Välkommen Gäst! Logga in eller registrera ett konto.

Logga in











Tomb Raider 2

PC
Tomb Raider 2
  • Genre
    Action
  • Releasedatum
    31 oktober 1997
  • Utvecklare
    Eidos Interactive, Core Design Ltd.
  • Antal ägare
    126
  • Utvald recension
    -
  • Köp spelet!

Spelbetyg

Snittbetyg
Recensioner
8.3 -

Fler fusk

Guide

Inskickat av fai den 06/07 -06 12:49

Den Kinesiska Muren
Tomb Raider 2
( Nivå 1 )
Vår resa börjar i en dal nära Kinesiska muren.
Gå ned i vattnet och sväng till vänster bakom den stora stenen. En tiger kommer fram så klättra upp på stenen och döda tigern. Gå stigen fram tills du inte kommer längre, sväng vänster och hoppa över till stenpelaren, hoppa vidare och gå sedan stigen framåt. När du kommer till slutet av stigen, klättra upp och vänd dig om för att hoppa över klyftan. Om du hoppar över till höger så hittar du Hemlighet #1. Annars vänd dig åt vänster och klättra upp, fortsätt upp tills du nästan når vakthuset. Där måste du hoppa över till den vänstra sidan och sedan kan du klättra in i vakthuset.

Gå in i vakthuset och kliv på gallret till höger, fall igenom gallret ned till vattnet. Följ trappan uppför, spring och hoppa över vattnet och klättra upp till handtaget. Dra i det och fortsätt tillbaka till dörren som du nyss öppnade.

En flock av kråkor attackerar när du kommer ut. Döda dom med dina pistoler, ta några steg tillbaka om det behövs. Fortsätt till hålet i muren. Vakthuset på andra sidan är låst så hoppa ned i vattnet nedanför för att hitta nyckeln till det. Döda tigern som kommer fram när du kliver upp ur vattnet. Gröna sektionen vid muren kommer att ta dig tillräckligt högt så du kan hoppa och dra dig upp till toppen av muren. Fortsätt till vakthuset och öppna dörren.

Döda spindlarna som kommer ut ur dörren, gå sedan in. En ensam spindel är kvar, den vaktar den Rostiga Nyckeln ovanför stegen. Döda spindeln och ta nyckel och använd den på låset på dörren. Fortsätt framåt tills du når ett rum med ett skelett. Hagelbösspatroner och en förbandslåda finns här, också några flera spindlar plus en stor spindel som kommer bakifrån. Döda den stora först sedan de andra innan du kan ta upp din saker. Dra ut stenen och glid nedför sluttningen till en pool med vatten.

Hoppa i och sväng vänster till muren. Hoppa upp och greppa och förflytta dig till höger, undvik pilarna. Simma under vattnet till utgången och kliv upp i hörnet, undvik även flera pilar. Klättra upp och gå ut i hallen.

Denna hall har ett kollapsande golvet med spikar i botten. Spring över golvet och igenom dörren som stängs bakom dig. Två stora stenar börjar rulla mot dig från vänster. Sväng och spring till höger. Hoppa över spikarna och landa på rampen. Glid nedför rampen, spring till vänster och ta ammunitionen. Spring framåt och dra dig upp till klippavsatsen för att undvika spikväggarna som sluter sig.

Nästa hall har också flera kollapsande golv och skarpa knivar. Spring genom hallen och hoppa över knivarna. När du når den sista kniven hoppa och sväng till vänster i luften. Där hittar du Hemlighet #2 ; Jade Dragon. Ta upp den och gå in till hallen innan spikväggen stängs om dig. Korsa det kollapsande golvet men här kan du stanna till. De vänstra väggarna stannar innan de skadar dig.

I slutet av hallen, stanna vid toppen av rampen och vänd så du kan glida ned baklänges. Häng från kanten och släpp sedan, hoppa till höger och landa på ett annat kollapsande golvet som du kan falla igenom. Gå in i grottan och fortsätt framåt. Ta förbandslådan, håll till vänster och spring förbi dom rullande knivarna.

Det är ett glidrep och mera spindlar i nästa rum. Döda alla spindlar, åk inte ned med glidrepet direkt utan gå fram till kanten till höger om glidrepet. Vänd dig om och hoppa baklänges och ta tag i kanten, förflytta dig längst till vänster och släpp. Hoppa upp och ta tag i kanten, förflytta dig åt höger och dra dig upp. Följ stigen där du hittar tändstickor. Ta stegen ned och fortsätt tills du når dalens golv. Gå ut i dalen där du känner dessa skakningar, det är en tidig varning av en annalkande T-Rex. Återvänd och döda T-Rex från en säker plats i passagen. När den är död, kan du gå över dalen och ta Hemlighet #3 ; Gold Dragon. Detta förfarande gör att den andra T-Rex kommer fram, så döda den också. Gå sedan tillbaka till toppen av dalen. Använd repet till att glida över dalen och landa på klippavsatsen på andra sidan. Döda dom 2 tigrarna som väntar på dig, fortsätt till utgången.





Venedig
Tomb Raider 2
( Nivå 2 )
Lara kommer till Venedig och märker att hon är i en återvändsgränd. Gå ut ur gränden och ta kål på Dobermanhunden. Du behöver göra några sidohopp för att skjuta vakten på balkongen, han tappar en nyckel efter att du har dödat honom. Fortsätt genom nästa gränd tills du hör närmande fotsteg, börja skjuta och gör några bakåthopp tillbaka in i gränden för att döda en dobermann till och din andra fiende.
När du är säker, gå ut ur gränden och du kommer fram till en kanal. Dyk i kanalen och simma under den stora dörren som går in till båthuset. Kolla din nya coola båt, tryck sedan på kontakten som öppnar en dörr någon annanstans. Återvänd från båthuset och gå in i stugan. Ta upp tändstickorna från bordet och tryck på kontakten på väggen, börja klättra uppför stegen. Kliv av stegen och tryck på en annan kontakt som öppnar nästa lucka. När du når taket, skjut sönder fönstret, hoppa sedan in i hallen. Klättra igenom det andra fönstret som du nyss sköt sönder och hoppa över till markisen. Gör sedan ett hopp till balkongen och hämta BåthusNyckeln från den döda vakten du sköt tidigare. Återvänd till hallen och sväng höger till dörren du öppnade från Båthuset.

Döda den attackerande Dobermannen, fortsätt sedan över bron och dra i strömbrytaren för att öppna en dörr högt upp på muren på andra sidan av kanalen. Gå tillbaka till rummet och skjut sönder fönstret. Spring och hoppa och greppa markisen. Dra dig upp och hoppa sedan från markis till markis tills du når öppningen nära dörren. Hoppa in och dra i handtaget för att öppna en kanaldörr.

Dyk tillbaka i kanalen och återvänd till Båthuset och öppna dörren med din nyckel. Simma tillbaka ut och gör vägen fri till stugan. Klättra upp på bryggan och ta här Auto-Mags. Klättra i båten och sväng höger genom den öppna kanaldörren. När du passerat igenom dörren, stanna båten och tänd en tändsticka för att upptäcka en passage till höger. Hemlighet #1 är i slutet av denna passage. Ta Stone Dragonen och hoppa sedan ned och döda några råttor nedanför dig. Klättra ned för stegen. Sväng höger i slutet och hoppa i vattnet. Fortsätt på vänster sida tills du når några Uzi Ammo. Ta upp dom, återvänd sedan tillbaka till din båt.

Tänd en tändsticka och fortsätt nedför den mörka kanalen. På botten av vattenfallet kan du hämta Hemlighet #2 ; Gold Dragon. Fortsätt tills du når en stor underjordisk kammare. Håll båten mot vänster tills du ser en brygga. Hoppa ur och döda råttan, skjut sedan ut fönstret och slutligen döda mannen som är innanför fönstret. Ta upp ammunition, gå sedan tillbaka till din båt och åk igenom den stora slussdörren och stanna.

Hoppa ur båten och simma tillbaka till dockan och gå igenom det trasiga fönstret. Gå in i rummet och dra i handtaget och ta hagelpatronerna. Återvänd till dockan och klättra uppför stegen och lägg märke till att dörren nu är stängd. Vattennivån och din båt har ökat till toppen så dyk i och dra i handtaget under vattnet för att öppna nästa dörr, gå sedan i din båt och fortsätt.

Håll till vänster för att undvika fiendens pistolskott och ta din båt till gondolerna. Gå ur båten och kliv på bryggan. Klättra på lådan, hoppa sedan och greppa avsatsen och dra dig upp. En Dobermann och en man kommer springande så du får baklängeshoppa och döda dom båda. Hämta förbandslådan. En annan kille vaktar en annan båt längre fram i kanalen. Du kan döda honom däruppifrån, vänd dig sedan till höger och gå in på gården. En galen bov kommer springande, så döda honom med dina pistoler. Ta upp Stål Nyckeln från liket och lås upp dörren. Gå igenom dörren och häng dig ned i hålet och släpp, dra i handtaget. En grind öppnas någonstans på denna nivå och du hör närmande fotsteg. Klättra upp ur hålet och döda mannen och ta upp ammunitionen. Återvänd till din båt och använd den för att rama gondolerna.

