Välkommen Gäst! Logga in eller registrera ett konto.

Logga in











LittleBigPlanet

Playstation 3
LittleBigPlanet
  • Genre
    Äventyr
  • Releasedatum
    5 november 2008
  • Utvecklare
    Media Molecule, SCE/WWS
  • Antal ägare
    128
  • Utvald recension
    -
  • Köp spelet!

Tips: "På/av"-knapp

Inskickat av Dils den 07/03 -10 20:53

Att göra en dörr som alltid hålls uppe:
Vi säger att du gör en bana där du har en vägg. Du vill att väggen ska lyftas när du trycker på en knapp. Sätt då fast en pistong på väggens översida. Pistongens andra ände måste sitta fast rakt ovanför denna, så att väggen kan lyftas upp. Koppla fast en knapp till pistongen. När du står på knappen kommer pistongen att dra upp väggen och du kan gå förbi. OK. Men när du släpper din knapp kommer pistongen att släppa, och dörren stängs igen. Och det vill vi ju inte.
Den gyllene regeln som används vid alla konstruktioner är att alltid använda nyckelströmbrytaren. Den reagerar när en nyckel vid samma färg kommer in i dess radie. Men det vi ska använda nu är inställningen "Inverterad" på nyckelströmbrytaren. Då kommer den att reagera endast när nyckeln tas bort ur radien. Om du inte har någon nyckel kommer den alltid vara aktiv. Raka motsatsen till den vanliga inställningen alltså.
Sätt ut ett block av lösligt material någonstans på din bana. Sätt fast din knapp på detta material. När du hoppar på den kommer materialet att försvinna i tomma intet. Nu kommer det magiska; sätt fast en nyckel på det lösliga materialet. När din ruta löses bort kommer nyckeln försvinna med den.
Sätt ut en Inverterad nyckelströmbrytare direkt bredvid din nyckel. Koppla denna till pistongen. Eftersom den är Inverterad kommer ingenting hända med väggen. Den står stilla. Men när du hoppar på din knapp försvinner ju nyckeln, och då aktiveras nyckelströmbrytaren. Dörren öppnas. För alltid.

Att sätta på och av en sak med samma knapp:
Denna teknik är användbar vid till exempel lampor eller hissar eller andra funktioner, men att bygga det kan ta lite tid. Det är bara att testa dig fram.
Bygg en rektangel av kartong. Sätt en motorbult i mitten av rektangeln. Motorbulten ska alltid vara på, men på en låg hastighet. Nu har du en roterande rektangel. Sätt två stycken bitar kartong på motsatta sidor om kartongen som blockerar den från att snurra (en bit ska vara på högra överkanten, den andra på vänstra underkanten). Nu kommer det krångliga. Sätt dit en pistong på vardera stopparen. Pistongen ska vara riktad så att stopparen dras bort från rektangeln. Ställ in en flipper-rörelse på båda pistonger som pekar inåt. Det kommer göra att pistongen dras in snabbt, och låter rektangeln rotera. Gör nu en knapp. Knappen ska vara inställd på "fullträff" (det är en stor 1:a). Koppla knappen till båda stopparnas pistonger. Fullträff-inställningen gör att du bara behöver trycka på knappen en gång för att stopparna ska dras in. Om du har gjort rätt nu (du kanske måste ändra snabbhet på bulten eller pistonerna, eller längderna för att det ska fungera perfekt) så ska du ha en rektangel som roterar ett halvt varv varje gång du trycker på knappen. Perfekt. Sätt fast en magnetisk nyckel på en ände av rektangeln. Och en nyckelströmbrytare på EN av stopparna. Koppla strömbrytaren till vad du vill, en lampa, en hiss, vad som helst. Om allt är bra så kan du trycka på knappen en gång för att lampan ska tändas (nyckeln är vid strömbrytaren) och två för att lampan ska släckas (nyckeln är borta från strömbrytaren).

