Välkommen Gäst! Logga in eller registrera ett konto.

Logga in











Forumtråd

Välkommen till Fuska.nus forum. För att kunna skriva i forumet måste du vara medlem och inloggad. Medlem blir du gratis genom att klicka på Registrera dig i logga in-rutan. Men du kan kika runt i alla forumen och läsa även om du inte är inloggad.



Hur många här tror på Gud?

02/11 -08 00:03 Koongo

Koongo

6197 XP 266 inlägg

GoldenMew skrev:
Koongo skrev:
GoldenMew skrev:
Koongo skrev:

Man är kristen om man tror på treenigheten, punkt.
Nej, Muhammed trodde också på treeningheten, och vad jag vet så är han inte kristen.

Muhammed accepterade inte Jesus som Guds son, alltså trodde han inte på treenigheten. (enligt Islam så är Jesus "bara" en profet)

Du är naiv om du tror att treenigheten är unik för kristendommen.
Koranen hävdar bland annat att treenigheten består av Gud, Maria och Jesus.


Bullshit, citera den koranvers som säger det.

5.112. Minns att lärjungarna sa, "O Jesus, Marias son, kan din Herre sända ner en fest från skyn till oss?" Han sa, "Ni borde vörda GUD om ni är troende."

5.116. GUD kommer att säga, "O Jesus, Marias son, sa du till människorna, "Gör mig och min mamma till idoler vid sidan av GUD?'" Han kommer att säga, "Prisad vare Du. Jag skulle inte kunna yttra något som inte var rätt. Om jag sagt det, skulle Du redan ha känt till det. Du känner till mina tankar och jag känner inte till Dina tankar. Du känner till alla hemligheter

Läs Fuskabloggen och bidra gärna med artiklar!
---> http://fuskanu.blogg.se/
http://namninsamlingemotfnumoderatorer.webb.se/

02/11 -08 01:44 GoldenMew

GoldenMew

14211 XP 577 inlägg

Koongo skrev:
GoldenMew skrev:
Koongo skrev:
GoldenMew skrev:
Koongo skrev:

Man är kristen om man tror på treenigheten, punkt.
Nej, Muhammed trodde också på treeningheten, och vad jag vet så är han inte kristen.

Muhammed accepterade inte Jesus som Guds son, alltså trodde han inte på treenigheten. (enligt Islam så är Jesus "bara" en profet)

Du är naiv om du tror att treenigheten är unik för kristendommen.
Koranen hävdar bland annat att treenigheten består av Gud, Maria och Jesus.


Bullshit, citera den koranvers som säger det.

5.112. Minns att lärjungarna sa, "O Jesus, Marias son, kan din Herre sända ner en fest från skyn till oss?" Han sa, "Ni borde vörda GUD om ni är troende."

5.116. GUD kommer att säga, "O Jesus, Marias son, sa du till människorna, "Gör mig och min mamma till idoler vid sidan av GUD?'" Han kommer att säga, "Prisad vare Du. Jag skulle inte kunna yttra något som inte var rätt. Om jag sagt det, skulle Du redan ha känt till det. Du känner till mina tankar och jag känner inte till Dina tankar. Du känner till alla hemligheter


Det syftar på att FÖRNEKA treenigheten.
Notera detta citat: They do blaspheme who say: Allah is one of three in a Trinity: for there is no god except One Allah. If they desist not from their word (of blasphemy), verily a grievous penalty will befall the blasphemers among them. Why turn they not to Allah, and seek His forgiveness? For Allah is Oft- forgiving, Most Merciful. Christ the son of Mary was no more than an apostle; many were the apostles that passed away before him. His mother was a woman of truth. They had both to eat their (daily) food. See how Allah doth make His signs clear to them; yet see in what ways they are deluded away from the truth! .(Qur'an 5:73-75)

Är inlägget rött så jag talar som moderator (NOT ANYMORE)
Synpunkter på min moderering? Gärna via PM! (TY M8)

02/11 -08 02:16 Koongo

Koongo

6197 XP 266 inlägg

GoldenMew skrev:
Koongo skrev:
GoldenMew skrev:
Koongo skrev:
GoldenMew skrev:
Koongo skrev:

Man är kristen om man tror på treenigheten, punkt.
Nej, Muhammed trodde också på treeningheten, och vad jag vet så är han inte kristen.

Muhammed accepterade inte Jesus som Guds son, alltså trodde han inte på treenigheten. (enligt Islam så är Jesus "bara" en profet)

Du är naiv om du tror att treenigheten är unik för kristendommen.
Koranen hävdar bland annat att treenigheten består av Gud, Maria och Jesus.


Bullshit, citera den koranvers som säger det.