Under vattnet finns minor som hindrar din fortsättning. Dessa minor kan endast utlösas av en båt. Lyckliga dig för du har två att använda. Starta din båt mot minorna och hoppa ur båten i sista minuten. Greppa M-16 ammunitionen från den döda vakten på btyggan. Järn Dörren är låst så du behöver finna en nyckel. Hoppa i din nya båt och återvänd till kanalen.

En elaka man väntar runt vänster hörn, så hoppa ut ur båten och döda honom när du kommer på bryggan. Ta upp alla ammunition här. Hoppa tillbaka i båten och fortsätt längs kanalen tills du når en klädlina på höger sida och en smal kanal på vänster. Rama dom två gondolerna som är bundna vid bryggan och hoppa ur din båt. En man med ett basebollträ kommer ut ur en dörr men du kan döda honom före han kommer fram till dig. Gå in i det mörka rummet och döda några råttor och dra i handtaget för att öppna en dörr någonstans på denna nivå. Återvänd till bryggan.

Innan du hoppar i båten igen, titta upp. Det är några fönster där uppe. Hoppa och greppa avsatsen och dra dig upp så du kan skjuta ut fönstret. Klättra igenom och ta Hemlighet #3 ; Jade Dragon från sängen. Nu kan du hoppa i båten, sväng runt och ta den närmsta kanalen som du passerade tidigare. Håll till vänster och kanalen vill mynna ut i en bredare kanal och du kommer att hitta dörren du öppnade för några minuter sedan med handtaget. Gå in genom dörren som stängs bakom dig. Ta Järn Nyckeln från poolen och klättra stegen uppför, döda en Dobermann och en vakt. Ta förbandslådan och dra i handtaget. En vakt blockerar din flyktväg till din båt. Du kan antingen döda honom genom att skjuta igenom hålet i dörren eller om du vill imponera på dina vänner, försök med en bakåtvolt och döda honom innan du landar i kanalen. När han är död, hoppa tillbaka i båten och återvänd samma väg du kom ifrån, där du hittade din andra båt. Nu har du nyckeln till dörren. Dra i handtaget innanför fönstret för att öppna den andra grinden som blockerar din utgång. Återvänd till båten och åk tillbaka uppför kanalen under övergången. Håll till vänster tills du når en öppen dörr till höger. Åk genom denna dörr. Hoppa ur båten och skjut mannen och ta upp ammunitionen när han är död. Tryck på knappen för att öppna den sista dörren på denna nivå. Det är en tidstimer och klockan startar när du hoppar över den första rampen ut i kanalen igen. Ingenting utan en perfekt körning resulterar i en omstart, så spara ditt spel här. Klara…Färdiga…Gå!

Accelerera din båt och hoppa över rampen, bromsa genast när du landar så du kan göra en skarp sväng till vänster, nästa till höger in i en bredd kanal, sedan gör du en skarp höger in i en smal kanal. Efter den smala kanalen svänger du till vänster, sedan är det en smal kanal igen med dom öppna grindarna. Gör en sista sväng till höger och accelerera nedför kanalen till utgången...

( Nu har jag hittat en enklare väg till utgången. Istället för att svänga till vänster direkt, när hon har hoppat över den första rampen, fortsätt rakt fram och full fart upp på den långa rampen som leder upp till balkongen. Här åker Lara igenom fönstren och landar oskadd på andra sidan, sedan är det bara att åka igenom de två grindarna som hon öppnade tidigare och svänga till höger så är hon framme vid utgången...)

( Ett ännu enklare sätt är att åka direkt till rummet med knappen som öppnar utgången, lämna båten utanför och gå in. Tryck på knappen och simma under dörren som nu är stängd och klättra upp i båten. Nu har hon hur lång tid som helst att ta sig till utgången !! )





Gå upp på bryggan och döda några råttor. Gå runt byggnaden till vänster, döda vakten och några råttor innan du drar i handtaget. En annan vakt kommer så döda honom också, ta förbandslådan från ditt offer. Gå in i den nu öppna dörren och döda vakten på balkongen och en som kommer på golvet. Ta upp patronerna från ditt andra offer, skjut ut fönstret och döda Dobermanhundarna som hoppar ut genom det. Gå in på gården och ta förbandslådan, tändstickor och ammunition.
Nu fortsätter du nedför den väl vaktade hallen. Flera statyer börjar hacka efter dig med stora svärd. Håll till höger och gör korta språng mellan svärden när de är uppe. När du kommit fram till det mörka slutet av passagen, tänd en tändsticka för att upptäcka ett handtag som öppnar en dörr ute vid kanalen.

Spring förbi vakterna, de försöker att träffa dig men de är för långsamma nu. Tillbaka ut i det stora rummet hittar du en trälåda med en sluttande sida. Ställ dig med ryggen mot lådan och gör en bakåtvolt, sedan ett framåthopp och greppa avsatsen och dra dig upp. Gå runt till vänster och skjut boxen framför dig. Du kan nu göra ett springande hopp till balkongen på andra sidan där du dödade den först vakten. Ta här ammunitionen, flytta dig sedan till den textade muren och klättra upp på den och över till fönstret.

Gå ut på balkongen och vänd dig till höger och skjut pistolmannen på balkongen. Vänd dig om och gör ett springande hopp över kanten på balkongen, till markisen. Du börjar halka baklänges så greppa så du inte faller, förflytta dig till vänster och dra upp dig och gör en bakåtvolt till avsatsen över kanalen. Vänd dig till vänster och gör ett springande hopp, greppa och dra dig upp. Du borde nu stå på en ganska liten avsats. Gör ett hopp till markisen över kanalen, du kan stå på denna markis, vänd dig om och titta ned på den öppna dörren. Gör ett stående hopp och greppa medan du är i luften så du träffar dörren istället för muren över.

Ett par Dobermanhundar kommer fram när du landar, så ta dem före de tar dig. Gå uppför och döda den första av många attackerande pistolmän. Gå in i rummet där den första mannen kom ifrån och titta i det vänstra hörnet där ett gömt handtag finns i väggen. Dra i det för att öppna en dörr som leder till utomhusbalkongen där du dödade en man. Han tappade några patroner och Hemlighet #1; Stone Dragon när han dog. Efter du tagit upp dessa, återvänd till rummet med handtag och skjut ut fönstret.

En vakt patrullerar utanför detta fönster. Du kan troligtvis döda honom genom fönstret eller du kan klättra ut och göra det " dead face-to-face ". Fortsätt ut på balkongen och skjut ut nästa fönster och klättra in. Dörren öppnas och en man med en hund kommer in och en annan man kommer upp bakom dig från balkongen. Dessa grabbar är ganska så långsamma, så länge som du håller dig i rörelse och skjuter är du ganska säker. Hunden är den första som du behöver döda. Gör en massa hopp åt sidorna och använd gärna det större rummet på andra sidan dörren om du behöver mer utrymme för dina hopp. Du kan även reträttera tillbaka till trapporna om det behövs. När alla är döda, återvänd till sista rummet och tryck tillbaka stenen två gånger i den öppna spisen.

Döda råttan efter att du har klättrat upp, fortsätt sedan till sluttningen. Knivarna försöker att skiva dig, så hoppa till höger för att landa i vattnet. Klättra upp på den säkra träavsatsen i hörnet för att göra dig klar för nästa utmaning.

Du behöver göra en kvick serie av hopp, för flammorna är på en timer. De tänds när du hoppar från avsatsen du står på, så när du är redo börja springa. Hoppa från kanten och landa på nästa plattform. Gör två STÅENDE hopp till nästa två avsater för att komma fram till slutet av denna fälla. Om du missar en avsats eller antänds, hoppa i vattnet och försök igen.

Dörren öppnas när du kommer fram och en pistolman med en hund attackerar nerifrån. Döda dem båda, hoppa upp på boxen och hoppa och greppa och dra dig upp på ljuskronan. Gör ett springande hopp till höger och greppa avsatsen. Dra dig upp och dra i handtaget för att öppna en dörr bakom den öppna spisen. Hoppa tillbaka till ljuskronan, vänd dig till vänster och hoppa till nästa höga ljuskrona. Gör ett springande hopp till avsatsen på höger sida. Dra i handtaget som öppnar en målning på väggen och där hittar du Biblioteks Nyckeln.

Återvänd till ljuskronan, sväng till höger och hoppa till nästa höga ljuskrona och sist till avsatsen över. Döda råttorna, fortsätt till höger. Hoppa för att greppa och förflytta dig till höger tills du kan dra dig upp. Du borde nu stå på den högsta punkten så spring och hoppa till trägolvet med några lådor. Döda mannen bakom lådorna och ta förbandslådan. Var försiktig så du inte ramlar ned, ett fall från denna höjd kan inte innebära någonting annat än en omedelbar död.

