Välkommen Gäst! Logga in eller registrera ett konto.

Logga in











Forumtråd

Välkommen till Fuska.nus forum. För att kunna skriva i forumet måste du vara medlem och inloggad. Medlem blir du gratis genom att klicka på Registrera dig i logga in-rutan. Men du kan kika runt i alla forumen och läsa även om du inte är inloggad.



Människors lika värde

10/01 -10 03:19 Unknowned

Unknowned

2978 XP 182 inlägg


Som individer är alla lika värda.


Är du värd lika mkt/lite som en våldtäktsman?

Våga satsa på dig själv. runka i motvind.

10/01 -10 03:49 antonfusk

antonfusk

10170 XP 616 inlägg

Unknowned skrev:

Som individer är alla lika värda.


Är du värd lika mkt/lite som en våldtäktsman?


Nej kanske inte. xD

Team Divinus
GT: Divinus FeroH
Best MW2 clan Sweden

10/01 -10 10:21 Forza

Forza

9477 XP 539 inlägg

Jag tycker att man bestämmer själv hur mkt värd man är. För om man säger att alla börjar från 0 när man föds så bygger man själv upp om man tex blir våldtäktsman eller en vanlig svenne. Men det är ju min åsikt

>>>http://www.youtube.com/user/ImagineTunez<<<
Awesome Muisc Everyday!
The Music that you haven't heard yet.

12/01 -10 19:58 Bozz

Bozz

4254 XP 441 inlägg

Alla är värda lika mycket, dock inte deras handling?
Och från handlingen så bedömer man en person, och ens handling är också en del av dennes personlighet? Och personligheten gör människan, såå..? Say what?

aka powershift aka threeforce aka RC

12/01 -10 22:45 andiders

andiders

2407 XP 220 inlägg

Bozz skrev:
Alla är värda lika mycket, dock inte deras handling?
Och från handlingen så bedömer man en person, och ens handling är också en del av dennes personlighet? Och personligheten gör människan, såå..? Say what?

på pervsonligheten bedömer vi vårt omtycke om personen, på handlingen värderar vi dom.
handlingarna är ofta en reflektion på personens personlighet.

personlighet bestämmer huruvida vi gillar personen eller inte
och handlingarna bestämmer hur vi värderar personen

enligt mig iallafall

AntiModerator
AntiAntiModerator
dubbelmoralisk, optimistisk pessimist

12/01 -10 23:46 Evil_Joke

Evil_Joke

5032 XP 321 inlägg

Det är relativt. Det finns, av uppenbara själ, inget universiellt definerat värde som varje människa innehar (Förutom mig själv då, jag är värd 1337 och är av högre betydelse än alla andra  !)..

Som andra har påpekat varierar det sig beroende på vilka sammanhang man talar om. I tillexempel arbetsmarknaden är det förmågan att utföra arbetet som värdesätter din arbetsförmåga. Din arbetsförmåga är inte kopplat till ditt människorvärde. Människovärdet är en illusion, i själva verket existerar det inte. Ingen logiskt faktum. På riktigt.

Däremot kan samtalarna underförstått förstå att det påhittade begreppet människorvärde är den illusionerade summan av andra relativa värden, vilket gör det mer praktiskt att bedömma människor. Dessa värden jag talar om är t.ex. ras, kön, utseende, personlighet, ideal, kapacitet osv. Dessa kan man väga tillsammans och få ett abstrakt människovärde.

Jag tycker själv att man aldrig officiellt kan tillämpa människovärde som ett medel i div. problemlösning, då det är icke-extensiellt. Däremot, kan man ju för det socialas skulle tala om att kollektivisten har lägre människorvärde än individuallisten. Men aldrig i naturvetenskapliga sammanhang.


Godnatt!

Interventionism är ekonomiskt heroin
Problem lindras inte med nya
Välfärdsstaten är ditt rättsliga självmord

19/02 -10 23:54 MartinMilk

MartinMilk Forummoderator

17341 XP 1623 inlägg

Nej alla människor är inte lika mycket värda. Det är något osäkra människor försöker få alla att tro men det är inte sant.

Wii U PS4 XBone PC

20/02 -10 17:58 RyoBakura

RyoBakura

2252 XP 479 inlägg

GoldenMew skrev:
Supergamer skrev:
Kom att tänka på en sak. Huvudpersonen, Raskolnikov, i boken Brott och straff av Fjodor Dostojevski har en teori om att människor delas in i två kategorier: vanliga och speciella. Skillnaden mellan de två är att de ovanliga har storslagna idéer till nytta för världen. De tillåts genomföra dessa idéer på bekostnad av andra. Och om en person står i vägen för genomförandet av den idén, har den rätt att oskadliggöra, dvs i princip döda, denna person.

Vad tycker ni om det? Helgar ändamålet medlen? Är vissa människor värda mer än andra, och har de rätten att bete sig annorlunda?


Det där är en parodi på nihilism som Dostojevski var skarpt emot.

Det stämmer, men nihilism är ändå något som många filosofer förespråkat, bland annat märks det i flera av Nietzsche skrivna verk. Själv anser jag att det inte finns någon högre moral än den vi skapar åt oss själva och att nihilism tragiskt nog ger den mest sanningsenliga bilden av människan och världen. Vad som är viktigt att förstå är att den bild som Dostojevski eller Nietzsche ger inte representerar den likartade grund som nihilism egentligen ger.

