Välkommen Gäst! Logga in eller registrera ett konto.

Logga in











Forumtråd

Välkommen till Fuska.nus forum. För att kunna skriva i forumet måste du vara medlem och inloggad. Medlem blir du gratis genom att klicka på Registrera dig i logga in-rutan. Men du kan kika runt i alla forumen och läsa även om du inte är inloggad.



Spel - Skulle dom kunna få någon att mörda?

Svara
12/06 -11 17:53 Game_ninja

Game_ninja

3017 XP 215 inlägg

Jag har tittat ganska mycket på det här ett litet tag och undrar vad ni tror att svaret på frågan i titeln är.

Som många vet spelar väldigt mycket minderåriga CoD (Skjutspel osv), som är 'rated M' eller 18+.
Alla som spelat storyn i de tre senaste spelen har kommit till uppdrag/scener där man praktiskt taget avrättat folk, utöver det vanliga dödandet.
Då tänker jag främst på uppdraget 'No Russian' där man skjuter ihjäl civila på en flygplats i Ryssland. I näst sista uppdraget där man kommer bakifrån och sätter en kniv i vakten där kameran är en decimeter från ansiktet och få se han dö i ögonen. Liknande scener förekommer i de flesta skjutspel.

För att inte tala om alla sandlåde-spel (GTA, saints row) där det inte händer så mycket om man mördar någon.

Så, skulle ett spel (+ en deprimerad och självmordsbenägen person) skulle kunna få någon att gå ut och skjuta så många som möjligt?
För Eric Harris och Dylan Klebold (Columbine-massakern) spelade mycket 'Doom' och lyssnade på musik som uppmuntrade mord.

Att spel får barn att svära och bli kaxiga behövs inte diskuteras utan om det skulle minska medlidande hos ungdomar och få dom att mörda någon.

Själv tror jag att det endast händer hos lättpåverkade individer och personer som går igenom en tuff tid (puberteten)som blir mer våldsamma.
Spelförsäljarna borde bli strängare med åldersgränsen och sen borde dom sänka gränsen lite grann, typ att CoD spelen blir 15+ istället.
Kanske tona ner det lite grann t.o.m.

Btw jag spelar självklart också såna spel är ganska kul men jag får ju faktiskt köpa dom spelen enligt lagen.



"We dont say irl, we say afk, cuz we believe that
the internet is real"

12/06 -11 18:03 Lespooo

Lespooo

2239 XP 1024 inlägg

Nej, det finns inga åldersgränser, bara rekommendationer. Men för att vara On Topic så måste jag säge att det bara är djupt psykiskt sjuka personer som påverkas så...

I do not care what race you are, what you are a fan of, your sexual preference or if you are fat or skinny.
I hate you anyway

12/06 -11 18:05 DarknessSky

DarknessSky Administratör

11856 XP 1499 inlägg

Jag har själv spelat våldsspel i flera, flera år nu. Började med GTA III i 4-5 års åldern och runt 9-10 började jag spela CoD MW2 och andra spel i den serien. Aggressiviteten har gått upp och ner, började med kort stubin men nu är jag ganska lugn av mig och tål många sorters angrepp och dylikt. Jag har aldrig tänkt eller funderat på att döda någon med att mena det (som liten sa man ju mkt att man skulle döda ngn för att man var sur) dock har man tänkt att det vore coolt att ex hoppa upp på taket av ett tåg och ligga däruppe eller så, just for fun. Jag tror inte det har kommit via spelen... Jag har aldrig tänkt ens på att göra det bara mer att det vore coolt...

Att lättpåverkade börjar gå runt och skjuta folk IRL, håller jag med om. Jag skulle nog aldrig göra det. Finns en kille i Thailand som slog ner en polis, tog hans vapen och bil och åkte runt. Han var 14-17 år och det här hände någon gång under 2008 om jag inte minns helt fel.

Nickar Quattro i #fuska.nu
Administratör på fuska.nu.

12/06 -11 18:08 Game_ninja

Game_ninja

3017 XP 215 inlägg

Lespooo skrev:
Nej, det finns inga åldersgränser, bara rekommendationer. Men för att vara On Topic så måste jag säge att det bara är djupt psykiskt sjuka personer som påverkas så...


Såg det nu hehe...