Klättra på lådorna och vänd dig till höger, hoppa upp på balken så når du ett annat handtag. Dra i det för att justera höjden på ljuskronan så du kan nå Biblioteks Nyckeln. Hoppa tillbaka till lådorna, hoppa ned till ljuskronan och hoppa tills du når kronan nära Biblioteks Nyckeln. Gör ett springande hopp för att greppa och dra dig upp och ta nyckeln. Återvänd tillbaka ut på ljuskronan. Hoppa på alla ljuskronor tills du är på andra sidan, gör sedan ett springande hopp och greppa avsatsen. Du greppar inte men du landar på avsatsen och detta gör att du inte behöver återvända till det handtaget som justerade ljuskronshöjden.

Gå ut genom fönstret och sväng höger. Du ser en eld, titta bakom den och ned så ser du vatten långt där nere. Häng och släpp dig ned till vattnet. Du är nu framför Biblioteksdörren. Dra i undervattenhandtaget och simma igenom dörren som öppnas. Sväng till höger. Du ser ett hål i golvet till vänster. Det är mörkt, så tänd en tändsticka och sväng in i öppningen.

Simma in i hålet, sväng till höger och runt hörnet. Simma in genom den stora öppningen, fortsätt igenom den smalare öppningen nära toppen av väggen. Sväng höger efter ingången till den smala passagen, där hittar du den smala öppningen lågt ner till vänster av muren. Fortsätt in och sväng omedelbart vänster så hittar du några granater, återvänd tillbaka till höger för att finna Hemlighet #2; Gold Dragon. Dra i handtaget som finns där, simma rakt upp till den nyss öppnade dörren där du slutligen kan andas ut. Klättra inte ut här om du inte vill brännas till döds. Istället, återvänd samma väg du kom, tillbaka till biblioteksdörren.

Gå in i biblioteket och döda pistolmannen tvärs över rummet. Gå igenom den stora dörren och klättra upp på bokhyllan på vänster sida. Du kan döda ett par råttor från en smal hylla innan du hoppar över till handtaget som öppnar en annan vaktad dörr.

Efter att du har dödat denna vakt, gå igenom dörren och klättra upp på böckerna till vänster. Hoppa mot fönstret, sväng vänster och klättra upp. Skjut ut fönstret. Vänd och gå ut genom fönstret baklänges så du glider ned på markisen. Greppa och dra dig upp så du kan göra ett bakåthopp till en avsats bakom dig. Spring och hoppa till taket från din nya position, sväng vänster och hoppa till TOPPEN av muren.

Medan du står PÅ muren, gå till slutet. Sväng så du står mot byggnaden på andra sidan kanalen och gör ett springande hopp, greppa den lägsta sektionen av taket. Dra dig upp. Stå ett par steg tillbaka från kanten av taket och hoppa till avsatsen. Greppa och förflytta dig till vänster tills du kan dra dig upp. Gå bakom muren för att hitta en pool med vatten och ett par Uzi's.

Häng ner till nästa nivå och döda mannen, ta ammunitionen han lämnar kvar. Ta Detonator Nyckeln från bordet, gå mot dörren och den öppnas. Döda pistolmannen på andra sidan. Ta här förbandslådan innan du återvänder till Biblioteket. Det är ett handtag på muren så dra i det för att öppna dörren. Gå in och döda två till pistolmän som kommer från vänster. Befria dem från deras patroner och Uzi ammunitionen innan du fortsätter.

Använd inte nyckeln i Detonatorboxen riktigt än. Istället, klättra till toppen av muren och gå till vänster vid slutet av muren. Dra dig upp två gånger så du står på det sluttande taket. Skjut ut glaset och ta Hemlighet #3; Jade Dragon från bordet. Hoppa i vattnet och simma över till den låga muren med Detonatorboxen. Använd nyckel för att spränga byggnaden, döda pistolmannen som skjuter på dig.

Klättra upp på muren för att komma in i den demolerade byggnaden. Börja en lång väg till toppen. Efter mycket hoppande, greppande och dragande upp, når du toppen och kan ta vägen till en mörk hall och slutet på denna nivå...






Opera Huset
Tomb Raider 2
( Nivå 4 )
Denna nivå startar med en ganska utmanande pistolstrid. Du kan gå runt och skjuta på pistolmannen på plattformen nedanför tills han slutligen dör. Hoppa sedan ned och ta ammunitionen från honom. Hoppa i vattnet från där pistolmannen stod. Simma till höger runt byggnaden och klättra uppför stegen, kliv av till höger på den smala avsatsen. Vänd dig om och gå till kanten så du ser kanalen, hoppa upp och greppa så du kan dra dig upp. Dra i handtaget för att öppna en dörr på taket. Fortsätt klättra på stegen till avsatsen ovanför. Spring och hoppa till avsatsen på andra sidan av kanalen, sväng till vänster och gör ett springande hopp till avsatsen med den svängande boxen. Dra dig upp och vänd dig mot vänster, rakt över på andra sidan ser du det sluttande taket där du öppna luckan tidigare. Gör ett springande hopp rakt över kanalen till luckan.
Dra dina pistoler i luften för att vara redo att döda vakten, ta sedan Ornament Nyckeln. Gå uppför trappan och döda pistolmannen när han kommer igenom dörren. Ta här förbandslådan och gå till toppen av trappan. Ta dig tillbaka till avsatsen med den svängande boxen och ställ dig så du tittar på en liten avsats på en smal byggnad. Gör INTE ett försök att hoppa igenom öppningen i byggnaden. Golvet nedanför öppningen i taket är full med krossat glas och du kommer att dödas.

Gör istället ett springande hopp till höger vid muren. Förflytta dig till vänster tills du är på den flata sektionen i hörnet. Stå med ryggen mot muren, hoppa till det slutande taket och glid ned och greppa. Du borde nu hänga framför ett fönster. Släpp och greppa direkt igen så du hänger nedanför fönstret. Dra upp och skjut sönder fönstret och gå försiktigt in i rummet. Glaset är precis lika spikarna i original Tomb Raider, så GÅ försiktigt så skadar du dig inte. Korsa rummet till vänster och klättra uppför stegen och använd Ornament Nyckeln för att låsa upp dörren i slutet av hallen.

Nu har vi ett väldigt ostabilt tak att göra med. Låt Lara stå så hon är vid kanten, gör ett stående hopp och börja springa när du landar på den första panelen. När du korsar den 3:e panel gör ett springande hopp, och greppa och dra dig upp på avsatsen. Dra dina pistoler och fortsätt till toppen av Opera Huset. Skjut vakten som patrullerar på taket, vänd och häng dig ned. Häng över kanten, kvickt dra dig tillbaka upp och dra din vapen igen. Din korta tid hängande på kanten har uppmärksammats av en annan vakt och ett par Dobermannhundar. Döda dem alla, gör sedan ett springande hopp till taket och fortsätt till vänster för att döda fyra vakter nedanför. Ta förbandslådorna, patroner och ammunition från de döda vakterna. Återvänd till toppen på taket för att titta på den svängande boxen. Gör ett springande hopp och greppa och dra dig upp till en smal kant till höger om boxen. Tänd en tändsticka. Häng ned och dra i handtaget till vänster om boxen. Tre takluckor öppnas och två pistolmän kommer upp. Klättra upp och döda dessa män, häng dig ned igenom den nyss öppnade dörren i taket.

Ett par handtag väntar nedanför. Höger handtag är oanvändbar, så dra i vänster handtag för att öppna ett galler. Klättra sedan ned igenom gallret. Spring nedför hallen men se upp för stenblocken. Stå nära muren för att undvika de dödliga stenarna, stäng sedan gallret och klättra uppför stegen. Fortsätt klättra uppför tills du är över en öppning som skulle varit låst om du inte varit så smart att stänga gallret innan du klättrade upp.

Häng dig ned till golvet och döda pistolmannen till vänster, gå inte under sandsäcken som hänger i taket. Ta här förbandslådan, vänd dig mot dörren till höger. Döda Dobermannen och mannen. Vänd tillbaka mot den första pistolmannen och fortsätt tills du möter ett par Dobermannhundar som du kan döda. Det är ett handtag här som är till en Relä Box, så kom ihåg var den finns - du kommer att återvänd senare.

