"-funktion riktigt onödig eftersom att jag inte ser hur vi medlemmar har nytta av idén. I vilket fall som helst verkar du fått med en del spelmoderatorer på din sida... 
Ackinna skrev:
Faktumet är, din teori att inte behövas och att man kan orka kolla in sina länkar den fungerar bara om  man inte har för många foruminlägg igång samtidigt.. om man använder forumet flitigt då blir det många länkar man själv måste hålla koll på.


Om jag ska skryta lite använder jag forumet rätt så flitigt, bland annat med tanke på att jag har en del foruminlägg i min "historik" ;D. Jag tror dessvärre inte att det finns så många på den här sidan som använder forumet lika fltigt som under V4. De få som väl skriver i vårat forum håller sig, tyvärr, inne i "Tidsfördriv" (tragiskt, jag vet) som däremot inte alls har så interesanta trådar (kanske 1-2 st.). Om man vill se om någon har skrivit i en kul tråd kan man se om det har dykt upp ett grönt "plus" innan namnet på tråden. Kan någon svara på vad som är så svårt/jobbigt med det?

(:=           
):=
|:=

15/09 -12 20:06 Mal_ganis

Mal_ganis

9643 XP 820 inlägg

Ackinna skrev:

Om alla tänker i de banorna så är det inte konstigt om forumet här inne kommer vara halvdöd framöver också.



Forumet härinne är inte dött på grund av bristen av funktioner, forumet dog i takt med att det blev lättare och lättare att hitta fusk och spel överallt samt andra spelforum som öppnades. Att då en hemsida som är över tolv år gammal ska kunna konkurrera med ex. Flashback och Sweklockers är ganska önsketänkande men dock så osannolikt.

Fuska är mer eller mindre ett spelforum för den yngre generationen. Och det lär nog förbli så. Jag tycker inte du ska ålägga skulden på hur forsas eller Silvers tankesätt. Det skulle faktiskt, roligt nog, bara förlöjliga dig själv.

People aren't actually retarded, they're just completely fucking clueless.

16/09 -12 13:11 Silver_

Silver_

3840 XP 1019 inlägg

Nu kommer jag och tjatar med lite mer förslag igen. Respons, tack!


• Jag tycker inte att medlemmar ska kunna betygsätta sina egna fusk. Detta ska bara finnas tillgängligt för övriga medlemmar, eftersom att det finns vissa som ger sig själv en 10:a, och när man sedan ska anmäla ett felaktigt fusk får man bara förklaringen "Fusket har ett för högt betyg för att förtjänas att tas bort från sidan" av spelmoderatorerna.

• Att man kan skriva rubriker när man skickar ut klubbrev kan utnyttjas på ett negativt sätt. Det är möjligt att en "dålig" huvudansvarig skickar ut helt onödiga texter till sina medlemmar istället för att skriva en seriös text om klubben. Enligt mig är "Klubbtips från klubben X" en fin rubrik som passar till alla klubbar.

• Efter en del forskning i forumet har jag funnit ett bra förslag om att det ska finnas "tags" för att finna fusk. Jag tror att det skulle bli enklare att leta reda på ett specifikt fusk om detta kunde bli uppenbart på sidan. För mer infomation kan man läsa i den här tråden.

• Det finns en del spel vars recensionslager är stort. Ett exempel är The Sims 2 som har hela 108 recensioner inskickade. Min fråga är om det är möjligt att se alla recensioner, istället för ett tjugotal.

• Jag tycker att alla ska ha läst Fuska.nus speltest-guide innan en recension ska skapas på sidan. Enligt mig borde det vara mer uppenbart att man ska läsa den innan man skickar in, så vore det möjligt att "förstora" den?

• På flera ställen finner man att det står den gamla termen "speltest" istället för den nya, "recensioner". För nya medlemmar kan detta bli lite förvirrande så mitt förslag är att ändra namn på de ställen där det står "fel".

• Jag vill gärna ta upp Mal_ganis förslag om klubbaktivitet istället för antal medlemmar. När jag ska gå med i en klubb vill jag hellre veta hur aktiv klubben är istället för hur många medlemmar som finns där, eftersom att det är roligare att vara med i en aktiv klubb med få medlemmar istället för i en oaktiv klubb med många medlemmar.

• Jag har fått för mig att The_new_cake har nämnt något om "snabbknappar" till BBCodes. Jag är för detta förslag och tycker att det borde införas. Om jag inte har fel fanns/finns detta i tillägget Fuska+?

