Välkommen Gäst! Logga in eller registrera ett konto.

Logga in











Forumtråd

Välkommen till Fuska.nus forum. För att kunna skriva i forumet måste du vara medlem och inloggad. Medlem blir du gratis genom att klicka på Registrera dig i logga in-rutan. Men du kan kika runt i alla forumen och läsa även om du inte är inloggad.



Hur ska vi marknadsföra Fuska.nu?

Svara
07/05 -12 21:43 Forsa

Forsa

7979 XP 566 inlägg

Jag tänker inte låtsas som att det är på väg uppåt längre. Fuska.nu ligger i riktning mot sin botten. Jag tänker därför nu ta initiativet att fråga er medlemmar om ni har förslag på marknadsföring av Fuska.nu, trots att maximalt 6 medlemmar förmodligen kommer skriva i tråden kommande vecka (moderatorer räknas inte som medlemmar i sammanhanget).

För tillfället ligger annonsering av Fuska.nu ute på vissa av FL-nets sidor. Det kan även ev. hända att det finns en och annan annons även på andra sidor. Jag har även en Facebook-sida där jag försöker dela statusar och ställa frågor så ofta som möjligt, men ingen medlem i gruppen svarar/delar så vi når inte ut. Försöker även själv att nämna Fuska.nu på andra forum då jag får möjligheten.

Vi har även, som ni vet, en tävling. Men vi inte når ut vilket resulterar i att inte ens detta lockar speciellt många medlemmar! Har även bett FL-net att marknadsföra oss via reklam på Facebook, men detta är inget de vill sponsra.

Vad tror ni kan medverka till en aktivare sida? Brainstorma!



http://open.spotify.com/user/forsafor...

Mitt stream: Twitch.tv/Pottoww

07/05 -12 22:18 The_new_cake

The_new_cake

6336 XP 1408 inlägg

Har funderat fram och tillbaka på om ni tänkte skapa en tråd som denna eller låta Fuska.nu helt enkelt bara dö ut, utan att ta hjälp av de medlemmar som finns på sidan. Det gjordes en hel del misstag med V5, och det mesta är sådant som man inte ens försökt rätta till med V6.

Grunden
Vad handlar Fuska.nu om? Det säger sig själv - fusk och spel. Vad blev extremt mycket svårare och jobbigare i skillnad mellan V4 och V5? Att hitta runt i spelsektionen. Detta var inget som alls ändrades i samband med uppgraderingen till V6. Dagens besökare besöker sidan på grund av spelsektionen, och när den blir komplicerad så slutar besökare komma till sidan. När det inte kommer några besökare så blir det inga nya medlemmar och då tar det slut.

Det finns nog många här som känner igen sig om jag säger att man blev medlem för ett felaktigt fusk, eller ett dåligt speltest - eller en kommentar till ett fusk som bara gjorde en ursinnig och som man bara var tvungen att svara på. Jag har många kompisar som inte klarar hitta spel och fusk längre på sidan.

Spelsektionen
Det krävs mer än att bara göra spelsektionen enklare, man måste även göra den bättre. Recensioner utan bilder är ingenting idag, ytterst få orkar läsa igenom texter och texten i sig börjar bli gammal. I dagsläget ska det vara fyllt med bilder och videos, där personen ifråga själv får se hur spelet faktiskt ser ut och kan skapa sig en bättre uppfattning.

Detta gäller även för fusk - att kunna ha bilder och videos för att visa hur man genomför fusk vore bra och förenkla hur mycket som helst. Istället för avancerade beskrivningar om hur man ska gå så går det ha en video som visar vägen utan risk för några missförstånd.

Spelnyheter
Jag vet att jag får ge spelnyheter till Forsa med jämna mellanrum, som sedan publiceras på er Facebook-sida. För det första måste jag säga att det är lite tråkigt att behöva gå genom Forsa, hade hellre själv skrivit ner de nyheter jag hittat och publicerat dem via en funktion på Fuska.nu. Vilket jag inte tror att jag är ensam om.

Iallefall, om ni läser något på Facebook från Fuska.nu så kan ni med 95% säkerhet säga att det är jag som har tipsat om den nyheten.

Forumet
En del av de senaste förändringarna i forumet har varit bra - andra har varit riktigt dåliga. Spelsektionen är det sämsta som har gjorts med forumet. Byt tillbaka så man har det indelat i konsoler, det gör det inte bara enklare att veta var man ska lägga sin tråd - det skapar även en större gemenskap hos de med samma konsol.

Jag räknar inte med att så många kommer ihåg det, men en del måste väl minnas en del härliga tider i framförallt Nintendo-forumen? Fanns en del härliga medlemmar som hängde där, som försvann helt när man uppdaterade forumet.

Det lockar väl inte direkt nya medlemmar - men det ser nog till att de som är här stannar.

Facebook
Fuska.nu gjorde ett försök med Facebook i samband med växlandet mellan V4 och V5. Redan när detta försök med Facebook skapades så använde man en teknik som Facebook hade lagt undan, och som inte skulle användas längre. Facebook är en av de största sidorna i dagsläget - och att försöka få medlemmar och besökare att dela med sig av fusk, trådar, klubbar och annat som de finner intressant på Fuska.nu på Facebook vore bara bra. En uppdatering av "Tipsa en vän"-funktionen för fusk, bara det att man kan posta via Facebook, Google+ och liknande ställen.