Sväng runt till övre vägen, öppna dörren. En sandsäck faller igenom golvet och du kan titta ned i hålet. Ta ett par steg tillbaka och gör ett springande hopp så du når den smala avsatsen nedanför. Två Dobermannhundar och en pistolman närmar sig på golvet, så döda dem innan du hänger dig ned till golvet nedanför. Döda pistolmannen som är gömd i mörkret på andra nivån från toppen så han inte dödar dig när du når golvet. Ta dig ned till golvet och klättra upp på boxen nära väggen på motsatta sidan av scenen. Hoppa och dra dig upp. Gå över det trasiga golvet tills du når väggen med gardinerna. Gå till kanten och hoppa framåt och dra dig upp för att döda en annan pistolman och ta ammunitionen från honom. Återvänd till golvet längst ned och spring längs väggen, se upp för två rullande stenar. Ta förbandslåda från pistolmannen du dödade från nivån ovan. Gå i vattnet, en pistolman kommer ut på scenen. Döda honom och ta hans Uzi ammunition, men döda Dobermannhunden som kommer från vänster och en annan pistolman som kommer smygande bakifrån. På den sidan där Dobermannen kom ifrån finns en smala alkov med ett handtag. Dra i handtaget för att öppna ett galler på andra sidan scenen.

När du nalkas gallret kommer några flera elaka grabbar som du kan öva prickskytte på. Efter att du har dödat dem och tagit förbandslådan, hoppa och dra dig upp till avsatsen där gallret är. Gå – spring inte - igenom glaset, sväng vänster och gör ett springande hopp och greppa sprickan i väggen. Förflytta dig till vänster tills du kan dra dig upp och dra i handtaget som är där.

Spring och hoppa tillbaka till där du kom ifrån och stanna före du kliver i det dödliga glaset. Fortsätt framåt, vänd dig till vänster och gör ett springande hopp och greppa och dra dig upp till avsatsen. Hoppa och dra dig upp, vänd dig, spring och hoppa. Dra dig upp igen, fortsätt din väg framåt. Döda råttan. Nu gäller det att tima rätt vid den svängande sandsäcken, gör ett stående hopp när den är i slutet av sin sväng. Hoppa till avsatsen och dra i handtaget för att sända en annan sandsäck igenom scengolvet.

Gå försiktigt mot den sluttande avsatsen, vänd dig runt och glid ned baklänges. Grabba tag i kanten när du faller, dra dig upp och gör ett bakåthopp igenom hålet i golvet. Tänd en av dina tändstickor och följ passagen till vänster, stanna vid den vänstra väggen. Du kommer in i ett större rum med en avsats och ett handtag till vänster.

På din högra sida finns en smal undervattenpassage. Simma igenom denna passage för att hitta Hemlighet #1 ; Stone Dragon, återvänd sedan till avsatsen och dra i handtaget för att öppna en dörr uppe till höger av scenen. Nu går du tillbaka så du är under hålet i scenen. Ta den stora passagen i slutet av rummet, simma upp och håll till höger och du hittar Relä Boxen. Klättra uppför stegen, gå igenom dörren du nyligen öppnade. Återvänd till övre våningen av Opera Huset. Döda två Dobermannhundar som visar sig när du går tillbaka till handtaget där du behöver Relä Boxen. Sätt in boxen och dra i handtaget till hissen.

Detta är ett lite lurigt trick, gå inte in i hissen utan vänta tills hissen går ned. Hoppa sedan PÅ taket till hissen och snabbt som bara ögat hoppa till stegen och klättra upp till den gömda öppningen. GÅ igenom det dödliga glaset och ta upp Hemlighet #2 ; Gold Dragon, dra sedan i handtaget till vänster. Fortsätt igenom glaset, men glöm inte att ta upp Uzi ammunitionen i andra alkoven till vänster innan du går igenom dörren du nyss öppnade med handtaget. Återvänd till hisshandtaget och dra så du kan ta hissen ned.

Två pistolmän väntar när hissdörrarna öppnas så döda dem fort och ta deras patroner till din ammunitionssamling. Dra i handtaget för att skicka hissen tillbaka upp och du ser en pool som hissen gömde. Hoppa i och sväng sedan vänster och följ några trappsteg till en undervattenrum. Ta Kretskortet som finns i ett av hörnen i detta rum, återvänd sedan till gallret som du simmade förbi för en liten stund sedan.

Simma till vänster och runt gallret där det finns ett handtag att dra i, det öppnar buren så Lara kan komma upp för att andas. Klättra ut och döda några råttor, vänd dig och hoppa för att greppa och dra dig upp till nästa våning. Döda fort pistolmannen, hoppa sedan och dra dig upp igen för att döda en till råtta och en Dobermann. Fortsätt längs hallen tills du når några fönster. Skjut ut glaset, häng dig ned till rummet nedanför och använd handtaget för att öppna dörren.

Glid nedför den slutande passagen, hoppa över den dödliga fläkten. Du borde landa på en avsats med Ornament Nyckeln. Efter du har tagit nyckeln, dra dig upp till den högra avsatsen och hoppa till sluttningen och sväng till höger i hoppet. Hoppa in i trumman och döda råttan. Fortsätt längs trumman tills du kommer till slutet, hoppa framåt. Vänd dig med ena sidan mot fläkten och hoppa åt sidan och uppåt för att undvika den dödliga fläkten, repetera en gång till för den andra fläkten.

Titta upp i den mörka delen utan någon fläkt. Hoppa framåt från kanten av trumman du står på, greppa och dra dig upp till Hemlighet #3 ; Jade Dragon. Det är en dödlig fläkt bakom Jade Dragon, så tänd en tändsticka eller bara GÅ försiktigt framåt tills du når statyn. Återvänd och häng dig ned tillbaka till röret nedanför.

Ta dig till hallen så du når en flyttbar box. Dra den för att få fram ett handtag som du kan dra i för att öppna en dörr. Dra boxen framför dörren, skjut den genom dörren in i omklädningsrummet och under andra fönstret. Gå på boxen och skjut ut fönstren som fortfarande har hela glas, hoppa in igenom det första fönstret. En annan box finns här så skjut ut den genom fönstret så den hamnar på toppen av den första boxen. Hoppa och greppa toppen på boxen och dra dig upp. Nu kan du nå toppen av fönstret så hoppa in och döda vakten som har väntat tålmodigt på din återkomst.

Nu börjar den långa vägen tillbaka till Kontroll Rummet, använd schacktet. Hoppa och dra dig upp tills du slutligen når toppen. Använd nyckeln för att öppna dörren, fortsätt framåt. Gå längs väggen och vänd dig mot knappen för att öppna dörren på toppen av stegen. Gå in i Kontroll Rummet och använd Kretskortet innan du drar i handtaget till reläet på scenen.

Återvänd till scenen och döda 3 pistolmän och Dobermannen. Ta förbandslådan och patronerna från dina fallna fiender, gå sedan igenom hålet i väggen för att hitta många boxar. En av dem minsta kan flyttas ut så hitta den och dra den två gånger för att finna en gömd passage. Gå in och använd handtaget, gå ur denna area och döda en annan vakt som precis kommer in.

Börja klättra på boxarna tills du når den vita avsatsen över scenen. Döda mannen nedanför och försök att undvika sandsäckarna. När han är död, titta runt och du ser öppningen ovan. Hoppa framåt och dra dig upp in till denna area och dra i ett annat handtag som öppnar en dörr vid en svängande sandsäck.

Du står på kanten av öppningen och gör ett hopp till boxen på höger sida. Glid ned och stanna till höger och för att kunna döda Bartoli. Häng och släpp för att komma ned på golvet. Bartoli kommer fram strax och han verkar vara förtjust i sin hagelbössa. Två Dobermannhundar attackerar dig också när du når golvet men dessa sänker du med din hagelbössa. När du slutligen dödat Bartoli och Dobermanhundarna, ta alla granater och döda också två till män. Ta förbandslådan och Uziammunitionen från dessa två män, gå sedan till andra sidan av rummet och klättra upp på boxen så du kommer tillbaka i rummet. På boxarna nära ingången finns en knapp som öppnar utgången. Gå ombord på flygplanet och " take off " till nästa nivå...




Offshore Riggen
Tomb Raider 2
( Nivå 5 )
Uppdaterad 2002-02-14
Vilken start på nivån – Länsad på alla dina vapen och inlåst !!!
Först behöver vi få ut Lara ur denna cell, sedan finna hennes vapen. Det är ett handtag som öppnar celldörren men det är en timer på den, så innan du drar i handtaget är det bättre att göra vägen fri. När du har dragit och flyttat boxarna så du har en fri väg till dörren, gå och dra i handtaget (som JAG hoppas du har hittat nu).

När du har kommit ur cellen börjar ett alarm och elaka grabbar kommer fram. Den första kommer från din vänstra sida. Sväng mot honom, och spring förbi så du leder honom tillbaka där han kom ifrån. En vän till honom väntar också på dig där. Undvik kulorna från honom. Spring fram till fönstret så han skjuter sönder det, då kan du fly igenom det. ( En liten miss av de som har gjort spelet finns här, om du springer fram till fönstret och gör en volt så hamnar du på andra sidan av fönstret utan att det går sönder ??? ) Sväng höger och hoppa ned på avsatsen och tryck på knappen på väggen för att öppna luckan under planet. Simma under och ta dig in, tryck på knappen för att stanna planets motor. Återvänd sedan tillbaka till det trasiga fönstret och gör ett springande hopp till vingen på planet och dra dig upp. Gå på planets kropp för att hitta en lucka ned i planet, där hittar du dina pistoler.

