Välkommen Gäst! Logga in eller registrera ett konto.

Logga in











Tomb Raider (1996)

PC
Tomb Raider (1996)
  • Genre
    Action
  • Releasedatum
    31 oktober 1996
  • Utvecklare
    Eidos Interactive, Core Design Ltd.
  • Antal ägare
    126
  • Utvald recension
    -
  • Köp spelet!

Spelbetyg

Snittbetyg
Recensioner
5.8 -

Fler fusk

Guide

Inskickat av fai den 06/07 -06 12:49

Nivå 1 Grottorna

3 hemligheter
Spring förbi pilarna som skjuts från höger sida. Följ stigen tills den tar slut, till vänster finns en stor sten framför en öppning. Ställ dig mot väggen under öppningen, och gör ett bakåt hopp. Gör ett hopp framåt och greppa kanten för att komma upp. När du dragit dig upp har du hittat Hemlighet #1 och en förbandslåda.

Hoppa ned igen och gå tillbaka lite tills du ser en sluttning som det går att klättra uppför, Lara tittade mot den när hon sprang förbi tidigare. Fortsätt sedan gången fram tills fladdermössen anfaller. När du har dödat dem kan du titta runt till vänster tills du hittar en grotta med en hög snö i ena hörnet. Klättra uppför snödrivan och greppa tag i kanten ovanför ditt huvud. Därinne är Hemlighet #2 med en vaktande fladdermus och en förbandslåda.

Hoppa ned igen till gången där du dödade fladdermössen och fortsätt tills du kommer till en grästäckt sluttning, glid nedför och dra i spaken för att öppna dörren. Gå igenom dörren, se upp för den anfallande fladdermusen. Det går inte att komma igenom grinden men det finns ett hål i taket som du kan dra dig upp genom för att komma vidare.

Går vidare förbi rummet med vargarna och de två broarna. Passa på och skjut vargarna uppifrån, annars ångrar du det säkert senare. I nästa rum finns en avgrund med en björn i. Ta dig ned dit men innan kan du försöka döda björnen uppifrån. Därnere finns ett mörkt rum att undersöka och två fladdermöss att döda. Vidare hittar du en tryckkänslig platta , men trampa inte på den innan du har hämtat upp föbandslådan i hörnet. När du ställer dig på plattan öppnas dörren in till vargarna, akta dig så att du inte blir krossad när den slår igen. Från vargarna går det att ta sig upp genom att hoppa och greppa tag i den närmaste bron eller att gå till den underliga mumien och ta dig upp därifrån.

När du kommer tillbaka till rummet varifrån du hoppade ned till björnen tidigare skall du nu hoppa över gapet till andra sidan. Det finns en förbandslåda till vänster om trappan. Gå vidare nedför trappan och dödar de två vargarna. Fortsätt tills du kommer till det stora rummet med en dörr på en avsats till vänster och en spak på avsatsen till höger. Det finns en förbandslåda under ingången där du dödade vargarna. Det finns en hylla framför de gröna växterna du ser vid väggen. Hoppa över dit för att hämta Hemlighet #3.

När du är klar att gå vidare måste du dra i spaken och hinna över innan dörren stängs. Gå vidare förbi de två rör som skjuter pilar. Därefter kommer du till ett rum med en varg där du skall falla genom golvet. Bry dig inte om fallet, gå vidare, klättra inte ned i gången därnere ännu, utan hitta ett ställe där du kan hoppa över till andra sidan. När du kommer nära förbandslådan hoppar en varg fram. Hitta spaken som öppnar den stora dörren därnere. Gå runt hela vägen tillbaka och klättra ned på sluttningen närmast dörren.











Nivå 2 City of Vilcabamba

3 hemligheter
Gå runt och döda alla djur. Kolla på höskullen över björnstallet och inne i alla rum. Dra i spaken för att öppna dörren, gå uppför trappan och hoppa över till nästa rum. När du springer in rasar hyllan under dig och du är fången i rummet. Hitta den flyttbara stenen och dra ut den så att du kan klättra upp och hämta en sak från hyllan till höger. Hoppa ned och skjut in stenen i nästa rum. Leta tills du hittar en liten staty och en nyckel. Nu kan du klättra upp på stenen och göra ett säkert fall ur fönstret däruppe.

Hoppa i vattnet och hitta de två spakarna. Ta dig in i de två rum som öppnas när du drar i spakarna för att hitta Hemligheterna #1 & #2. När du har varit i alla rum och hittat allt kan du använda nyckeln för att komma vidare.

För att komma förbi pilarna kan du prova att springa, hoppa och trycka Ctrl när du är i luften, då borde du rulla när du landar och klara dig helskinnad igenom.

Nu är du i ett stort område med en byggnad längst bort, och fem arga vargar utspridda omkring dig. Gå fram till templet och gå in genom vänstra dörren. Klättra och hoppa hela vägen runt rummet tills du kommer högst upp. Kom ihåg att spara din spel hela tiden så att du inte behöver börja om från början om du trillar i. Högst upp finns en spak som öppnar dörren till höger därnere. Gå fram till kanten och titta ned tills du ser några gevärspatroner. Gör ett säkerhetsfall baklänges från kanten. Ta patronerna och gör ett säkert fall ned till det röda taket, där finns en förbandslåda. Ta dig ned till framsidan av byggnaden och gå in genom den nyöppnade högra dörren. Ännu ett rum med hyllor att klättra och hoppa på. Ta dig ända upp och dra i spaken för att öppna mellandörren.

Gå in i mellandörren. Se upp för pendlande yxblad. Dra i spaken och golvet kollapsar under dig. Simma iväg, du kommer till en stor bassäng och en elak björn. Gå inte upp där utan titta runt i bassängväggen tills du ser en annan utgång att simma in i. Den leder till en annan bassäng, följ trappan och dra i spaken som öppnar grinden vid guldidolens lås. Innan du går ned igen kan du ta dig fram till verandan ovanför björnen och skjuta honom uppifrån. Ta dig nu tillbaka till björnens nivå och gå uppför trappan. Du hittar en spak som stänger av de pendlande yxbladen och om du då vänder dig till höger hittar du en liten alkov där du kan ta dig ned till ett gömt rum, detta är Hemlighet #3. Det är svårt att se hur du tar dig ut igen, så håll reda på kompassriktning när du hoppar ned. Då är det lättare att veta vilket hörn du skall stå i när du hoppar och greppar tag i den osynliga kanten. Därefter är det bara att stoppa in guldidolen i låset och lämna Vilcabamba.












Nivå 3 Lost Valley

5 hemligheter
Följ gången tills du kommer till floden. Det går att klättra ned till höger om floden men du kan även hoppa i och åka över vattenfallet. Där nere väntar två vargar på dig, så det är klokast att klättra ned och skjuta dom uppifrån. Vill du få tag i hagelbössan redan nu får du gå till vänster när du först ser floden. Hoppa över floden ett antal gånger tills du kommer till en bro. På andra sidan bron ser du mekanismen som omdirigera floden så att du kan komma vidare sedan. Det fattas några kugghjul, dom ska du hitta i den förlorade dalen. Till höger om mekanismen går det att klättra ned, där ser du ett skelett och hagelbössan ligger intill skelettet.

Återvänd till det stora vattenfallet, du ser en gång in i berget. Du behöver inte gå för långt in, det finns bara vargar därinne. Titta runt tills du hittar en sten du kan dra dig upp på och fortsätt uppåt tills du hittar skelettet och en förbandslåda. Gå vidare tills Lara glider ned i dalen.

Efter att ha dödat två raptorer och en T. Rex, letar du efter det vattenfall som har ett litet tak över sig, Hemlighet #1 hittar du om du klättrar upp till höger om vattenfallet. För att hitta nästa hemligheten går du till hyllan mellan de två vattenfallen och klättrar uppför två hyllor innan du hoppar mot höger till den tredje hyllan. Där får du hoppa och ta tag i en osynlig spricka i klippan. Håll dig i kanten och förflytta dig hängande i armarna till höger tills du är mitt över vattenfallet. Där går det att stå upp och gå in för att hitta Hemlighet #2. Efter att ha hämtat ammunitionen kan du bara ta ett steg över kanten till vattenfallet, du landar i vattnet och kan simma i en gång så att du kommer upp i en gömd grotta. Grottan vaktas av en raptor, om du hinner upp på stenblocket intill vattenfallet som finns inuti grottan kan du skjuta den uppifrån. Du måste vara snabb för att hinna upp dit. Det går att klättra vidare uppåt från stenblocket, klättra upp till grottans tak och finn det första kugghjulet.

