Välkommen Gäst! Logga in eller registrera ett konto.

Logga in











Forumtråd

Välkommen till Fuska.nus forum. För att kunna skriva i forumet måste du vara medlem och inloggad. Medlem blir du gratis genom att klicka på Registrera dig i logga in-rutan. Men du kan kika runt i alla forumen och läsa även om du inte är inloggad.



Melodifestivalen 2012

Svara
27/05 -12 16:46 Daxter_SSJ4

Daxter_SSJ4

8246 XP 1890 inlägg

mariobros1 skrev:


Apower skrev:



Jag föredrar när de bästa låtarna vinner framför när de egna låtarna vinner. Sedan är det jobbigt med så mycket kludder på facebook som man inte vill se. Jag ka inte hålla med om att det är något som man bör vara speciellt stolt över eftersom Eurovision inte bör tas speciellt seriöst.

Jag har fortfarande inte en aning om hur mariobros1 inte visste att sverige skulle vinna. Jag trodde alla visste det redan innan.

Klicka för att öppna bilden i nytt fönster och i full storlek

27/05 -12 17:23 mariobros1

mariobros1

19720 XP 857 inlägg

Daxter_SSJ4 skrev:
mariobros1 skrev:


Apower skrev:



Jag föredrar när de bästa låtarna vinner framför när de egna låtarna vinner. Sedan är det jobbigt med så mycket kludder på facebook som man inte vill se. Jag ka inte hålla med om att det är något som man bör vara speciellt stolt över eftersom Eurovision inte bör tas speciellt seriöst.

Jag har fortfarande inte en aning om hur mariobros1 inte visste att sverige skulle vinna. Jag trodde alla visste det redan innan.

Klicka för att öppna bilden i nytt fönster och i full storlek


I mitt fall var det faktiskt den bästa låten som vann, jag föredrog Loreens låt framför alla andras p.g.a. av flera icke relevanta faktorer.
Personligen tar jag Eurovision mycket seriösare än vad jag tar fotboll/hockey VM/EM, då jag är totalt ointresserade av dessa sporter. Trots detta blir jag ändå glad och stolt när Sverige vinner, för det handlar mest om att få dela lyckan med mitt hemland och att få känna sig stolt över att känna tillhörighet i det vinnande landet (även om jag bara är halv svensk).

Och din fråga har ett väldigt simpelt svar, och det är okunskap.

The stone that sits on the very top of the mountain's mighty face, does it think it's more important than the rocks that form the base?

27/05 -12 22:11 Apower

Apower

9102 XP 2260 inlägg

Daxter_SSJ4 skrev:
mariobros1 skrev:


Apower skrev:



Jag föredrar när de bästa låtarna vinner framför när de egna låtarna vinner. Sedan är det jobbigt med så mycket kludder på facebook som man inte vill se. Jag ka inte hålla med om att det är något som man bör vara speciellt stolt över eftersom Eurovision inte bör tas speciellt seriöst.

Jag har fortfarande inte en aning om hur mariobros1 inte visste att sverige skulle vinna. Jag trodde alla visste det redan innan.




De bästa låtarna vinner. En demokratisk omröstning sker kring vilken låt som är bäst, och det räcker inte med politisk röstning för att vinna vilket är statistiskt bevisat. Visst kanske inte din favoritlåt vann men objektivt sett vann den bästa låten tills motsatsen är bevisat och när det är ditt eget land tycker jag du kan bjuda på att glädjas med dina medmänniskor. Varför inte ta tävlingen seriöst? Miljarder kronor ligger i omlopp kring detta, 42 länder deltar och det flätar samman länder, språk och musik på ett unikt sätt. Tycker det är minst lika seriöst som ett idrottsmästerskap.

Vadå visste att Sverige skulle vinna? Enda gången någonsin jag på förhand "vetat" vem som skulle vinna var när Rybak vann (och f.ö slog poängrekord). Visst ledde vi betingen, men det gjorde också Frankrike förra året och de slutade då på en femtonde plats. Först efter en tredje del av röstningen och Loreen ledde trots att i princip bara Jugoslaviska och Sovjetiska länder avlagt sina röster förstod jag att vi skulle vinna.


Jag tog mig friheten att ta bort den irrelevanta manga-animationen om du undrar.

7 år på fuska.nu

27/05 -12 22:53 ReservoirDog

ReservoirDog Spelmoderator

15423 XP 4988 inlägg

Jag trodde på Loreens låt, men visste inte att den skulle vinna i ESC '12. Kände mer på mig att Rysslands Babhuska-låt skulle vinna mot henne. Jag tyckte dock synd att Islands och Danmarks kvalitativa låtar hamnade långt ner till placeringen medan att det var skönt för min del att vi vann med en låt som påminde mig mycket om Rihanna. Inget dåligt med det imo. Min poäng här var att man vinner på variation.

Top 10 bestod direkt av Sverige och delar av Östeuropa. Kul att Estland och Spanien hamnade någorlunda högt trots att jag trodde mest på Spanien som "riktiga konkurrenter".

Apower: Det är animen Kill Me Baby som är på Daxters bild! Nog för att jag inte kan se något samband till hans inlägg gällande detta, men FYI.

Tillfällig moderator på sidan. Fråga mig om ni undrar över något.

