Välkommen Gäst! Logga in eller registrera ett konto.

Logga in















MEW1

MEW1

Offline

En 27 år gammal kille från Skåne, Lund Kommun
487XPMedlem sedan 14/07 2004, kl 11:21 Senaste besök 30/04 2006, kl 12:56



Presentation

TJA...

tja...alla spel nördar!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Guild Wars
lite om Guild Wars

Du se dig omkring och inser att du är ensam kvar, dina gillekollegor har fallit offer för motståndarens raseri. Via ett klick utsätter du din fiende för konstant meteorregn samtidigt som du sätter in ett jättehugg med ditt flammande svärd. Motståndarna stupar och du höjer ditt vapen triumferande mot skyn. Du är numer herre på täppan i ArenaNets Guild Wars.


Onlinespelandet har sedan länge tagit andelar på spelmarknaden, särskilt från den massiva delen med titlar som World of Warcraft, Everquest 2 och Asherons Call. Mitt i denna flora av spel ger sig ArenaNet sig in med sin titel Guild Wars. Vad skall då locka spelare från storsuccéerna nämnda ovan? Enligt tillverkaren är det ett flertal nykläckta idéer. Bland annat så är spelet begåvat med en otrolig grafik, som inte minst kan locka med tindrande bilder. Vidare så har man implementerat ett nytt uppdragssystem som ger spelaren en helt egen instans av världen att utföra uppdragen i. Slutligen så skall möjligheten till guildkrig i form av lagspel mot andra gillen ge möjligheten till ett mer attraktivt lagspelande.

Första intrycket
I de flesta fall sätter sig det första intrycket likt ett brännmärke som ständigt gör sig påmint under spelandets gång. I Guild Wars fall sattes det brännmärket på ett väldigt störande ställe då man de första timmarna inte riktigt förstod vad spelet gick ut på, något som sedan följde en som en röd tråd. Du startar spelet i en stad helt utan några direkta förutsättningar förutom dina grundfärdigheter och ett knippe tillbehör passande din karaktär, exempelvis en jättehammare och lite läderskydd ifall du valt en krigare, vilket jag gjorde. Du försöker sedan ta reda på vad som skall göras och det gör du genom att prata med en herre på en kulle som ger dig lite order. Du följer de orderna och hamnar slutligen utanför staden, alldeles själv på väg mot nya äventyr.

Så fortsätter det, du plockar uppdrag från figurer på kullar och lämnar sedan säkerheten i de säkra zonerna och ger dig ut på äventyr, ensam. För att du ska slippa ensamheten kan du välja att gruppera dig, antingen med andra spelare som råkar befinna sig i den säkra zonen eller också så hyr du in några datorstyrda medhjälpare.

När du väl lämnat en säker zon och har uppdraget klart för dig så väntar ett linjärt springande med ett antal, upprepande, monster på vägen. Väl framme vid slutet på springturen väntar en ny säkerhetszon och ytterligare ett uppdrag. Så fortsätter mönstret tills dess att du kommer fram fram till slutdestinationen där du äntligen får lite mer varierande uppdrag och, som tur är, lite mer avancerad utrustning.

Låter ovanstående väldigt linjärt och enformigt? Då har du förstått poängen. Förutom dina få gruppmedlemmar är du alltid ensam i världen du utforskar. Det vill säga, du kommer aldrig slumpmässigt springa in i någon annan spelare när du väl är ute och utför uppdrag. Istället får du lita dig till dina få medspelare och några få NPC:er som befinner sig på särskilda platser i ödemarken.

Längre fram i spelet tillkommer ett mer dynamiskt spelade i form av PvP- möjligheter. Man kan då välja att beträda diverse områden designade för kamp mellan spelare. Här slåss man tills döden skiljer en åt och belöningen som väntar är i form av ära och respekt från andra gillen. Detta är en helt klart innovativ del som höjer spelet åtskilligt.

Grafik
Estetiskt är Guild Wars en oerhörd trevlig upplevelse. Spelet har begåvats med en riktigt het grafikmotor som på ett utmärkt sätt förmedlar magiska explosioner och episka miljöer. Man har tagit hjälp av en nyutvecklad ljusmotor som ger spelet lite av en ädelblänkande lyster. Detta ljus fås dock enbart vid hög detaljnivå och med alla effekter påslagna, något som kräver en hel del av grafikkortet. Men har man kraft under huven lär man häpna ett antal gånger under spelets gång.

Karaktärerna består av en enda typ, en människoliknande ras som kan modifieras till olika utseenden, längder och kön i början av spelet. Tyvärr finns inte några andra raser att tillgå så spelet ter sig aningen statiskt på figurfronten. Men ifall man inte saknar andra raser så lär det inte störa nämnvärt då den som finns är riktigt bra gjord.

