Välkommen Gäst! Logga in eller registrera ett konto.

Logga in











Forumtråd

Välkommen till Fuska.nus forum. För att kunna skriva i forumet måste du vara medlem och inloggad. Medlem blir du gratis genom att klicka på Registrera dig i logga in-rutan. Men du kan kika runt i alla forumen och läsa även om du inte är inloggad.



Rökning

17/01 -10 15:16 antonfusk

antonfusk

10170 XP 616 inlägg

andiders skrev:
antonfusk skrev:
andiders skrev:
storfuskare skrev:
andiders skrev:
storfuskare skrev:
andiders skrev:
storfuskare skrev:
andiders skrev:
storfuskare skrev:

startare


Grundare ska det väl ändå vara? n_n

han skapade inte kris. eventuellt kris malmö, men jag orkar inte vara 100% ordagrant korrekt hela tiden >__>

Jag menar, jag tror inte det finns ett ord som heter "startare".

nu gör det

Tror du är ensam om att använda det då.
Och ett ord förklaras som att det existerar, när man vet meningen av det. o:

så du menar att jag inte får hitta på egna ord om jag inte kan få ordet förstått? nån förstod eftersom dom visste att jag menade grundare

Vem Svordom borttagen som helst får hitta på nya ord, men det gäller att göra sig förstådd. Jag förstod vad du menade, men det såg Svordom borttagen konstigt ut att läsa ordet.

då gjorde jag mig förstådd så vad är problemet?


Det är inte korrekt svenska, ett nytt ord bildas inte på en sekund.

tydligen gör det. bara för att den inte fått tid på sig att hamna i en ordlista än så ger inte det dig rätten att säga att jag inte får hitta på egna ord. vartenda ord du hör har någon person nån gång i tiden hittat på. precis som jag gjorde.
du kan inte bestämma hur lång tid de ska få ta för ordet att hittas på för att de ska klassas som ett ord


ordet är riktigt svenska när det kommit med  i ordboken, försök på dig något annat på en svenskuppsats  i universitetet och se hur det går.

Sen att det är ett ord på dit egna språk är en annan sak, men kom inte och kalla det svenska, har du så svårt att erkänna att du har fel?

Team Divinus
GT: Divinus FeroH
Best MW2 clan Sweden

17/01 -10 17:21 andiders

andiders

2407 XP 220 inlägg


ordet är riktigt svenska när det kommit med i ordboken, försök på dig något annat på en svenskuppsats i universitetet och se hur det går.

Sen att det är ett ord på dit egna språk är en annan sak, men kom inte och kalla det svenska, har du så svårt att erkänna att du har fel?


jag har inte fel. finns inga regler på vad som krävs för att man ska få hitta på nya ord. isåfall vill jag ha PÅLITLIG länk på dessa regler.

och vi pratar inte om universitetsuppsatser, vi pratar inte om grammatik, rättstavning eller vokabulär. vi pratar om skapande av ord, och det finns INGET som säger att jag inte får hitta på nya ord.
vad har du för problem egentligen?

AntiModerator
AntiAntiModerator
dubbelmoralisk, optimistisk pessimist

17/01 -10 18:07 storfuskare

storfuskare

3089 XP 233 inlägg

andiders skrev:

ordet är riktigt svenska när det kommit med i ordboken, försök på dig något annat på en svenskuppsats i universitetet och se hur det går.

Sen att det är ett ord på dit egna språk är en annan sak, men kom inte och kalla det svenska, har du så svårt att erkänna att du har fel?


jag har inte fel. finns inga regler på vad som krävs för att man ska få hitta på nya ord. isåfall vill jag ha PÅLITLIG länk på dessa regler.

och vi pratar inte om universitetsuppsatser, vi pratar inte om grammatik, rättstavning eller vokabulär. vi pratar om skapande av ord, och det finns INGET som säger att jag inte får hitta på nya ord.
vad har du för problem egentligen?

"Ett ord är ett ord när man använder det, och när man gör sig förstådd." - Fredrik Lindström, proffesionell "professor" inom Svenska Språket.

Dock det där med uppsatsen är ett undantag, du måste använda proper svenska och inte påhittade ord för dessa uppgifter.

- You know that huge, emerald, diamond engagement
ring I promised to buy for you? - Oh.. Oh my god!
- That's right, I bought you a horse!

17/01 -10 18:17 andiders

andiders

2407 XP 220 inlägg

storfuskare skrev:
andiders skrev:

ordet är riktigt svenska när det kommit med i ordboken, försök på dig något annat på en svenskuppsats i universitetet och se hur det går.

Sen att det är ett ord på dit egna språk är en annan sak, men kom inte och kalla det svenska, har du så svårt att erkänna att du har fel?


jag har inte fel. finns inga regler på vad som krävs för att man ska få hitta på nya ord. isåfall vill jag ha PÅLITLIG länk på dessa regler.

och vi pratar inte om universitetsuppsatser, vi pratar inte om grammatik, rättstavning eller vokabulär. vi pratar om skapande av ord, och det finns INGET som säger att jag inte får hitta på nya ord.
vad har du för problem egentligen?

"[i]Ett ord är ett ord när man använder det, och när man gör sig förstådd." - Fredrik Lindström, proffesionell "professor" inom Svenska Språket.