5.112. Minns att lärjungarna sa, "O Jesus, Marias son, kan din Herre sända ner en fest från skyn till oss?" Han sa, "Ni borde vörda GUD om ni är troende."

5.116. GUD kommer att säga, "O Jesus, Marias son, sa du till människorna, "Gör mig och min mamma till idoler vid sidan av GUD?'" Han kommer att säga, "Prisad vare Du. Jag skulle inte kunna yttra något som inte var rätt. Om jag sagt det, skulle Du redan ha känt till det. Du känner till mina tankar och jag känner inte till Dina tankar. Du känner till alla hemligheter


Det syftar på att FÖRNEKA treenigheten.
Notera detta citat: They do blaspheme who say: Allah is one of three in a Trinity: for there is no god except One Allah. If they desist not from their word (of blasphemy), verily a grievous penalty will befall the blasphemers among them. Why turn they not to Allah, and seek His forgiveness? For Allah is Oft- forgiving, Most Merciful. Christ the son of Mary was no more than an apostle; many were the apostles that passed away before him. His mother was a woman of truth. They had both to eat their (daily) food. See how Allah doth make His signs clear to them; yet see in what ways they are deluded away from the truth! .(Qur'an 5:73-75)

Hur kan det syfta på att förneka kristendommen när Jesus nämns som hans egen som här?


För att avsluta en till synes meningslös diskussion kan jag tillägga att det inte enbart förekommer i Islam. Judendommen nämer en treenighet i form Guds treenighet, Kether, Chokmah, Binah. Ännu längre tillbaka kan man se en treenighet mellan Osiris, Isis, Horus i Egypten. Ihopslaget motebivsar detta din teori om att man är kristen om man tror på treenigheten, punkt på det du.

Läs Fuskabloggen och bidra gärna med artiklar!
---> http://fuskanu.blogg.se/
http://namninsamlingemotfnumoderatorer.webb.se/

02/11 -08 12:24 Besto

Besto

2742 XP 70 inlägg

Jag tror på Gud.

02/11 -08 12:33 GoldenMew

GoldenMew

14211 XP 577 inlägg

Koongo skrev:
GoldenMew skrev:
Koongo skrev:
GoldenMew skrev:
Koongo skrev:
GoldenMew skrev:
Koongo skrev:

Man är kristen om man tror på treenigheten, punkt.
Nej, Muhammed trodde också på treeningheten, och vad jag vet så är han inte kristen.

Muhammed accepterade inte Jesus som Guds son, alltså trodde han inte på treenigheten. (enligt Islam så är Jesus "bara" en profet)

Du är naiv om du tror att treenigheten är unik för kristendommen.
Koranen hävdar bland annat att treenigheten består av Gud, Maria och Jesus.


Bullshit, citera den koranvers som säger det.

5.112. Minns att lärjungarna sa, "O Jesus, Marias son, kan din Herre sända ner en fest från skyn till oss?" Han sa, "Ni borde vörda GUD om ni är troende."

5.116. GUD kommer att säga, "O Jesus, Marias son, sa du till människorna, "Gör mig och min mamma till idoler vid sidan av GUD?'" Han kommer att säga, "Prisad vare Du. Jag skulle inte kunna yttra något som inte var rätt. Om jag sagt det, skulle Du redan ha känt till det. Du känner till mina tankar och jag känner inte till Dina tankar. Du känner till alla hemligheter


Det syftar på att FÖRNEKA treenigheten.
Notera detta citat: They do blaspheme who say: Allah is one of three in a Trinity: for there is no god except One Allah. If they desist not from their word (of blasphemy), verily a grievous penalty will befall the blasphemers among them. Why turn they not to Allah, and seek His forgiveness? For Allah is Oft- forgiving, Most Merciful. Christ the son of Mary was no more than an apostle; many were the apostles that passed away before him. His mother was a woman of truth. They had both to eat their (daily) food. See how Allah doth make His signs clear to them; yet see in what ways they are deluded away from the truth! .(Qur'an 5:73-75)

Hur kan det syfta på att förneka kristendommen när Jesus nämns som hans egen som här?


För att avsluta en till synes meningslös diskussion kan jag tillägga att det inte enbart förekommer i Islam. Judendommen nämer en treenighet i form Guds treenighet, Kether, Chokmah, Binah. Ännu längre tillbaka kan man se en treenighet mellan Osiris, Isis, Horus i Egypten. Ihopslaget motebivsar detta din teori om att man är kristen om man tror på treenigheten, punkt på det du.