"We dont say irl, we say afk, cuz we believe that
the internet is real"

12/06 -11 18:23 Paulinho

Paulinho

2919 XP 297 inlägg

Nu på skolavslutning såg jag kompis A slita ryggraden av  kompis B för att kompis A hade spelat Mortal Kombat dagen innan. Men det gick bra, för han fick en fet eldboll i bakhuvudet utav klassens WoW-nörd.

Våldtäkt är roligt, men bara om du blir våldtagen av en Clown.
Livet är som en tärning, det bästa man kan få är sex.

12/06 -11 19:53 Fix_d

Fix_d

7094 XP 1988 inlägg

Paulinho skrev:
Nu på skolavslutning såg jag kompis A slita ryggraden av  kompis B för att kompis A hade spelat Mortal Kombat dagen innan. Men det gick bra, för han fick en fet eldboll i bakhuvudet utav klassens WoW-nörd.

Dagens inlägg.

Jag anser att rekommendationerna som finns nu är bra, det är ens eget ansvar att ta reda på om man klarar av spelen. Om man inte är tio eller något dvs, då tycker jag att föräldrarna ska bestämma vad man ska spela. Sedan håller jag med tidigare inlägg om att man måste vara extremt lättpåverkad om man går och mördar någon på grund av ett spel.

Coucou

12/06 -11 20:04 the_Link96

the_Link96

5294 XP 472 inlägg

Som tidigare inlägg sagt så måste man vara innerligt sjuk i huvet ifall man går runt och slår ihjäl folk för att man sett/gjort det i ett spel.

What can i say i´m a bad man.

12/06 -11 22:36 Apower

Apower

9102 XP 2260 inlägg

DarknessSky skrev:
Började med GTA III i 4-5 års åldern.


Du skojar med mig? Vid den åldern spelade jag Mulle Meck. Tillät dina föräldrar det?


Lespooo skrev:
Nej, det finns inga åldersgränser, bara rekommendationer. Men för att vara On Topic så måste jag säge att det bara är djupt psykiskt sjuka personer som påverkas så...

På Game måste man ha en förälder med sig om man vill köpa ett spel man är för ung för.

7 år på fuska.nu

12/06 -11 23:14 Fuska-nu

Fuska-nu

1 XP 16411 inlägg

Skrivet av den borttagna medlemmen ToonLink


På Game måste man ha en förälder med sig om man vill köpa ett spel man är för ung för.

Jag har både varit inne på GAME och GameStop och köpt spel som har 18-årsgräns - aldrig har jag behövt ha med mig förälder. Fast antar att de gör ett tjänstefel om de säljer spel till sådana som jag, som alltså inte är 18 år.

Fast känns ju även lite barnsligt att ha med en förälder för att exempelvis få köpa L.A. Noire, GTA IV osv.


Tycker att spel som CoD, GTA, Saints Row m.m borde helt klart ha lägre åldersgräns. Ungefär 15 som Game_ninja säger, annars ännu lägre, kanske 12. För vid den åldern borde man ju ha lite vett i huvudet än 5-6-åringar som tror att allt är odödligt.
Sedan tycker jag att sådana som har någon slags syndrom eller störning (med andra ord inte har alla fåren i hagen, för att göra det enkelt) borde få tillåtelse att spela spel som de jag nämnde.
Bor granne med en som är väldigt agressiv av sig som bl.a försökte slå min kära bror med en spade i huvudet. Föräldrarna insåg efter drygt en vecka att GTA: San Andreas inte var något spel för honom. (:

13/06 -11 01:22 repli

repli

9026 XP 509 inlägg

Ja, det är ju individuellt helt enkelt, om man blir påverkad eller ej. :P När det gäller åldersgränser tycker jag det är rätt olika om de är för höga eller alldeles lagom. Men det är ju bara rekommendationer, så det spelar egentligen ingen roll. Om vissa butiker kräver tillstånd från föräldrar så är det väl butikerna man ska klaga på och inte åldersmärkningarna. Det är ju inte som om det är olagligt att spela 18+ spel utan godkännande av föräldrar.

Want some chocolate?

13/06 -11 08:00 Eric_

Eric_

3583 XP 690 inlägg

ToonLink skrev:

På Game måste man ha en förälder med sig om man vill köpa ett spel man är för ung för.

Jag har både varit inne på GAME och GameStop och köpt spel som har 18-årsgräns - aldrig har jag behövt ha med mig förälder. Fast antar att de gör ett tjänstefel om de säljer spel till sådana som jag, som alltså inte är 18 år.