• Har upptäckt att Fuska.nu har en egen "blogg" där det "skrivs" om vad som händer och eventuella nyheter: http://fuskanu.webblogg.se/. Hur går det med den och finns den fortfarande i tankarna? Man kunde egentligen anta att ödet skulle bli som detta...
Hur går det med Fuska.nus Facebook, kan man fråga sig? Är den vidare aktiv? http://www.facebook.com/pages/Fuskanu...

• Som omtalat borde reglerna uppdateras, framför allt kring reklamen på sidan och i forumet.

• Något som jag tycker är viktigt med sidan är när medlemmar påpekar saker. Felet är att man skapar nya trådar om varenda litet stavfel, men om det finns möjlighet att klistra felstavningstråden kanske detta skulle förhindra att nya trådar skapas. Kanske något att tänka på? http://fuska.nu/forum/trad.php?id=209...

• På spelens första sida kan man bli förvirrad. Här finns en meny där det bland annat står "Översikt", "Koder", "Allmänna fusk", "Guider" och "tips". Beroende på hur mycket fusk som finns står det en parantes med antalet innom sig, efter fusket med det ämnet. Om det t.ex. finns 2 fusk med kategorin "Koder" ska det stå "Koder (2)" och inget annat. Ett bevis är: http://fuska.nu/spel/pc/thesims3/

Oj vad jag formulerade mig konstigt. Ursäkta. Säg till om ni inte förstår.

• När jag var en nybliven medlem måste jag erkänna att många av mina fusk blev "Ej godkända". Jag tyckte alltid att (hjälp)moderatorerna var dåliga på att skriva anledningen till att fusket inte blir godkännt och hur man kan förbättra sig. Sist jag fick ett "Ej godkännt" fusk var man också väldigt dålig på att skriva anledningen till varför det inte blev godkännt. Snälla spelmoderatorer, skriv varför fusk inte blir godkännda!

• Funktionen "Sök i forumet" fungerar lite 'sådär'. Det är svårt att förklara men när man tar sig en titt förstår man direkt vad jag menar. Kanske dags att göra en ändring?

• Jag vill uppmärksamma The_new_cakes presentation för mer förslag om förbättringar.



Jag tackar för att läsaren tar sig tid att läsa igenom mina förslag och tips, ger mig ärlig respons och berömmer mig riktigt mycket! ;)

(:=           
):=
|:=

16/09 -12 16:21 The_new_cake

The_new_cake

6336 XP 1408 inlägg

Silver_: Jag håller med på de flesta punkter, men det finns väl en del saker som jag vill påpeka lite om... Dels klubbrev, där jag inte ser det som ett problem ännu. Jag tror knappt det händer idag att klubbansvariga utnyttjar klubbrev-funktionen, och ser istället fördelar med att man kan ändra klubbrevens rubrik. Dessutom skulle jag gärna se att tiden för klubbrev ändrades - och istället för att man ska kunna skicka ut klubbrev med exakt en veckas mellanrum så ska man kunna skicka ett klubbrev sju dagar senare. Det vill säga, skickar en klubb ut ett klubbrev på söndag klockan 15:43, så ska nästa klubbrev gå att skicka ut när som helst söndagen därefter.

Jag tror för den delen att alla recensioner syns just nu? Det är väldigt många recensioner och det är svårt att hitta runt bland dem, ja. Men jag tror alla finns där och är synliga. Finns nog dessvärre inte mycket bättre att att rangordna dem, förutom om man exempelvis lägger in recensionens betyg i rubriken på något sätt.

Problemet med speltestguiden (som dessutom borde byta namn) är att den inte är fullt så uppdaterad och bra som man skulle kunna önska, den pratar bland annat om den "nya förändringen" med tre rutor, en förändring som skedde för ett antal år sedan nu.

I samband med Mal_ganis förslag om klubbaktivitet så ändrades en del i klubbforumen om - och de som inte är medlem i klubben kan nu se när senaste inlägget i klubbens underforum skrevs. Detta för att kunna få sig en bild av hur aktiv klubben är. Givetvis skulle detta kunna gå att förbättra avesvärt, men just nu vet jag inte riktigt om jag känner ett behov av det...

Fuska+ genomgår just nu en uppdatering och kommer när det är färdigt innehålla snabbknappar för BBCodes, något som det inte gör idag. Med tanke på hur många det är som faktiskt missar att BBCodes fungerar så skulle jag vilja tro att "snabbknappar" kommer komma officiellt snart också.