Gå tillbaka och döda dessa två grabbar som gav dig en hård match tidigare och ta Det Gula Nyckel Kortet från den ena. Gå tillbaka till rummet med vatten. Dyk i vattnet och dra i handtaget vid den stora fläkten som ger dig tillgång till Hemlighet #1 ; Jade Dragon. Återvänd upp och fyll dina lungor för en lång dykning. Simma in i tunnel vid fläkten och håll till vänster, sedan höger och sedan en skarp höger, simma upp för att hämta andan. Du är nu i ett rum med två utgångar, dyk ned och dra i spaken vid botten. Simma tillbaka samma väg du kom men ta nu den nedre passagen. Håll dig nära botten så du kan ta Dragon Statyn. Simma tillbaka till rummet där du drog i spaken och återvänd tillbaka till dörren med Det Gula Nyckellåset.

Gå in i nästa rum och tryck på knappen på väggen för att stänga av alarmet. Gå uppför trapporna till höger och snurra hjulet för att öppna dörren. Döda riggarbetaren och ta förbandslådan, fortsätt in till nästa rum och döda en annan arbetare som kommer nedför en ramp. Dörren låses när du närmar dig den. Snurra hjulet för att öppna nästa dörr istället och döda vakten och ta ammunitionen och dina första harpunpilar. Gå in i bunkern och ta dina Auto-Mags på höger säng, gå till slutet och ta Harpun Geväret från sängen på vänster sida. Gå tillbaka till ingången och tryck på knappen uppe till höger för att öppna en lucka i andra änden, skynda dig för luckan är tidsinställd. Spring till höger säng och klättra upp och hoppa och greppa öppningen ovanför.

Fortsätt nedför hallen och glid baklänges nedför rampen så du kan greppa kanten. Använd sedan stegen för att klättra ned till golvet. Du behöver använd dessa boxar för att komma förbi dom fyra brännarna och nå stegen på andra sida. Dra först ut den vänstra, dra den sedan så långt det går. Dra ut den andra och tryck den framför dig mot brännarna. Nu kan du göra ett springande hopp och greppa stegen. När du når toppen av stegen, sväng till höger och döda en vakt som du kan ta det Röda Nyckel Kortet ifrån. Klättra upp på stegen och ta Hemlighet #2 ; Stone Dragon.

Gå uppför trappan och återvänd till rummet med vatten i. Nu när du vet var du är, återvänd till rummet med knappen där du stängde av alarmet, gå uppför trappen till vänster. Döda vakten och ta upp Uzi ammunitionen. Dörren med Röda Nyckel Låset är på toppen av rampen så hoppa undan från dom rullande tunnorna så du kommer fram till denna dörr.

Gå in genom dörren och sväng vänster för att döda en Riggarbetare, en annan smyger fram bakom dig och en annan klättrar in från höger. Ta patroner, förbandslåda och tändstickorna från dom. Hoppa vänster till trappavsatsen nära ingången. Tryck boxen en gång, gå sedan runt den och dra den en gång, gå sedan runt och tryck på den en gång till. Nu kan du gå till andra sidan avsatsen och göra ett springande hopp och greppa för att dra dig upp på boxen och komma in i öppningen i väggen.

Ta patronerna från vakten du dödade i denna passage och gå till dörren med Gröna Kort Låset. Det är också ett handtag och en fallucka i detta rum. Dra i handtaget så ser du bassängen bakom som är fylld med vatten. Återvänd och simma till andra sidan, vänd dig till höger. Hoppa över rören, sedan sväng vänster tills du hittar ett handtag på väggen som öppnar falluckan nära dörren med Gröna Kort Låset. Gå hela vägen tillbaka och häng dig ned i falluckan och glid ned på rampen.

Dödliga grodmän lurar i vattnet, så spring till höger och se om du kan skjuta en. Om du missar honom eller om han inte är där, återvänd till andra änden och dyk i och gör dig redo för action. Simma fram till pelaren snabbt, där blir du jagad av en grodman. Klättra upp på den närmsta pelaren genom att använda en sida med gula strips på, vänta för att grodmannen ska komma. Gör processen kort med honom med ditt favoritvapen.

Vid nästa pelare finns en stege som leder till en smal bro. Före du klättrar upp, ta Hemlighet #3 ; Gold Dragon som finns vid en pelare vid motsatta sidan av där du nu är. När du hämtar ditt pris, kommer två vakter. Du kan antingen slåss mot dom här eller skjuta dom från den smala bron. När du kommit uppför stegen, behöver du följa den smala bron och göra ett springande hopp så når du nästa mål. Greppa och dra dig upp och döda pistolmannen som råkar ha din Hagelbössa. Ta tillbaka ditt vapen, gå sedan till höger och när du når den centrala väggen, vänd dig till vänster och hoppa över till nästa bro. Du bör se ett hål i väggen där uppe (utgången) och en annan elak man som vaktar det Gröna Nyckel Kortet, som finns inne i ett hål i väggen. Döda vakten, hoppa sedan in i hålet. Du bryter igenom och kan nu ta kortet.

Följ bron upp till hålet i väggen och återvänd till rummet med dörren med Gröna Kort Låset, döda vakten som du möter på vägen dit. När dörren är öppen behöver du dra i handtaget på väggen för att tömma vattnet från bassängen och pumpa i det till den andra. Nu kan du simma igenom öppningen och dra i undervattenshandtaget för att öppna gallret. Klättra upp och sväng ned till passagen till utgången……




Dykande Area
Tomb Raider 2
( Nivå 6 )
Hoppa från avsatsen över till stegen och tryck på knappen i hallen för att stanna den dödliga fläkten. Nu kan du säkert dyka i och ta granaterna bakom fläkten. Dra i handtaget nära gången för att öppna den låsta dörren och fortsätt nedför hallen. En Dobermann och två vakter attackerar från vänster så gör slut på dom innan du fortsätter. Ta hagelpatronerna och Uzi'ammunitionen som du behöver sedan, använd pelarna för att komma över vattnet. Var försiktig, undvik dom svängande krokarna, om du "gör en simtur" kan du använda tunneln under vattnet för att komma tillbaka och försöka igen.
Döda två till vakter och ta deras tändstickor och förbandslådan. Nu borde du vara på toppen av en lång sluttning som det finns förgiftat vatten nedanför. Ungefär halvvägs nedför sluttningen finns ett hål som innehåller Hemlighet #1; Stone Dragon. Du kan glida framåt och ned i hålet så du kan ta din staty. Klättrar sedan ur, glida nedför mot det förgiftade vattnet. När du når kanten kan du hoppa över till andra sidan.

Klättra uppför stegen och ta lite ammunition, kolla sluttningen i hålet. Hoppa i hålet och greppa avsatsen du glidit baklänges utför. Det är en vakt nedanför så var redo. Släpp dig ned och greppa och dra upp medan du drar dina pistoler för att döda vakten. Ta alla ammunition han tappar. Dörren med det Blå Nyckel Låset är nära dig nu och det Blå Nyckel Kortet är i hålet på andra sidan av rummet. Hoppa in i den smala öppningen från bron. Du kommer att glida nedför sluttningen och in i hålet där du kan ta kortet, följ sedan tunneln tillbaka runt och uppför stegen och till dörren med Blå Nyckel Låset.

Gör dig redo för action när du kommer in i nästa rum. Fyra Dobermanns och en man med en eldkastare väntar på att få göra slut på dig. Avliva hundarna medan du håller ett säkert avstånd till mannen. Ta fram det kraftigaste vapen du har och gör slut på honom. Det är bästa att döda dessa grabbar innan dom ens har avlossat sina vapen.

Det finns fyra dörrar, två av dom har hjul som du kan snurra för att öppna. En dörr har trappor som leder upp och den andra har trappor som leder ned. Gå nedför dessa trappor och eliminera arbetaren, tryck sedan undan boxen för att ta fram en kontrollpanel med ett Chip. Var observant på cirkelsågen som du kommer tillbaka till snart.

Innan du hoppar i vattnet, var säker på att du har hittat den enda plats som du kan klättra tillbaka upp från vattnet. Dyk nu i och möt grodmannen som följer dig tillbaka till kanten. Klättra upp och fyll honom med bly, dyk tillbaka i och utforska tunneln som han vaktade. Du hittar två handtag inne i tunneln – dra i dom båda och fortsätt längs denna passage genom att gör några höger svängar. En dörr öppnas när du kommer nära, så simma igenom och sväng vänster så kommer du tillbaka till bassängen. Gå till den andra dörren nu, gå uppför trapporna och ta hand om dom två vakterna och en arbetare som vaktar en helikopter. Ta förbandslåda, ammunition och patroner när skjutduellen är över.