Allah "frågar" Jesus om han sade det, svaret är NEJ, då det vore hädelse, då "Jag skulle inte kunna yttra något som inte var rätt." och då "Du känner till mina tankar och jag känner inte till Dina tankar." - alltså är han ingen gud.
Sedan kan du ju fråga någon av jordens över en miljard muslimer ifall de tror på en treenighet, antagligen inte va?
Notera ÅTERIGEN detta korancitat:

They do blaspheme who say: Allah is one of three in a Trinity: for there is no god except One Allah. If they desist not from their word (of blasphemy), verily a grievous penalty will befall the blasphemers among them. Why turn they not to Allah, and seek His forgiveness? For Allah is Oft- forgiving, Most Merciful. Christ the son of Mary was no more than an apostle; many were the apostles that passed away before him. His mother was a woman of truth. They had both to eat their (daily) food. See how Allah doth make His signs clear to them; yet see in what ways they are deluded away from the truth! .(Qur'an 5:73-75)

Det är ett MYCKET tydligt förnekande av treenigheten.

"Kether, Chokmah och Binah" verkar vara tre utav Guds tio attribut inom judendomen ( http://www.answerbag.com/q_view/426254 ).
Också att notera att ens guds attribut och en guds skepnader inte är samma sak.

Angående fornegyptisk religion så hade de mycket fler än tre gudar.

Är inlägget rött så jag talar som moderator (NOT ANYMORE)
Synpunkter på min moderering? Gärna via PM! (TY M8)

02/11 -08 18:53 Evil_Joke

Evil_Joke

5032 XP 321 inlägg

Offtopic: Att korta ner era quotes till "mkt text" skadar inte (:

Interventionism är ekonomiskt heroin
Problem lindras inte med nya
Välfärdsstaten är ditt rättsliga självmord

02/11 -08 20:28 Wetterl

Wetterl

5725 XP 329 inlägg

Jag tror på Gud men även på andra Religoner och även Vetenskapen, som t.ex att Gud gjorde Big Bang

Meh.

02/11 -08 20:39 Shoryuken

Shoryuken

3115 XP 2750 inlägg

Wetterl skrev:
Jag tror på Gud men även på andra Religoner och även Vetenskapen, som t.ex att Gud gjorde Big Bang


Ööh, vilken religion snackar du om? O.o

OnT: Som någon skrev här för längesedan:

"Jag är ateist tills man kan bevisa att det finns en gud."

~ A winner is you!

02/11 -08 20:42 SNUTEN93

SNUTEN93

5878 XP 1462 inlägg

Jag är konfimerad men är ändå ateist, tror inte ett dugg på allt om gud.

Är på bra humör, men ändå inte. Lite bakis från
igår, det blev en hel del, 5 cider, 1 annan
alkohol dryck + någon god men konstig likör.

02/11 -08 20:46 Koongo

Koongo

6197 XP 266 inlägg

GoldenMaw skrev:
- alltså är han ingen gud.
Vem har sagt att Jesus var en gud? Jag sa att han var en del av treenigheten, vad jag vet så är det bara Rastafarl tror det.


Sedan kan du ju fråga någon av jordens över en miljard muslimer ifall de tror på en treenighet, antagligen inte va?

Som du kanske har märkt har jag aldrig påpekat att muslimer tror på treenigheten. Vad jag sa var att Mohammed trodde på den, och det är rätt uppenbart att han var muslim.

Notera ÅTERIGEN detta korancitat:

Notra att det där citatet skrevs innan 5.116



"Kether, Chokmah och Binah" verkar vara tre utav Guds tio attribut inom judendomen
Rellevans? De tre ingår i en treenighet som representerar tanknar. De andra gudarna har säkert också liknande relation med varandra, dock inget som jag vet om.


Angående fornegyptisk religion så hade de mycket fler än tre gudar.
Se ovan samt http://www.angelfire.com/realm2/theho...

Läs Fuskabloggen och bidra gärna med artiklar!
---> http://fuskanu.blogg.se/
http://namninsamlingemotfnumoderatorer.webb.se/

02/11 -08 23:30 D__man

D__man

10408 XP 216 inlägg

Jag har tappat min tro.

Why so serious?
Gå med i klubben Brudar!
///MVH D__man

03/11 -08 06:28 GoldenMew

GoldenMew

14211 XP 577 inlägg


Vem har sagt att Jesus var en gud? Jag sa att han var en del av treenigheten, vad jag vet så är det bara Rastafarl tror det.


Alla kristna, fast de tror att han är samma gud som Gud, därav "treenigheten", samma Gud i "olika skepnader".


Som du kanske har märkt har jag aldrig påpekat att muslimer tror på treenigheten. Vad jag sa var att Mohammed trodde på den, och det är rätt uppenbart att han var muslim.


Du har FORTFARANDE inte bevisat att han gjort det.