Den tredje hemligheten finns på taket till den lilla helgedomen längst bort i dalen. För att komma upp dit måste du först hitta en avsats som finns på den högra klippväggen. Klättra upp till nästa avsats och sedan en till. Vänd dig till vänster för att slänga dig mot den tredje och sedan till den fjärde. Därifrån gör du ännu ett jättehopp mot taket och hittar Hemlighet #3. Inuti helgedomen finns en bassäng som du kan simma ned i för att hitta det andra kugghjulet.

Det tredje kugghjulet finns på andra sidan av den trasiga bron.

När du har undersökt hela dalen och hittat alla gömda saker kan du gå tillbaka och ned till sjön där vargarna fanns. Klättra upp till vänster om vattenfallet tills du kommer upp bredvid floden igen.

Nu får du hoppa fram och tillbaka över floden tills du kommer till bron och mekanismen där du skall sätta kugghjulen på plats. Gör detta och dra sedan i spaken för att omdirigera floden. Nu skall du backa mot kanten till floden, kliv ned men håll fast i kanten. Häng i armarna och förflytta dig till vänster så långt du kan, släpp taget och du landar på en sten. Gå in där och till vänster för att hitta Hemlighet #4.

Hoppa i vattnet och simma tills du ser fördämningen, till vänster finns en ställe där du kan ta dig upp. Titta runt efter ett skelett, han har ditt gevär om du inte tog det i början på nivån. Hoppa i vattnet igen och simma längs en lång tunnel för att hitta Hemlighet #5.

Nu tar du dig tillbaka till den numera torra flodbädden. Gå längst den tills den tar slut och hoppa över kanten där vattenfallet gick tidigare. Du landar i sjön, vänd dig om och titta där vattenfallet var, där syns nu ingången till nästa nivån.
















Nivå 4 Tomb of Qualopec

3 hemligheter

Uppdaterad 2003-04-18
Följ gången fram till det stora rummet. Om du fortsätter rakt fram till dörren och börjar gå uppför backen därinne hör du snart nåt som kommer att platta till dig om du inte hoppar ut och ur vägen för det.
Tillbaka i det stora rummet ser du en spak till höger om ingången. Dra i den för att öppna en osynlig dörr i högra väggen. När dörren har öppnats och du har klarat av två raptorer går du in där. Du kommer till ett litet rum med en dörr till höger, en till vänster och en rakt fram.

Gå till höger och hitta spaken som du måste dra i för att öppna en av tre grindar. Ta dig tillbaka till det lilla rummet och ta nu den korridor som är mittemot ingången till rummet.

Du kommer till en stor sal. I en alkov se du en spak, den är bara där för att lura dig ut på det kollapsande golvet. Dra vapnen innan du hoppar ned, det väntar hungriga vargar därnere. För att komma vidare måste du hittar ett flyttbart block och en ingång bakom. Den som leder dig vidare mot spaken för att öppna den andra grinden. Ta dig tillbaka till det lilla rummet och gå in i den sista outforskade gången.

Du kommer till ett rum med en spak ( dra inte i den ännu ) och ett hål i väggen där du kan hoppa ned till ett ännu större rum med två höga block och några vassa spjut i ena hörnet. Den spak du behöver dra i för att öppna den sista grinden är i rummet ovanför spjutspetsarna. För att kunna hoppa dit måste du flytta det ena blocket närmare spetsarna. Hoppa ned till rummet, gå till vänster in i gången som leder dig upp till det första blocket. Kliv ut och stå på det med ansiktet mot det stora rummet och vrid huvudet till höger. Där ser du en balkong att hoppa upp till. Greppa tag i kanten och häva dig upp. Klättra vidare därinne tills du hittar en tunnel som leder dig tillbaka mot det stora rummet, du kommer ut mittemot spetsarna och kan kliva ut på den andra av de två stora blocken. Vänd dig till höger och hoppa dit. Därinne hittar du spaken som förflyttar det andra blocket närmare spetsarna. Gör ett säkert fall ned i stora rummet och klättra upp där du kom in för att dra i spaken som du tidigare gick förbi. Den förflyttar det andra blocket närmare så att du lätt kan hoppa dit. Hoppa från block till block och förbi spjutspetsarna, dra i spaken och öppna den sista grinden.

Nu gå du tillbaka till det allra första stora rummet där du dödade de två raptorerna. Du ser att de tre grindarna står öppna i den sista gången så att du kan gå den vägen nu. Se upp för giftpilarna, det går att hoppa över dem. När du kommer till trappan, håll till vänster. Klättra upp till statyn som står ovanför det sista pilröret. När du tränger dig förbi den öppnas en dörr och du ser in i ett nytt rum. Ha inte för bråttom in dit, golvet rasar och det är fullt med spjut därunder. Det finns en stadig platta längst bort till vänster i rummet, det är Hemlighet #1 och du kan hoppa dit eller kanske springa över de rasande golvplattorna. Det kluriga är att nå fram till Hemlighet #2 med livet i behåll, den finns direkt under hemlighet #1 men det är svårt att komma dit utan att spetsas. Hoppa tillbaka till ingången och vänd dig om för att hoppa så att du landar under där du var innan. Hamnar du på golvet utan att spetsas bör du gå ( spring inte ) fram till magnumammunitionen och gå sedan tillbaka till dörren och klättra upp.( Ett tips från en läsare hur men hämtar hemlighet 2: När Lara står på hyllan, vänd henne om och hoppa baklänges mot kanten. Handklättra så långt det går åt höger, nu kan du låta Lara släppa taget. Hon faller ned men hon blir inte spetsad, hämta nu hemligheten och klättra upp.)

Nu knallar du vidare in till tronrummet. Spara spelet innan du går in här. Kolla vad som händer om du tar upp Skionen utan att först knuffat omkull väktaren som står till vänster om tronen. Utgångsdörren öppnas när du går fram till den. Ta artifakten och spring ut tillbaka samma väg du kom in, förbi den stora runda stenen och ut till gången bakom vattenfallet.

Larsson, han som kontaktade dig på hotellet, börjar skjuta på dig så snart du är i vattnet. Bry dig inte om honom nu utan leta efter den nya ingången som har öppnat sig under vattnet till höger om där vattenfallet brukade falla i sjön. Följ tunneln till Hemlighet #3.

Du måste få in ett antal träffar på Larson innan du kan avsluta denna nivå.

När du har skjutit honom tillräckligt många gånger börjar videon, Lara säger " Nu har du min fulla uppmärksamhet, men få se om jag har fått din" och Larson börjar hojta och skrävla om vad han skall göra med henne och den del utav skionet som hon har. Lara är mycket intresserad att höra att hon har endast en del utav grejen, det talade inte Ms Natla om för henne. Hon vill veta vem som har skickats efter de andra delarna. Larson berättar att det är Pierre Dupont som har fått det uppdraget men när hon vill veta vart han har åkt svarar Larsson att hon får väl fråga Ms Natla.

Nästa scen tar hon sig in i Ms Natlas kontor högst upp i Natla industrikomplexets stora skyskrapa. Hon hittar en gammal bok skriven av en munk som frestats svårt av att han hört talas om en skatt som ligger under deras kloster nånstans i Nord Afrika. Den sägs komma ifrån den förlorade kontinenten Atlantis och kunna ge sin ägare otroliga krafter. Den är delad i tre delar och den som har alla delar sägs äga krafter som är mäktigare än själva skaparens krafter.















Nivå 5 St Francis' Folly

4 hemligheter
Hitta blocket med Omega- (hästsko) symbolen på och dra den till närmaste Omegasymbol på golvet. Dörren ovanför ingången öppnas, tryck den ifrån dig till den andra Omega symbolen på golvet och dörren i andra änden av rummet öppnas. Tryck den framåt ännu längre så att du kan klättra upp på den senare.

Gå genom dörren som har öppnats längst bort i rummet. Det finns två gorillor som väntar på dig. Därinne finns två spakar att dra i. När du kommer ut finns Pierre där och skjuter på dig, får du in tillräckligt många skott på honom springer han sin väg. Nu klättrar du upp på det block du flyttade förut och hoppar till den intill stående pelare. Vänd dig så att du ser bort mot dörren där du kom in, hoppa till pelaren som står åt det hållet. Hoppa en gång till så att du kommer fram dit du kan hoppa till en balkong. Gå precis innanför dörren och vänd dig sedan åt vänster så att du har vänster ben intill ingången och ryggen emot den stora stenen. Framför dig finns en lutande sten som du skall hoppa upp på. Eftersom den lutar kommer du att studsa bakåt ifrån den till stenen som du hade bakom ryggen. Om du håller ned Alt och Crtl medan hon är i luften tar hon tag i en hylla inne i rummet. Därifrån kan du ta dig upp till Hemlighet #1, akta bara så att du inte trillar igenom den trasiga golvplattan.