________________________________________________

På/Av Konstruktion:
En knapp som gör att du kan slå av/sätta på någonting med samma knapp, t.ex. en lampa.
1. Tryck paus, och tryck inte start.
2. Gör en rektangel av kartong, som pekar uppåt.
3. Gör en kub av mörk materia och placera bakom din rektangel.
4. Sätt en motorbult precis i mitten av rektangeln.
5. Ställ in hastigheten på motorn till en låg hastighet.
6. Lägg en kub av kartong i översta-högra hörnet av din rektangel.
7. Din nya kub ska blockera din stora rektangel från att rotera.
8. Sätt en kub mörk materia en bit ovanför din stopp-kub.
9. Sätt en pistong mellan din stopp-kub och din mörka materia.
10. Ställ in Maxlängden på pistongen så att den hamnar i vägen för din rektangel.
11. Ställ in Minimilängden på pistongen till 0.
12. Ställ in din pistong på en flipper-rörelse som pekar inåt.
13. Sätt en knapp eller en sensor någonstans på din bana.
14. Ställ in din knapp eller sensor på ”Fullträff”.
15. Koppla din knapp/sensor till pistongen på stopp-kuben.
16. Sätt en magnetisk nyckelströmbrytare på din stopp-kub.
17. Sätt en magnetisk nyckel på EN sida av din roterande rektangel.
18. Gör en lampa (eller något annat du vill påverka).
19. Koppla din magnetiska nyckelströmbrytare till lampan.
20. Testa banan.
Om du gjort rätt så kommer lampan att tändas varannan gång, och släckas resten.
Evighetsknapp:
En knapp som påverkar något för alltid. Om du står på en knapp kommer den bara att göra något så länge du står på knappen. En Evighetsknapp kommer inte gå att stänga av, utan är på för alltid.
1. Skapa en ruta av något material.
2. Skapa en ruta av lösligt material bredvid den första rutan.
3. Sätt en magnetisk nyckelströmbrytare på den första rutan.
4. Sätt en magnetisk nyckel på det lösliga materialet.
5. Ställ in den magnetiska nyckelströmbrytaren till ”Inverterad”.
6. Ändra radien på den magnetiska nyckelströmbrytaren så att den magnetiska nyckeln är inom cirkeln.
7. Skapa en pistong (eller något annat du kan koppla ihop strömbrytaren med).
8. Koppla ihop den magnetiska nyckelströmbrytaren och pistongen.
9. Skapa en knapp/sensor.
10. Koppla knappen/sensorn till det lösliga materialet.
11. Testa din konstruktion.
När du hoppar på knappen/sensorn kommer det lösliga materialet att lösas bort. Den magnetiska nyckeln som sitter på kommer att försvinna. Den magnetiska nyckelströmbrytaren kommer att aktiveras och pistongen skjuts ut.
Eller-knapp:
Med denna knapp aktiveras något endast när en av två krav är uppfyllda. T.ex. när du har två knappar att trycka på, så behöver du bara trycka på en av dessa för att aktivera funktionen.
1. Skapa en kub av mörk materia.
2. Skapa en större rektangel av mörk materia under kuben.
3. Skapa en kub av kartong för varje ”krav”, det vill säga varje knapp du kan trycka på för att aktivera funktionen.
4. Sätt en pistong på varje kartongbit, som har minimilängd 0.
5. Pistongen ska sitta fast på den undre rektangeln och knuffa kartongbitarna upp mot den övre kuben.
6. Sätt en magnetisk nyckel på alla kartong-kuber.
7. Sätt en magnetisk nyckelströmbrytare på den övre kuben av mörk materia.
8. Sätt ut ett antal knappar. Knapparna ska vara lika många som kartongbitarna.
9. Koppla den första knappen till den första pistongen, den andra knappen till den andra pistongen o.s.v. Alla knappar ska vara inställda på riktning.
10. Koppla den magnetiska nyckelströmbrytaren till någonting, t.ex. en lampa.
11. Kontrollera att alla magnetiska nycklar kommer in i radien av nyckelströmbrytaren när de skjuts ut.
12. Testa.
När du står på en av knapparna ska lampan tändas, och det spelar ingen roll vilken.
Och-knapp:
Raka motsatsen till Eller-knappen, aktiverar funktionen endast när alla knappar trycks ned samtidigt.
1. Bygg exakt samma konstruktion som Eller-knappen.
2. Men flytta över pistongerna till den översta kuben istället, och ställ in den magnetiska nyckelströmbrytaren på ”Inverterad”.
3. Ta bort den undre rektangeln, du behöver den inte.
4. Testa igen.
Du måste nu stå på alla dina knappar samtidigt för att funktionen ska aktiveras, genom att alla magnetiska nycklar flyttas utanför den magnetiska nyckelströmbrytarens radie.

Fusket har betyget 1 (1 betygssättare).

Kommentarer

Totalt 5 kommentarer:

glitcharn878 den 10/03 -10 20:10
Lite för kompliserat jag fattar inte alls.

majabest den 14/03 -10 17:17
inte jag heller samma här

gogo den 09/04 -10 11:54
Jag fattar inte heller

adam310 den 19/11 -10 18:54
eller så är det bara att göra en ihålig vägg -.-

superkakan1 den 21/03 -11 16:42
jag fattar inte heller

Skriv kommentar

Du måste logga in för att skriva kommentarer. Har du inget konto? Registrera ett.