Bloggen är tills vidare nerlagd om jag förstått situationen rätt, det arbetas på ett nytt system som kommer ersätta bloggen på ett mycket bättre sätt. Facebook-sidan går väl inte så jättebra för heller, och jag tror en hel del av oss har tappat orken att uppdatera (jag själv har inte tillgång till att uppdatera Facebook-sidan däremot).

Tanken är att det enbart ska finnas ett kodfusk per spel i framtiden, vilket är anledningen till att man tagit bort antalet som står efter koder. Sen att vi är dåliga med anledningar till fusk kan nog stämma, och det känns jättedåligt just nu när det knappt kommer in några fusk. Vi borde verkligen göra allt vi kan för att förklara varför ett fusk inte blir godkänt, i hopp om att medlemmar tar sig tiden att rätta till felen och skicka in fusken igen.

16/09 -12 16:30 Forsa

Forsa

7979 XP 566 inlägg

Silver_ skrev:
• På spelens första sida kan man bli förvirrad. Här finns en meny där det bland annat står "Översikt", "Koder", "Allmänna fusk", "Guider" och "tips". Beroende på hur mycket fusk som finns står det en parantes med antalet innom sig, efter fusket med det ämnet. Om det t.ex. finns 2 fusk med kategorin "Koder" ska det stå "Koder (2)" och inget annat. Ett bevis är: http://fuska.nu/spel/pc/thesims3/

Anledningen till varför koder inte visar något frekvensvärde är för att koder är tänkt att visas som en enda sida istället för massor av olika. Alla koder kommer, förhoppningsvis, stå listade i "samma fusk" i framtiden.

http://open.spotify.com/user/forsafor...

Mitt stream: Twitch.tv/Pottoww

17/09 -12 15:58 Silver_

Silver_

3840 XP 1019 inlägg

The_new_cake skrev:
Jag tror för den delen att alla recensioner syns just nu? Det är väldigt många recensioner och det är svårt att hitta runt bland dem, ja. Men jag tror alla finns där och är synliga. Finns nog dessvärre inte mycket bättre att att rangordna dem, förutom om man exempelvis lägger in recensionens betyg i rubriken på något sätt.

Om man ska vara exakt är endast 50 recensioner synliga (jag tog mig tid att räkna dem), vilket innerbär att det är möjligt att en hel del bra recensioner kan ligga undangömda. Det vore bättre om vi fick fram dessa än att halvbra recensioner ligger framme.
Troligen finns det mer spel med alldeles för många recensioner inskickade, tyvärr.


men just nu vet jag inte riktigt om jag känner ett behov av det...

Fast det gör nämligen jag. Vad jag vet så blundar många (jag säger inte att alla gör det) i crewet för just klubbsektionen, vilket känns trist för att den faktiskt är en del av Fuska.nu. Jag vet att det finns många medlemmar som håller till i rollspelsklubbar, dagligen, och det vore tragiskt om vi inte hjälptes åt att förbättra deras intressen på sidan. Även om klubbsektionen inte är så aktiv nu tycker jag att vi ska hjälpas åt att låta den bli det, genom att tillsätta nya funktioner.


Problemet med speltestguiden (som dessutom borde byta namn) är att den inte är fullt så uppdaterad och bra som man skulle kunna önska, den pratar bland annat om den "nya förändringen" med tre rutor, en förändring som skedde för ett antal år sedan nu.

Då är det altså inte bara reglerna som bör ändras. Våran "speltest"guide behöver också updateras.



Bloggen är tills vidare nerlagd om jag förstått situationen rätt, det arbetas på ett nytt system som kommer ersätta bloggen på ett mycket bättre sätt. Facebook-sidan går väl inte så jättebra för heller, och jag tror en hel del av oss har tappat orken att uppdatera (jag själv har inte tillgång till att uppdatera Facebook-sidan däremot).

Inte undra på att det går så dåligt för sidan. Om vi ska komma någon vart behöver vi saftig reklam som säger "Hej! Här finns vi!!", och inte massa tävlingar som allmänheten är helt oinformerad om. Någon måste ta tag i att reklamera om sidan, någon som inte tröttnar efter några månader.


Sedan skulle jag vilja be FIQ att läsa igenom mina förslag och sedan nämna om han tänker genomföra något av dessa, och när det kommer ske. Tack!