Så har alla människor lika värde? Ja, till det fysiska är vi ju trots allt nästan identiska. Våra tankar och handligar skiljer oss visserligen åt, men oavsett resultat så förändras inte värdet då varje handling är beroende av en annan. Samtidigt är det på grund av den personlighet som främjts fram av upplevelser och insikt som vi gör som vi gör, något som har väldigt lite med vilja eller mening att göra. Det gör oss lika i olikheten, och vi bör respekterar detta.

Moderator? Om möjligt, ta bort detta konto.

21/02 -10 11:27 Fuska-nu

Fuska-nu

1 XP 16411 inlägg

Skrivet av den borttagna medlemmen pom

Want to buy Zato.

01/03 -10 16:55 season

season

1866 XP 216 inlägg

hmm, måste nog svara nej.

1f y0u c4n r34d 7h15 y0u r3411y n33d 70 g37 14!d.

26/03 -10 14:38 tompus

tompus

3284 XP 203 inlägg

Folk ska ha lika rättigheter, men tyvärr så är de inte så

26/03 -10 20:03 SBTK

SBTK

9589 XP 1058 inlägg

Alla människor är inte lika värda, men som tompus sade ovan så har vi alla samma rättigheter.
(mina tankar™)
Lika värda: Goda människor som inte skulle skada någon på allvar.
De som inte platsar in enligt mig är:
Pedofiler
Våldtäktsmän
Trey Parker & Matt Stone (även om jag älskar dom)
Usama bin Laden
Terrorister i allmänhet.
Jag tänker inte säga "muslimer" då jag vet att äkta muslimer skäms över talibanerna för att dom missbrukar Allahs namn med mord, or some shit.

Samma rättigheter: Alla människor borde ha samma rättigheter, förutom de som har trotsat lagarna inom området rättigheten gäller (say what?). Det vill säga, om en våldtäktsman går och våldtar en flicka i en park, och gör kanske om det 3-4 gånger och hamnar i fängelse, borde han någonsin få vistas i en park eller en mörk gata igen? Eller ens efter tio på kvällen?

From green to red our days pass by
Waiting for a sign to tell us why
Are we dancing all alone?

26/03 -10 20:52 Wetterl

Wetterl

5725 XP 329 inlägg

Inga människor är lika värda, tänk såhär, om vi går på en skala på tusen, så börjar man på femhundra, och ens handlingar för en uppåt eller neråt.

Men ingen människa ska heller få jämföras via pengar, så, vad jag säger är att mnniskor är värdelösa.
En människa ska inte jämföras via pengar, och det är därför jag säger värdelös, inte att den är värd mer pengar än som finns.



Men, om jag begår ett brott, hamnar i fängelse, stannar där så lång tid som jag ska, och sedan kommer ut, då har ajg inte sonat mitt brott än.
För att sona mitt brott och komma tillbaka till samma "poäng" som jag var på innan jag begick brottet måste jag göra tillräckligt för att personen jag begått brottet mot, eller någon väldigt nära, om brottet var mord, förlåtit mig, med sin hela själ.

Meh.

26/03 -10 22:13 TCP

TCP

2241 XP 40 inlägg

Wetterl skrev:
Inga människor är lika värda, tänk såhär, om vi går på en skala på tusen, så börjar man på femhundra, och ens handlingar för en uppåt eller neråt.

Men ingen människa ska heller få jämföras via pengar, så, vad jag säger är att mnniskor är värdelösa.
En människa ska inte jämföras via pengar, och det är därför jag säger värdelös, inte att den är värd mer pengar än som finns.



Men, om jag begår ett brott, hamnar i fängelse, stannar där så lång tid som jag ska, och sedan kommer ut, då har ajg inte sonat mitt brott än.
För att sona mitt brott och komma tillbaka till samma "poäng" som jag var på innan jag begick brottet måste jag göra tillräckligt för att personen jag begått brottet mot, eller någon väldigt nära, om brottet var mord, förlåtit mig, med sin hela själ.


Hur kan man bli förlåten av offret om har mördat h*n? xD

PC: Powercolor 6970, Gigabyte 6990, Intel I7 3820 @4,3Ghz, Intel 520 250GB, Asrock extreme 7, Silverstone tj-11, Vattenkyling med 120+480 rad.

16/05 -10 21:46 UnlimitedDri

UnlimitedDri

3581 XP 242 inlägg

LoL.

Dem flesta har svarat ja, men dom är såna mytomaner så det inte går att komma längre. Jag har sett hur vissa försökt motbevisa mig HELA tiden när jag skrivit något bra om t.ex invandrare, dom tar BARA upp dåliga saker och överdriver. Så jag svarar vad jag tycker, och det är Ja. Det har jag bevis på, nämligen att jag försökt skydda dagens invandrare av någon konstig anledning .. men sammanlagt 9 sidor av invandrar beskydd. Så det finns en del rasister som inte gillar alla folk här, ska dock inte säga namn för då kommer en moderator säkert stänga ner mig. Kan säga att dem jag pratat med och diskuterat med INTE är rasister så på direkten, men dom är minirasister om man säger så. Går OnT igen, kan säga att dom som blir pedofiler eller mördar har oftast någon psykisk sjukdom, vilket leder till att dem inte vet vad dem gör, och då sätts man inför en jämförelse här va, är en handikappad inte lika värd som en frisk?

[i] Kolla nu när någon kommer säga något som är emot allt detta för att skydda sitt kött, bara att vänta. Den första som skriver känner jag SÄKERT sen tidigare, vi får väl se ;) [i]

BLACK OPS IZZZZ GOOING
TO
PWWNN!!!


Svara

Du måste vara inloggad för att svara på trådar.

Hoppa till forum

Trådar