Välkommen Gäst! Logga in eller registrera ett konto.

Logga in











Forumtråd

Välkommen till Fuska.nus forum. För att kunna skriva i forumet måste du vara medlem och inloggad. Medlem blir du gratis genom att klicka på Registrera dig i logga in-rutan. Men du kan kika runt i alla forumen och läsa även om du inte är inloggad.



Dags för ett helt nytt Fuska.nu..?

Svara
02/11 -12 14:12 Forsa

Forsa

7979 XP 566 inlägg

Hej kära medlemmar, besökare, staff och kanske till och med en och annan FL-netare som checkar in. Detta inlägg kommer att vara långt, men är ni minsta intresserad av Fuska.nu's framtida existens tycker jag att ni ska avvara 20 minuter av de 1440 ni har under dygnet, de 525600 ni har och har haft under 2012 och de 42048000 ni förmodligen kommer gå igenom under er livstid, till att läsa igenom det jag nu lägger fram och kanske skriva lite kommentarer, åsikter och funderingar på allt. Annars har jag ju lagt ner timmar av funderingar och formuleringar på... ingenting. Så se till att ge lite respons oavsett om du är ny eller veteran här på sidan.

Jag kan börja mitt inlägg med en liten inledning. Kanske den redan blev skriven här ovan, men vad spelar det för roll? Regler är till för att brytas och vem vet, två inledningar i samma text kanske blir nästa stora grej? Jag kanske är en trendskapare just här och just nu? I vilket fall som helst så tänker jag ta upp ett litet problem som Fuska.nu har haft en lång tid nu. Vi är död. Jag vet om det, ni vet om det, alla andra i administrationen vet om det och jag är fullt medveten om att även FL-net delar denna åsikt... om nu ett faktum ens kan kallas för en åsikt. Vi har arbetat titt som tätt med att diskutera fram och tillbaka och bolla med idéer för att återuppta den "glans" Fuska.nu en gång hade. Trots allt, vi var en av de mest besökta TV-spelrelaterade hemsidorna på Internet! Vi verkar dock ha fastnat då jag inte hört mycket alls det senaste halvåret.

Detta inlägg grundar jag helt på mig själv. Jag har inte diskuterat någonting alls med någon annan innan detta inlägg publicerades. Inte ens min kära Knewt, som jag annars delar med mig av åsikter till för jämnan. Jag kommer heller inte att redigera inlägget i efterhand utifrån önskemål eller kommentarer.

Nu har jag skrivit nog med oviktig välkomsttext. Kanske det är dags att komma till poängen? Ja, som ni nog läste i rubriken riktar sig detta inlägget åt att införa en diskussion och ett engagemang till att skapa ett helt nytt Fuska.nu. Men det säger inte så mycket ensamt, vad innebär detta i min synvinkel?
- Förändring.
"Förändring, ha! Det har vi hört förut!" tänker ni nu. Ja, det har ni. Det har jag med. Men den här gången menar jag inte lite omplaceringar på startsidan eller en annorlunda design. Den här gången menar jag verkligen förändring. Fuska.nu ska inte längre vara Fuska.nu. Vi ska utvecklas. Inte jämförbart med en pokémon, som blir lite större och får kraftigare framtänder. Nej, den här förändringen ska ni jämföra mer med Nintendos övergång från Super Mario Bros 3 till Super Mario 64. Det är dags att förnya, att leverera och att visa att vi kan ta den här sidan till nästa nivå! En nivå som är långt över den vi ligger på just nu.

Nedan kommer inlägget att handla framför allt om två stora områden - utvidgning av vad vi erbjuder i form av disposition, formgivning, indelning och nyskapelse samt globaliserande!