Nu kan du hoppa via pelarna till andra sidan av rummet, plocka upp förbandslåda som finns uppe på en pelare när du har vägarna förbi. Du tar dig till den blåa dörren som finns ovanför ingången till nivån. Gå fram till där det lutande golvet börjar och spara spelet innan du hoppar och börjar kana ned.

Precis när du kommer till slutet av den lutande passagen skall du gör ett hopp och greppa tag i motsatt kant innan du hamnar i vattnet. Där finns Hemlighet #2. Det går inte att komma in hit någon annanstans ifrån så du kan behöva flera försök för att klara det. Ibland funkar det bättre att hoppa upp i luften alldeles innan slutet av den lutande gången, så att du hamnar på en liten hylla som är under den, genom att hålla ned Alt och Ctrl och framåt pilen har du en chans att studsar över till motsatt sida och får tag i kanten. Den fega kan stå här uppe och döda krokodilen uppifrån, annars är det inte så svårt att simma ifrån den heller.

Hoppa sedan i vattnet och simma upp genom första hålet i taket för att hitta Hemlighet # 3, hoppa tillbaka i vattnet och simma till nästa hål där du kan dra i en spak och släppa ut vattnet. Hoppa tillbaka ned och fortsätt längs den numera torrlagda gången tills du kommer till gudarnas hall. Spara spelet ofta, det är långt att falla om du missar ett hopp. Den fega börjar med att orientera sig i rummet, utan att dra i några spakar. Knalla runt i lugn och ro och skjut så många fladdermöss som du bara kan.

Plocka upp förbandslådan som sitter på taket till Damocles dörren och gå till tryckplattan som finns i taket över Atlas dörren. Om du står på tryckplattan och sedan går till vänster ( södra änden av hyllan ) och tittar ned ser du något glimma till efter nån minut. Det är dörren till Hemlighet #4 som öppnas av tryckplattan men stängs mycket snabbt. Vänd dig om och ställ dig intill tryckplattan, spring över den mot norrändan av hyllan. Du hinner inte vända för att göra ett säkert fall, tryck End istället när du kommer till slutet av hyllan och håll ned Ctrl, för att göra en snabb vändning och säkert fall i ett. Rulla en gång till ( End ) för att fortsätta springa mot norr på nästa avsats, rulla och ta tag i kanten en gång till för att falla säkert till nästa hylla och landa med ansiktet mot syd. Spring nu rakt fram så snabbt du kan, fortsätt rakt över kanten ( du blir skadad men kan använd en av dina förbandslådor till att läka dig sedan ) och spring rakt fram så att du hinner in till det gömda rummet och hemligheten.

Medan du är här nere kan du dra i spaken och öppna dörren till Atlas rummet. Klättra upp dit och gå in. Döda gorillan och hämta upp förbandslådan ifrån gropen innan du går uppför backen för att sätta stenbumlingen i rörelse. Hoppa över den eller kasta dig bakåt och ta skydd i framkanten till gropen så att stenen rullar över dig. Fortsätt uppför backen och hoppa upp till utrymmet på vänster sida. Däruppe finns nyckeln, den sitter på en tryckplatta som släpper ut några lejoninnor längst ned i gudarnas hall, du kan gå och skjuta några om du har lust.

Annars kan du dra i spaken på samma nivå som Atlas, den öppnar dörren till Damocles rum. Gå in dit och hämta nyckeln. Titta upp i nyckelrummet, det finns grejor att hämta däruppe. På vägen ut faller svärden, springer du blir du spetsad, gå lugnt istället så klarar du dig bättre.

Spaken som sitter i höjd med Damoclesdörren öppnar Neptunusdörren högst upp i rummet. Här kan du öva dig i att dyka för att komma under vattnet snabbt. Ta ett steg tillbaka från kanten så att du inte slår huvudet i motsatt sida av bassängen och tryck på Alt + Shift och framåtpilen för att göra en vacker dykning. Där nere måste du först öppna grinden för att komma åt nyckeln. Spaken som öppnar grinden sitter i en gömd gång, uppåt och till vänster. När grinden är öppen och du har nyckeln gäller det att snabbt komma upp igen innan luften tar slut.

Nu är det bara nyckeln från Tor som fattas. Spaken för att öppna Tors dörr sitter i samma höjd som tryckplattan över Atlasdörren. Det är mörkt inne hos Tor, om du håller dig till utkanten av blixtrummet går det att ta sig fram i det närmaste oskadd. I det stora rummet måste du stå på mattan med omega symbolen tills du hör att hammaren är på väg att falla. Hoppa undan och vänta tills dess att ett stenblock faller till marken. Knuffa stenblocket till avsatsen så att du kan klättra och hoppa vidare till nyckeln.

När du kommer ut ur Tors kammare väntar skurken Pierre Dupont på att skjuta dig igen. Skjut tillbaka tills han springer sin väg, sedan kan du klättra ned och använda dina nycklar för att öppna grinden och komma till nästa rum.






















Nivå 6 Colosseum

3 hemligheter
Börja med en simtur, när krokodilen har sett dig kan du vända och klättra tillbaka för att kunna döda den uppifrån. Hoppa i igen och simma till stranden där två lejon inväntar din ankomst. Du kan gå in i Kolosseumet genom den stora dörren men du kommer inte vidare därifrån, döda lejonet som väntar i trappan och titta ut genom grinden. Du kommer att ta dig till andra sidan av grinden, men inte ännu. Klättra upp till vänster och hoppa över till sidan av byggnaden. Börja med att följa den nedersta balkongen runt till framsidan och enda bort till den sista kolumnen. Bakom den finns en förbandslåda att hämta. Stanna här och titta rakt fram mot vattnet, du ser en grotta i bergsväggen till vänster om vattnet. Kom ihåg var den ligger för det är dit du är på väg, men vägen dit är krångligt. Gå tillbaka längs balkongen samma väg du kom tills du kommer till stenblocket, klättra upp och hoppa vidare till den översta balkongen. Följ den runt tills du kommer till bergsväggen. Fortsätt ut på berget. Du ser att det lyser ur en springa till vänster, du skall dit senare, men först måste du till grottan du såg från balkongen och hämta några gevärspatroner. Fortsätt därför att gå framåt, du kanar nedför en sluttande sten, gå rakt fram över nästa sten och fall ned ett par meter till ett lägre stenblock. Spar spelet innan du gör nästa hopp. Du ser inte grottan men den ligger NNV om dig, ställ dig intill kanten och gör ett springande hopp och greppa, då hamnar du där du kan promenera in i grottan till Hemlighet #1.

Nu kan du gå tillbaka till den lysande springan i berget och vidare till krokodilgropen. Skjut dem uppifrån och klättra ned för att hämta din förbandslåda. För att komma förbi gropen måste du hoppa upp och ta tag i sprickan som finns i berget ovanför nordsidan av gropen. Häng och sväng till andra sidan av gropen, men stanna på halva vägen för att dra dig upp och gå in till Hemlighet #2 och hämta flera gevärspatroner. Fortsätt sedan tills du kan hoppa ned till en annan del av Kolosseumet, på andra sidan av den stängde grinden du tittade igenom tidigare. Du kan öppna grinden och knalla ned för att kika om du känner för det, annars fortsätter du uppför trappan och ut till stora arenan. Gå mot höger när du kommer upp, du ser då ett ställe där det går att klättra ned till en sten och stå på pass medan du skjuter ihjäl alla de utrotningshotade djuren därnere. Under tiden kommer Pierre fram för att skjuta på dig igen, det går inte att döda honom ännu så bry dig inte om att leta efter honom när han försvinner. När du har tagit kål på alla djuren hoppar du ned dit och gå vidare till gropen som är fylld med stora knivar. Häng i händerna över kanten och hitta platsen där din skugga är mellan knivarna innan du släpper taget och fallar ned. Klättra sedan uppför stentunneln tills du kommer ut mitt på det stora stenraset i södra delen av arenan. Det finns en förbandslåda att hämta här uppe.

Sedan hoppar du över till den där stenen som ligger intill, så att du kan klättra vidare till östsidan av arenan och hoppa till balkongen och in i rummet där. Döda gorillorna, dra ut stenblocket, hämta förbandslådan som är osynlig i mörkret därinne och dra sedan i spaken som öppnar en dörr nån annanstans. Det finns en stängd dörr i gorillarummet och en låst grind. Så du förstår att du kommer tillbaka hit senare.

Tillbaka bland de döda djuren går du nu till andra änden av arenan och nedför den sluttande gången, döda lejonen som vaktar där, dra i båda spakar, gå genom den öppnade grinden. Du befinner dig i en grop, däruppe rasar 4 lejoninnor. Smartaste, men ganska osportsligt, är att hoppa upp och ned och skjuta dem över kanten.

