Välkommen Gäst! Logga in eller registrera ett konto.

Logga in











Forumtråd

Välkommen till Fuska.nus forum. För att kunna skriva i forumet måste du vara medlem och inloggad. Medlem blir du gratis genom att klicka på Registrera dig i logga in-rutan. Men du kan kika runt i alla forumen och läsa även om du inte är inloggad.



Något måste hända; vad gör ni?

03/01 -13 21:11 Mal_ganis

Mal_ganis

9643 XP 820 inlägg

Obs: Jag skriver inte detta för att jag anser att en eller flera administratörer eller ansvarige inte gjort deras jobb. Jag kommer inte gå in på om någon inte har gjort sin del eller om någon sitter oförtjänt på sin plats som administratör, jag har fullt förseende för att studier, jobb och ev. sociala förhinder kan ha större betydelse än denna hemsida. Därför vill jag inte att detta ska ses som en 'peka finger' post.

För ett tag sedan skrev Forsa en uttömlig forumpost om vilka brister som finns på Fuska.nu, samt vad som kanske kan göras för att förbättra några av de nuvarande brister och motgångar som Fnu nu har framför sig.
Detta fick väldigt medioker respons av såväl medlemmar såsom administratörer; varken engagemang, hjälp eller lösningar gavs ut i större mängder av någondera part.

Nyligen postade The_New_Cake ytterligare en forumpost angående grafiska problem hos Fnu. Problemen har, lyckligtvis, var sin lösning för hur dessa skall åtgärdas.

Min rädsla är att detta inte kommer åtgärdas och att detta kommer iakttas på samma sätt som Forsas post angående Fnus öde. Därför försöker jag att få reda på vad det är som gör att något sådant inte fungerar som det ska? Jag har försökt få ut så mycket information jag kan om var och en av moderatorernas funktion inom hemsidan;

Nu kommer vi till en viktig del som jag vill ta upp, beslut. Jag har sett väldigt få beslut som faktiskt tagits efter en lång diskussion, och jag tror mig veta varför.

Enligt Forsa i sin egen post så fick han väldigt dålig respons av övriga moderatorer. Jag tar då för givet att moderatorer och ansvarige ofta inte tar sig tid för eventuella styrelsemöten. Detta anser jag är en extremt dålig insats av vardera part. Missförstå mig rätt här, jag har full förståelse för argumentet "Vi har ju inte behövt ha några möten tidigare", men tidigare har Fnu inte suttit i samma sits som nu. Jag anser att det är viktigt att moderatorer såsom ansvarige tar sin tid en söndag, onsdag eller vad fan ni vill. Men någonting måste göras. Forumet är inte en bra plats för att diskutera problem, det är allt för enkelt att skippa diskussioner eller beslut bara för att "jag var trött eller orkade helt enkelt inte"

Angående Forummoderatorerna så är jag själv smått kluven när jag brukar diskutera angående denna roll inom administration. Jag håller med om att fungerande forummoderatorer är en viktig del i ett fungerande forum. Men just nu så är vi en handfull medlemmar som diskuterar olika saker och det är sällan jag ser ett välbehövligt antal moderatorer i ett eller flera ärenden, vi snackar två till tre incidenter per månad där låsning och ev. redigering är nödvändigt. Finns det viktigare roller att fylla på hemsida? Och om inte, varför? Finns det ingenting utöver forumet som det behövs hjälp inom?

Jag är medveten om att detta är en hel del kritik, jag anser inte att moderatorer skall slänga sig in kampen för Fnu med all sin tid och ork, men tänk på att ni är tillsatta eran roll för att ni ville bidra till det som skall vara ett community. Om ni nu känner er tveksamma på att ni inte vill detta kanske det är dags att det överväga om moderatortiteln verkligen är värt det.


Senast redigerat 03/01 -13 21:14

People aren't actually retarded, they're just completely fucking clueless.