Det första handlar mycket om just att utvidga våra områden. Fuska.nu kan inte längre fokusera limiterat till spelfusk och lite recensioner. Spelvärlden idag handlar om så mycket mer! För att vi ens ska ha en anledning att finnas kvar som utbud i denna massiva kollektion av spelrelaterande hemsidor och områden måste vi innefatta mycket, mycket mer. Ett ultimatum är vad vi ska gå igenom:

De spelrelaterade områdena som bör ha fokus idag är:
- Spelfusk, tips och guider
- Recensioner och omdömen (trailers inkluderat)
- Nyheter och information (trailers inkluderat)
- Försäljning, annonsering och erbjudanden
- Onlinemarknad, teambuilding och sammanhållning online
- Flashspel och mingel
- Speedrunning

"Men, vad är detta? Speedrunning är ingenting jag hört om förut?"
Speedrunning är ett sysselsätt via TV-spel som växer allt mer och är internationellt på en hög nivå. Detta går i stora drag ut på att klara ut TV-spel så fort som möjligt, ofta (men inte nödvändigtvis) i jakt på världsrekord. Detta är, tro det eller ej, men något väldigt populärt. Inte minst bland svenskar!

SpeedRunsLive.com, ofta förkortat SRL, är en hemsida som är mycket fokuserad på just speedrunning. Här länkas och visas samtliga aktiva medlemmar i Team SRL på Twitch.tv (http://sv.twitch.tv/team/srl) som för tillfället streamar. SRL är även hemmet för racing inom detta ämne! Ett väldigt populärt sätt att utföra detta intresse är just genom att utmana andra inom olika race att utföra kategorier och mål på kortast möjliga tid.

Några exempel på svenska personer som sysselsätter sig med detta är:

Demoon9
GoronGuy
Tompa
Seronei
YingofSweden
CpKaka
... och självklart Forsa (jag)

Nog om speedrunning. Fuska.nu måste utvidgas. För att få ett bra stuk på detta tror jag att vi ska utveckla olika sektioner! Varje sektion som behöver kan innefatta ett eget forum. Dessa sektioner skulle då vara:

Fusk, Tips och Guider
Tänk er: En helt egen sektion endast för fusk, spelhjälp och guider! Denna sektion skulle innefatta ett forum för spelhjälp. En utveckling uppåt som tillåter videos, en genomtänkt och organiserad struktur, bilder, kommentarer och diskussion! Utvecklade guider, walkthroughs! Det kan bli massivt!

Problemet med det allt mer minskande utbudet idag är inte att folk helt enkelt ledsnat på att skriva och dela med sig - det handlar helt enkelt om att arbete upplagt på Fuska.nu är bortkastad tid! Man får ingen respons och vinsten gör inte mödan värd. Med en organiserad struktur, administrativ arbetskraft och aktiv marknadsföring där alla parter satsar tror jag inte alls att detta är något omöjligt att uppnå. Vi måste bara åter igen visa oss!

Recensioner och Omdömen
Skilj delarna åt! Spelfusk och recensioner är HELT skilda saker. Och tyvärr är den sektion vi har för recensioner idag alldeles för lågutvecklad! Gå ut på YouTube och leta reda på en videorecension till valfritt spel släppt efter 2010 - det finns där och är dessutom populärt! Vi måste bara tillåta mer kvalificerat material att komma upp! Textrecensioner är bra, det ska vi behålla, men vi MÅSTE in med videostöd också! Bädda in YouYube! Det är inte svårt alls! Tillåt kommentarer, uppmuntra!

Nyheter och Information
En STOR möjlighet! Fuska.nu måste satsa på ett utbud med information och spelnyheter! Skaffa kontakter, låt medlemmar skicka in tips och bind samarbeten! Ett nyhetsbrev är inte påtvunget redan från början, men något man ska ha som framtidsmål! Kanske man till och med ska utvidga sig ännu mer? En speltidning med prenumerationsmöjlighet? En specifik YouTube-kanal? Ja, det finns möjligheter inom detta område! Och intresset FINNS, vi har bara inte tagit hit det!

Och, varför inte slå ihop det här med sektionen om recensioner och omdömen. De hör ihop. Människor vill höra åsikter att basera beslut på. De vill läsa spekulationer och hypad information om kommande releaser. De vill ha reda på omdömen från redan släppta titlar. Sektionerna hör ihop, och har extrem stor potential att bli omfattande!

Försäljning, Annonsering och Erbjudanden
Kanske det är dags för Fuska.nu att ta sig in på marknaden? Samarbeta med företag, binda kontrakt och göra sig hörda även inom detta område? Jag vet, här är något som de allra allra flesta kommer att känna sig skeptiska till, och jag kommer få kommentarer som sänker denna idé till botten, men möjligheterna existerar även här! Och vi måste utvidgas!