Korsa det stora rummet och gå in i det mindre rum med några brännare i golvet, en fallucka, ett handtag och en knapp. Dra i handtaget på höger sida och spring framåt och hoppa ned igenom falluckan för att hämta M-16 och några magasin. Klättra snabbt upp och återvänd till knappen innan brännarna tänds igen. Dra i handtaget igen, hoppa sedan till vänster och tryck på knappen. Nu gäller det att vara snabb, spring och hoppa över falluckan och ta Chipet. Gör en volt runt, spring sedan tillbaka. Gå till kontrollpanelen och använd Chipet.

Efter att du har satt in Chipet, en dörr öppnas. Spring nedför rampen och skjut arbetaren på andra sidan bassängen, spring sedan över och ta förbandslådann han tappade. En man med eldkastare kommer från vänster. Ta hand om honom från andra sidan av bassängen, gå sedan till höger om den orange tanken för att öppna en Hemlig Panel. Gå in och tryck på knappen, återvänd sedan och dyk i bassängen så hittar du Hemlighet #2; Jade Dragon bakom det öppna gallret på botten.

Kliv upp ur bassängen och ta Harpun Geväret. Dyk tillbaka i och simma ned i undervattentunneln. När du hör andningen av annalkande grodmän, reträttera tillbaka till torra land och döda båda två från en säker plats. Hoppa tillbaka i och simma igenom passagen för att upptäcka ett annat rum. Kliv upp på den låga avsats på höger sida och ta hand om dessa två arbetare. Nu kan du hoppa upp till toppen av väggen och dra i handtaget för att öppna en dörr tillbaka till det förra rummet.

Återvänd till det förra rummet där en grodman och två arbetare väntar på att få döda dig. Döda dom alla och ta förbandslådan och Uzi magasinen som belöning. Gå igenom dörren du nyss öppnade och använd handtaget så kranen flyttar sig så du kan klättra upp och komma över till andra sida av bassängen.

Sväng runt hörnet och hoppa över boxarna och tryck på knappen för att få en vy av rummmet med dörren du ”låste upp" tidigare. Döda dom två vakterna och deras hundar. När du kommer fram, häng ned och gå igenom tunneln och du kommer fram till centralkammaren. En vakt försöker distrahera dig så hans vän med eldkastaren kan döda dig, avliva han med eldkastaren först och sedan hans vän. Ta det andra Chipet som du behöver till cirkelsågen som du såg tidigare. Återvänd till sågen nu.

Sätt i Chipet och klingan stannar och du kan nu ta det Röda Nyckel Kortet. Återvänd till centralkammaren. Använd ditt nyckel kort och häng ned för att ta hand om Rigg Bossen. Fortsätt in till rummet med vatten och ta hand om Rigg Arbetarna som är kvar. Ta förbandslåda och harpunpilarna som finns vid dyktankarna. Fortsätt igenom dörren tills du kommer in i ett stort rum.

Döda Rigg Bossen och vakten, öppna dörren till det lilla rummet och ta Hemlighet #3; Gold Dragon. Om dörren är stängd, behöver du återvända till rummet där du använde det Röda Nyckel Kortet och dra i handtaget. Handtaget öppnar och stänger denna dörr, den borde redan vara öppen om du redan dragit i handtaget utan att jag sagt det. När du har statyn kan du fortsätta till kroppen i mitten av rummet för att ta en ubåtstur och avsluta denna nivå…...




40 Fathoms
Tomb Raider 2
( Nivå 7 )
Det är inte bara luft du behöver hitta ut till nu - du måste också klara dig undan från en Stor Vithaj som har utsett dig till sitt nästa skrovmål. Simma runt och börja simma med hajen bakom dig, följ alla sjunkna tunnor på oceanens botten. När du kommer fram till skeppet, simma in i hålet där ankaret har suttit och hitta en luftficka där du kan hämta andan. Hajen är fortfarande efter dig så när dina lungor är fyllda dyk ned och simma in i hålet nedanför och till höger.
Simma upp och in till det större rummet, sedan genom öppningen på vänster sida och fortsätt in till ett mindre rum och ta nästa öppning på vänster sida. Du är nu i ett rum med ett mönstrat golv, så sväng vänster och simma ned mot metallbalken och dra i handtaget för att öppna en lucka i golvet bakom dig. Simma igenom denna lucka och ta till vänster och följ passagen tills du ser ett hål över dig.

Simma runt högen av boxar på höger sida och simma in till en mindre öppning i mitten. Klättra upp och sväng till höger. I slutet av den mörka hallen finns ett handtag, dra i det. Återvänd till högen av boxar och klättra upp på dom för att komma in i nästa rum. Häng dig ned till golvet och döda arbetaren som försöker smyga sig på dig från baksidan av en box. Ta Hagelbössan från din fiende, var extra försiktig så du inte kliver på den mörka delen av golvet som är en stor fallucka.

Hemlighet #1 ; Stone Dragon är bara att plocka upp, så ta den men undvik falluckan. När du har tagit statyn kan du hoppa över luckan som då kommer att öppnas. Nu kan du döda alla elaka grabbar innan du hänger dig ned till den högsta boxen. Ta upp en förbandslåda och harpunen. Klättra nu upp på boxen i mitten av rummet och hoppa till den högsta boxen bredvid väggen så du kan klättra in till öppningen och komma in i nästa del.

När du kommer in i denna del, dra i handtaget omedelbart till vänster för att öppna en timerdörr nära fönstren. Spring och hoppa genom dörren ( timern stannar när du kommer in ). Dyk ned för att ta Hemlighet #2 ; Jade Dragon men undvik odjuren under vattnet som försöker att stoppa dig.

Lara behöver nu komma förbi en lång rad med tidsinställda brännare som finns i en hall. Här är det väldigt viktigt att veta i vilken riktning man ska för att klara det svåraste pusslet i spelet så här långt. Starta vid det första handtaget du drog i, sväng till höger och in i den mörka passagen till höger och klättra upp i hålet i taket. Dra i handtaget för att öppna dörren till ett rum, där finns handtaget till två av brännarna. Gå in genom dörren och dra i handtaget, gör dig redo för ditt största race i ditt liv. Spara spelet innan är inte alls någon dum idé.

TIPS: När du springer igenom detta pussel, var säker på att du hoppar över balkarna och även de låga vallarna vid dörrarna. Om du försöker att klättra eller snubblar, kommer du att förlora tid som du inte har till ditt förfogande.

Spring till brännarna och dra i handtaget för att öppna en dörr bredvid den första dörren du öppnade. Spring till det rummet och dra i handtaget. Alla brännarna är nu avstänga en stund så spring hela vägen tillbaka till det först handtaget, dra i det för att stänga av första setet med brännare igen. Du borde nu ha lite tid (ca 10 sekunder) så spring gatlopp förbi brännarna till ditt nästa pussel.

Gå i vattnet och döda Barracudan. Gör dig redo för ett annat pussel, lika utmanande som det förra, till skillnad mot det förra så är det här UNDER VATTNET! För att klara det behöver du simma igenom flera rum under vattnet. Dra i ett handtag i ett tredje rum sedan simma till botten och dra i ett handtag som öppnar en lucka uppe någonstans. Hemlighet #3 ; Gold Dragon är också på botten i en tunnel nära handtaget. Och om det inte räckte med att hålla koll så luften räcker, det kommer ett stim med Barracudor när du tar statyn. Hur låter det, kul ? Bra - Go for it !!

TIPS: Sakta alltid ned när du svänger under vattnet och gör alltid en ”Reverse Roll” när du har dragit i handtagen. Du kan också hoppa över dom korta filmerna genom att trycka på Lara's "look" knapp för att spara några sekunder. Och om du inte klarar att ta statyn första gången, kan du alltid simma upp och fylla lungorna och dyka tillbaka ned och ta den.

Häng dig ned till nästa del och passa dig för alla stenar och allt skrot i detta rum. Hitta och häng dig igenom hålet i golvet, hitta sedan och dra boxen så den är under öppningen. Nu kan du klättra upp och använda handtaget som startar ett ras på denna nivå. Du kan nu nå två nya öppningar och en dörr på andra sidan av rummet. Gå till öppningen på höger sida och klättra upp till nivån över. Du kan endast greppa avsatsen som är mot centrum av hålet.

Håll dig till vänster vägg och gå igenom öppningen ovan. Använd handtaget för att öppna en dörr någonstans på denna nivå, ta dig sedan hela vägen ned till den lägsta nivå och klättra upp i den vänstra öppningen. Håll till höger tills du kan klättra upp till en flat avsats. Gör ett springande hopp och landa på en annan avsats till vänster. Klättra upp i öppningen över för där hittar du ett handtag, dra i det så fylls ett rum med vatten.