Se även till att använda den senaste tekniken - det som Facebook vill att man ska använda.

Facebook-applikation / Facebook-spel
Jag fortsätter med Facebook... något som faktiskt är väldigt enkelt - och ger en hel del reklam - så är det ett spel på Facebook eller bara en applikation där. Vi är trots allt en spel och fusk-sida, så lite spel (helst med ett par fusk i) vore både passande och bra.

Android-app / iOS-app
Jag vet att det finns en applikation (med fyra applikationer i sig) - där delar av Fuska.nu ingår. Men om man får vara ärlig... den applikationen håller inte standarden till jämförelse med övriga applikationer som finns till Android och iOS. Kanske kan vara dags att göra en egen, enbart Fuska.nu, applikation?

Framtiden
Nu kommer det stora, men fortfarande väldigt enkla att förändra på. Det jag tycker man hör alltför ofta från administrationen - vi arbetar på det eller det håller vi på med. Jag kan nästan garantera att åtminstone hälften av sakerna jag nämnt i detta inlägg håller man på att arbeta med. Men det är inget som jag, som en vanlig medlem, bryr mig det minsta om.

Ni håller på med skins, "kodknappar" till inlägg, ändra reglerna så att ni kan hantera fall som hänt under nuvarande reglerna och lite allt möjligt. Men... ni gör aldrig något. En förändring inom administrationen måste ske; där man börjar leva i det som finns nu och slutar leva i framtiden. Framtiden kommer inte om man inte tar hand om nuet. Det är väl något som framförallt FIQ, men även GoldenMew och Forsa får försöka ändra, och byta ut de som bara klarar av att tänka på framtiden.

Även denna punkten är väl sådant som inte gör att man får nya medlemmar; men jag tror helt klart detta är något som får medlemmar att tröttna.

08/05 -12 00:01 GoldenMew

GoldenMew

14211 XP 577 inlägg


För det första måste jag säga att det är lite tråkigt att behöva gå genom Forsa, hade hellre själv skrivit ner de nyheter jag hittat och publicerat dem via en funktion på Fuska.nu. Vilket jag inte tror att jag är ensam om.


Detta har varit planerat ett bra tag nu och kommer att införas.


Byt tillbaka så man har det indelat i konsoler, det gör det inte bara enklare att veta var man ska lägga sin tråd - det skapar även en större gemenskap hos de med samma konsol.


Förut så diskuterades exakt samma CoD-spel i ett forum i PC-sektionen, ett i Xbox 360-sektionen, ett i Playstation 3-sektionen och ett i Onlinespel-sektionen. Att ha flera olika forum för exakt samma spel skapar om något sämre gemenskap. Och jag ser inte hur det ger bra gemenskap att vi hade 20-30 tomma spelforum om diverse saker som hade i princip ingen aktivitet.


Fanns en del härliga medlemmar som hängde där, som försvann helt när man uppdaterade forumet.


Tvärtom - forumaktiviteten fick en tillfällig ökning när spelforumen omstrukturerades. Den omstruktureringen började 9 maj 2011. Lite data på inlägg/dag:

2011-05-21 | 277
2011-05-20 | 144
2011-05-19 | 194
2011-05-18 | 146
2011-05-17 | 179
2011-05-15 | 223
2011-05-14 | 127
2011-05-13 | 117
2011-05-12 | 176
2011-05-11 | 134
2011-05-10 | 136
2011-05-09 | 117 - OMSTRUKTURERING
2011-05-08 | 117
2011-05-07 | 92
2011-05-06 | 68
2011-05-05 | 61
2011-05-04 | 84
2011-05-03 | 60
2011-05-02 | 71
2011-05-01 | 88

Den tillfälliga aktivitetsökningen försvann framåt juli. Och det är ingen tillfällig sommareffekt som vi ser här - för det fanns ingen liknande ökning maj 2010.

2010-05-18 | 82
2010-05-17 | 107
2010-05-16 | 129
2010-05-15 | 175
2010-05-14 | 154
2010-05-13 | 170
2010-05-12 | 150
2010-05-11 | 121
2010-05-10 | 120
2010-05-09 | 121
2010-05-08 | 140
2010-05-07 | 122
2010-05-06 | 154
2010-05-05 | 181


Men... ni gör aldrig något.


Nej, vi har inte alla hur mycket tid som helst att lägga ner på ett gratisarbete. Jag studerar personligen på universitetsnivå och då har jag inte överdrivet mycket fritid jag kan lägga ner på fuska.nu. Sedan så har de flesta förbättringarna att göra med kodningen och det kan inte majoriteten av crewet hjälpa till med.


En förändring inom administrationen måste ske; där man börjar leva i det som finns nu och slutar leva i framtiden.


Vi rekryterar ständigt, men vi skulle aldrig tumma på kraven på crewets kompetens bara för att crewets aktivitet är låg.