När de är döda går du tillbaka till stenraset och gå in i grinden till källaren som öppnades när du drog i spaken i lejonstallet. Gå längst in i rummet och till höger, ställ dig på den gråa tryckplattan som öppnar grindarna till de två rummen. Spring in till rummet till höger och hämta förbandslådan, du ser att det finns en grind i ena väggen av de här rummet, bakom grinden ser du spaken som du måste dra i för att öppna dörren som leder dig ut ifrån den här hemska fällan. Om grinden bakom dig stängs kan du öppna den igen genom att hoppa på tryckplattan inne i hörnet.

Du är fången här nere i underjorden om inte du gör så här. Gå tillbaka till stora rummet och ställ dig med ryggen mot tryckplattan som öppnar båda grindarna. Utan att tveka ett ögonblick eller ta ett steg för mycket skall du nu: Kliva bakåt på plattan och sedan hoppa och springa snabbaste möjliga vägen in till spaken i rummet till vänster. Dra i spaken, rulla så att du får ansiktet mot dörren, hoppa vänster så att du landar på tryckplattan och omedelbart framåt/höger så att du hamnar vid dörröppningen, spring till rummet intill och kasta dig genom rummet för att hinna genom grinden till kammaren innan den stängs mitt framför näsan på dig. Tiden är mycket knapp, för att hinna måste du verkligen ta den närmaste vägen, inga fumliga långa svängar tillåts. När du har lyckats med det öppnas en dörr som leder dig tillbaka till knivgropen, därifrån kan du ta dig upp till klippraset och vidare till det ställe där du kan klättra tillbaka till åskådareläktaren. Allt detta för en ynka förbandslåda !

Däruppe bland på läktaren, finns ett hörnrum i sydväst där en dörr öppnades av spaken du drog i gorillarummet. Gå in dit och släng dig i gropen när stenen börjar rullar, då rullar den ovanför dig och du kan gå vidare för att dra i spaken som öppnar en annan dörr.

Nu kan du gå vidare till hörnrummet som ligger i nordväst. På vägen möter du Pierre och en lejoninna, inte nödvändigtvis i den ordningen, så var beredd. När du har klarat dem och gått in till hörnrummet kommer du till en sal fylld med pelare. Det finns en spak högst upp under taket men däruppe finns även en gömd dörr till Hemlighet #3 och dina efterlängtade Magnumskjutvapen. Den dörren öppnas endast när du passerar en viss kolumn och den stängs mycket snabbt, du kommer inte ens att se den om du inte gör så här. När du går in i pelarrummet skall du ställa dig till höger om den vänstra pelare, med ryggen mot väggen, ingången är på din högra sida. Spring fram och hoppa till stenblocket, försök att hamna på dess högra sida, gör ett omedelbart sidohopp till höger, sedan en bakåthopp, en sidohopp till vänster, och en framåthopp till plattformen där dörren finns. Det blir framåtpil, och sedan Alt +framåtpil, Alt + högerpilen, följt av Alt + bakåtpil, Alt + vänsterpil, och slutligen Alt + framåtpilen och in genom dörren till hemligheten.

Innan du klättrar ned igen kom ihåg att dra i spaken på den andra avsatsen som öppnar en dörr i nordöstra hörnrummet. Gå dit och dra i spaken som öppnar den stängda dörren i gorillarummet. Hoppa sedan i vattnet, knuffa stenblocket in i nästa rum och dra den ur vägen så att du kan komma åt rummet bakom den. Där hittar du den rostiga nyckeln som öppnar den låsta grinden i gorillarummet så att du kan lämna denna nivå. Nyckeln vilar på en tryck platta som släpper ut några fler djur för dig att skjuta. Gå tillbaka till knivgropen, klättra upp till stenraset, och vidare till gorillarummet. Gå in genom den numera öppnade dörren och hämta förbandslådan. Nu hör du gorillor igen, skynda dig ut på balkongen och döda dem uppifrån innan de kommer in hit och besvärar dig. Lås sedan upp grinden och hoppa i vattnet. Undvik krokodilen, lämna vattnet vid första hålet i taket, där hittar du en spak som öppnar grinden längst bort i vattengången. Det går att simma ifrån krokodilen, ifall du börjar bli trött på att skjuta utrotningshotade djur, men då får du bara lämna 25 lik efter dig här.


















Nivå 7 Palace Midas

3 hemligheter
Klättra ur bassängen och se dig omkring. Det finns tre utgångar ifrån bassängrummet. Om du tar den mot syd kommer du till en grind, bakom grinden ser du några gorillor i en trädgård men du kommer inte in dit ännu. Du kan gå genom mellersta utgången, speciellt om du gillar att skjuta och döda men är du lite mer försiktig av dig så kan du vänta och skjuta alla fiender uppifrån vid ett senare tillfälle. Ta utgången mot norr istället, men var beredd, en krokodil väntar på dig.

Döda krokodilen och fortsätt fram tills du ser trappan, gå till höger intill trappan och följ gången tills du kommer till undersidan av ett akvedukt ( många stenvalv på rad ). Gå till vänster och döda de två lejoninnorna, fortsätt till sista stenvalvet, där dödar du några fladdermöss och hämtar förbandslådan du hittar där. Nu kan du gå bort till andra änden av akvedukten. Allra längst bort finns ett prång till vänster, där väntar en gorilla som vaktar ammunitionen till din magnum.

Nu kan du vända och gå tillbaka till trappan. Gå uppför trappan och till vänster tills du kommer till det stora rummet med de 3 gorillorna som väntar på att banka ihjäl dig. Sedan du har dödat dem kan du promenera runt och titta på den stora inomhusgården du har hamnat i. Du märker att det finns 4 stängda dörrar, titta ovanför dörrarna så ser du att det står en rad grekiska bokstäver. En blandning av omega 'W' och epsilon 'Y' symboler. Över den ena dörren fattas det ett bokstav, det är ett omega som har ramlat av.

Gå nu till det sydöstra hörnet av rummet och klättra upp på de två trapporna där. Sedan hoppar du till den första pelaren och vidare runt rummet. Ta en avstickare från den andra pelaren till taket över dörren märkt Y W W W W och vidare därifrån till taket över ? W Y Y W där du hämtar en förbandslåda och mera ammunition. Hoppa sedan från pelare till pelare tills du kommer till plattformen med de fem spakarna på rad. En spak i det högre läget symbolisera ett W medan en spak som du har dragit ned symbolisera ett Y. Genom att ändra spakarnas läge kan du öppna alla fyra av de stängda dörrarna. Innan du börjar med detta kan du gå ned genom hålet mitt i plattformen och dra i spaken som öppnar grinden därnere, då slipper du hoppa mellan pelarna nästa gång du skall tillbaka till spakarna.

Om du börjar med dörren märkt Y W W W W kommer du till ett rum med flera höga pelare som står i vatten. Du måste hoppa från pelare till pelare till andra änden av rummet. Problemet är att det finns eldar högst upp på pelarna. Eldarna släcks när du börjar hoppar men tänds snabbt igen. Om du fattar eld, släng dig i vattnet men se upp för de tre vattenråttorna som kommer att nafsa efter dig, varför inte skjuta dom från kanten innan du börjar hoppa ? För att hinna utan att fatta eld bör du ställa dig framför den första pelaren, spring fram så att elden släcks och hoppa i ett slag först fram, sedan snett framåt/höger och snett framåt/vänster, ställ dig då vid kanten närmast nästa pelare och gör ett springande hopp och greppa mot den. Du hänger i händerna medan elden tänds. Ta dig så långt mot höger du kan innan du klättrar upp, skulle du fatta eld ändå kanske du hinna hämta den avlånga gråa saken som skall föreställa blytackan och kasta dig i vattnet ändå. Se upp när du har simmat tillbaka till ingången, en gorilla väntar därute nånstans. Ibland kommer den in, ibland trycker den och väntar på att ta dig. Tillbaka vid spakarna öppnar du nu ? W Y Y W, det är bara de två näst till höger som skall vara nere, de övriga skall stå uppe. Nu kan du gå in genom denna dörr. Du kommer in i en stor sal, med en pelare i mitten. Gå genom det rummet och ut på andra sidan, nedför trappan till höger, dra ut stenklossen och det sker ett stort ras i rummet med pelaren. Nu kan du ta dig till pelarens topp, antigen genom att fortsätta uppför trappan tills du kommer till fönstret i höjd med pelaren, där du kan hoppa via ett avsats eller igenom att ställa dig med ansiktet mot pelaren och ryggen mot sandraset. Om du då hoppar baklänges kommer du att studsa fram igen mycket högre upp, så att du kan greppa tag i pelarens kant. Därifrån skall du hoppa till fönstret som är ovanför ? W Y Y W dörren. Fortsätt tills du kommer till en sten med utsikt över ett rum med en vattenbassäng, skjut fladdermusen och de två gorillorna som dansar runt vattnet. Det finns en gorilla till, om du tittar ned i avgrunden innan vattenkanten kanske du ser honom, men du ska inte dit ned ännu.