(:=           
):=
|:=

17/09 -12 16:50 Forsa

Forsa

7979 XP 566 inlägg

Silver_ skrev:
Inte undra på att det går så dåligt för sidan. Om vi ska komma någon vart behöver vi saftig reklam som säger "Hej! Här finns vi!!", och inte massa tävlingar som allmänheten är helt oinformerad om. Någon måste ta tag i att reklamera om sidan, någon som inte tröttnar efter några månader.

Att reklamera något har ingenting med reklam att göra... Du syftar nog på att marknadsföra. Men ja...

För det första, det är inte så enkelt som du tror att bara "marknadsföra" en sida. Man kan inte bara, helt fritt och gratis, kasta upp annonser och reklam över hela Internet och hela Sverige. För det andra är det trotts allt FL-net som ska stå för annonser. Givetvis annonser på Fuska.nu, men även annonser om Fuska.nu.

Jag bad FL-net att betala en annons på Facebook förut (som kostar några hundralappar). Det meddelandet var det första jag aldrig fick något svar på, så den idén gick i väggen redan där.

http://open.spotify.com/user/forsafor...

Mitt stream: Twitch.tv/Pottoww

17/09 -12 17:20 The_new_cake

The_new_cake

6336 XP 1408 inlägg

Silver_: Jag håller med om att det är många som blundar för klubbsektionen, och anledningen till det är väl att ingen i nuvarande administrationssytem har i uppgift att kontrollera klubbsektionen. Det innebär kort och gott att det inte behöver finnas någon i administrationen som behöver arbeta för att få klubbsektionen att fungera på ett bra sätt.

Rörande Facebook-sidan så kan jag nämna att jag har skickat helt färdig kod för FIQ för att lägga in en gilla-knapp på Fuska.nu. Just nu finns där 48 gillningar, och det beror väl mestadels på att det inte finns någon koppling alls mellan Fuska.nu och Facebook-sidan. Löser sig det så får Facebook-sidan fler gillningar och får sidan fler gillningar så kommer nog en del orka hålla liv i den bättre. Som sagt var har inte alla tillgång till Facebook-sidan, och jag har ingen riktig koll på vilka som faktiskt har tillgång till att göra inlägg där. Det skulle också vara det absolut bästa sättet att göra reklam för sidan (att betala annonser är inte alls lika effektivt).

Kan även passa på att nämna att jag har tagit upp en diskussion om reglerna bland moderatorerna. Sådana diskussioner tar dock oftast väldigt lång tid, och det är idag omöjligt att försöka beräkna när det kan tänkas vara färdigt och vilka förändringar som kan tänkas bli.

17/09 -12 17:25 Silver_

Silver_

3840 XP 1019 inlägg

Forsa skrev:
Silver_ skrev:
Inte undra på att det går så dåligt för sidan. Om vi ska komma någon vart behöver vi saftig reklam som säger "Hej! Här finns vi!!", och inte massa tävlingar som allmänheten är helt oinformerad om. Någon måste ta tag i att reklamera om sidan, någon som inte tröttnar efter några månader.

Att reklamera något har ingenting med reklam att göra... Du syftar nog på att marknadsföra. Men ja...

För det första, det är inte så enkelt som du tror att bara "marknadsföra" en sida. Man kan inte bara, helt fritt och gratis, kasta upp annonser och reklam över hela Internet och hela Sverige. För det andra är det trotts allt FL-net som ska stå för annonser. Givetvis annonser på Fuska.nu, men även annonser om Fuska.nu.

Jag bad FL-net att betala en annons på Facebook förut (som kostar några hundralappar). Det meddelandet var det första jag aldrig fick något svar på, så den idén gick i väggen redan där.

Självlart är det inte lätt att marknadsföra en internetsite, och framför allt inte billigt, vilket är jag medveten om. Mitt förslag är att medlemmar ska få chansen att lägga till Fuska.nu-banners på sina egna sidor. Jag vet inte om det kan göra en så stor skillnad, men det är i alla fall någon form av reklam (var inte detta möjligt att göra under V4?).
Och sen det här med Facebook; Om Fuska.nu har en egen sida på Facebook tycker jag att det är bland de bästa sätten att "locka" hit nytt folk. Använd den!
Att reklamera kostar och om man inte är beredd att betala för det får man utnyttja det man har chans till att göra.