Är inlägget rött så jag talar som moderator (NOT ANYMORE)
Synpunkter på min moderering? Gärna via PM! (TY M8)

08/05 -12 06:46 The_new_cake

The_new_cake

6336 XP 1408 inlägg


Detta har varit planerat ett bra tag nu och kommer att införas.


Hur hjälper det mig här och nu - idag? Forsa kommer fortfarande (med all rätt) att fråga efter spelnyheter och jag kommer fortfarande inte få lägga upp mina nyheter själv här på Fuska.nu. Däremot kanske jag kan tröstas av tanken att någon gång i framtiden, och då kanske jag fortfarande är medlem på Fuska.nu, så kommer det gå att skriva spelnyheter här?

Enligt Forsa så är det kanske inte ens den formuleringen på frågan man ska ställa sig, utan att det snarare handlar om Fuska.nus existens... och inte mitt medlemskap på sidan.


Förut så diskuterades exakt samma CoD-spel i ett forum i PC-sektionen, ett i Xbox 360-sektionen, ett i Playstation 3-sektionen och ett i Onlinespel-sektionen. Att ha flera olika forum för exakt samma spel skapar om något sämre gemenskap. Och jag ser inte hur det ger bra gemenskap att vi hade 20-30 tomma spelforum om diverse saker som hade i princip ingen aktivitet.


Jag håller med att det gamla forumet hade sina brister; men jag tycker inte det är någonting mot vad den nya forumsstrukturen har. En gemenskap handlar inte bara om att ha så många som möjligt att diskutera med heller. Det fanns en speciell samhörighet i framförallt Nintendo-forumen som nog en del personer här skulle kunna vittna om - som helt har slutat existera sedan omstruktureringen.


Tvärtom - forumaktiviteten fick en tillfällig ökning när spelforumen omstrukturerades. Den omstruktureringen började 9 maj 2011. Lite data på inlägg/dag:


En tillfällig ökning kan man räkna med oavsett förändring; har du lite information över hur det ser ut idag - ett år senare? Inte för att det är en bra jämförelse, sedan dess har en ny version av Fuska.nu släppts och forumet har omstrukturerats ännu mer. Vore bättre att jämföra hur det såg ut i oktober-december 2011.


Nej, vi har inte alla hur mycket tid som helst att lägga ner på ett gratisarbete. Jag studerar personligen på universitetsnivå och då har jag inte överdrivet mycket fritid jag kan lägga ner på fuska.nu. Sedan så har de flesta förbättringarna att göra med kodningen och det kan inte majoriteten av crewet hjälpa till med.


Det var egentligen inte det som var problemet, utan det är att ni lever i framtiden. Ni håller på att arbeta med allting och påstår att allting ska komma i framtiden, men vi som är medlemmar finns här och nu. Om du inte anser att du har tillräckligt med tid (och jag börjar tycka att du inte har det), så kanske det är dags att lämna din plats i administrationen...


Vi rekryterar ständigt, men vi skulle aldrig tumma på kraven på crewets kompetens bara för att crewets aktivitet är låg.


Något som jag aldrig har sagt att ni bör göra. Jag har inte ens sagt att kompetensen är låg. Det jag har sagt är att administrationen lever i framtiden, något som bör ändras. Ett exempel på detta är min överklagan över de minus XP jag fick; som du har vägrat hantera förrän reglerna har ändrats... detta var för ett antal månader sedan (jag gjorde min överklagan i januari).

Om du inte har haft tid med sidan sedan januari, så kanske det kan vara dags att avgå?

08/05 -12 07:46 Fix_d

Fix_d

7094 XP 1988 inlägg

The_new_cake skrev:
Grunden
Vad handlar Fuska.nu om? Det säger sig själv - fusk och spel. Vad blev extremt mycket svårare och jobbigare i skillnad mellan V4 och V5? Att hitta runt i spelsektionen. Detta var inget som alls ändrades i samband med uppgraderingen till V6. Dagens besökare besöker sidan på grund av spelsektionen, och när den blir komplicerad så slutar besökare komma till sidan. När det inte kommer några besökare så blir det inga nya medlemmar och då tar det slut.

Det finns nog många här som känner igen sig om jag säger att man blev medlem för ett felaktigt fusk, eller ett dåligt speltest - eller en kommentar till ett fusk som bara gjorde en ursinnig och som man bara var tvungen att svara på. Jag har många kompisar som inte klarar hitta spel och fusk längre på sidan.

Vad är det som är komplicerat med spelsektionen? Jag har hört klagomål förr men jag har aldrig märkt något själv. Tycker att det är lika simpelt som förr, och att det ser snyggare ut nu.



Forumet
En del av de senaste förändringarna i forumet har varit bra - andra har varit riktigt dåliga. Spelsektionen är det sämsta som har gjorts med forumet. Byt tillbaka så man har det indelat i konsoler, det gör det inte bara enklare att veta var man ska lägga sin tråd - det skapar även en större gemenskap hos de med samma konsol.

Jag räknar inte med att så många kommer ihåg det, men en del måste väl minnas en del härliga tider i framförallt Nintendo-forumen? Fanns en del härliga medlemmar som hängde där, som försvann helt när man uppdaterade forumet.