Hoppa över till vattnet och börja gå längs gången intill akvedukten ( diket ), håll uppsikt efter de två krokodilerna som bor därnere. När du har skjutit dem kan du hoppa i diket och simma till grottan som finns i andra änden av den. Klättra ur vattnet och gå till vänster mot stenarna, gå så långt du kan och gör sedan ett dubbelhopp utan att sträcka fram händerna. Sedan kan du promenera mot vänster igen tills du hittar Hemlighet #1 förbandslåda och magnumammunition. Tillbaka till vattnet och simma till kanten mittemot där du kom in. Titta ned till vänster, du ser en förbandslåda, genom att ställa dig på kanten ovanför den och göra ett säkert fall hamnar du i Hemlighet #2 och kan hämta upp gevärspatroner, uzi och magnumammunition och en förbandslåda. Genom att hoppa och sikta över kanten kan du även knäppa den där dumma gorillan därnere innan du hoppar ned. När gorillan därunder är död kan du gå dit bort och hämta förbandslådan som finns i en alkov. Vänd och gå tillbaka dit där du kan hoppa över till nästa rad med stenvalv som håller upp akvedukten. Där borta väntar 2 gorillor till. Från det näst sista stenvalvet kan du hoppa över till förbandslådan som finns på hyllan i bergsväggen mittemot. När du har tagit upp den skall du hänga dig i händerna under förbandslådans hylla och förflytta dig mot vänster så långt det går. Släpp taget och landa på avsatsen, döda fladdermusen och hoppar över till ingången mittemot. Fortsätt uppför den långa gången, när du ser förbandslådan ta sats och hoppa dit så att du inte ramlar genom golvet. Hoppa sedan vidare till den sluttande gången och glid ned, följ gången tills du kommer ut på en hylla som sträcker sig runt ett rum. Mitt emot dig kommer det en lejoninna, du kan skjuta henne innan hon når fram om du börjar redan nu. Fortsätt hyllan fram in i tunneln och sedan genom fönstret i vänstra väggen. Nu kommer du ut på en pelare och har chansen att skjuta ett par gorillor i rummet under dig, passa på. Vänd dig sedan och hoppa till hyllan som finns till höger. Därifrån går du till vattnet och simma snabbt förbi krokodilen och upp till ett ställe där du kan klättra ur vattnet och skjuta den. Därefter skall du klättra upp på stenen, var försiktig och håll ned shift tangenten så att du inte trillar ned och slår ihjäl dig i den mörka springan mellan var du är och taket framför dig. Skjut fladdermössen och hoppa sedan över till taket där du hittar en blytacka till. Från taket kan du skjuta de två lejonen och de tre gorillorna som finns i rummet under dig innan du klättrar ned och hämtar förbandslådan. Dörren under taket öppnas och du kan följa gången tills du kommer till spaken som öppnar grinden intill trädgården.

Gå sedan nedför trappan och in i nästa rum, där tre gorillor kommer att försöka döda dig. Fortsätt sedan tillbaka till rummet med de fem spakarna och öppna nästa dörr. Den som är märkt W W Y W Y. Gå in och promenera igenom knivarna till gången där du hittar en ramp och en sten som du kan dra emot dig ett par gånger, den gömmer en spak som du skall dra i. Gå sedan uppför rampen och börja hoppa mellan pelarna, med början vid den till höger. När du har nåt fram till sista pelaren är det bra att hoppa till rummet och direkt tillbaka till pelaren, då kan du skjuta gorillan som kommer fram för att ta dig. När han är död kan du hoppa tillbaka dit och hämta blytackan.

Nu kan du öppna sista rummet Y W W W Y, skjut lejoninnan och fortsätt upp till höger tills du kommer ut på verandan med utsikt mot de fem spakarna. Hämta gevärspatronerna. Gå ned igen och till höger, du kommer till ett rum med ett dörr och tre stycken alkover. Om du tittar på väggen ovanför dem står det III x och en bild av en guldfärgad tacka. Du kan prova med att sätta in dina blytackor där men det går inte. De måste först förvandlas till guld.

Gå därför till trädgården, grinden är nu öppen så du kan döda det två gorillorna. Sedan skall du gå till andra busken till vänster efter ingången och dra i den gömda spaken som sitter bakom den. Då öppnas grinden lite längre fram och till vänster där du kan komma till Hemlighet #3 om du klarar av att hoppa över knivgropen och de hackande stålkäftarna. Om du väntar tills de har stängd och hoppar precis när de öppnar kan du komma dit och hämta gevärspatroner, magnumkulor och en förbandslåda. Hoppa sedan tillbaka och gå till taket som finns längst in i trädgården. Du kommer upp på den från den högra sidan. Från taket kommer du in i grottan med statyn av Kung Midas, enligt legenden blev allt han rörde vid förvandlad till guld, spara spelet och hoppa upp på hans hand för att se vad som händer. Sedan kan du lägga blytackorna på hans hand för att få dem förvandlad till guld. Därefter är det bara att sätta in dem i lådorna längst bak i de tre alkoverna och lämna denna nivå genom dörren som öppnas.



















Nivå 8 Cisternen

3 hemligheter
Hoppa ned och döda råttan. Tryck stenblocket ifrån dig 2 gånger och sedan till höger för att kunna nå spaken. Dra i den. Döda de två råttorna som springer ur dörren, gå genom dörren för att hämta en förbandslåda och hoppa ned i hålet och fortsätt ut till bron. Därifrån kan du skjuta de två råttorna som kilar långt därunder dig och med lite tur kan du även döda de två krokodilerna som simmar i vattnet.

Vänd dig till höger och hoppa till pelaren där. Döda råttan och gå vidare ned och fram till vägen tar slut, här ska du hoppa uppåt och ta tag i en springa där du kan hänga i händerna och förflytta dig till vänster. I hörnet faller du ned för att hämta patronerna och sedan hoppar du upp och hänger så att du kan fortsätta åt vänster. Häng i händerna tills du kommer till platsen där det går att klättra upp. Vänd dig och klättra upp på stenavsatsen till höger, fortsätt längs den tills du kommer till en rostig nyckel, ta upp den och gå tillbaka till andra änden av avsatsen igen. Klättra ned och gör ett säkert fall till tegelgången därnere. Gå längs den, klättra upp på pelaren och hoppa därifrån till balkongen.

Gå uppför trappan och in i rummet, akta dig, Pierre är tillbaka och han skjuter på dig igen. Håll dig undan och skjut honom tills han försvinner. Då kan du klättra upp på väggen till höger om ingångsdörren. Du får klättra och hoppa dit och ta förbandslådan du ser där. Hoppa inte ned igen ännu. Gå istället så långt du kan uppför sluttningen på hyllan intill förbandslådan. Vänd dig till höger och hoppa för att greppa tag i en osynlig hylla, fortsätt klättra till du kommer till Hemlighet #1 - gevärspatroner.

Du ser mera ammunition vid motsatt vägg men för att komma dit måste du ställa dig med ryggen intill kanten av sluttningen och göra två på varandra följande baklängeshopp. Nu kan du hämta patronerna och spara spelet innan du hoppar ned på sluttningen under dig. Försök hoppa och bromsa fallet lite, annars slår du dig ordentligt innan du hamnar tillbaka i rummet där du blev beskjuten. Du ser en spak på väggen, den reglerar vattenståndet i cisternen. Om du drar ned den kommer vattenståndet att höjas i hela nivån. Du kommer att behöver olika höjder på vattnet för att nå olika delar av denna nivå. Men just nu kan du lämna den orörd. Hoppa vidare till hyllan i andra änden av rummet för att hämta en förbandslåda och mer ammunition. Ta dig tillbaka till gallergolvet och hitta de hål där det går att hoppa i vattnet.

Innan du hoppar i kanske du vill ta dig tid att skjuta de två råttorna som väntar där. Plumsa sedan i och simma ut genom gången till nästa rum. Klättra upp och skjut den eländiga råttan som bet dig nyss. Klättra och hoppa vidare till den andra rostiga nyckeln. Fortsätt till rummet där två råttor väntar på att du skall komma hängande i händerna. Döda dem och glid nedför sluttningen, du kommer ut vid vattnet som du såg uppifrån bron när du började här. Om inte du sköt råttorna och krokodilerna kan det vara lämpligt att göra det nu.