Notra att det där citatet skrevs innan 5.116


Notera att det citatet är en FÖRNEKNING av treenigheten (vilket jag redan förklarat ett antal gånger), och att det säger att kristna tror på tre gudar, vilket inte ens är treenigheten överhuvudtaget.
Och om du vill ha ett TIDIGT citat, här är 4.171

O People of the Book, commit no excesses in your religion; nor say of God anything but the truth. The Messiah Jesus son of Mary was (no more than) a Messenger of God, and His Word, which He bestowed on Mary, and a Spirit proceeding from Him; so believe in God and His Messengers. Say not "Trinity": desist! It will be better for you: for God is One: Glory be to Him! (far exalted is He) above having a son. To Him belong all things in the heavens and on earth. And enough is God as a Disposer of affairs.

Fetstil tillagd av mig.


Rellevans? De tre ingår i en treenighet som representerar tanknar. De andra gudarna har säkert också liknande relation med varandra, dock inget som jag vet om.


De andra gudarna?
Notera att jag sade TIO ATTRIBUT, inte TIO GUDAR.
Det är en (icke helt accepterad) teori om Guds tio attribut (egenskaper).
Man kan inte ha en treenighet med egenskaper, eftersom de inte är olika skepnader, allt är inbakat i "samma" Gudsskepnad.
Notera också att de är tio, inte tre.



En angelfiresida?
Seriöst, en ANGELFIRESIDA?
Du vet väl att angelfire är ungefär samma sak som freewebs, dvs en sida alla kan använda för att göra sina egna 5-minuters-hemsidor?
Bara för att den personen säger att något är en treenighet så är det inte det, därför att det finns mycket fler än tre gudar inom den fornegyptiska religionen, Treenigheten säger att det finns en Gud i tre skepnader.

Är inlägget rött så jag talar som moderator (NOT ANYMORE)
Synpunkter på min moderering? Gärna via PM! (TY M8)

03/11 -08 17:56 Lord_Mario

Lord_Mario

15226 XP 3272 inlägg

Bibeln är som vilken saga som helst.

Snarkning snarkning och sova på natten.

03/11 -08 18:43 Spartan

Spartan

2171 XP 58 inlägg


men jag tvivlar fakstiskt lite på gud. om gud nu är så bra varför gjorde han krig?

Människan gjorde krig (och fortsätter med det)
Människan ligger bakom det och inte Gud.


och jag tycker det är fel att en man(gud) leder hela världen och kan göra vad han vill högre än alla andra.

Lite fel här va... Människan kan vara en man (den typen av könet) Gud är inte "en man." Trots det ses det så ur den kristna religionen att det är en människa (oftast en man) som styr. Huvudsaken är att Gud är något som styr världen, något energi eller annat som vi inte riktigt vet vad. Bara att det skapar och förintar.


om världen nu ska vara så rättvis som det står i bibeln att gud vill. och gud skapapade ju alla djur skrivs det ju i bibeln. och i bibeln så är det ju några djur som är onda(tex ormen) och goda.
ormar är snälla djur, bibeln är nog ett skäl att ormar hatas mycket. men sen finns det goda djur. som den där vita fågeln som liknar en duva kommer inte ihåg namnet. den är ju lite bättre i bibeln och så. nog för att den är ljust vit.
så nu har jag sakt vad jag tycker. sej nu vad du tycker om detta.

Det måste finnas ett balans. Om allt är bra i ett ställe så blir det rent åt helvete. Världen skulle inte funka så. Man lär sig inte och skulle aldrig utväcklas. Samma sak är det med djur. Gud skapade djuren, men ändå bits hunden. Alla tänker olika och det är det som gör att vi lever. Och tillslut måste man tänka negativt och göra negativa handlingar. Försök vara snäll och glad hela ditt liv så ska du se att det är svårt.

Spartanerna var Greklands starkaste krigare
I Halo är dessa soldater människans enda hopp
Spartan krigare står för styka och uthållighet

03/11 -08 18:47 Finlaendaren

Finlaendaren

1245 XP 38 inlägg

Lord_Mario skrev:
Bibeln är som vilken saga som helst.

Som vilken saga som helst som faktiskt övertygat en stor del av människor på jorden att det finns en osynlig varelse som övervakar alla hela tiden, men om han är osynlig och är överallt, hur kan då ha gjort människor i sin egen bild? Bibeln är inte bara en saga, det är en dum saga. Tro på gud eller hamna i h*lv*t*t, fast han älskar ju alla människor. Och "du skall icke dräpa", senast jag kollade var gud den största dödsorsaken

Jag vet bäst för att jag är bäst, enkelt.
Red Dead Redemption 2010 FTW!
Psn: crazycat690


Svara

Du måste vara inloggad för att svara på trådar.

Hoppa till forum

Trådar