I refuse. - Rohan Kishibe

27/05 -12 23:09 Daxter_SSJ4

Daxter_SSJ4

8246 XP 1890 inlägg

Apower skrev:
men objektivt sett vann den bästa låten


http://sv.wikipedia.org/wiki/Argument...

Eurovisions huvudfokus ligger på underhållning, inte tävling förresten.

Den överväldigande åsikten inna Eusovision var ju att Sverige var bäst, därför var det så enkelt att veta att sverige skulle vinna. Ryssland hade inte en chans eftersom de aldrig låter skämt/gimmicklåtar vinna.

28/05 -12 22:27 Apower

Apower

9102 XP 2260 inlägg

Daxter_SSJ4 skrev:
Apower skrev:
men objektivt sett vann den bästa låten


http://sv.wikipedia.org/wiki/Argument...


Haha, vilket skämt. Det går inte att mäta musikal kvalitet med måttband, alltså är detta det bästa sättet att få fram vilken låt som är bäst. Eller har du något annat förslag? Du gillar att kritisera andra men kommer aldrig med någonting själv.

Daxter_SSJ4 skrev:
Den överväldigande åsikten inna Eusovision var ju att Sverige var bäst, därför var det så enkelt att veta att sverige skulle vinna. Ryssland hade inte en chans eftersom de aldrig låter skämt/gimmicklåtar vinna.

Apower skrev:
Visst ledde vi betingen, men det gjorde också Frankrike förra året och de slutade då på en femtonde plats



Eurovisions huvudfokus ligger på underhållning, inte tävling förresten.


Det är en tävling oavsett hur du vänder och vrider på det.

7 år på fuska.nu

29/05 -12 12:31 Daxter_SSJ4

Daxter_SSJ4

8246 XP 1890 inlägg

Apower skrev:


Att allvarligt försöka bedöma den objektiva kvaliten i ett subjektivt ämne är korkat oavsett hur man gör det. Om du tycker att det är ens en ganska bra idé att låta folk rösta så får du tänka om. Att vanliga människor som är helt outbildade inom musik eller musikuppskattning ska få bestämma vad som är bäst är helt fel och ger inte rum för nischer.

Komediprogrammet parlamentet är på samma nivå av tävling som Eurovision.

29/05 -12 22:02 Apower

Apower

9102 XP 2260 inlägg

Daxter_SSJ4 skrev:
Apower skrev:


Att allvarligt försöka bedöma den objektiva kvaliten i ett subjektivt ämne är korkat oavsett hur man gör det. Om du tycker att det är ens en ganska bra idé att låta folk rösta så får du tänka om. Att vanliga människor som är helt outbildade inom musik eller musikuppskattning ska få bestämma vad som är bäst är helt fel och ger inte rum för nischer.

Komediprogrammet parlamentet är på samma nivå av tävling som Eurovision.

Jo, för tävlingen går ut på att skapa en låt som en så bred massa som möjligt tycker om. Det är ju inte experter inom musik som i främsta hand konsumerar den.

Parlamentet är också en tävling. Men ESC är desto seriösare. Det ligger helt annat engagemang i det. Det ligger som jag flera gånger poängterat miljarder i omlopp, det väcker starka känslor, det är tittare ifrån länder som inte ens deltar (tänker främst på Australien och Nya Zeeland). M.m. Jag förstår inte hur du inte kan se det som en seriös tävling. Sedan att de försöker göra det festligt och underhållande gör det inte mindre seriöst.

http://sv.wikipedia.org/wiki/T%C3%A4vling

7 år på fuska.nu

30/05 -12 10:29 Daxter_SSJ4

Daxter_SSJ4

8246 XP 1890 inlägg

Apower skrev:


Altså är det den mest populära låten och inte objektivt bästa låten.

Hur kan det vara en seriös musiktävling utan seriös musik? Det är fortfarande musik som tilltalar plebejer. De flesta låtarna är också skrivna av samma fem personer varje år (11 av de 26 låtarna i finalen var av svenska låtskrivare). Sedan märker man hur juryn delar poäng. Visserligen så gav många poäng till det orelaterade sverige, men Östeuropa brydde sig inte något om låtkvaliten och gav endast poäng till varandra.

Alla dessa saker gör att Eurovision inte bör tas som en seriös tävling.

30/05 -12 12:59 Apower

Apower

9102 XP 2260 inlägg

Daxter_SSJ4 skrev:
Apower skrev:


Altså är det den mest populära låten och inte objektivt bästa låten.

Hur kan det vara en seriös musiktävling utan seriös musik? Det är fortfarande musik som tilltalar plebejer. De flesta låtarna är också skrivna av samma fem personer varje år (11 av de 26 låtarna i finalen var av svenska låtskrivare). Sedan märker man hur juryn delar poäng. Visserligen så gav många poäng till det orelaterade sverige, men Östeuropa brydde sig inte något om låtkvaliten och gav endast poäng till varandra.

Alla dessa saker gör att Eurovision inte bör tas som en seriös tävling.

Det är ju helt omöjligt att argumentera med någon som tror att vi lever i Romarriket och att endast musiken han gillar är seriös.

7 år på fuska.nu

01/06 -12 17:09 Daxter_SSJ4

Daxter_SSJ4

8246 XP 1890 inlägg

Apower skrev:


Jag skulle säga att det är lättare än att argumentera med någon som plötsligt hoppar till slutsatser.


Svara

Du måste vara inloggad för att svara på trådar.

Hoppa till forum

Trådar