Hoppa sedan i vattnet och leta efter gömda gångar. En som är ganska lätt att hitta leder dig till två rum där du inte kan göra nåt ännu, simma ut igen men det kan vara bra att lära dig hur den undervattensgången ser ut och hur du hittar tillbaka till stora cisternen. I mörkret i ett hörn intill en pelare finns en gömd gång, den leder till Hemlighet #2, magnumammunition, men du måste simma ned i en grop i golvet på den vattenfyllda korridoren för att hitta dem. Simma tillbaka till bassängen och klättra ur.

För att ta dig tillbaka till bron där du kom in måste du klättra upp på trappan intill den ramp tills dess att du kan stå på avsatsen högst upp där kanan börjar. Hoppa över till närmaste upphöjd tegelgång och ta dig tillbaka till bron där du först kom in i cisternen. Hoppa vidare till den närmaste av de två dörrarna i västväggen. Använd en av dina rostiga nycklar för att komma in. Döda gorillorna och klättra upp på hyllan som är ovanför ingångsdörren. Hoppa därifrån till nästa hylla, då kommer Pierre att börja skjuta på dig, håll dig undan och skjut tillbaks tills han springer därifrån. Hoppa sedan fram till förbandslådan och vidare till den högsta avsatsen. Framför dig ser du nu en alkov med ammunition men den är inte lätt att nå. Du kommer dit med en baklänges hopp, stå inte direkt intill kanten innan du hoppar, då slår du i väggen och trillar ned. Hämta ammunitionen, gör en SHG tillbaka till den höga hyllan, vänd igen och gör en SHG mot väggen ovanför alkoven så får du tag i en springa i bergsväggen, häng och förflytta dig mot höger tills du kan falla och landa tryggt.

Fortsätt fram, glid och gå runt till vänster, stanna ett tag med utsikten över golvet därunder, du kanske kan pricka en krokodil häruppifrån, fortsätt runt och nedför sluttningen för att döda en eller två krokodiler som väntar på dig. Gå sedan in i rummet intill och väck den tredje och sista krokodilen, döda honom och råttan som gömmer sig där nånstans. Ta upp förbandslådan och gå tillbaka till rummet med de två döda krokodilerna och klättra upp på stenen som finns längst bort i ena hörnet. Vägen ut går via dörren du ser högre upp, på andra väggen. Hoppa från piedestalen via olika hyllor till du passerar under dörren, fortsätt i samma riktning och landa på en hylla som är mycket lägre ned och till höger om utgångsdörren, ifrån den hylla kan du vända dig mot väggen och hoppa upp för att greppa tag i sprickan och förflytta dig hängande i händerna tills du kommer upp dit där det går att klättra upp och dra i spaken.

Dörren öppnas och du är försiktig så att du inte falla ned på knivarna. Hoppa över knivarna till motsatta sidan, döda de två råttorna innan du hoppar ned i rummet bortom knivarna. Hoppa ned i hålet längst bort i rummet och döda en råtta till innan du fortsätter genom dörren, döda råttan som väntar till höger. Titta runt, du ser en gulddörr, för att öppna den måste du klättra ända upp till spaken som sitter högre upp i rummet. Hoppa och klättra dit, klättra sedan ned och hämta silvernyckeln. Var sedan snabb att kasta dig i vattnet och simma därifrån, för Pierre är tillbaka och han skjuter på dig igen. Simma vidare, du kan gå upp och andas i nästa rum men kommer inte upp till det två höga hyllorna när vattenståndet är så lågt. För att komma ut måste du simma vidare därifrån tills du kommer till den stora cisternen igen.

Nu skall du uppför trappan bredvid rampen igen, men denna gång skall du till rummet på östväggen där spaken sitter som reglerar vattennivån. Dra i den och gå sedan ut och hoppa i vattnet. Simma fram och till vänster tills du hittar gången och fortsätt tills du ser att det lyser ovanifrån, nu äntligen når du de två höga hyllorna som vaktas av var sin råtta. Döda råttorna, hämta prylarna och hoppa in igen, dra i spaken som sitter i väggen under ena hyllan. Den öppnar en dörr längre ned under vattnet, där kan du hämtar en silvernyckel till och sedan simma ut till stora cisternen.

Simma till den andra dörren på väst sidan och använd din sista rostiga nyckel för att öppna dörren. Hoppa in och simma vidare till du hittar en förbandslåda och en guldnyckel, då öppnas en dörr ut till stora cisternen. Simma direkt till närmaste avsats och ta dig ur vattnet innan den nyutsläppta krokodilen får tag i dig. Vänd dig om och döda den.

Hoppa tillbaka i vattnet och simma till bryggan vid norrväggen. Klättra upp dit, innan du använder din första silvernyckel kan du trycka undan stenblocket som finns till vänster om dörren, då kommer du till Hemlighet #3, du når den genom att ställa dig under balkongen, med ryggen mot sluttningen, hoppa baklänges och sedan greppa tag i kanten framför dig när du studsar fram. Använd sedan dina två silvernycklar, klättra sedan upp på blocket till vänster, hoppa till avsatsen intill och därifrån till guldnyckelhålet. Döda gorillan som väntar däruppe. När du använder nyckeln öppnas dörren under dig och två lejoninnor kommer ut, döda dem innan du går ned för att passera genom dörren.

Spring över rummet, söla inte, annars kanske du faller igenom golvet och spetsas på knivar. Dra i spaken och omedelbart därefter dra dig upp så att du hamnar ovanför spaken. Nu kan du vända dig om och skjuta de tre lejoninnorna som släpptes in ifrån rummet intill. När de är döda kan du dra ut stenklossen bakom spaken du drog i nyss. Dra ut den två gånger och sedan dra den ut ifrån väggen fyra gånger. Klättra över till motsatt sida av klossen och skjut den framför dig en gång. Nu kan du använda den för att nå balkongen ovanför dig. Hämta grejorna och hoppa sedan i hålet bakom spaken, den täcktes tidigare av stenklossen som drogs ut.

























Nivå 9 Tomb of Tihocan

2 hemligheter
Börja med att spara spelet. Simma längs gången tills du når tunnlar som går upp och ned. Välj den nedersta tunneln, dra i spaken. Den sänker vattennivån så att du kan ta dig till den högre tunneln och klättra ur vattnet. Använd spaken för att öppna dörren, döda krokodilen. Klättra uppför trappan. När du når pelaren mitt i rummet skall du se till att landa på hörnet längst bort och till höger, pilarna korsar rummet i höjd med den och du blir skadad om du står mitt i pelaren. Hoppa därifrån till hyllan till höger och sedan till den hylla där du kan dra i spaken och släppa in vatten i rummet.

Gör ett säkert fall till vattnet och hitta den gömda gången under den ljusa klossen som flyter i vattnet, där finns en förbandslåda. Klättra sedan upp på den ljusa klossen och in i tunneln. Hoppa i och simma nedåt till du hittar en spak. Den gör att vattnet strömmar snabbare så att du kan ta dig härifrån längs den vattenfyllda tunneln. Simma med strömmen till du kan klättra upp och döda en råtta. Dra sedan blocket ifrån väggen, mot vattnet.

Klättra upp på blocket, hoppa till hyllan och vänd dig för att hoppa till den bredare hyllan. Gå in i mörkret till höger, vänd dig och klättra upp. Se upp, Pierre kommer att börja skjuta dig igen. Skjut honom, hoppa sedan dit han var, han väntar runt hörnet, var beredd. När du har skjutit honom tillräckligt försvinner han igen. Gå då längs gången, förbi de slamrande stålkäftarna och fram till ett hål. Därnere finns en stor krokodil, var beredd att skjuta honom när du hoppar ned. Gå sedan in i hans rum och hämta upp ammunitionen. Härinne finns tre tryckplattor i golvet som är svåra att se, om du står på trappan och tittar in i rummet finns en i hörnet snett framåt/till vänster, en finns till vänster i hörnet snett framför trappan, de andra två finns till höger om den låga trappan in i rummet, en direkt till höger och den andra i hörnet till höger på samma sida som av rummet som trappan. När du har trampat på alla tre öppnas en gömd dörr, till höger i väggen mittemot ingångs trappan. Där har du Hemlighet #1. Gå in i rummet och vänd mot dörren. Hoppa vänster och håll tangenterna nedtryckt för att utföra en serie hopp som slutar uppe vid gevärspatronerna och en förbandslåda.