Det lockar väl inte direkt nya medlemmar - men det ser nog till att de som är här stannar.

Jag tycker personligen att det är bättre nu, och det gamla Nintendo-forumet finns ju i princip kvar. Mario, SSB, Zelda och majoriteten av Plattforms-forumet är ju Nintendo. Jag ser inte vad en forumrubrik gör för skillnad. Ni borde kunna behålla er gemenskap när ni diskuterar Zelda även fast den ligger i Nintendo>Zelda eller RPG & Äventyr>Zelda.


Android-app / iOS-app
Jag vet att det finns en applikation (med fyra applikationer i sig) - där delar av Fuska.nu ingår. Men om man får vara ärlig... den applikationen håller inte standarden till jämförelse med övriga applikationer som finns till Android och iOS. Kanske kan vara dags att göra en egen, enbart Fuska.nu, applikation?

Det här är något jag gärna ser, men tyvärr inte kan göra något åt då. Jag skulle vilja ha en forum-app, precis som Flashback har.


Framtiden
Nu kommer det stora, men fortfarande väldigt enkla att förändra på. Det jag tycker man hör alltför ofta från administrationen - vi arbetar på det eller det håller vi på med. Jag kan nästan garantera att åtminstone hälften av sakerna jag nämnt i detta inlägg håller man på att arbeta med. Men det är inget som jag, som en vanlig medlem, bryr mig det minsta om.

Ni håller på med skins, "kodknappar" till inlägg, ändra reglerna så att ni kan hantera fall som hänt under nuvarande reglerna och lite allt möjligt. Men... ni gör aldrig något. En förändring inom administrationen måste ske; där man börjar leva i det som finns nu och slutar leva i framtiden. Framtiden kommer inte om man inte tar hand om nuet. Det är väl något som framförallt FIQ, men även GoldenMew och Forsa får försöka ändra, och byta ut de som bara klarar av att tänka på framtiden.

Även denna punkten är väl sådant som inte gör att man får nya medlemmar; men jag tror helt klart detta är något som får medlemmar att tröttna.

Gillar inte din attityd här. Nya funktioner kommer inte när man knäpper med fingrarna. Det krävs mer än så, och det är i princip bara Knewt och FIQ som kan arbeta med det. Nu börjar vi närma oss sommaren också, i och med slutet på läsåret så blir det också hektiskt i skolan för många. Då är det förståeligt att man får lägga i f.nu i andrahand och det är inget man ska behöva avgå för. Det har varit likadant varje år.

Uppdateringar kommer, men ni får ha tålamod.

Coucou

08/05 -12 09:45 GoldenMew

GoldenMew

14211 XP 577 inlägg



Hur hjälper det mig här och nu - idag? Forsa kommer fortfarande (med all rätt) att fråga efter spelnyheter och jag kommer fortfarande inte få lägga upp mina nyheter själv här på Fuska.nu. Däremot kanske jag kan tröstas av tanken att någon gång i framtiden, och då kanske jag fortfarande är medlem på Fuska.nu, så kommer det gå att skriva spelnyheter här?


Om alla i crewet på fuska.nu kunde webbprogrammering och vår tid bara bestod av fritid och vi aldrig behövde sova så hade vi kunnat säga "vi gör allt nu!!!", men nu är det en person som gör i princip allt sådant och han består inte av oändligt med tid, så då kommer utvecklingen av nya funktioner att behöva ta tid. Det är egentligen bara att acceptera att nya funktioner inte kommer kunna utvecklas på ett ögonblick. Nya småförbättringar kommer hela tiden, för ett par dagar sedan fick vi t.ex. forumlänkar i "Nyast"- och "Hetast"-kolumnerna.


Det fanns en speciell samhörighet i framförallt Nintendo-forumen som nog en del personer här skulle kunna vittna om - som helt har slutat existera sedan omstruktureringen.


Så aktiviteten ökade, strukturen har blivit tydligare, men du är emot allt på grund av någon vag nostalgisk känsla av samhörighet. Är det alla konsolbråkstrådar du saknar måhända?


En tillfällig ökning kan man räkna med oavsett förändring


Helt fel, jag kollade upp aktiviteten runt släppen av v5 och v6. Släppet av v5 hade ingen aktivitetsökning alls och släppet av v6 hade bara en mycket liten sådan jämfört med omstruktureringen. Omstruktureringen var alltså helt klart det absolut mest lyckade vi gjort för att öka aktiviteten.


Vore bättre att jämföra hur det såg ut i oktober-december 2011.


Nej, det vore det inte, för aktiviteten har i princip varit konstant sjunkande de senaste åren. Det vore att blanda ihop äpplen med päron.


Om du inte anser att du har tillräckligt med tid (och jag börjar tycka att du inte har det), så kanske det är dags att lämna din plats i administrationen...


Sorry, men jag har inga som helst planer på detta. Jag har översett en betydande kvalitetsökning på forumet jämfört med hur det var förut, under 'tidigare moderatorers' styre (det är bara att gå in på archive.org och kolla lite trådar för de som glömt vilken låg kvalitet fuska.nus forum brukade hålla en gång i tiden).