03/01 -13 21:22 Daxter_SSJ4

Daxter_SSJ4

8246 XP 1890 inlägg

Jag önskar bara att någon som inte är jag kunde skriva i JapBarns forum ;_;

03/01 -13 23:31 MartinMilk

MartinMilk Forummoderator

17341 XP 1623 inlägg

Det är en väldigt hård tid för hemsidor som fuska.nu.. Många forum och små sidor har valt att lägga ner och en stor anledning till detta är av större hemsidor som te.x facebook.

Har funderat en hel del själv på vad man skulle kunna göra för att rädda fuska och jag har kommit upp med några lösningar.. Men vad spelar det för roll när det inte finns någon/några som är villiga att offra sin tid till att göra det?

Personligen så har jag insett att fuska.nu är en hemsida som kommer att dö med tiden. Efter ett tag kommer folk som är ute efter fusk sluta besöka sidan då många spel idag inte använder sig av fusk och dom fusk som finns är för det mesta till gamla spel då ingen skickar in nytt fusk i stort sätt.

Vila i frid fuska.nu

Wii U PS4 XBone PC

05/01 -13 10:47 GoldenMew

GoldenMew

14211 XP 577 inlägg

Ptja, låt mig tala klarspråk.


Jag har sett väldigt få beslut som faktiskt tagits efter en lång diskussion, och jag tror mig veta varför.

Därför att du inte har tillgång till moderatorforumen.



Enligt Forsa i sin egen post så fick han väldigt dålig respons av övriga moderatorer.

Eftersom han specifikt nämnde mig i den gamla tråden så får jag väl säga att jag inte svarade på den där tråden för att jag redan diskuterat i princip allt han skriver om med honom och med andra flera gånger på andra ställen. Och inte bara det, jag har diskuterat många andra förbättringar till leda. Jag har själv lagt flera förslag till nya funktioner som både diskuterats och godkänts, och som jag väntat på att ska införas i 2-3 år men som inte kommer någon vart pga bristande devtid eller blockering från FL-net.

Jag har tyvärr ingen ork att diskutera förbättringar som jag mycket starkt tvivlar på att någonsin kommer kunna införas (iallafall inte förrän några av de förbättringar vi redan kommit överens om sedan tidigare införts), och jag har tyvärr inte tid att lära mig PHP & dyl för att kunna devva på fuska.nu själv.


Senast redigerat 05/01 -13 10:59

Är inlägget rött så jag talar som moderator (NOT ANYMORE)
Synpunkter på min moderering? Gärna via PM! (TY M8)

05/01 -13 15:46 Knewt

Knewt

11417 XP 453 inlägg

Hur är det möjligt att modsen ständigt och jämt får kritik av en massa användare (hej ToonLink bland annat) för hur diskussioner och beslut tas? Hur kan vanliga användare känna till vad som händer i privata chatter och stängda klubbforum?

Klokt inlägg av MartinMilk förövrigt. Det är inte lönsamt att lägga pengar på att uppdatera en död community i en lika död bransch. Av samma anledning finns det heller inga seriösa webbutvecklare som tänker erbjuda sig att göra något sånt här gratis.

Det var kul så länge det varade i alla fall :)
EDIT: Och tänk alla människor man träffat! Kram på er


Senast redigerat 05/01 -13 15:48

05/01 -13 17:47 Mal_ganis

Mal_ganis

9643 XP 820 inlägg

GoldenMew skrev:

Därför att du inte har tillgång till moderatorforumen.


Betyder inte att jag inget vet angående vad som händer, just sayin. Mitt påstående står ändå fast.

GoldenMew skrev:

Eftersom han specifikt nämnde mig i den gamla tråden så får jag väl säga att jag inte svarade på den där tråden för att jag redan diskuterat i princip allt han skriver om med honom och med andra flera gånger på andra ställen. Och inte bara det, jag har diskuterat många andra förbättringar till leda. Jag har själv lagt flera förslag till nya funktioner som både diskuterats och godkänts, och som jag väntat på att ska införas i 2-3 år men som inte kommer någon vart pga bristande devtid eller blockering från FL-net.