Gör ett säkert fall och spring sedan tillbaka förbi stålkäftarna och ut till rummet där du blev beskjuten. Hoppa nu till den andra sidan av rummet, hoppa förbi det svingande yxbladet för att hämta partronerna, sedan måste du hoppa förbi yxan tillbaka till närmaste hylla, vänd dig om och hoppa förbi yxan för att nå ingången i väggen där. Gå framåt tills det kommer en kant där du kan hänga dig i händerna och sväng till höger, klättra upp och dra spaken som släpper in vatten i detta rum. Gå fram till kanten och titta ned i vattnet. Du ser inte det men det finns ett ställe där du kan klättra ur vattnet, det är till höger i andra änden av detta långsmala rum. Det lyser under vattnet, men om du simmar dit hamnar du bara i rummet där du sköt krokodilen och hoppade på tryckplattorna, för att komma vidare måste du lämna vattnet i det långsmala rummet. Klättra upp och döda råttan.

Hoppa sedan i vattnet på andra sidan råttan och simma tills du kan ta dig upp. En lejoninna väntar på dig, du kan döda henne och gå sedan till gången mitt emot där du kom upp för att dra i en spak. Sedan klättrar du upp på avsatsen. Genom att hoppa och ge eld kan du döda de två gorillorna som väntar i rummet ovanför. Hoppa dit och ta dig vidare till den öppna dörren i väggen ovanför knivarna. Hämta den gyllene nyckeln och förbandslådan och hoppa tillbaka till den döda lejoninnan. Nu kan du ta dig till stället där du kan använda den gyllene nyckeln som gör att en pelare reser sig i vattnet och du kan hoppa till andra sidan.

Hämta upp förbandslåda och gå sedan igenom ingången. Du ser två stängda dörrar till höger och ett stort rum till vänster med några konstiga golvplattor. Dra stenblocket till närmaste golvplatta med skrift på. Klättra upp på blocket och skjut gorillan som släpptes ur första rummet till höger om ingången. Gå in i detta rum sedan och hämtar prylarna. Tillbaka i stora rummet drar du blocket till golvplattan närmast under dörren som är högt upp i väggen. Klättra upp på blocket igen och skjut gorillan som släpps ur det andra rummet till höger om ingången. Gå in dit och hämta gevärspatronerna. Klättra sedan upp på blocket och hoppa till dörren däruppe. Spring förbi stålkäftarna och hämta den rostiga nyckeln och en förbandslåda. Vänd dig tillbaka till stora rummet och knuffa stenen mot nästa konstiga golvplatta. Hoppa upp på stenen och skjut råttorna. Gå in i råttornas rum och hämta förbandslådan. Flytta blocket till sista plattan och den sista dörren öppnas. Gå till dörröppningen och titta ned. Du ser en förbandslåda på golvet men det är en fälla, spring istället rakt över rummet och hoppa upp för att tar den rostiga nyckeln. Stenbumlingarna rullar förbi och du kan hämta förbandslådan på vägen ut.

Gå nu ut i hallen och till vänster där du kan använda dina två rostiga nycklar. Spara spelet innan du går vidare. Hoppa snett framåt och till höger till avsatsen bredvid rampen, håll ned tangenterna och med lite tur hamnar du vid Hemlighet #2 ett gömd rum längre fram och till vänster om rampen. Spar spelet igen innan du försöker ta dig till grejorna du ser tvärsöver rummet. Vänd så att Lara har sin höger sida mot den första trasiga hyllan. Sedan hoppar du höger, framåt , höger, höger, höger, bakåt och höger utan att tveka. Efter att har hämtat uzi och magnumammunition kan du hoppa på rampen och ned i vattnet som väntar.

Simma till avsatsen och klättra ur, vänd och döda krokodilen som följer efter dig. Gå in i tunneln och fortsätt tills du kommer till ett rum där du ser en avgrund till höger och bortom den en hylla med en spak. Hoppa över till spaken dra i den och öppna en grind under vattnet. Nu kan du falla ned i vattnet och simma tills du kommer upp framför en stor byggnad. Det står två statyer där på var sin sida av dörren, men dörren är stängd. Du måste simma ned till den gömda gången under templet, du kommer till en stängd grind men ovanför grinden går det att klättra upp till ett rum med en spak som öppnar stora dörren därute.

Simma tillbaka och skynda dig in i templet, en av statyerna blir levande och börjar skjuta eldklot efter dig. Du kan ta skydd snett bakom ingången till templet och bara hoppa fram för att skjuta tillbaka tills den exploderar. När du går vidare in i templet kommer Pierre att börja skjuta dig igen, denna gången kan du döda honom. När han är död går du fram till hans kropp och tar hans gyllene nyckel, skjutvapen och den delen av skionen som han har hämtat. Ta dig upp på hyllorna på var sin sida av rummet och hämta ammunition, hoppa sedan till balkongen där du kan hitta en förbandslåda och använd guldnyckeln till att öppna en dörr under dig. Om du känner dig modig kan du gå ut och döda den andra statyn innan du lämnar denna nivå.

Den andra videon börjar. Lara läser ifrån väggarna 'Här ligger Tihocan, en av de 2 rättfärdiga regenter av Atlantis. Även efter kontinentens förbannelse försökte han hålla ordning och rättvisa, här i denna ofruktbara land. Han dog utan avkomma och hans kunskap har ingen arvtagare. Ser på oss med välvilja Tihocan.' Sedan sätter Lara ihop de två delar av skionet och ser en uppenbarelse om hur v de tre regenter (den orättfärdiga) använder skionet i onda avsikter och orsaker kontinentens förbannelse.






















Nivå 10 City of Khamoon

3 hemligheter
Gå framåt till du kommer till en stup, titta ned och ta dig ned via stenblocket till höger. Sedan kan du hoppa över diket och dra stenblocket, som sitter till vänster, emot dig en gång. Hoppa sedan så att du hamnar i tunneln där du kan dra i en spak som öppnar dörren längst till vänster i diket. Ta dig ned dit och dra tre gånger i blocket som du hittar innanför dörren, nu kan du klättra över blocket och hämta en förbandslåda och mera ammunition. Klättra upp på blocket igen och dra sedan det första blocket över den och mot väggen på motsatt sidan av rummet till diket. Nu kan du klättra upp på det stora stenblocket och greppa tag i kanten till rummet ovanför dig. Se upp, det väntar en panter där. När pantern är död kan du vända dig till vänster och klättra upp på hyllan bakom dig för att hämta en ny förbandslåda och mera magnumammunition.

När du sedan går vidare kanske du vill hålla till vänster och vänta uppe på höjden där till det otäcka mumiedjuret kommer fram så att du kan skjuta sönder det utan att bli skadad. Därefter kan du hoppa ned i vattnet du ser till höger och hämta upp två uppsättningar av ammunition. Lämna vattnet mellan de två palmträden och klättra till du kan hoppa över till pelaren som står mitt i vattnet, däruppe finns mera gevärspatroner. Nu skall du ta dig upp till sfinxens haka och promenera runt till vänster, där finns en gång som leder bakom sfinxen där du hittar patroner och safirnyckeln.

Dra sedan ut blocket som sitter under sfinxens haka och använd safirnyckeln för att öppna dörren. Fortsätt längs gången till du kan klättra upp till höger. Hoppa sedan till nästa avsats till höger och döda pantern som springer därunder dig. Nu skall du vidare till tunneln längre bort i rummet och döda en till panter som kommer springande. Gå vidare tills du kommer till en stup, därnere finns en krokodil nånstans som det vore smart att skjuta innan du gör ett säkert fall över kanten och gå in i gången under den för att hämta en förbandslåda.

Till höger om dig när du kommer ut finns en ramp, gå till den och utlös en rullande sten, följ stenen till där den stannar och gå sedan åt höger uppför backen där det är mörkt. Vänd dig mot hörnet i väster och spring dit. Hemlighet #1 finns där bakom pelaren.

Hoppa i vattnet och simma till spaken, dra i den och simma sedan genom dörren som öppnas och ta dig upp ur vattnet innan krokodilen hinner äta på dig. Skjut honom och klättra sedan upp till hyllan ovanför dig. Förflytta stenblocket två gånger till det står mittemot avsatsen i norrväggen. Hoppa över dit, gå uppför trappan, genom taket och hitta spaken som gör att en guldbro glider fram i rummet med stenklossen. Ta dig tillbaka dit och förflytta stenklossen till sitt ursprungsläge och vidare så långt den går mot sydväggen ( du få dra i den och sen klättra runt och knuffa den till kanten ). Sedan kan du hoppa till hyllan vid sydväggen där du ser en till stenkloss. Knuffa den ifrån dig för att komma åt en ny gång, det finns en kattmumie där och sedan hittar du en spak att dra som öppnar en lucka i taket ovanför guldbron.