Visst, aktiviteten har sjunkit i forumet, men det har ganska naturliga förklaringar. Intresset för fusk har för det första minskat då fler och fler spel spelas online, på mobiler, som flashspel, och på andra ställen där det inte riktigt går att fuska på samma sätt. Sedan så har svenska forum i allmänhet tappat aktivitet till nya sociala medier, imageboards, och den eviga boven Flashback. Massvis med intresseforum håller också på att dö ut. Fuska.ses forumaktivitet har minskat mer än vad vår forumaktivitet gjort. På tal om fuska.se, här är något som deras Admin skrev nyligen...

En hel del nytt är dock på gång, bland annat kommer forumet att uppgraderas och kategorier och skyfflas om i och med att vi sedan ett tag har samma spel som fungerar på flera olika konsoller. Det har gjort att konsollspecifika forum har spelat ut sin roll till stor del.

Japp, de kopierar vår omstrukturering bland spelforumen, tydligen är det ett vinnande koncept.


Ett exempel på detta är min överklagan över de minus XP jag fick; som du har vägrat hantera förrän reglerna har ändrats... detta var för ett antal månader sedan (jag gjorde min överklagan i januari).


Skämtar du med mig? Vi skrev fram och tillbaka hur många PM som helst, och jag tror jag skrev över 5 A4 text till dig om dina -5XP, och jag har i detalj förklarat exakt varför du fick dina -XP, det är inte att "vägra att hantera det", så sluta ljuga för mig. Förr i tiden, under 'tidigare moderatorer', fick man inte ens anledningar till borttagningar av inlägg. Och inte heller fick man anledningar till vad dylika "XP-regler" och annat trams som moderatorerna höll på med skulle vara bra för.

Är inlägget rött så jag talar som moderator (NOT ANYMORE)
Synpunkter på min moderering? Gärna via PM! (TY M8)

08/05 -12 10:14 Forsa

Forsa

7979 XP 566 inlägg

Fix_d skrev:
Vad är det som är komplicerat med spelsektionen? Jag har hört klagomål förr men jag har aldrig märkt något själv. Tycker att det är lika simpelt som förr, och att det ser snyggare ut nu.

Spelsektionen är sämst atm. Den är dåligt uppdaterad, visar inte alla spel då sökningen ballat ur och det finns inget enkelt sätt att finna spel så länge man inte skriver precis på pricken rätt namn med kolons och apostrofer och you name it. Så har det visserligen varit förut, men nu kan du heller inte finna ett spel i en lista om det kommer för många resultat och spelet du söker ligger för långt ned i bokstavsordningen.

Dessutom måste jag hålla med om att vi borde utveckla recensionerna och guiderna och locka hit de svenskar som ägnar sig åt detta. Men "detta är på G", som vi sagt allt för många gånger. Jag arbetar konstant med att komma på struktur och idéer som ska vara till så bra fördel som möjligt för våran spelsektion.


Gillar inte din attityd här. Nya funktioner kommer inte när man knäpper med fingrarna. Det krävs mer än så, och det är i princip bara Knewt och FIQ som kan arbeta med det. Nu börjar vi närma oss sommaren också, i och med slutet på läsåret så blir det också hektiskt i skolan för många. Då är det förståeligt att man får lägga i f.nu i andrahand och det är inget man ska behöva avgå för. Det har varit likadant varje år.

Well, indeed på att han kunde ha skrivit det lite mindre "rough" men jag håller med om poängen han förmedlar. Vi kanske inte gör precis allt vi kan alla gånger, men precis som du och GM skriver är vi begränsade. Dessutom vill jag själv skylla lite på att otacksamheten NÄR vi väl gör något inte precis uppmuntrar oss att fortsätta alla gånger.

GM: Men jag hatar också dina reklamregler, vilket du redan känner till. No offence. :)

http://open.spotify.com/user/forsafor...

Mitt stream: Twitch.tv/Pottoww

08/05 -12 10:30 GoldenMew

GoldenMew

14211 XP 577 inlägg

För att vara lite ontopic: som jag sagt förut måste vi bredda oss till annat spelrelaterat för att kunna överleva, tänker bl.a. på videoguider.


GM: Men jag hatar också dina reklamregler, vilket du redan känner till. No offence. :)


Pfft, mina och mina, de är allas regler :) Men fair enough, jag vet att vi har olika åsikter där, låt oss passa på och återuppväcka http://fuska.nu/klubbar/forum/trad.ph... så kan vi nog få till en kompromiss alla är nöjda med, chopchop.

Är inlägget rött så jag talar som moderator (NOT ANYMORE)
Synpunkter på min moderering? Gärna via PM! (TY M8)

08/05 -12 17:51 The_new_cake

The_new_cake

6336 XP 1408 inlägg


Vad är det som är komplicerat med spelsektionen? Jag har hört klagomål förr men jag har aldrig märkt något själv. Tycker att det är lika simpelt som förr, och att det ser snyggare ut nu.