Men nu var det ju inte bara käre GM jag syftade på utan moderatorer i överlag. Angående FL-net var det ju ingen överraskning men dock jävligt tragiskt ändå.

Knewt skrev:
Hur är det möjligt att modsen ständigt och jämt får kritik av en massa användare (hej ToonLink bland annat) för hur diskussioner och beslut tas? Hur kan vanliga användare känna till vad som händer i privata chatter och stängda klubbforum?

Vem annars ska få/ge kritik? Är det meningen att vi inte skall ge konstruktiv kritik om vi ser något som kanske kan förbättras? Än så länge har jag inte sett många poster angående hur beslut ska tas förutom de redan nämnda, om det kommer inte PMs till er så är det ju precis det ni uppmuntrar i era regler.

Angående din andra fråga så kan jag väl bara säga samma svar som för GM, bara för att osten är inlåst betyder inte det att en råtta inte kan få tag i den.

GoldenMew skrev:
Jag har tyvärr ingen ork att diskutera förbättringar som jag mycket starkt tvivlar på att någonsin kommer kunna införas (iallafall inte förrän några av de förbättringar vi redan kommit överens om sedan tidigare införts), och jag har tyvärr inte tid att lära mig PHP & dyl för att kunna devva på fuska.nu själv.

Om nu så är fallet så blir jag verkligen fundersam om rollen som ansvarig verkligen passar dig då. Det är som en politiker som inte orkar ta tag i frågor och ta ordentliga beslut, eller en arbetsledare som inte orkar ta initiativ. Principen är densamma.

Edit: Det är väl ett tragiskt medgivande ändock att sidan skall dö i slutändan..


Senast redigerat 05/01 -13 18:28

People aren't actually retarded, they're just completely fucking clueless.

05/01 -13 17:52 The_new_cake

The_new_cake

6336 XP 1408 inlägg

Knewt: Det som kan vara värt att tänka på är att de som klagar är bland annat moderatorer och de som deltar "bakom kulisserna". Bevis på detta är bland annat Forsa, som klagade på oss öppet i forumet för att vi "gav dålig respons". När moderatorerna går ut och kritiserar det system som vi har helt öppet så bör man inse att något är fel, och det ger all befogenhet i världen till medlemmar att misstänka att något inte står rätt till. Det ger dem även befogenhet att ifrågasätta oss.

Dessutom är spelbranschen knappast en död bransch, den har bara ändrats en hel del. Spelbranschen kommer aldrig att dö, spel är en underhållning som kommer vara i all framtid. Det som har hänt är att Fuska.nu försökt stanna kvar på det gamla sättet som spel såg ut; och den spelbranschen håller däremot på att dö ut. Hade Fuska.nu varit med och haft en vettig mobilsektion (mobiltelefonen var - tro det eller ej - den största spelkonsolen 2012) och haft mer inriktning på spel än fusk så kan sidan klara sig.

GoldenMew: Värt att tänka på är att alla kan se vilka som skriver i moderatorforumet, samt hur mycket. Genom att besöka moderatorernas presentationer och se var de skriver sina inlägg så kan alla medlemmar granska oss. Som exempel kan man se att jag skrev ett inlägg idag, och mitt inlägg innan dess var den 18 december i moderatorer. Så, ja... medlemmar kan se om vi diskuterar mycket eller lite med varandra.

Jag håller inte med dig om Fl-Net heller, utan säger tvärtom. De har varit väldigt måna om att försöka få igång Fuska.nu igen och bett oss att införa allt från onlinespel till att lägga fram en gilla knapp för Facebooksidan. Vi har inte infört något av det; utan väljer istället att inte lyssna på dem. Samtidigt har jag inte hört något som de sagt nej till nyligen - och en del saker som de sagt nej till har de kommit med alternativa lösningar och förklarat varför vårt föreslagna sätt inte fungerar (vanligtvis en server som inte orkar).