Onlinemarknad, Teambuilding och Sammanhållning Online
Varför inte ta tag i världen online? LAN och onlineintresset ökar fortfarande och är idag en väldigt stor del utav många människors liv. Varför inte använda detta? Starta klaner, dela med oss av strategier och utveckla en omfattande teambuilding? Jag vill gissa på att minst 50% av allt spelande idag sker online, nyttja det! Starta forum och diskussioner för att locka dem hit!

Flashspel och Mingel
Här kommer en idé som FL-net lagt fram tidigare men som faktiskt tagit stopp hos oss. Flashspel online är något som många sysslar med idag. Det kan vara på King.com, på Facebook eller kanske till och med på Jesper.nu. Oavsett var så är detta ett tidsfördriv - varför inte erbjuda ett eget? Människor kommer aldrig att lockas endast av flashspel, men de underhålls när de redan hittat hit! Många sidor använder detta just av den anledningen, varför kan inte vi göra samma sak?

Här är möjligheterna varierade. Kanske man kan införa poäng? Fiktiva vinster och upplåsbara funktioner inom sektionen? En helt ny användning för ett ranksystem? Jag säger bara: Varför inte?

Speedrunning
Intresset växer och det blir en allt större sysselsättning även i Sverige! Detta är ett område som är väldigt outforskat fortfarande, så inom det svenska utbudet har vi STOR potential att ta ledningen! Lägg fram strategier, lista världsrekord, dela med er av nyheter, länka heta stream! Ett relativt färskt område med kapacitet större än ni kan tänka er! Kör på det!

Andra exempel på engelska sidor som fokuserar på speedrunning är:
ZeldaSpeedRuns.com - Strategier och diskussion för Zelda-relaterade TV-spel.
DKSpeedRuns.com - Strategier och diskussion för Donkey Kong-relaterade TV-spel.
SpeedDemosArchive.com - Diskussioner och listningar till nästintill samtliga världsrekord. En tänkt högkvalitativ sida för den mer seriösa sektionen.

Men, tro inte att Nintendo är de enda spel som inkluderas i denna sysselsättning! Utöver Metriod, Mario och Zelda används detta inom GTA, Fable, Final Fantsy, Batman, Ninja Guiden, Prince of Persia, Halo, Assassins Creed och många, många fler titlar! Det finns inga gränser så länge det finns en början och ett slut!


Nu till nästa del: Globalisering!
Absolut, jag är fullt medveten om att en globalisering av Fuska.nu känns väldigt svår och i stora drag meningslös. Och jag håller med - så som sidan ser ut idag! Men jag tror att det ännu finns möjlighet för en sida att komma in och erbjuda mer än många andra till och med världsomfattande sidor har idag! Det handlar helt enkelt om att veta hur vi ska gå till väga, och hur vi ska tackla konkurrens! Det här är ingenting som jag menar att just Fuska.nu kan göra. Jag tror att det finns potential för vilken sida som helst att ta sig in inom detta område med rätt strategi - varför inte försöka med just Fuska.nu?

Vi måste dessutom utveckla våran framfart på Facebook och Twitter! Vi har en facebooksida, som är tyst! När jag bett om att införa en "Gilla oss" knapp här på Fuska.nu kom motargument som "huh, det var bara någon enstaka person som tryckte på den under ett helt halvår hurr durr". Jasså, då lägger vi ned allt? Väldigt starkt. Facebook och Twitter är två väldigt stora sociala medier, det är ju PINSAMT att vi inte utnyttjar det!

Jag vill peka ut ett väldigt stort hinder som finns för att vi ens ska ha intresse att försöka med något sådant. Vi saknar arbetskraft, resurser och därigenom även motivation. Vi behöver därför samla på oss en extrem arbetskraft och göra stora satsningar inom resurser för att bygga upp en motivation igen! Detta faller på alla, men inte minst administrationen och FL-net. Vill vi ens ha kvar Fuska.nu måste vi satsa, annars kan vi låta sidan ruttna bort redan nu!

