Välkommen Gäst! Logga in eller registrera ett konto.

Logga in











Forumtråd

Välkommen till Fuska.nus forum. För att kunna skriva i forumet måste du vara medlem och inloggad. Medlem blir du gratis genom att klicka på Registrera dig i logga in-rutan. Men du kan kika runt i alla forumen och läsa även om du inte är inloggad.



Människors lika värde

16/05 -10 22:14 WaKnuckles

WaKnuckles

5048 XP 50 inlägg

Supergamer skrev:
Kom att tänka på en sak. Huvudpersonen, Raskolnikov, i boken Brott och straff av Fjodor Dostojevski har en teori om att människor delas in i två kategorier: vanliga och speciella. Skillnaden mellan de två är att de ovanliga har storslagna idéer till nytta för världen. De tillåts genomföra dessa idéer på bekostnad av andra. Och om en person står i vägen för genomförandet av den idén, har den rätt att oskadliggöra, dvs i princip döda, denna person.

Vad tycker ni om det? Helgar ändamålet medlen? Är vissa människor värda mer än andra, och har de rätten att bete sig annorlunda?


Nu med tanke på att Rodja var en sjuk mördare kanske inte hans idéer är rätta att följa... Och det faktum att han tar Napoleon som exempel för en sådan "speciell" person, vars största triumf var ett krig som inte ledde nånvart.

Jag tror nog att människor visst har olika värde, för mig är t.ex Adolf Hitler inte värd Nelson Mandelas lillfingernagel. Men för en nazist är det väl antagligen tvärtom?
Ett "värde" är inget vetenskapligt, det är något som en människa sätter baserat på hennes egen filosofi.

Some legends are meant to die...
...Kuwabara, KUWABARA!!!

16/05 -10 22:14 Majora

Majora

13931 XP 517 inlägg

Man kan ju inte påstå att alla är lika värda i Sverige iallafall. Inte så länge vi har monarki i landet.

Annars tycker jag att alla är lika värda oavsett hudfärg, läggning, religion etc.

M a j o r a |
Ich Bin Mir Absolut Klar
Ich Trag Den Namen Monster

16/05 -10 22:16 Apower

Apower

9102 XP 2260 inlägg

Ja. Även om det finns undantag.

7 år på fuska.nu

16/05 -10 22:18 midgard100

midgard100

7918 XP 1515 inlägg

Nej, tex så tycker jag inte en massmördare är lika mycket värd som någon afrikansk gammal dam som ger hem åt barn. (:

16/05 -10 22:32 Majora

Majora

13931 XP 517 inlägg

Kan en människas värde alltså förändras beroende på de gärningar hon utför?

M a j o r a |
Ich Bin Mir Absolut Klar
Ich Trag Den Namen Monster

16/05 -10 22:41 louie

louie

2020 XP 491 inlägg

det finns bara 2 personer som är mer värda än alla andra. dom personerna är...

Klicka för att öppna bilden i nytt fönster och i full storlek Chuck Norris mina damer och herrar.

sen kommer jag tätt efter och sen resten av världens befolkning

tjavagörs

17/05 -10 14:06 UnlimitedDri

UnlimitedDri

3581 XP 242 inlägg

Majora skrev:
Kan en människas värde alltså förändras beroende på de gärningar hon utför?


Tydligen Majora, du ser vad dom har svarat. '

Återigen vill jag säga att dom som är massmördare har oftast någon pyskisk sjukdom vilket gör att dem inte direkt förstår vad dom egentligen håller på med. För jag tror inte man bara mördar folk helt sådär om man är helt frisk. Men dem som gör det är somsagt psykiskt störda.
Sen tillexemepel om det varit knivslagsmål och någon dör då kallar jag det inte direkt ett mord. Utan det kan ha varit självförsvar men personen är ju klart forfarande mördad men men..

BLACK OPS IZZZZ GOOING
TO
PWWNN!!!

17/05 -10 15:16 KloakWetterl

KloakWetterl

2727 XP 296 inlägg

TCP skrev:
Wetterl skrev:
Inga människor är lika värda, tänk såhär, om vi går på en skala på tusen, så börjar man på femhundra, och ens handlingar för en uppåt eller neråt.

Men ingen människa ska heller få jämföras via pengar, så, vad jag säger är att mnniskor är värdelösa.
En människa ska inte jämföras via pengar, och det är därför jag säger värdelös, inte att den är värd mer pengar än som finns.



Men, om jag begår ett brott, hamnar i fängelse, stannar där så lång tid som jag ska, och sedan kommer ut, då har ajg inte sonat mitt brott än.
För att sona mitt brott och komma tillbaka till samma "poäng" som jag var på innan jag begick brottet måste jag göra tillräckligt för att personen jag begått brottet mot, eller någon väldigt nära, om brottet var mord, förlåtit mig, med sin hela själ.


Hur kan man bli förlåten av offret om har mördat h*n? xD




Som sagt, den personen som står närmst till den mörade måste förstå ifall personen som blev mördad skulle ha förlåtit mördaren.

Men ifall det är ett mord, då kan man aldrig riktigt veta...

Ne.

17/05 -10 15:34 Apower

Apower

9102 XP 2260 inlägg

Majora skrev:
Kan en människas värde alltså förändras beroende på de gärningar hon utför?

I vissa fall, ja. Nu pratar jag inte om folk som har snattat godis precis.
Ingen förtjänar dock att dö, men vissa förtjänar bestraffning.

7 år på fuska.nu

17/05 -10 19:19 UnlimitedDri

UnlimitedDri

3581 XP 242 inlägg

Jag fattar inte varför det finns dödsstraff. Att dö är väl lika illa som att sitta i fängelse resten av sitt liv liksom?

BLACK OPS IZZZZ GOOING
TO
PWWNN!!!

17/05 -10 21:39 Dimitrium

Dimitrium

323 XP 12 inlägg

UnlimitedDri skrev:
Jag fattar inte varför det finns dödsstraff. Att dö är väl lika illa som att sitta i fängelse resten av sitt liv liksom?


Döden är en frihet. Fängelse är mycket värre.

1 MA3D A GAM3 W/ Z0MB13Z 1N IT!!1!1one

17/05 -10 21:50 UnlimitedDri

UnlimitedDri

3581 XP 242 inlägg

Visst, håller med där. Men dom tvingas ju dö. Wtf?

BLACK OPS IZZZZ GOOING
TO
PWWNN!!!

17/05 -10 23:14 Unknowned

Unknowned

2978 XP 182 inlägg


Visst, håller med där. Men dom tvingas ju dö. Wtf?



Finns ju ett ekonomisk perspektiv på allt också. Det är ju skattebetalarna som betalar för alla fängelser.

Våga satsa på dig själv. runka i motvind.

17/05 -10 23:16 Unknowned

Unknowned

2978 XP 182 inlägg


Lika värda: Goda människor som inte skulle skada någon på allvar.
De som inte platsar in enligt mig är:
Pedofiler
Våldtäktsmän
Trey Parker & Matt Stone (även om jag älskar dom)
Usama bin Laden
Terrorister i allmänhet.


Varför betraktas dessa handlingar som onda (enligt dig)?

Våga satsa på dig själv. runka i motvind.

18/05 -10 07:36 19Robb92

19Robb92

9486 XP 1615 inlägg

Ja. I mina ögon är alla lika värda.

Spelar just nu: Mario Kart 7

Robbview #117: Super Mario: 3D Land (3DS) - 8/10 (Super Bra)


Svara

Du måste vara inloggad för att svara på trådar.

Hoppa till forum

Trådar