Dock det där med uppsatsen är ett undantag, du måste använda proper svenska och inte påhittade ord för dessa uppgifter.

då gjorde jag ju rätt. jag gjorde mig förstådd och detta är ingen uppsats, vad är problemet?

AntiModerator
AntiAntiModerator
dubbelmoralisk, optimistisk pessimist

17/01 -10 18:49 storfuskare

storfuskare

3089 XP 233 inlägg

andiders skrev:
storfuskare skrev:
andiders skrev:

ordet är riktigt svenska när det kommit med i ordboken, försök på dig något annat på en svenskuppsats i universitetet och se hur det går.

Sen att det är ett ord på dit egna språk är en annan sak, men kom inte och kalla det svenska, har du så svårt att erkänna att du har fel?


jag har inte fel. finns inga regler på vad som krävs för att man ska få hitta på nya ord. isåfall vill jag ha PÅLITLIG länk på dessa regler.

och vi pratar inte om universitetsuppsatser, vi pratar inte om grammatik, rättstavning eller vokabulär. vi pratar om skapande av ord, och det finns INGET som säger att jag inte får hitta på nya ord.
vad har du för problem egentligen?

"Ett ord är ett ord när man använder det, och när man gör sig förstådd." - Fredrik Lindström, proffesionell "professor" inom Svenska Språket.

Dock det där med uppsatsen är ett undantag, du måste använda proper svenska och inte påhittade ord för dessa uppgifter.

då gjorde jag ju rätt. jag gjorde mig förstådd och detta är ingen uppsats, vad är problemet?

Jag sa att ordet "startare" inte existerar, och att jag aldrig hört det förut. Men vem var det som gjorde en så stor [i]svordom borttagen
grej av det? Nämen se på svordom borttagen - du.

- You know that huge, emerald, diamond engagement
ring I promised to buy for you? - Oh.. Oh my god!
- That's right, I bought you a horse!

17/01 -10 19:11 Knewt

Knewt

11417 XP 453 inlägg

Var snälla och gå, (kryp, eller spring) tillbaka till ämnet. Gör en ny tråd om ni vill fortsätta diskussionen om "hitta på egna ord".

Framtida OT-inlägg kommer raderas.

22/01 -10 20:18 DMK

DMK

122 XP 8 inlägg

Jag röker, men bara 2-3 gånger i veckan, ibland inte ens det. Jag är inte beroende fast jag rökt sen Juni. Jag tog en paus i typ 1 månad helt rökfri.

23/01 -10 15:31 the_Link96

the_Link96

5294 XP 472 inlägg

Om rökning gör så att man inte blir lika stressad så behöver min kompis röka på ordentligt. Han kan knappt sitta still.

Jag har ett bra exempel här: När vi sluta skolan för ett tag sen så skynda han sig som att han skulle dö om han inte kom till busshållplatsen. Sen när jag och mina andra kompisar gick helt lungt till busshållplatsen så stog han och vänta på bussen.

Mycket energi som försvann bara för att han trodde att han var försenad. Som sagt han skulle behöva ha nåra paket cigaretter.

Själv har jag astma så jag kommer inte börja röka. Då kommer jag kvävas x'P

What can i say i´m a bad man.

01/02 -10 20:45 DMK

DMK

122 XP 8 inlägg

Du ska inte heller börja (hoppas jag).

Jag röker. Men inte så att jag hela tiden måste ha. Jag blir aldrig beroende..

18/02 -10 16:08 Valinxh

Valinxh

5911 XP 420 inlägg

om man nu måste hålla på med nikotin kan man väl snusa så slipper man fördärva andras liv

(\_/)
(o o)
()  ()

18/02 -10 16:32 Apower

Apower

9102 XP 2260 inlägg

Rökning - Ett sätt att betala för att dö tidigare.

7 år på fuska.nu

17/03 -10 12:38 Tollecool

Tollecool

15490 XP 168 inlägg

Det finns enligt mig inget bra med rökning, jag har själv rökt sen jag var 9 år i år i princip.
Jag tycker inte om att röka och vill sluta men jag är fast har prövat många medler för att sluta har lyckats i bland men sedan börjat igen så dum som man är.

Ska nästa månad få hjälp av läkare och då få tabletter som tydligen skulle få en att sluta vi får se hur det går, dyrt var det me tabletterna, men blir man rökfri får det vara värt det!

Tollecool - FD Moderator

19/03 -10 14:56 Pimpfreddo

Pimpfreddo

9482 XP 976 inlägg

Apower skrev:
Rökning - Ett sätt att betala för att dö tidigare.


Håller med, "EnKraft"
Det samma gäller snus.

19/03 -10 15:38 Furii

Furii

586 XP 71 inlägg

Rökning är inte bra, som sagt:
Man betalar för att dö tidigare!

Fresh
Fresh
Fresh

23/03 -10 22:44 DMK

DMK

122 XP 8 inlägg

För mig som röker, jag tycker det är skönt och man är helt borta när man röker, efteråt brukar jag ofta må illa i typ 10 minuter. Tar nog för långa bloss :S


Svara

Du måste vara inloggad för att svara på trådar.

Hoppa till forum

Trådar