Än en gång, återvänd till den lägsta nivån och gå genom dörren och följ passagen till rummet du nyss fyllde. Det är en dörr nedanför och en grodman i vattnet, så dyk i och döda honom med harpunpistolen. Efter att du har eliminerat detta hinder, fortsätt igenom passagen och kliv upp ur vattnet. En arbetare och en Rigg Boss kommer mot dig, döda dom. När dom är döda kan du ta deras förbandslåda, patroner och 2 paket med harpunpilar i hörnet. Använd handtaget på väggen för att öppna dörren och nivån är avslutad...





Vraket av Maria Doria
Tomb Raider 2
( Nivå 8 )
Döda grodmannen innan du försöker ta harpunen. Sedan kan du fortsätt ned i vattentunneln tills du kan klättra upp på en avsats och ta förbandslådan. Glid nedför sluttningen, fall igenom golvet som tar dig än längre ned.
Döda arbetaren och vakten på nästa område och ta deras förbandslåda och Uzi magasin. Dra ut den flyttbara boxen för att hitta några flera boxar. Fortsätt att flytta den första boxen tills den är i hallen. Nu kan du trycka och dra dom två boxarna tills du når två förseglade passager.

Se upp för ett hål i innertaket på andra sida av rummet. Klättra upp och döda en patrullerande vakt där uppe och den andra som smyger på dig framifrån. Ta Hemlighet #1 ; Stone Dragon från hålet. Återvänd till dom två passagerna.

Den vänstra passagen går till ett låst badrum så ta den högra passagen till Balrummet och döda arbetaren och vakten i din väg. Ta förbandslådan och tändstickorna innan du går in i Balrummet. Se upp för det dödliga glas där inne. Döda vakten på andra våningen. Gå runt och leta reda på hålet i golvet med glas runtom. Häng dig ned i hålet och släpp, greppa kanten direkt efter att du har släppt taget. Dra dig upp här.

Du hittar lätt Badrums Nyckeln nu, gå tillbaka och hoppa till andra sidan av hålet utan glas, där kan du dra dig tillbaka upp till Balrummet. Återvänd till den vänstra passagen som leder till badrummet och använd din nyckel på låset bakom stolen. Tryck på knappen för att öppna dubbeldörrarna och döda arbetaren som kommer för att slå dig. Gå igenom dessa dörrar och tryck på en annan knapp för att öppna dörren på andra våningen av Balrummet. Gå tillbaka och tryck på den första knappen för att stänga dessa dörrar innan du lämnar rummet.

Tillbaka i Balrummet,nu kan du ta rampen till höger om dörren upp till andra nivån. Ta ammunitionen från vakten du sköt tidigare, fortsätt tills du kan gör ett springande hopp och greppa en avsats som har Circuit Breaker #1. Ta den och återvänd till dörren.

Du är nu i en hall med flera dörrar. Ta första dörren på vänster sida som leder till ett tomt rum, öppna den iallafall. Den enda dörr du kan öppna nu är den på höger sida med hjulet. Snurra det för att öppna den, häng dig ned till golvet. Flytta boxen så du kan nå handtaget, använd handtaget för att öppna dörren där uppe. Flytta boxen så du kan nå dörren. Fortsätt igenom till nästa rum och uppför rampen, här kommer det en vakt. I nästa rum finns en box.

Flytta denna box så du kan nå handtag däruppe och ta den Rostiga Nyckeln som fanns under boxen. Du kan nu återvända till hallen och använda nyckeln i dörren på motsatt sida av det tomma rummet. Gå in och häng dig ned till golvet och flytta boxen så du kan dra ut boxen över. Efter att du dragit den första boxen och tryckt den andra, så hittar du en passage till höger. Golvet går sönder här och det är också tunnor som rullar över dig om du inte snabbar dig över det kollapsande golvet. Istället, spring runt på golvet så alla plattor kollapsar och unvik tunnorna. Om allt gick bra borde du stå där du startade.

Tung andning ger dig ett tips att en annan elaka fiende lurpassar i omgivningen. Sväng runt vänster hörn och ta livet av vakten. Återvänd till där tunnorna kom ifrån och gå och ta Hemlighet #2 ; Jade Dragon. Detta är lite lurigt för en ensam tunna väntar på att få krossa dig. Hoppa upp till den sluttande passagen och dra dig upp, du hör en annalkande tunna närma sig. Hoppa tillbaka ned och gör ett sidohopp till vänster. Fortsätt sedan uppför passagen för att hämta din staty.

Nu kommer du till ett rum med galler i golvet. En båt finns nedanför, nu behöver du bara hänga dig ned till båten. Dra i undervattenhandtaget vid stegen. Detta öppnar en tidsinställd dörr däruppe, simma tillbaka till båten och dra dig upp till golvet över och klättra in genom dörren. Dra i handtaget du hittar här för att ställa dörren öppen. Här måste du göra en serie av hopp mellan dom två sluttningarna. Fortsätt hoppa tills luckan nedanför stängs, sedan kan du stå och dra dig upp till öppningen. Dra i handtaget för att öppna upp en sektion av väggen tillbaka genom delen med båten.

Återvänd till den nyss utforskade delen och döda arbetaren och vakten, tryck sedan på knappen på vänster sida för att öppna en tidslucka. Spring runt poolen och smit igenom falluckan innan den stängs. Gå och ta Circuit Breaker #2 som finns till höger. Genom att ta denna sak så öppnas utgången som också är på en timer. Ta förbandslåda, gå och tryck på knappen på väggen för att tömma vattnet där båten är. Gå igenom utgången igen och återvänd tillbaka till delen med båten. Hoppa ned på båten, snurra sedan hjulet för att öppna dörren.

Passagen leder till vänster där det är en fallucka till Badrummet. De dubbla dörrarna leder förbi en bro som du ska korsa och ta Circuit Breaker #3. Om dörrarna är öppna behöver du gå förbi falluckan och hitta knappen för att stänga dom. Nu med alla tre Circuit Breakers, häng dig ned in till Badrummet och döda vakten och arbetaren och ta deras ammunition och harpun.

Återvänd till poolrummet i början av denna nivå och ta förbandslådan i hörnet av rummet. Ta ett djup andetag och simma igenom passagen och dra i handtag på botten av det smala shackt som öppnar dörren uppe på toppen. Simma nu upp och ut igenom dörren och döda arbetaren, vakten och bossen. Använd din M-16 för att döda dom snabbt, ta förbandslåda, patroner och Uzi magasin. Sätt i dessa brytare på dess platser, flytta sedan boxen under öppningen däruppe och klättra upp. Ta hand om arbetaren där uppe, dra i handtaget för att sänka trummorna i taket i rummet. Hoppa över till trummorna och in i passagen i väggen på andra sidan av rummet.

Följ passagen och döda Barracudan när du vadar i vattnet. Ta harpunpilarna på din högra sida, sväng igenom utgången till den mörka passagen på vänster sida där du måste döda en arbetare. Lägg märke till Kabin Dörren, fortsätt sedan till vänster så hittar du lite mera ammunition. I rummet med fönster behöver du snurra på hjulet för att öppna dörren. Gå in och dra i handtaget, spring till andra sidan av rummet igenom dörren med timer för att ta några tändstickor. Tryck på boxen och använd handtaget för att öppna falluckan i slutet av hallen.

Gå till falluckan och hoppa i oceanen. Simma och vänta för att alla farliga undervattenhinder börjar simma mot dig. Vänta till dom flesta av dom uppenbarar sig nedanför dig – vilket innebär att dom inte vaktar nyckeln längre – börja sedan att simma för att hämta nyckeln. Det är snabba simmare så försök inte göra några snäva svängar. Simma igenom öppningen där uppe och sväng höger. Fönstret är nu på din högra sida och Kabin Nyckeln ligger bakom stenen på vänster sida.

Döda hajen innnan du tar nyckeln, gör sedan en svepande cirkel tillbaka runt till öppningen som du simmade igenom för en minut sedan. Fiskstimmet jagar dig fortfarande så sväng till öppningen. När du kommer igenom öppningen, titta efter en grottöppning över öppningen du kom ut från. Simma in i grottan och håll till höger tills du kan ser en smal öppning över dig. Simma till ytan och andas ut och ta Hemlighet #3 ; Gold Dragon. Vila lite innan final racet tillbaka till skeppet. När du är redo, dyk ned och simma ut ur grottan och återvänd till falluckan och döda de fiskarna som blir för närgångna.

Klättra upp igenom falluckan och sväng vänster. Återvänd till Kabin Dörren och använd nyckeln. Gå in och dra i handtaget för att öppna en fallucka utomhus. Tryck på boxen och klättra upp på den, dra i ett handtag innan du återvänder till Kabinen där en öppning i innertaket väntar. Klättra upp och fortsätt nedför passagen tills du kan hänga dig ned till nästa rum. Gå runt till höger till hålet i golvet. Vänd och spring in till poolrummet och stanna innan du hoppar i vattnet. Döda vakten och bossen och ta M-16 ammunitionen. Hämta M-16 från den mörka passagen.