Sökfunktionen är inte tillräckligt "komplett" för att kunna användas - den kräver för det mesta att man stavar spelet helt rätt. Att försöka söka på förkortningar är ibland helt omöjligt - testa bara att söka på "OoT" (Ocarina of Time). Inte ens när man skriver ut namnet, "The Legend of Zelda Ocarina of Time" är det säkert att man hittar spelet man söker. Söker man efter Nintendo GameCube-versionen så krävs det att man stavar helt rätt.

Så om man söker efter ett spel via konsol istället... så är första problemet alla rullgardiner. En rullgardin för alla bokstäver känns bara fel. Det tar lång tid och är jobbigt att hitta den bokstaven som man vill ta sig till. Även här är sidnumreringen väldigt opraktiskt - och det var enklare under V4 då alla spel fanns på en och samma sida (baserat på bokstav). Då fanns inte heller några rullgardiner.


Jag tycker personligen att det är bättre nu, och det gamla Nintendo-forumet finns ju i princip kvar. Mario, SSB, Zelda och majoriteten av Plattforms-forumet är ju Nintendo. Jag ser inte vad en forumrubrik gör för skillnad. Ni borde kunna behålla er gemenskap när ni diskuterar Zelda även fast den ligger i Nintendo>Zelda eller RPG & Äventyr>Zelda.


Har aldrig sagt att jag var en del av den gemenskapen (och det kan jag nog inte säga att jag var). Men under min moderatortid så var det ofta som man fick besöka Nintendo-forumen på grund av en del problem, och man märkte att det fanns ett större gäng som hängde samman på ett helt annat sätt jämfört med mycket annat jag sätt.


Det här är något jag gärna ser, men tyvärr inte kan göra något åt då. Jag skulle vilja ha en forum-app, precis som Flashback har.


Jag har för länge sedan haft i planerna på att skapa en Fuska.nu-applikation, och har gått så långt så jag bett FIQ efter information om Fuska.nus API (finns bara för spelsektionen däremot). Något som han då skulle skaffa fram... fick aldrig någon information ifrån honom och mitt intresse för det hela svalnade.


Gillar inte din attityd här. Nya funktioner kommer inte när man knäpper med fingrarna. Det krävs mer än så, och det är i princip bara Knewt och FIQ som kan arbeta med det. Nu börjar vi närma oss sommaren också, i och med slutet på läsåret så blir det också hektiskt i skolan för många. Då är det förståeligt att man får lägga i f.nu i andrahand och det är inget man ska behöva avgå för. Det har varit likadant varje år.

Uppdateringar kommer, men ni får ha tålamod.


Får be om ursäkt om jag verkade hård, har haft en del "dåliga möten" med Fuska.nus administration det senaste... Jag vet för den delen åtminstone två andra i Fuska.nus administration som har de kunskaper som krävs för att hjälpa till med webbutvecklingen.


Om alla i crewet på fuska.nu kunde webbprogrammering och vår tid bara bestod av fritid och vi aldrig behövde sova så hade vi kunnat säga "vi gör allt nu!!!", men nu är det en person som gör i princip allt sådant och han består inte av oändligt med tid, så då kommer utvecklingen av nya funktioner att behöva ta tid. Det är egentligen bara att acceptera att nya funktioner inte kommer kunna utvecklas på ett ögonblick. Nya småförbättringar kommer hela tiden, för ett par dagar sedan fick vi t.ex. forumlänkar i "Nyast"- och "Hetast"-kolumnerna.


Forumlänkar i "Nyast"- och "Hetast"-kolumnerna tog nog på ett maximalt fem minuter att införa. Visst, jag vet inte hur Fuska.nus PHP-kod ser ut... men det borde inte varit något komplicerat alls.


Så aktiviteten ökade, strukturen har blivit tydligare, men du är emot allt på grund av någon vag nostalgisk känsla av samhörighet. Är det alla konsolbråkstrådar du saknar måhända?


Strukturen har blivit tydligare? Om något så har den blivit otydligare. Jag har svårt att veta var jag skulle placera en tråd om exempelvis Diablo idag... eller ens hitta var diskussioner om spelet bör vara. Enligt de flesta sajter är det ett action RPG-spel, vilket ger mig två underforum att kontrollera igenom. Men sedan finns det även ett underforum för Blizzard-spel i "Övriga genrer". Med tanke på att det då finns åtminstone tre ställen där en tråd om Diablo skulle kunna passa så kan även någon ha kommit på att lägga det i övriga spel-forumet.

Alltså måste jag söka på fyra ställen för att hitta var sådana trådar skulle kunna finnas. Som tur är så är Blizzard-forumet helt tomt, så det går väl ganska snabbt att söka igenom det.


Helt fel, jag kollade upp aktiviteten runt släppen av v5 och v6. Släppet av v5 hade ingen aktivitetsökning alls och släppet av v6 hade bara en mycket liten sådan jämfört med omstruktureringen. Omstruktureringen var alltså helt klart det absolut mest lyckade vi gjort för att öka aktiviteten.

Nej, det vore det inte, för aktiviteten har i princip varit konstant sjunkande de senaste åren. Det vore att blanda ihop äpplen med päron.


En temporär aktivitetsökning kan knappast ses som ett resultat. Jag antar att målet med ändringen var att få färre medlemmar att lämna sidan, och få fler att bli aktiva... även på längre sikt. Jag hoppas verkligen inte att planen är att göra en ändring i forumsstrukturen var tredje månad bara för att hålla aktiviteten uppe. För då tror jag ni är helt fel ute.