Har hänt mig med, och jag är till och med ännu yngre.

När jag köpte RDR på GAME i London så var farsan med, och då sade dem något i stil med "du vet att detta är ett ganska våldsamt spel med blod, blalblalbla." Så där verkar det vara hårdare.

Apower skrev:
DarknessSky skrev:
Började med GTA III i 4-5 års åldern.


Du skojar med mig? Vid den åldern spelade jag Mulle Meck. Tillät dina föräldrar det?


[


Mulle Meck-spel <3 Nostalgi : D

Själv tycker jag att man kan ha rekommendationerna kvar, eventuellt sänka lite, och sedan låta föräldrarna bedöma om barnet är psykiskt stabilt nog för att klara av att spela vissa spel utan att påverkas negativt.


Sen är det en helt annan sak om man är 4 år, då är ju absolut inte Black Ops eller MW2 något lämpligt. Väldigt ingående tortyrscener, Rysk Roulette, och elchocker och liknande. Ioför sig så går det att hoppa över "No Russian", men ändå.

*

13/06 -11 09:25 Apower

Apower

9102 XP 2260 inlägg


När jag köpte RDR på GAME i London så var farsan med, och då sade dem något i stil med "du vet att detta är ett ganska våldsamt spel med blod, blalblalbla." Så där verkar det vara hårdare.

Precis, då hade du en förälder med dig. Som jag ursprungligen sade att man behövde.


Jag har både varit inne på GAME och GameStop och köpt spel som har 18-årsgräns - aldrig har jag behövt ha med mig förälder. Fast antar att de gör ett tjänstefel om de säljer spel till sådana som jag, som alltså inte är 18 år.

Han kanske ansåg att du såg ut att vara arton, eller så brydde han sig inte om din ålder. Jag har i alla fall varit med flera gånger i butiken när folk blivit nekade spel, men det kanske varierar från butik till butik. Kedjan Game kanske inte har någon policy vad gäller det hela.

7 år på fuska.nu

13/06 -11 09:47 Eric_

Eric_

3583 XP 690 inlägg

Apower skrev:

När jag köpte RDR på GAME i London så var farsan med, och då sade dem något i stil med "du vet att detta är ett ganska våldsamt spel med blod, blalblalbla." Så där verkar det vara hårdare.

Precis, då hade du en förälder med dig. Som jag ursprungligen sade att man behövde.




Hmm. Missupfattade dit inlägg där.

*

13/06 -11 11:49 Swires

Swires

4469 XP 624 inlägg

Det är mest vuxna som mördar och det är för att de får spel COD och GTA. HAHAHAH - Inte roligt.

3hDe, 1Pl och 75mH

Das Auto

13/06 -11 14:26 Danne_00

Danne_00

17394 XP 1169 inlägg

Vill hellre se strängare regler gällande åldersgränser. Är så jävla trött på alla p12or man får spela med i varenda online multiplayer (Inte minst CoD). Drastiska åtgärder bör tas till för att få bort dem. Låt dem spela campaign, fine, men inte fan vill jag ha dem i mitt team.

Have I ever told you the definition of insanity?

13/06 -11 15:23 DarknessSky

DarknessSky Administratör

11856 XP 1499 inlägg

Apower skrev:

Du skojar med mig? Vid den åldern spelade jag Mulle Meck. Tillät dina föräldrar det?


Nej, det gör jag inte. Hade en tråkig hemma dag och hittade inget roligt spel och på den tiden visste vi inte vad Grand Theft Auto var, så jag spelade och hade kul och sa att jag ville ha nästa spel i serien och då fick jag GTA: Vice City och därefter insåg de att det var menat som ett krigsspel, fick förbud i 1-1,5 år och sen försvann det och jag fick spela vilket spel jag ville (8-9 år)

Danne_00 skrev:
Vill hellre se strängare regler gällande åldersgränser. Är så jävla trött på alla p12or man får spela med i varenda online multiplayer (Inte minst CoD). Drastiska åtgärder bör tas till för att få bort dem. Låt dem spela campaign, fine, men inte fan vill jag ha dem i mitt team.

Tar inte åt mig då jag inte är p12 eller spelar dåligt ;)

Nickar Quattro i #fuska.nu
Administratör på fuska.nu.


Svara

Du måste vara inloggad för att svara på trådar.

Hoppa till forum

Trådar