(:=           
):=
|:=

17/09 -12 17:27 Silver_

Silver_

3840 XP 1019 inlägg

The_new_cake skrev:

Rörande Facebook-sidan så kan jag nämna att jag har skickat helt färdig kod för FIQ för att lägga in en gilla-knapp på Fuska.nu. Just nu finns där 48 gillningar, och det beror väl mestadels på att det inte finns någon koppling alls mellan Fuska.nu och Facebook-sidan. Löser sig det så får Facebook-sidan fler gillningar och får sidan fler gillningar så kommer nog en del orka hålla liv i den bättre. Som sagt var har inte alla tillgång till Facebook-sidan, och jag har ingen riktig koll på vilka som faktiskt har tillgång till att göra inlägg där. Det skulle också vara det absolut bästa sättet att göra reklam för sidan (att betala annonser är inte alls lika effektivt).

Kan även passa på att nämna att jag har tagit upp en diskussion om reglerna bland moderatorerna. Sådana diskussioner tar dock oftast väldigt lång tid, och det är idag omöjligt att försöka beräkna när det kan tänkas vara färdigt och vilka förändringar som kan tänkas bli.

Härligt, och kul att någon tar tag i saker!


EDIT:
Angående klubbar; Hela Fuska.nus administration har till uppgift att sköta om och underhålla sidan, men dock i olika områden. För tillfället finns det ingen som har ansvarsområdet klubbar, men detta innerbär ändå inte att ingen har till uppgift att sköta om dem. De är ju fortfarande en del utav sidan! Hela administrationen borde hjälpas åt med att underhålla klubbsektionen, såvida man inte tar in en person i crewet som sköter om just klubbarna, vilket känns väldigt överdrivet...

Det känns så... dumt att vissa tänker att "klubbarna inte tillhör mitt ansvarsområde, så någon annan får sköta det istället". Klubbarna är en del av sidan och alla i administrationen har till uppgift att sköta om den!

(:=           
):=
|:=

17/09 -12 22:46 Forsa

Forsa

7979 XP 566 inlägg

Silver_ skrev:
Angående klubbar; Hela Fuska.nus administration har till uppgift att sköta om och underhålla sidan, men dock i olika områden. För tillfället finns det ingen som har ansvarsområdet klubbar, men detta innerbär ändå inte att ingen har till uppgift att sköta om dem. De är ju fortfarande en del utav sidan! Hela administrationen borde hjälpas åt med att underhålla klubbsektionen, såvida man inte tar in en person i crewet som sköter om just klubbarna, vilket känns väldigt överdrivet...

Det känns så... dumt att vissa tänker att "klubbarna inte tillhör mitt ansvarsområde, så någon annan får sköta det istället". Klubbarna är en del av sidan och alla i administrationen har till uppgift att sköta om den!

Klubbarna tillhör forummoderatorernas ansvarsområde. Forummoderatorer kan besöka klubbforum utan medlemskap samt administrera i klubbarna utan problem (redigera presentation, administrera forum, byta bild, hantera medlemmar, you name it).

Och reklamera har fortfarande ingenting med reklam att göra...

http://open.spotify.com/user/forsafor...

Mitt stream: Twitch.tv/Pottoww

18/09 -12 18:56 Silver_

Silver_

3840 XP 1019 inlägg

Forsa skrev:
Och reklamera har fortfarande ingenting med reklam att göra...

Aja, men du förstår vad jag menar.

I vilket fall som helst borde det stå att forummoderatorer har ansvar för klubbsektionen på sidan, vilket kan vara väldigt svårt att anta om man inte på något sätt har varit medlem i administrationen tidigare.

(:=           
):=
|:=

30/09 -12 21:01 Silver_

Silver_

3840 XP 1019 inlägg

Jag funderar på om det vore möjligt att införskaffa en funktion där medlemmar får chans att annordna små "tävlingar"(eller vad man nu väljer att kalla detta).

Jag hade tänkt att man ska betala 5 kronor för att få den stora möjligheten till att annordna en liten tävling, här på sidan. Detta kan innerfatta t.ex. frågesport och FAQ:s. Efter betalning ska man komma till en sida där man ställer in vad tävlingen ska handla om, utförelse, svar (om man möjligtvis väljer att annordna frågesport) och belöningen. Jag hade tänkt att skaparen får välja ett begränsat antal XP (1-5 XP) att dela ut till vinnaren, eller om man möjligtvis vill ge något annat kan det finnas möjlighet till att göra det också.

Om förslaget låter passande kan jag ge lite mer information om hur jag tänker kring saken.

(:=           
):=
|:=


Svara

Du måste vara inloggad för att svara på trådar.

Hoppa till forum

Trådar