Och för guds skull, kommentera inte med "aaarrrrggghhhh, det är alldeles för mycket! Man måste fokusera på ett fåtal saker för att det inte ska bli rörigt och det ska fungera!" Mitt svar blir; Varför? För det första, med en god struktur kan det bli organiserat ändå! Det är PRECIS detta jag syftar på när jag skriver att vi måste införa sektioner för de olika områdena! Allt kan inte ligga på samma del, skiljda med några länkar. Vi behöver helt olika sidor samlade i en. Med detta menar jag självständiga sektioner med egen administration som sammanfaller under samma sak i helhet. Men inte mer än så. Ett arbete mot en självständig sektion för speedrunning, en självständig speltidning som baserar sig på nyhetssektionen, en självständig nyhetssektion som på samma sätt baserar sig på speltidningar, en självständig flashsektion, egna spelklaner som endast har sitt ursprung och en länkning hit till oss! Bredda, gör oss stora, systematisera, bilda sektioner, utveckla oss!

Som slutord på detta vill jag bara säga att det här handlar inte om att steg för steg bygga lite på Fuska.nu. Det här handlar om att från scratch göra en helt ny hemsida! Finns inte intresset för massiva förändringar så är vi fast.

Vi måste satsa för att ens ha en anledning att stanna uppe, annars kan vi lägga ned allt på en gång! Gränserna sitter i OSS, ingenting annat!

Det här är mitt absolut sista försök att engagera mig i Fuska.nu. Händer ingenting efter det här har jag gjort mitt. Tack för mig.



http://open.spotify.com/user/forsafor...

Mitt stream: Twitch.tv/Pottoww

02/11 -12 14:41 Daxter_SSJ4

Daxter_SSJ4

8246 XP 1890 inlägg

Glöm inte Let's Plays. Kidsen älskar hippa Let's Plays. Kan man embedda youtubevideos i forumet förresten? Det visste inte jag.

Kom ihåg att man måste kunna använda sin XP i spelet om det blir av.

02/11 -12 15:11 DarknessSky

DarknessSky Administratör

11855 XP 1499 inlägg

Låter riktigt bra det med att ta Fuska.nu till en högre nivå!

Problemet blir där att sidan heter fuska.nu och för att finnas kvar kan den inte bara rikta sig till spelfusk då folk idag spelar mer onlinespel vilket som inte har den typen av spelfusk i sig...

Något som du tar upp i texten som jag velat ha ganska länge är spelnyheter, få en avdelning på fuska.nu som fungerar som en webbtidning. Läste nyligen att Aftonbladets Spela-sektion är Sveriges största spelsajt och det kan man inte godta!

Att rent tekniskt ta bort allt som har med fuska.nu att göra och sedan göra om det till en spelsajt istället för en fusksajt är bara awesome. Ofc menar jag inte ta bort medlemmar, fusk, guider m.m utan att ta bort hela designen, grunden och anpassa efter vad som krävs idag för att sidan ska stå kvar.

EDIT: Tänkte på detta innan men glömde bort det och Forza's inlägg under påminde mig :P

Vore nice med fler tävlingar och som sagt att man får några sponsorer som kan sponsra med ett flak energidryck eller ett grafikkort osv. Man kan ju försöka fixa så de nuvarande spelmoderatorerna även blir som "hosts" för sådana tävlingar och att man försöker dela upp så några tar en konsol och håller tävlingar för och någon annan tar de andra och då så får medlemmar lägga till en som kompis och då kan man sätta upp turneringar

Nickar Quattro i #fuska.nu
Administratör på fuska.nu.

02/11 -12 15:18 Forza

Forza

9477 XP 539 inlägg

Jag håller absolut med dig, det fungerade förut men nu är sidan uråldrig. Vill bara tilläga en viktig detalj, Vi måste om det blir en sån här utvecklig skapa någon slags ladder. Lixom där det är en serie i olika sorts spel där det körs teamVs.team 1v1s m.m Går i många olika spel framförallt fps men även andra och för att få det att bli något man verkligen vill köra så borde vi kunna ha lite vinster, behöver inte vara något jätte dyrt direkt. Efter en säsong(kanske 2månader) så vinner 1:a kanske ett flak energidryck eller något bättre ibland :) Kan även göras turneringar emd utslagning etc.