För att kunna hoppa över till guldbron måste du dra klossen ett par gånger och klättra upp på den. Ta dig upp genom luckan och dra i spaken som sitter på baksidan av klossen till höger om gonggongen, den öppnar golvet runt kattstatyn. Gå mot gonggongen och hoppa till vänstra hyllan. Vänd höger och hoppa till stenhyllan. Promenera snett framåt för att hämta magnumammunition. Därifrån ska du gå mot sydväggen tills du åker nedför en sluttning, som lämnar av dig vid en förbandslåda. Härifrån skall du hoppa till taket ovanför kattstatyn och hämta mera ammunition. Skjut krokodilen som krälar på marken. Nu går du upp på den sluttande stenen som står i hörnet av taket närmast rampen där stenbumlingen rullade och hoppa över till dess tak för att hämta Hemlighet #2, Uzi ammunition. Gör ett säkert fall till rampen.

Nu går du till kattstatyn och tar dig ned där. Det finns en pelare därnere till vänster som du kan använda för att bryta ditt fall. Bry dig inte om trappan ned utan hitta den andra utgången, där kan du hämta magnumammunition innan du vänder dig om och kliver ned i hålet. Gå försiktig nu, det är mörkt men om du håller uppsikt åt vänster hittar du en spak som gör det lättare att se. Hoppa inte ned innan du har hämtat magnumammunitionen som finns till vänster om dig. Döda de två pantrarna i rummet under dig, gör ett säkert fall ned i rummet och döda två pantrar till. ( Om du är snabb kan du springa till pelaren på andra sidan och klättra upp för att skjuta dem. ) Gå sedan in i gången vid ena väggen och hämta en förbandslåda.

Klättra sedan upp på pelaren och vidare till hyllan ovanför, sedan kan du korsa träbron mot centern av rummet. Nu kommer det fram två pantrar till, om du klättra ned till pelaren kan du skjuta dem med pistolerna och spar ammunition. Från rummets mitt skall du hoppa mot avsatsen i hörnet, bakom kattstatyn hittar du en alkov och Hemlighet #3, gevärspatroner. Gör ett säkert fall till golvet, och gå sedan in i gången och hämtar en ny förbandslåda. Klättra sedan upp på pelaren men istället för att korsa träbron går du in i gången till höger. Se upp, en kattmumie väntar längre bort.

Gå till höger och hoppa upp mot hålet i väggen, gå sedan fram tills du kommer till ett nytt rum. Klättra upp på pelaren som är framför dig och hämta en safirnyckel som är däruppe. Gå uppför backen och hoppa från hylla till hylla för att hämta upp magnumammunitionen. Hoppa sedan så att du kommer till spaken, dra i den. Nu måste du hoppa tillbaka över alla hyllor. Fall inte ned till rummet under hyllorna, då måste du göra en stor omväg för att komma tillbaka hit. Istället skall du gå tillbaka samma väg som du kom tills du åker nedför en kana som inte fanns innan du drog i sista spaken. Utgången är till vänster om kanan, så du får gå hela vägen upp igen på rampen som sitter till vänster om kanan. Där kommer du till ett ställe där du kan använda safirnyckeln för att lämna denna nivå.






















Nivå 11 Obelisk of Khamoon

3 hemligheter
Genom dörren, uppför backen och in i tunneln till vänster. Fortsätt förbi nyckelhålet och den stängda dörren, du kommer tillbaka hit snart. Gå in i stora rummet och fram till pelaren på andra sidan rummet. Den har ett flyttbart block längst ned. Det drar du ut tre gånger och knuffa sedan det in till norrvägen så att det hamnar under gulddörren som du ser högre upp. Nu kan du gå fram till gången som du ser där pelaren stod förut, det finns en panter och en förbandslåda därinne. Sedan kan du knuffa blocket som finns till vänster på sydväggen och hoppa i vattnet du finner bakom det. Simma fram tills dess att du kan klättra ur och döda krokodilen som förföljer dig. Då kan du hoppa ned i vattnet igen och leta efter en förbandslåda, magnumammunition och en safirnyckel. Efter att ha hittat dem simmar du tillbaka till rummet med pelarna.

Gå genom rummet till nyckelhålet och den stängda dörren som du passerade på vägen in. Använd safirnyckeln och två dörrar öppnas, den till höger om nyckelhålet och den som sitter högt upp på norrväggen i pelarrummet. Gå in genom dörren till vänster och hoppa i vattnet för att hämta upp mer magnumammunition. Hämta gevärspatronerna som finns på avsatsen under obelisken och simma sedan till västsidan och klättra upp där, du kan se in genom fönstren till pelarrummet, gå längs den avsatsen mot syd och hoppa sedan fram till en ingång som sitter längs till höger på sydväggen.

Du kanar nedför en ramp, innan du går ned i rummet du kommer fram till kan det vara klokt att stanna upp och skjuta de två pantrarna som skuttar därnere. Klättra sedan upp på stentrappan längst bort i rummet och använd högsta trappan för att nå hyllan ovanför dig, vänd och hoppa till hyllan i hörnet, vänd igen och hoppa tillbaka till hyllan ovanför den du kom ifrån. När du kommer till hyllan som har en vas på ett litet bord kan du titta ned, det finns en förbandslåda på hyllan under dig. Ställ dig sedan intill vasen och hoppa mot nästa hyllan, klättra upp på stenblocket och sedan till hyllan ovanför. När du hoppar till den sista hyllan högst upp ser du en spak längre bort på hyllan, men till höger om dig, högst upp på trappan kommer en mumie för att ta dig. När du har dödat mumien kan du gå fram och dra i spaken. Sedan tittar du ned på vänster sidan om spaken och ser mer ammunition och en förbandslåda. Ta dig ned dit klättra sedan upp till avsatsen mittemot spaken. Härifrån kan du göra ett springande hopp och greppa för att nå toppen av obelisken och Hemlighet #1, en förbandslåda och uziammunition. Sedan siktar du in dig på den silvriga gonggongen och gör en till SHG för att landa bakom den i Hemlighet #2 där en till förbandslåda och mer uziammunition väntar.

Gör sedan ett säkert fall till gången vid ena sidan av pelaren där gonggongen står. Nu är du i höjd med de olika broarna som kommer att fällas ned allteftersom du hittar spakarna som sköter dem. Vid andra änden av varje bro, intill obelisken, finns saker som du skall hämta upp. När du har alla fyra öppnas en undervattensgång och du kan ta dig vidare. Om du tittar ser du att bron på andra sidan obelisken har fällts ned sedan du drog i spaken däruppe, du skall ta dig dit och hämtar grejen längst bort intill obelisken. Gå förbi den första ingången, dra i spaken som sitter till vänster på östväggen och fortsätt sedan till höger, plocka upp en förbandslåda, gå förbi nästa ingång, akta så att du inte trilla ned i gapet, hoppa över till den södra hyllan och gå ut på bron för att hämta din Ankh.

Vänd dig om och gå tillbaka, hoppa över gapet och gå in i ingången till höger på den östra hyllan. Gå upp för den stora trappan, när du är allra högst upp vänd dig mot höger och gör en SHG för att nå springan i väggen mittemot dig. Häng och förflytta dig till höger tills du kan släppa taget och landa på ett gult block. På andra sidan av de guldfärgade blocken kan du hoppa ned och hamnar då i en gång. Gå in i rummet framför dig och dra i spaken, sedan kan du gå ur rummet igen och uppför trappan, döda mumien, dra i spaken längst fram i rummet, hämta förbandslådan som ligger på avsatsen med utsikt mot obelisken. Vänd dig om och gå in i rummet igen, dra i spaken som sitter längre bak i rummet så att dörren intill öppnas. Gå sedan nedför trappan till ett nytt rum. Spring till höger och klättra upp i första alkoven. Skjut pantern som springer därnere och dra i spaken. Nu har kanan förvandlats till en trappa och du kan gå uppför den, efter att ha hämtat mer ammunition i rummet som pantern kom ut ur. Gå inte hela vägen uppför trappan, hoppa istället till avsatsen till vänster om dig för att hämta upp gevärspatronerna. Sedan hoppar du till trappan, för att hoppa ned till vänster igen och hitta en utgång under trappan som leder till obelisk rummet i höjd med broarna. Gå över bron och hämta din Anubis sigill.

Nu kan du ta och gå in via ingången i norrväggen till ett nytt rum. Spaken du letar efter sitter gömd i en gång som finns under där du står nu. Vänd dig till vänster och gå fram till du kan hoppa upp till sprickan och förfl

Fusket har betyget 10 (1 betygssättare).

Kommentarer

Totalt 0 kommentarer:

Skriv kommentar

Du måste logga in för att skriva kommentarer. Har du inget konto? Registrera ett.