Sedan att du inte har någon ork att diskutera förbättringar är bara tråkigt, och bekräftar samtidigt det Forsa sa om att man får dålig respons. Har vi inte ens någon ork att diskutera förbättringar så förstår jag inte hur vi skulle kunna få ihop ork till att genomföra några förbättringar heller.

Angående tid för utveckling så kan jag väl hålla med om att det stämmer till viss del. FIQ är ensam om att utveckla sidan tillsammans med Knewt som gör en del design. Men faktum är att flera inom administrationen faktiskt kan en hel del webbutveckling och webbdesign. Däribland jag, DarknessSky och Frisko. Så visst skulle FIQ kunna kalla in mer hjälp om han vill eller behövde.


Senast redigerat 05/01 -13 17:53
05/01 -13 18:18 Frisko

Frisko

15348 XP 455 inlägg

Kritiken är givetvis befogad, möjligtvis även den destruktiva synen på framtiden. Personligen väljer jag dock att se ljust på det som komma skall. Kalla mig optimist om ni vill. Men saker är i rullning. Saker kommer ske.

Det som är mest positivt är dessa typer av trådar. Inte för att de nödvändigtvis medför någonting konstruktivt, men de visar ett missnöje. Ett missnöje uttrycker man bara för någonting man bryr sig om. Våra medlemmar bryr sig om sidan. Jag blev medlem här som 11-åring för snart 9 år sedan. Ett fåtal medlemmar finns kvar från den tiden. Vi kommer förmodligen inte ge oss i första taget. Samma glöd märker jag hos flera andra medlemmar. Viljan finns. Det är viktigt.

De senaste dagarna har vi sett ett par nya användarnamn figurera i forumet, det är viktigt att vi uppmuntrar och välkomnar dessa. Forumaktiviteten är jätteviktig för helhetsuttrycket på sidan. Idag har jag gått igenom hyfsat kvalitativa recensioner från medlemmar jag aldrig sett förut. Även det är jättekul! Jag PM:ade dem och hälsade de välkomna.

För att använda en väl utsliten klyscha (metaklyscha?) så kan inte en person göra allt men alla kan göra något. Och som sagt, saker är i rullning.

Jag har dessutom erbjudit mig att hjälpa till med utvecklingen.


Senast redigerat 05/01 -13 18:19

De eller dem?

05/01 -13 20:44 ReservoirDog

ReservoirDog Spelmoderator

15423 XP 4988 inlägg

Som läget ser ut nu, är det grått inför framtiden och det är verkligen tråkigt som det är. Sidans aktivitet alternativt popularitet i en specifik jämförelse med andra spelfusksidor har gått upp och ner med åren, vilket är naturligt med all konkurrens i olika branscher.

Forumet såsom de urval av fusk och recensioner spelar väldigt viktiga roller för helheten och vi försöker arbeta med processen så effektivt som det går! All konstruktiv kritik som man kan få är mycket uppskattande.

Även om jag ser dalar med branschen, så är jag starkt villig nog att hjälpa till och verkligen uppmuntra för de nyblivna medlemmar som har anlänt till denna sajt! Om vi inte kan tro på det, skulle vi då inte ha expanderat de idéer som har diskuterats i administrationen. Vi kan alla bidra till någonting. Jag tror på denna sida mer eller mindre än någon annan hemsida som jag besöker.


Senast redigerat 05/01 -13 20:45

Tillfällig moderator på sidan. Fråga mig om ni undrar över något.

I refuse. - Rohan Kishibe

08/01 -13 12:51 Raclus

Raclus

6207 XP 18 inlägg

Har inget att tillföra diskussionen egentligen. Loggade in för första gången på flera år, bara för att kolla läget. När jag var aktiv, runt 2005, då var det här ett jäkligt kul ställe med grym aktivitet. Trots min inaktivitet så står Fuska.nu nära hjärtat och jag hoppas verkligen att folk hittar tillbaka till dessa småforum igen.