Priser bör ju kunna bli sponsrade också om allt detta blir en större grej dvs. fuska.nu blir en av de större igen. Då lär ju olika företag vilja synas :)

Bara min åsikt vet inte om jag skrev det här helt knasigt då jag bara skrev vad jag tänkte och inte läste igenom men jag tror de kan bli en jätte grej precis som du tror med speedrunning.

>>>http://www.youtube.com/user/ImagineTunez<<<
Awesome Muisc Everyday!
The Music that you haven't heard yet.

02/11 -12 15:59 The_new_cake

The_new_cake

6336 XP 1408 inlägg

Jag håller med dig i så mycket, och det finns så mycket som vi faktiskt skulle kunna göra.

De absolut flesta förslagen har faktiskt fastnat i administrationen, så visst finns det en stor vilja hos många att utveckla sidan. De funktioner som faktiskt har diskuterats men som inte införts är bland annat spelnyheter, streaming, uppdaterade recensioner och fusk, spelbloggar (på profilen), frågor i trådar, gilla-knappar till Facebook, onlinespel/flashspel och en rad andra mindre saker. Det mesta av dessa saker har vi faktiskt sagt att det ska införas - tyvärr räcker det inte att saker "ska införas".

Just nu är Gamex, där vi som en av Sveriges största fusksajter borde finnas och ha något tillgängligt och bara visa upp oss. Lite sent för detta året kanske, men vi borde vara där.

Tillägg: Efter att ha lekt runt lite med Facebooks Gilla-knapp så har jag fått fram att minst 462 personer har gillat Fuska.nu under den period som "Dela"-knappen var aktiv.

02/11 -12 16:28 MartinMilk

MartinMilk Forummoderator

17341 XP 1623 inlägg

Mycket utav det du tog upp har jag sagt under flera år. Känns skönt att det äntligen kan bli något utav den här hemsidan. Det finns ingen riktigt bra spelsida enligt mig atm.. Fuska.nu var bra när folk fortfarande hängde här! Jag kommer att förbli aktiv tills sidan läggs ner så hejja hejja! :3

Wii U PS4 XBone PC

08/11 -12 11:37 Daxter_SSJ4

Daxter_SSJ4

8246 XP 1890 inlägg

Har något alls hänt hittills?

08/11 -12 14:16 Fuska-nu

Fuska-nu

1 XP 16411 inlägg

Skrivet av den borttagna medlemmen Wilder787

Daxter_SSJ4 skrev:
Har något alls hänt hittills?


Undrar jag också?

08/11 -12 16:44 Fuska-nu

Fuska-nu

1 XP 16411 inlägg

Skrivet av den borttagna medlemmen Pudkip

Tänker du faktiskt göra något? Eller kommer du bara vänta på att någon annan ska?

08/11 -12 16:51 The_new_cake

The_new_cake

6336 XP 1408 inlägg

Nej, ingenting har hänt ännu. Vi har återigen lyckats publicera problemen... dessvärre finns ingen som vill ta hand om dem. Jag har skickat iväg ett par små saker till FIQ, inget som nämnts direkt i denna tråden däremot. Vet inte riktigt vad mer jag skulle kunna göra för att hjälpa till, förutom "det vanliga arbetet" då.

08/11 -12 17:37 Mal_ganis

Mal_ganis

9643 XP 820 inlägg

Pudkip skrev:
Tänker du faktiskt göra något? Eller kommer du bara vänta på att någon annan ska?

Daxter_SSJ4 skrev:
Har något alls hänt hittills?


Okej, nu blir jag smått less på eran jävla lathet om ni ska ifrågasätta vad som gjorts eller inte har gjorts. Tycker faktiskt att ni ger ut en någolunda negativ kritik mot moderatorerna av ingen anledning. Forsa sa specifikt följande:
"Vi saknar arbetskraft, resurser och därigenom även motivation."

