Välkommen Gäst! Logga in eller registrera ett konto.

Logga in











Forumtråd

Välkommen till Fuska.nus forum. För att kunna skriva i forumet måste du vara medlem och inloggad. Medlem blir du gratis genom att klicka på Registrera dig i logga in-rutan. Men du kan kika runt i alla forumen och läsa även om du inte är inloggad.



Är Apple's produkter onödigt dyra?

Svara
05/02 -11 10:27 Apower

Apower

9102 XP 2260 inlägg

Det här är någonting jag ofta funderat över m.m.
Jag anser nämligen att Apple ofta tar ett överpris för sina produkter. Lite som märkeskläder. Det känns som att man kan få samma produkt, men annat märke till lägre pris.

Vi tar iPhone 4 t.ex, är inte HTC Desire HD lika bra specifikationsmässigt? Eller till och med bättre, trots att den är billigare?

Sen har vi ju iPod, personligen tycker jag att de är alldeles för dyra och jag har aldrig lagt pengar på en sådan. Eller, jo, jag köpte en Nano men lämnade tillbaka den nästa dag. Det känns som om att det finns lika bra alternativ till ett bättre pris efter att ha tittat igenom bl.a Teknikmagasinets katalog. Och sen måste man ju hålla på att synka alla låtar via iTunes. Hade inte det behövts att inte programmet använts ens i närheten av hur flitigt det används idag.

Eller har Apple produkterna något som är värt att betala extra för?
Personligen tycker jag designen inte är tillräckligt avgörande för att betala t.ex 2000-3000 kronor extra för en iPhone istället för en HTC Desire HD.
Finns det någonting annat? Diskutera!

Som vanligt vill jag hålla min diskussioner konstruktiva men som vanligt är alla åsikter hjärtligt välkomna.



7 år på fuska.nu

05/02 -11 11:55 Dexter

Dexter

12703 XP 1058 inlägg

Anledningen till att de kostar så mycket mer än andra likvärdiga produkter är för att Apple helt klart har skaffat sig ett rykte om sig.

Användarvänlighet, design och kvalité, dessa tre saker är Apple ledande på och många är redo att betala extra för detta. Kanske även att status spelar in i samband med ett Apple-köp.

Personligen hade jag varit anti-Apple sedan många år tillbaka innan jag ändrade min uppfattning. Dels för att fadern smittat mig, men även för att jag helt enkelt inte ansåg att det var värt att betala så mycket extra för.

Det var först i höstas förra året som jag insåg hur fel jag haft i alla dessa år. "Jag" köpte min andra Apple-produkt någonsin - en iPad. Innan dess hade jag endast haft en iPod Video 30GB i min ägo, som mestadels samlat damm.

Bara några veckor senare köpte jag även mig en iPhone 4. Vilken jag är supernöjd med och först nu inser vilket dåligt köp jag gjorde förra vintern - när jag köpte mig en HTC Hero.

Förtillfället sitter jag och väntar på att Apple ska släppa sina nya Macbook Pros. Då jag var väldigt nära på att köpa mig en när jag var i Kina i höstas. Huruvida det blir ett köp eller inte kan jag förtillfället inte säga, då jag EGENTLIGEN behöver pengarna till viktigare saker.



Jag hoppas att detta kanske besvarade din fråga.

Tonight's the night.

05/02 -11 12:33 Fresh

Fresh

4045 XP 612 inlägg

Tänker man i prestanda så är Apple en ganska dålig.. sak. Du kan få bättre för samma pris. Men Apple har en smooth look på sina varor som gör det väldigt "värt" för vissa kanske.

Men har dock aldrig köpt en Apple vara förut.

Hur får man plats med fyra blondiner på en stol?
- Man vänder stolen uppochner.

05/02 -11 13:18 Apower

Apower

9102 XP 2260 inlägg



Jag hoppas att detta kanske besvarade din fråga.

Det var egentligen ingen fråga utan någonting man skulle debattera kring...


Bara några veckor senare köpte jag även mig en iPhone 4. Vilken jag är supernöjd med och först nu inser vilket dåligt köp jag gjorde förra vintern - när jag köpte mig en HTC Hero.

Okej, utveckla!
För det är ju rätt självklart att den både nyare och dyrare iPhone 4 är snäppet vassare än Hero...eller?

7 år på fuska.nu

05/02 -11 14:26 MartinMilk

MartinMilk Forummoderator

17341 XP 1623 inlägg

Man köper väl för märket? Dessutom så är Iphone fett snygg! Ush på allt annat!

Wii U PS4 XBone PC

05/02 -11 19:37 Dexter

Dexter

12703 XP 1058 inlägg


Det var egentligen ingen fråga utan någonting man skulle debattera kring...

"Är Apple's produkter onödigt dyra?" är ingen öppen fråga, det är en sluten fråga.

Och svaret på den frågan är Ja.


Okej, utveckla!
För det är ju rätt självklart att den både nyare och dyrare iPhone 4 är snäppet vassare än Hero...eller?

Japp, det stämmer.

Men det jag menar är att jag inte hade kunnat köpa en Desire - som prestandamässigt är bättre än iPhone 4 - eftersom jag inte trivdes med operativsystemet från första början.

