Välkommen Gäst! Logga in eller registrera ett konto.

Logga in











Forumtråd

Välkommen till Fuska.nus forum. För att kunna skriva i forumet måste du vara medlem och inloggad. Medlem blir du gratis genom att klicka på Registrera dig i logga in-rutan. Men du kan kika runt i alla forumen och läsa även om du inte är inloggad.



Rökning

11/09 -09 23:26 Spade

Spade

77 XP 75 inlägg

Inget speciellt bra argument eftersom död väger mer än depression och arbetslöshet, något som alla kan ta sig ut från. Men det är förstås din åsikt och det har jag ingenting emot.

Dock, som jag tidigare har nämnt flera gånger, är det dåraktigt att döda något omedelbart. (Nu nämner jag en egen åsikt för en gångs skull. xD) Jag tycker att man gör det bra som det är nu, att med väldigt små steg förbjuda rökning på vissa platser. Det är som sagt en bra början.

Jag är hårt angripen på höger flank,
mittentrupperna håller på att ge vika;
situationen är utmärkt. Jag anfaller.

11/09 -09 23:35 antonfusk

antonfusk

10170 XP 616 inlägg

men att cigaretter dödar är inte 100 % säkert. Men att folk blir deprimerade sura, arga är ganska säkert.

tar vi bort den svenska markanden kommer företagen antagligen skära ner på arbetare. och jag tror det finns svenska cigarettfabriker då marabou äger många cigarettföretag och marabou är svenskt.
Att förbjuda något som pågått i alla tider låter bara sjukt.

Team Divinus
GT: Divinus FeroH
Best MW2 clan Sweden

11/09 -09 23:46 Spade

Spade

77 XP 75 inlägg

Att människor blir skadade är 100% säkert. Och det behöver inte heller vara på grund av själva röken i sig. Många blir även mentalt skadade, eller lyckas skada andra på annat sätt.

Arbetslöshet och depression kan alltid rättas till. Men bara för att dödsfallen inte faller in i 100% betyder det inte att det bör vara helt okej. Det är också bara en ursäkt. Allting medföljer konsekvenser. Det gäller bara att veta hur man rättar till problemen som följer. Och det vet man givetvis aldrig direkt, men man ska helst ha en aning innan man orsakar problemet.

Jag skulle riskera ett par miljoner arga svenskar över ett par tusen eller hundra döda/skadade svenskar. Det är i slutändan bara deras problem, och slutar det med att lag bryts, får de lära sig att sluta vara så arga.

Jag är hårt angripen på höger flank,
mittentrupperna håller på att ge vika;
situationen är utmärkt. Jag anfaller.

12/09 -09 00:24 antonfusk

antonfusk

10170 XP 616 inlägg

Spade skrev:
Att människor blir skadade är 100% säkert. Och det behöver inte heller vara på grund av själva röken i sig. Många blir även mentalt skadade, eller lyckas skada andra på annat sätt.

Arbetslöshet och depression kan alltid rättas till. Men bara för att dödsfallen inte faller in i 100% betyder det inte att det bör vara helt okej. Det är också bara en ursäkt. Allting medföljer konsekvenser. Det gäller bara att veta hur man rättar till problemen som följer. Och det vet man givetvis aldrig direkt, men man ska helst ha en aning innan man orsakar problemet.

Jag skulle riskera ett par miljoner arga svenskar över ett par tusen eller hundra döda/skadade svenskar. Det är i slutändan bara deras problem, och slutar det med att lag bryts, får de lära sig att sluta vara så arga.


Det är en ursäkt på samma sätt som det är ett argument, att folk dör av rökning är fakta men att man automatiskt dör av rökning för att man röker är en hypotes. Man kan få skador som andingsproblem men man dör inte av det. varje år dör 10 000 av rökning har jag hört, och det är fett många fler som börjar röka än det.

och om det ska gå så långt att man dör av rökningen så ska man ha rökt länge, och det gör inte en del.

Team Divinus
GT: Divinus FeroH
Best MW2 clan Sweden

12/09 -09 10:45 andiders

andiders

2407 XP 220 inlägg

jag anser att rökning bör förbjudas... inte för antalet rökare som drabbas av sjukdomar och död utan för de icke rökare som drabbas p.g.a rökare i deras närhet... passiv rökning bör kunna ge skadestånd då de e mycke farligare att kallröka (de man gör vid passiv rökning) än att röka vanligt... att röka å förstöra lungorna de e ens eget val som att välja att köra utan säkerhetsbälte... men när andra drabbas de e då nåt ska göras åt saken

AntiModerator
AntiAntiModerator
dubbelmoralisk, optimistisk pessimist

12/09 -09 12:00 antonfusk

antonfusk

10170 XP 616 inlägg

På vilket sätt drabbas andra?

Känner en vars mamma röker mycket, men han är en av smålands bästa fotbollsspelare i sin årsgrupp. Har inte fått några problem alls av det, om ni menar att det är att andra ands in röken så tror jag svagt på det, man behöver ju inte stå i nyllet på den som röker och rökaren kan ju röka på balkongen elelr genom fläkten ovanför spisen. Ingen i min familj röker men det är vad jag ha sett folk göra och då har det inte varit några problem.

Team Divinus
GT: Divinus FeroH
Best MW2 clan Sweden

12/09 -09 12:13 andiders

andiders

2407 XP 220 inlägg

antonfusk skrev:
På vilket sätt drabbas andra?