Vad betyder detta? Kanske att ni medlemmar som tycker att detta är en bra idé och håller med kanske borde göra något istället för att ge falskt stöd. Falskt stöd innebär att ni exempelvis säger att "Detta är en jättebra idé! Det ska vi satsa på!" men själv inte har lust att lägga ned nog mycket energi för att skrida till verket.

Istället för att fråga "ska ni göra något?" kan ni ju för i helvete engagera er istället och fråga "vad kan jag/vi göra?".

Själv har jag fullt upp med studierna och kommer därefter inte ha tid att lägga ner på Fnu. Men ni som anser att inget händer kan ju ta tummen ur röven och göra något istället jävla latoxar...

People aren't actually retarded, they're just completely fucking clueless.

08/11 -12 17:41 Fuska-nu

Fuska-nu

1 XP 16411 inlägg

Skrivet av den borttagna medlemmen Pudkip

Mal_ganis skrev:


Okej, nu blir jag smått less på eran jävla lathet om ni ska ifrågasätta vad som gjorts eller inte har gjorts. Tycker faktiskt att ni ger ut en någolunda negativ kritik mot moderatorerna av ingen anledning. Forsa sa specifikt följande:
"Vi saknar arbetskraft, resurser och därigenom även motivation."

Vad betyder detta? Kanske att ni medlemmar som tycker att detta är en bra idé och håller med kanske borde göra något istället för att ge falskt stöd. Falskt stöd innebär att ni exempelvis säger att "Detta är en jättebra idé! Det ska vi satsa på!" men själv inte har lust att lägga ned nog mycket energi för att skrida till verket.

Istället för att fråga "ska ni göra något?" kan ni ju för i helvete engagera er istället och fråga "vad kan jag/vi göra?".

Själv har jag fullt upp med studierna och kommer därefter inte ha tid att lägga ner på Fnu. Men ni som anser att inget händer kan ju ta tummen ur röven och göra något istället jävla latoxar...

Jaja okej men vad kan vi faktiskt göra?

08/11 -12 18:21 Daxter_SSJ4

Daxter_SSJ4

8246 XP 1890 inlägg

Mal_ganis skrev:

Istället för att fråga "ska ni göra något?" kan ni ju för i helvete engagera er istället och fråga "vad kan jag/vi göra?".


Nu verkar du ha missförstått mig här. Jag är intresserad av hur jobbet går, men inte speciellt intresserad av själva resultaten. Det är fullt möjligt att vilja se en fotbollsmatch utan att vilja spela fotboll.

08/11 -12 18:41 Mal_ganis

Mal_ganis

9643 XP 820 inlägg

Daxter_SSJ4 skrev:
Mal_ganis skrev:

Istället för att fråga "ska ni göra något?" kan ni ju för i helvete engagera er istället och fråga "vad kan jag/vi göra?".


Nu verkar du ha missförstått mig här. Jag är intresserad av hur jobbet går, men inte speciellt intresserad av själva resultaten. Det är fullt möjligt att vilja se en fotbollsmatch utan att vilja spela fotboll.


Antar att du menar se en fotbollsmatch utan att bry sig om vem som vinner. Om så var fallet så visst kan jag förstå det, men jag blir sur på folk som ifrågasätter om något ens görs när folket i fråga inte gör något själva.

People aren't actually retarded, they're just completely fucking clueless.

08/11 -12 19:20 Daxter_SSJ4

Daxter_SSJ4

8246 XP 1890 inlägg

Mal_ganis skrev:

Antar att du menar se en fotbollsmatch utan att bry sig om vem som vinner. Om så var fallet så visst kan jag förstå det, men jag blir sur på folk som ifrågasätter om något ens görs när folket i fråga inte gör något själva.

Det stämmer. Formulerade mig klumpigt där. Kan förstå om folk blir sura över denna sorts kritik, men det var inte så inlägget var menat. Alltid trevligt att nå en förståelse.

13/11 -12 19:18 Forza

Forza

9477 XP 539 inlägg

Vad kan jag göra? eller hjälpa till med?

>>>http://www.youtube.com/user/ImagineTunez<<<
Awesome Muisc Everyday!
The Music that you haven't heard yet.


Svara

Du måste vara inloggad för att svara på trådar.

Hoppa till forum

Trådar