Sen varför man väljer att köpa en iPhone istället för en Desire, har jag redan försökt att besvara.

Tonight's the night.

05/02 -11 20:31 Eric_

Eric_

3583 XP 690 inlägg

Som Fresh sa, mkt är nog pga designen. Måste erkänna att jag också tycker den är fett clean.

Sen är ju Apple väldigt "inne" också, Många som vill  visa sig rika och moderna köper iPhone.

*

06/02 -11 11:13 Apower

Apower

9102 XP 2260 inlägg


"Är Apple's produkter onödigt dyra?" är ingen öppen fråga, det är en sluten fråga.

Klart det är!
Vissa kanske tycker att det är värt pengarna. Vad vet du och jag? Jag känner flera personer som skulle säga att det helt klart är värt att lägga till de extra pengarna.

7 år på fuska.nu

06/02 -11 11:19 Kevinek

Kevinek

1584 XP 980 inlägg

Nja, dem är väl inte onödigt dyra enligt mig.

Your life is a hell!
My life is a hell!
All lifes is a hell!

PS. I´m back!

06/02 -11 14:14 Mak_Elite

Mak_Elite

12361 XP 489 inlägg

Betalar för märket, väljer helt klart en iPod över andra spelare då jag känner att det är driftsäkra. Behöver inte vara bäst men man köper ofta av de större/kända märkena

Bara för jag har Mercedes blev allt 10% dyrare men men

Since 2005
MASTER SERGEANT SHOOTER SERGEANT IMPORTANT PERSON OF SEGREANTS EXTREME!

06/02 -11 16:36 Dexter

Dexter

12703 XP 1058 inlägg

Apower skrev:

"Är Apple's produkter onödigt dyra?" är ingen öppen fråga, det är en sluten fråga.

Klart det är!
Vissa kanske tycker att det är värt pengarna. Vad vet du och jag? Jag känner flera personer som skulle säga att det helt klart är värt att lägga till de extra pengarna.

"Varför är Apple's produkter onödigt dyra?" hade varit en bättre fråga, en öppen sådan.

Okej, den frågan du ställde nu är inte helt sluten, utan delvis öppen.

Tonight's the night.

06/02 -11 16:45 Apower

Apower

9102 XP 2260 inlägg

JoY_BoY_94 skrev:
Apower skrev:

"Är Apple's produkter onödigt dyra?" är ingen öppen fråga, det är en sluten fråga.

Klart det är!
Vissa kanske tycker att det är värt pengarna. Vad vet du och jag? Jag känner flera personer som skulle säga att det helt klart är värt att lägga till de extra pengarna.

"Varför är Apple's produkter onödigt dyra?" hade varit en bättre fråga, en öppen sådan.

Okej, den frågan du ställde nu är inte helt sluten, utan delvis öppen.

Det finns fortfarande ingenting som säger att produkterna verkligen är onödigt dyra.

7 år på fuska.nu

08/02 -11 20:06 Dexter

Dexter

12703 XP 1058 inlägg

Apower skrev:
JoY_BoY_94 skrev:
Apower skrev:

"Är Apple's produkter onödigt dyra?" är ingen öppen fråga, det är en sluten fråga.

Klart det är!
Vissa kanske tycker att det är värt pengarna. Vad vet du och jag? Jag känner flera personer som skulle säga att det helt klart är värt att lägga till de extra pengarna.

"Varför är Apple's produkter onödigt dyra?" hade varit en bättre fråga, en öppen sådan.

Okej, den frågan du ställde nu är inte helt sluten, utan delvis öppen.

Det finns fortfarande ingenting som säger att produkterna verkligen är onödigt dyra.

Jo, för du ger en antydan till att så är fallet i själva rubriken.

Tonight's the night.

11/02 -11 16:17 Game_ninja

Game_ninja

3017 XP 215 inlägg

Ja, HTC/Android är bättre man betalar ju 1000kr extra för ett halvt uppätet äpple på baksidan

"We dont say irl, we say afk, cuz we believe that
the internet is real"

11/02 -11 20:57 Dexter

Dexter

12703 XP 1058 inlägg

Game_ninja skrev:
Ja, HTC/Android är bättre man betalar ju 1000kr extra för ett halvt uppätet äpple på baksidan

Motivera.

Om nu HTC/Android är så mycket bättre, varför är iPhone då så populärt?

Tonight's the night.

19/02 -11 16:42 Apower

Apower

9102 XP 2260 inlägg

JoY_BoY_94 skrev:
Game_ninja skrev:
Ja, HTC/Android är bättre man betalar ju 1000kr extra för ett halvt uppätet äpple på baksidan

Motivera.

Om nu HTC/Android är så mycket bättre, varför är iPhone då så populärt?

Av samma anledning som att Fred Perry är populärare än Polarn och Pyret?


Du ger antydan till det i rubriken

Tycker du "Är Apple's produkter onödigt dyra?" säger att Apples produkter är onödigt dyra? Det tycker inte jag.

7 år på fuska.nu


Svara

Du måste vara inloggad för att svara på trådar.

Hoppa till forum

Trådar