Känner en vars mamma röker mycket, men han är en av smålands bästa fotbollsspelare i sin årsgrupp. Har inte fått några problem alls av det, om ni menar att det är att andra ands in röken så tror jag svagt på det, man behöver ju inte stå i nyllet på den som röker och rökaren kan ju röka på balkongen elelr genom fläkten ovanför spisen. Ingen i min familj röker men det är vad jag ha sett folk göra och då har det inte varit några problem.

bara för att en undsluppit problem betyder inte de att alla gör... läs här å lär dej riskerna
http://www.ltkalmar.se/lttemplates/Su...
detta kan ske och är farligare än att röka själv... passiv rökning = farligt
därför anser jag de vara förbjudet att röka eller iallafall i närheten av andra personer... vill dom röka bör dom ta hänsyn för en rökare kan lyckas se till att 100 personer får lungcancer eller andra besvär även kanske dör i förtid

AntiModerator
AntiAntiModerator
dubbelmoralisk, optimistisk pessimist

12/09 -09 12:50 antonfusk

antonfusk

10170 XP 616 inlägg

kalmar. :D

Okey, bra du svarade på frågan. En källa från Kalmar kan jag inte säga emot!!

Team Divinus
GT: Divinus FeroH
Best MW2 clan Sweden

12/09 -09 13:43 Spade

Spade

77 XP 75 inlägg

Haha. ^^

Tack för källan, jag kan konstatera att passiv rökning tyvärr väldigt ofta tas för relativt ofarligt av vissa när det egentligen drabbar många människor hårt. Som GM nämnde tidigare har man ingen rätt att tvinga sina dåliga val på andra, speciellt inte om det påverkar dem negativt.

Jag är hårt angripen på höger flank,
mittentrupperna håller på att ge vika;
situationen är utmärkt. Jag anfaller.

12/09 -09 15:12 antonfusk

antonfusk

10170 XP 616 inlägg

Tycker det är fel all röka på allmän plats, på offentlig plats får man röka om ingen säger emot, tycker jag. ^^ Men att förbjuda det helt låter sjukt.

Team Divinus
GT: Divinus FeroH
Best MW2 clan Sweden

12/09 -09 15:24 Spade

Spade

77 XP 75 inlägg

Det som jag tycker är lite tråkigt är att man fortfarande röker på busshållplatser, fastän de flesta hållplatserna har en mycket tydlig symbol som visar på att det är förbjudet. Vissa kanske inte ens märker den. Jag minns att jag nämnde för en rökare som satt på resecentrum i Örebro att det är förbjudet att röka på busshållplatser, och jag bad henne att hålla lite distans och visa hänsyn till de runt omkring. Hon svarade bara att det inte alls är förbjudet.

Jag blev tvungen att visa henne symbolen, och inte ens då hade hon någon lust att flytta sig. Lite synd att vissa människor inte verkar bry sig alls.

Jag är hårt angripen på höger flank,
mittentrupperna håller på att ge vika;
situationen är utmärkt. Jag anfaller.

12/09 -09 16:12 Vaati_Neko

Vaati_Neko

2918 XP 1056 inlägg

Att folk har rökt på busshållplatser har hänt mig också, men av någon oförklarlig anledning orkar jag aldrig säga emot. Det känns bara som om det inte skulle hjälpa. Och jag håller med antonfusk om att det skulle vara... dumdristigt att förbjuda rökning helt och hållet, även om det i slutändan är vad varje individ vill.

Men Lucas, jag hållas med dig om att det är bra att det finns platser som gärna undviker rökning. Du har rätt när du säger att det är synd och skam att det finns folk som inte bryr sig alls.


Jag tycker att rökning bör förbjudas. Men man kan det bara inte. Det medföljer så många risker.

Människor kan indelas i två grupper,
en som går före och uträttar något,
och en som kommer efter och kritiserar.

12/09 -09 19:58 ShadowKid

ShadowKid

5117 XP 304 inlägg

Smoking killed my father.. And raped my mother..

Nä, men enligt mig så ska rökning förbjudas. Många kanske tycker att jag överdriver men som sagt, rökning skadar också folk runtomkring en. Mina föräldrar röker, dom har försökt att sluta flera gånger men har misslyckats alla gångerna.. Men i vanliga mataffärer ska man åtminstone sluta sälja cigaretter i.

Boobs...
The one thing that men will stand up
for everything!

12/09 -09 20:32 andiders

andiders

2407 XP 220 inlägg

tycker de ska va straffbart att påverka andra med sin rökning... att man ska kunna få skadestånd för de

AntiModerator
AntiAntiModerator
dubbelmoralisk, optimistisk pessimist

12/09 -09 20:42 Spade

Spade

77 XP 75 inlägg

Jag tycker att det känns lite konstigt att kunna få skadestånd på grund av passiv rökning, visst är det onödigt att som sagt tvinga sina dåliga idéer på andra, men tyvärr finns det så många som inte kan hjälpa det - och de behöver verkligen hjälp också.

Att mataffärer bör sluta sälja cigaretter är en väldigt bra idé. Det skulle minska antalet något utan att göra hela situationen så banal som att förbjuda allting på en och samma gång. Det bästa man kan göra om man känner att man själv inte kan göra något, är att hjälpa de som röker att sluta. Specieltl om det är någon man känner och bryr sig om.

Jag är hårt angripen på höger flank,
mittentrupperna håller på att ge vika;
situationen är utmärkt. Jag anfaller.


Svara

Du måste vara inloggad för att svara på trådar.

Hoppa till forum

Trådar