08/01 -13 18:52 MartinMilk

MartinMilk Forummoderator

17341 XP 1623 inlägg

Raclus skrev:
Har inget att tillföra diskussionen egentligen. Loggade in för första gången på flera år, bara för att kolla läget. När jag var aktiv, runt 2005, då var det här ett jäkligt kul ställe med grym aktivitet. Trots min inaktivitet så står Fuska.nu nära hjärtat och jag hoppas verkligen att folk hittar tillbaka till dessa småforum igen.

aint gunna happen

Wii U PS4 XBone PC

08/01 -13 20:27 Raclus

Raclus

6207 XP 18 inlägg

Med den inställningen är du ju en bidragande faktor till sidans undergång.


Senast redigerat 08/01 -13 20:28

09/01 -13 18:46 MartinMilk

MartinMilk Forummoderator

17341 XP 1623 inlägg

Raclus skrev:
Med den inställningen är du ju en bidragande faktor till sidans undergång.

Oh raring vi alla har haft hopp och förväntningar på en vändning sen 2010, börjar bli dags att inse att det är över.

Wii U PS4 XBone PC

09/01 -13 19:52 The_new_cake

The_new_cake

6336 XP 1408 inlägg

Vi har sett ett par stora trender som pekar uppåt under slutet av 2012 och början av 2013. Som exempel har redan fler personer blivit medlemmar på sidan under 2013 är under hela januari månad 2012. Det är dessutom ingen liten ökning; vi har redan fått in 60% fler medlemmar denna månad än under hela januari 2012.

Förutom det har vi dessutom lyckats godkänna lika många recensioner som under hela januari 2012. Fusken går inte riktigt jämföra (vi godkänner färre fusk nu och redigerar hellre ihop dem än för ett år sedan), men om man verkligen vill så behöver vi femton fusk till under januari månad för att ligga på samma nivå som förra året.

Så inom vissa delar av sidan har vi faktiskt märkt en extrem stor skillnad på rätt håll. Vi hoppas givetvis att detta är något som vi ska kunna förstärka ytterliggare under 2013 och vi arbetar på flera saker för att stärka denna trend.

12/01 -13 12:22 Knewt

Knewt

11417 XP 453 inlägg

Blir tvungen att ta tillbaka detta antar jag:

Knewt skrev:
Av samma anledning finns det heller inga seriösa webbutvecklare som tänker erbjuda sig att göra något sånt här gratis.

Kul att du engagerar dig frisko, GL :)

mal_ganis skrev:
Vem annars ska få/ge kritik? Är det meningen att vi inte skall ge konstruktiv kritik om vi ser något som kanske kan förbättras? Än så länge har jag inte sett många poster angående hur beslut ska tas förutom de redan nämnda, om det kommer inte PMs till er så är det ju precis det ni uppmuntrar i era regler.

Självklart får man ge kritik. Jag ifrågasätter bara hur man kan kritisera saker som (såvitt jag vet iaf) händer bakom "stängda dörrar".

The_new_cake skrev:
Dessutom är spelbranschen knappast en död bransch, den har bara ändrats en hel del. Spelbranschen kommer aldrig att dö, spel är en underhållning som kommer vara i all framtid. Det som har hänt är att Fuska.nu försökt stanna kvar på det gamla sättet som spel såg ut; och den spelbranschen håller däremot på att dö ut. Hade Fuska.nu varit med och haft en vettig mobilsektion (mobiltelefonen var - tro det eller ej - den största spelkonsolen 2012) och haft mer inriktning på spel än fusk så kan sidan klara sig.

Nu pratade jag inte om spelbranschen i stort. Tänker mer "spelcommunity". Jag har iaf fått intrycket att spelcommunitys överlag känns lite utdöende, men kan hända att jag är helt fel påt. Surfar och spelar för lite nu för tiden antagligen :P


Senast redigerat 12/01 -13 12:34


Svara

Du måste vara inloggad för att svara på trådar.

Hoppa till forum

Trådar