Visst, aktiviteten har sjunkit i forumet, men det har ganska naturliga förklaringar. Intresset för fusk har för det första minskat då fler och fler spel spelas online, på mobiler, som flashspel, och på andra ställen där det inte riktigt går att fuska på samma sätt. Sedan så har svenska forum i allmänhet tappat aktivitet till nya sociala medier, imageboards, och den eviga boven Flashback. Massvis med intresseforum håller också på att dö ut. Fuska.ses forumaktivitet har minskat mer än vad vår forumaktivitet gjort. På tal om fuska.se, här är något som deras Admin skrev nyligen...

En hel del nytt är dock på gång, bland annat kommer forumet att uppgraderas och kategorier och skyfflas om i och med att vi sedan ett tag har samma spel som fungerar på flera olika konsoller. Det har gjort att konsollspecifika forum har spelat ut sin roll till stor del.

Japp, de kopierar vår omstrukturering bland spelforumen, tydligen är det ett vinnande koncept.


Jag tror att det är ett lika dåligt koncept på Fuska.se som det är på Fuska.nu. Aktiviteten har enligt dig själv fortsatt sjunka, vilket är ett bevis på att det inte fungerade. Eller rättare sagt; att detta systemet fungerar precis lika dåligt som det förra.


Skämtar du med mig? Vi skrev fram och tillbaka hur många PM som helst, och jag tror jag skrev över 5 A4 text till dig om dina -5XP, och jag har i detalj förklarat exakt varför du fick dina -XP, det är inte att "vägra att hantera det", så sluta ljuga för mig. Förr i tiden, under 'tidigare moderatorer', fick man inte ens anledningar till borttagningar av inlägg. Och inte heller fick man anledningar till vad dylika "XP-regler" och annat trams som moderatorerna höll på med skulle vara bra för.


Jag hoppades, och antog, att du skulle förstå att jag ville ha svar på de frågor som jag skickade i mitt sista meddelande till dig. Jag hade trots allt flera frågor som jag hoppades få svar på - något som det nu verkar som att jag inte kommer få. Jag hoppades att du skulle inse att jag ville ha svar på de frågor jag ställde.

Dessutom vet jag att hälften av administrationen vid tillfället ansåg att jag hade behandlats felaktigt. Om beslutet då är så tvivelaktiga att hälften av er ansåg att det var fel så känns det dumt att stå bakom det beslutet.

08/05 -12 18:18 Apower

Apower

9102 XP 2260 inlägg

Först och främst så ser jag redan nu ser jag en grej som bör förändras. T_n_c gör som ombett: brainstormar. Han ger flertalet förslag, med konstruktiv kritik om hur sajten kan bli bättre, precis vad som efterfrågas. Vad händer? Tackar moderatorerna för att han tog sig tid? Säger de att de ska fundera över det? Titta på det? Försöka? Nej! Istället blir de offended (trots KONSTRUKTIV KRITIK). Det är nästan som att de blir genuint arga över att han kritiserar "deras" sida.

Ni vet att Mr. Kaka vet att ni inte får betalt. Rättfärdigar det att ni ska tjura när ni inte hinner/har möjlighet/kan eller liknande? Nej! Betyder det att ni ska vara mindre trevliga och serviceminded än moderatorer på sidor där man får betalt? Nej! Ofta är ni väldigt serviceinriktade och vill hjälpa medlemmarna, men ibland blir det som här. Det är ett problem. Visst, ni kanske vill förklara varför saker inte hinns med och dyl. men gör det med värdighet. Även om medlemmarna inte påpekar sajtens brister med samma värdighet så har ni en helt annan ställning och andra förväntningar på er.

Så, summan av detta: Steg 1 för att inte tappa medlemmar: se till att de trivs.

Nu över till det jag tänkte ta upp innan jag såg debatten ovan. En sak som är OFATTBART effektivt för att få likes på sin Facebook sida är en s.k gilla-tävling. Den fungerar som så att sidan som vill ha "gillningar" laddar upp en "tävlingsbild" med instruktioner för tävlingen och en saftig bild på priset. För att sedan vara med i utlottningen är allt man behöver göra att dela bilden (alla kommer se den) samt gilla fuska.nu. Eftersom det går fort och enkelt kommer många gilla sidan i hopp om att det är ett snabbt och enkelt sätt att ev. få ett pris (vilket det delvis är). På liknande sätt har flera bluffsidor på FB fått tusentals likes på bara några dagar. Det fungerar, tro mig.

7 år på fuska.nu

08/05 -12 18:49 The_new_cake

The_new_cake

6336 XP 1408 inlägg

Nya konsoler
Jag har nämnt detta förut... men anledningen till att man besöker Fuska.nu är troligtvis för att få lite information och kunskap om ett spel. Det vore då bra med spelnyheter, som jag tagit upp tidigare... men det vore minst lika bra att ta upp enskilda sidor för de nya konsolerna? Fuska.nu är en av väldigt få spelsidor som inte har Wii U.