Döda grodmännen, hoppa i vattnet. Om dom vägrar att bli bra måltavlor, klättra upp och hoppa i. När dom visar sig, klättra upp och skjut dom när dom kommer nära. När båda är borta, dyk i och simma mot tunnan för att komma in i passagen som leder till utgången....




Living Quarter
Tomb Raider 2
( Nivå 9 )
Simma igenom öppningen och sväng till vänster och dra i spaken för att öppna luckan. Klättra in och korsa nästa rum, ta hand om besättningsmannen på vägen. Gå längst in i maskinrummet och klättra upp till den flata delen för att se ett handtag högt uppe. Hoppa ned på andra sidan och gå ut igenom öppningen. Fortsätt genom passagen och eliminera arbetaren och vakten och ta harpunpilarna.
När du går ut genom passagen behöver du göra ett bakåthopp för att undvika några tunnor, döda sedan besättningsmannen som kommer fram. Vid toppen av rampen, vänd dig åt höger och hoppa för att greppa tag i avsatsen. Förflytta dig åt höger över till handtaget och använd det för att stänga av brännarna. Klättra upp till vänster och gå in till nästa passage för att hitta och använda ett annat handtag. Häng ned igenom hålet och återvänd tillbaka till maskinrummet.

Hoppa och greppa så du når den första pistongen, hoppa vidare till den sista. Döda vakten som kommer fram, vänd dig till höger och gör ett springande hopp och landa på avsatsen med Hemlighet #1 ; Stone Dragon. När du har ditt pris, gör ett till springande hopp och greppa och dra dig upp och fortsätt.

Följ hallen tills du når en box som du kan trycka för att öppna en väg till en andra box. Tryck den första boxen tre gånger, sedan kan du flytta den andra boxen en gång. Häng ned igenom hålet för att dra i handtaget, hoppa tillbaka upp och greppa och dra dig tillbaka upp där boxarna är. Återvänd till pistongen och klättra tillbaka över till andra sidan. Med pistongerna i deras nya position kan du nu nå avsatsen till höger. Ett springande hopp och du kan greppa kanten för att dra dig upp och dra i handtaget för att fylla rummet med brännarna med vatten.

Återvänd till rummet med vatten och dra i spaken som öppnar dörren. Simma igenom dörren och döda grodmannen. När han är död och dina lungor är fyllda med luft, ska du öppna falluckan i taket i det stora rummet. Simma in till grottan och håll till vänster. Håll till vänster i grottan och Den Stora Muränan kan inte döda dig. Dra i handtaget, simma tillbaka mot falluckan. Håll dig ifrån mossan annars kan du fastna och drunkna.

Döda vakten däruppe när du kommer ut från falluckan. Använd handtaget till att öppna dörren på andra sidan av gångbron, gå genom dörren för att hitta två handtag. Dra i handtaget på höger sida omedelbart, dra sedan i vänster handtag till någon metallapparat bakom dig. Gör en ” Reverse roll ”, spring och hoppa framåt och greppa för att förflytta dig till höger tills du når avsatsen med handtaget för att öppna luckan.

Sväng runt hörnet där luckan är. Stå mot den låga sluttningen, gör en serie hopp mellan sluttningarna för att greppa och dra upp dig till toppen av avsatsen. Korsa ledningen och flytta boxen ur vägen. Fortsätt längs med den stora metallbjälken i centrum av rummet. Fortsätt längs ledningen tills du kan hoppa in i öppningen i väggen på andra sidan. En arbetare är till höger så ta hand om honom innan du fortsätter.

I slutet av hallen, gå till delen där arbetaren kom ifrån. Nedanför är Hemlighet #2 ; Gold Dragon som är skyddad av dödligt glas, så hoppa över och dra dig upp in till den övre delen och fall igenom golvet. Ta statyn och gå igenom glaset tills du kan dra dig tillbaka upp till hallen.

Fortsätt på och glid nedför rampen och skjut Barracudan som väntar i poolen nedanför. I hörnet finns en kollapsande panel som leder till Hemlighet #3 ; Jade Dragon. Stå på den så länge att den börjar gå sönder, dra dig då upp och döda en annan fiende innan du simmar igenom öppningen för att finna denna nivå's FINAL SECRET.

Använd pelarna för att komma till toppen av det sluttande golvet. Se upp för det kollapsande golvet mellan två pelare nära fönstret. Hoppa till den smalare pelaren innan du faller igenom. Förflytta dig över till höger och dra upp. Fortsätt uppför sluttningen och häng dig ned till hallen. Döda vakten ovanför till höger. Fortsätt gångvägen och döda en annan vakt till vänster. Dra boxen i slutet av rummet för att öppna vägen till Teatern. Vänd tillbaka och hoppa över räcket.

Döda besättningsmannen och vakten som närmar sig nedanför balkongen. Häng dig ned i gropen där dessa elaka grabbar brukade vara och flytta boxen så hittar du Teater Nyckeln. Tryck boxen tillbaka och klättra upp och döda bossen som kommer. Vänd till Teatern och döda besättningsmannen som kommer från höger av teaterdörren. Gå in i teatern och döda en annan besättningsman till höger om han inte redan har visat sig bakom dörren.

En boss och en besättningsman är på högra balkongen så döda dom och dra i handtaget i närheten. Gå till scenen och döda arbetaren. Du behöver tända en tändsticka för att hitta knappen efter gropen med glas. Tryck på knappen för att fylla gropen där du hittade Teater Nyckeln. Återvänd till den delen, döda en annan boss på vägen dit. Med gropen full med vatten kan du nu ta dig över och gå in i passagen och avsluta denna nivå...



Däcket
Tomb Raider 2
( Nivå 10 )
Du startar denna nivå under en attack från en man med en eldkastare och en arbetare som kommer från höger. Ta hand om dom snabbt, fortsätt runt till höger och ta upp Granat Geväret till din arsenal. Vänd tillbaka till där du startade ifrån och dyk i vattnet till höger. Klättra upp på vänster sida för att undvika barracudorna och döda dom därifrån. Fortsätt över avsatsen till vänster för att hämta Stern Nyckeln.
Hoppa tillbaka i och vänd dig mot skrovet, sväng vänster och simma ned till öppningen i berget. Simma in och sväng höger och slutligen vänster innan du stiger upp i hålet. Gå ur vattnet och skjut arbetaren som kommer. Gå runt båten till vänster,döda en man med en Eldkastare stående nära luckan när du har kommit runt båten. Det är en återvändsgränd nedanför där mannen stod. Gå till boxarna vid båten, tryck först den vänstra boxen. Klättra upp på toppen och flytta topp boxen åt höger. Dra nu den första boxen så långt åt vänster du kan, klättra över den och skjut den till kanten, nu kan du flytta den tredje boxen så ser du en dörr. Använd Stern Nyckeln.

Simma ned och sväng höger till handtaget. Använd det för att öppna återvändsgränden som jag nämnde tidigare. Återvänd till luckan och dra i handtaget för att tömma rummet bakom Stern Nyckeldörren. Du behöver döda en boss på vägen. Nu kan du flytta boxen och finna passagen som leder förbi propellern.

Du kommer till en flotte så hoppa i vattnet och simma till vänster och gå upp snabbt och ta hand om en arbetare innan du tar hand om två grodmän i vattnet. Vänd dig mot flotten, hoppa i och simma ned till vänster och hitta Hemlighet #1 ; Stone Dragon som är gömd bland sjögräset vid stenen. Ta statyn, simma runt till vänster om stenen till en tunnel. Se upp för Barracudan och döda den från en säker plats på torra land. Fortsätt nedför tunneln och ta förbandslådan på golvet och använd den nu. Ignorera den vänstra tunneln just nu, fortsätt uppför och häng på det lägsta stället i hålet för att inte skada dig vid landningen på boxen. Ta Kabin Nyckeln. Nu blir det hajjakt.

Döda först två hajar, döda sen en tredje som lurpassar där du hämtade dragon statyn. Återvänd nu till tunneln och denna gång tar du den vänstra tunneln. Fortsätt uppför passagen tills du når övre däck. Utforska det en stund innan du hänger dig ned till däcket med poolen. Döda Eldkastaren och hans vänner innan du utforskar den konstiga

Fusket har betyget 10 (1 betygssättare).

Kommentarer

Totalt 3 kommentarer:

GLIFBERG den 06/07 -06 21:19
HUr orka man sriva detta! Jag orkar i alla fall inte läsa det.

TannY den 25/06 -07 16:33
Tack detta är en jätte bra guide! Jag klarade det men jag vill hellre ha Fusk :P

TannY den 28/06 -07 16:52
+ Jag håller med GLIFBERG

Skriv kommentar

Du måste logga in för att skriva kommentarer. Har du inget konto? Registrera ett.