Monstrerna i spelet är väldigt verkliga i det avseendet att de verkligen ser ut som monster. Det vill säga inga små grisar eller sköldpaddor, istället är det storvuxna bestar, enorma arga skorpioner och andra mindre trevliga gestalter som gäller. Tyvärr har man gjort så att varje del av spelet i stort sett bara innehåller en typ av monster. Det vill säga att när du är ute på ett uppdrag mellan två stycken zoner kommer du enbart att möta en typ av monster. Något som känns oerhört tjatigt oavsett hur vackra de är att titta på, särskilt efter att man haft ihjäl uppåt några hundra stycken.

Ljud
Ett spel så enormt stort som Guild Wars är förstås svårt att ljudsätta in i minsta detalj men det ljud som kommer ut ur högtalarna är för det mesta väldigt passande för omgivningen. Lugn och fridfull inuti städerna och aningen mer uppskruvad när man är ute på uppdrag.

Det ljud som blir till när man deltar i strid är ganska så burkigt. Ljudet som uppstår när man fäller sina slag med närstridsvapen låter lite som kartong. Men å andra sidan är ljudet från magier och besvärjelser riktigt trevliga, vissa är till och med enormt maffiga.

Spelupplevelse
Spelet har som tidigare nämnt en aningen trevande inledning med mycket hack 'n slash, vilket bidrar till att spelet känns väldigt monotont i början. Men som tur är så tar spelet fart rejält när man börjar närma sig de senare delarna. Då får man mycket mer färdigheter att välja mellan, dock enbart åtta åt gången. Vapnen och rustningarna blir både bättre och visuellt snyggare men framför allt så kommer spelets stora bit in, spelare mot spelare.

När man gått med i ett gille, vilket mer eller mindre är ett måste, så kommer man vid senare nivåer få chansen till att utmana andra gillen, något som är riktigt nöjsamt. Det ”lag” man ställer upp med måste innehålla rätt sammansättning av karaktärer för att få en så bra balans som möjligt.

Karaktärer
När man skapar en karaktär i början spelet får man välja ett grundyrke. De som finns att välja mellan är de gamla vanliga i form av Mesmer, Elementalist, Monk, Necromancer, Ranger och Warrior, alla med speciella färdigheter som kan fås under spelets gång. Dock är det här som skillnaden infinner sig gentemot andra spel. Du får efter en liten tids spelande välja ytterligare ett av yrkena. Du får då tillgång till dess sekundära färdigheter och tillsammans med det yrket man valde först så kan man komponera ihop många olika kombinationer. Dessa kommer sedan till nytta då man ställs gille mot gille då olika kombinationer ger olika fördelar gentemot andra.

Sammanfattning
Funderar du på ett inköp av ett onlinespel och vill ha ett spel som kommer att hålla länge så är Guild Wars ett väldigt bra val. Spelet har en gigantisk värld som tar väldigt lång tid att utforska. Man kan förflytta sig mellan de olika delarna med ett klick på kartan vilket gör att restiderna mer eller mindre försvinner. Gillar du även att äventyra ensam utan att bli störd av motspelare så slipper du även detta i Guild Wars då varje uppdrag instansieras, vilket ger dig en helt egen värld att äventyra i.

Grafiken är som tidigare nämnt en fröjd för ögat och lär ge många tappa-hakan upplevelser samtidigt som den inte är långrandig att titta på. De monster man stöter på är också grafiskt bra gjorda, men som sagts tidigare, något för ofta återkommande. Men detta är en vanlig företeelse i spel av den här typen.

Gillebiten inför ett helt nytt sätt att spela vilken även den lyfter spelet och förlänger livslängden ytterligare. Att få beträda arenan med sina medspelare och ge sig på ett annat gilel är en skön kick som enbart kan uppnås genom att möta andra spelare. Guild Wars dras heller inte med någon månadsavgift vilket är ett plus ifall det gapar tomt i plånboken i slutet av månaden.

Sammanfattar man ArenaNets GuildWars så är intrycket att det är ett riktigt gediget spel som håller länge men med vissa skavanker som det linjära spelandet och de något monotona uppdragen. Som helhet så lär det inte göra dig besviken ifall du letar ett vackert onlinespel med mycket mark att utforska och många medspelare att slåss både med och mot.

Slutbetyget blir 10!!!! och vi kan konstatera att Guild Wars är en värdig konkurrent i onlinespelsgenren och absolut ett spel värt att titta närmare på.

Testdator
P4 3.0GHz
1Gb RAM
GeForce 6800

Bäst just nu

På PC
Guild Wars
På Xbox
halo 2
På Game Boy
vet ej
På TV
vet ej
På Bio
vet ej
På Film
sagan om ringen
På Nätet
fuska.nu
I Stereon
vet ej
Bok
sagan om ringen

Information

Riktigt namn
andreas
Rockstar Social Club
-
Medlem sedan
14/07 2004, kl 11:21
Steam
-
Senast inloggad
30/04 2006, kl 12:56
Antal inloggningar
523
Origin
-
Xbox Live
roos
Skype
-
Playstation Network
-
Nintendo Network ID
-