Att lägga sig i framkant och istället se till att samla information om de nya konsolerna kan inte vara dåligt. Det kan få besökare att börja använda Fuska.nu som nyhetsportal, och få information om kommande spelhändelser från Fuska.nu istället för en del andra sidor.

För att få in nyheter så går det att utnyttja medlemmarna - de flesta sitter ofta på någon information som de gärna delar med sig av.

08/05 -12 18:54 Forsa

Forsa

7979 XP 566 inlägg

The_new_cake skrev:
Nya konsoler
Jag har nämnt detta förut... men anledningen till att man besöker Fuska.nu är troligtvis för att få lite information och kunskap om ett spel. Det vore då bra med spelnyheter, som jag tagit upp tidigare... men det vore minst lika bra att ta upp enskilda sidor för de nya konsolerna? Fuska.nu är en av väldigt få spelsidor som inte har Wii U.

Att lägga sig i framkant och istället se till att samla information om de nya konsolerna kan inte vara dåligt.

Låter mycket klokt, och det lär bli aktuellt när vi väl har ett bättre "nyheter"-system implanterat. Då kan vi nog se till att samtliga konsoler har sin egna "nyheter"-förstasida att stråla ut lite med.

http://open.spotify.com/user/forsafor...

Mitt stream: Twitch.tv/Pottoww

08/05 -12 18:57 Fix_d

Fix_d

7094 XP 1988 inlägg

Apower skrev:


Självklart är vi tacksamma, i alla fall jag. Det borde väl nästan vara underförstått? Vi efterfrågar en sak i en tråd och vi får svar. Då är det väl nästan standard att man är tacksam? Sedan svarade jag på vad jag tyckte var bra och mindre bra, samt frågade en fråga.
Det jag sedan reagerade på var hans sista del. Att funktioner måste komma snarast, annars har det ingen betydelse och att han gick så tufft ut med det. Han har förklarat och jag kan förstå vad han menar.

Fast vad vi gör är ju att argumentera lite här. Jag är rätt säker på att TnC klarar det. Vi vill komma till konkreta beslut och om ni medlemmar håller med honom så för all del, skriv det!

Apower skrev:
Nu över till det jag tänkte ta upp innan jag såg debatten ovan. En sak som är OFATTBART effektivt för att få likes på sin Facebook sida är en s.k gilla-tävling. Den fungerar som så att sidan som vill ha "gillningar" laddar upp en "tävlingsbild" med instruktioner för tävlingen och en saftig bild på priset. För att sedan vara med i utlottningen är allt man behöver göra att dela bilden (alla kommer se den) samt gilla fuska.nu. Eftersom det går fort och enkelt kommer många gilla sidan i hopp om att det är ett snabbt och enkelt sätt att ev. få ett pris (vilket det delvis är). På liknande sätt har flera bluffsidor på FB fått tusentals likes på bara några dagar. Det fungerar, tro mig.

Detta är jag emot personligen. Inte för att det inte skulle kunna fungera, utan för att jag avskyr allt som har med sådant att göra. Plus att jag hoppas och är rätt säker att liknande saker är på väg nerför nu.

Men för säkerhets skull, tack TnC och Apower för era förslag och åsikter än så länge. :)

Coucou

08/05 -12 21:54 Apower

Apower

9102 XP 2260 inlägg


Självklart är vi tacksamma, i alla fall jag. Det borde väl nästan vara underförstått? Vi efterfrågar en sak i en tråd och vi får svar. Då är det väl nästan standard att man är tacksam?

Ingenting är självklart om man inte visar det och det går inte att göra med hjälp av t.ex kroppsspråk över internet.


Detta är jag emot personligen. Inte för att det inte skulle kunna fungera, utan för att jag avskyr allt som har med sådant att göra. Plus att jag hoppas och är rätt säker att liknande saker är på väg nerför nu.

Jag tror faktiskt att det är viktigare att det fungerar än att vi tycker det är etiskt rätt. Jag tycker också konceptet är vidrigt men vad har vi att förlora?

7 år på fuska.nu

08/05 -12 22:03 The_new_cake

The_new_cake

6336 XP 1408 inlägg

Fix_d: Jag var redo för lite motstånd, annars hade jag nog undvikit att nämna en del av de sakerna jag nämnde. Men jag hoppas att allt som jag nämnde kan hjälpa er att göra både administrationen och Fuska.nu till ett bättre och aktivare ställe.

Apower: Man har redan försökt med liknande saker - och ännu har det inte fungerat. Det är för tillfället två personer som gillar bilden och en person har delat den.

http://www.facebook.com/photo.php?fbid=25447...

08/05 -12 22:52 Forsa

Forsa

7979 XP 566 inlägg

Apower skrev:
Jag tror faktiskt att det är viktigare att det fungerar än att vi tycker det är etiskt rätt. Jag tycker också konceptet är vidrigt men vad har vi att förlora?

Typ, den lilla stolthet vi faktiskt har kvar.

http://open.spotify.com/user/forsafor...

Mitt stream: Twitch.tv/Pottoww


Svara

Du måste vara inloggad för att svara på trådar.

Hoppa till forum

Trådar