Välkommen Gäst! Logga in eller registrera ett konto.

Logga in











Forumtråd

Välkommen till Fuska.nus forum. För att kunna skriva i forumet måste du vara medlem och inloggad. Medlem blir du gratis genom att klicka på Registrera dig i logga in-rutan. Men du kan kika runt i alla forumen och läsa även om du inte är inloggad.



Kritik mot följder av regelbrott

06/06 -12 17:48 Mal_ganis

Mal_ganis

9643 XP 820 inlägg

Jag känner bara att jag måste få detta sagt, eftersom just nu känner jag att det är alldeles på tok.

Ett regelbrott på fuska ska, enligt mig, tas på fullaste allvar mot alla medlemmar. Detta har jag inga synpunkter på, det jag är fundersam mot är hur dessa "straff" tilldelas, dessutom funderar jag på hur det är tänkt att detta ska visa att "vi tolererar inte detta!"?

Ett konkret exempel, jag själv begick ett regelbrott i och med personangrepp. Mitt straff blev, så vitt jag märkte, inget. Inget hände förutom att en moderator kom in och sa åt oss att lugna oss.

Dock så märkte jag idag, av en ren slump (hade jag inte snubblat in på min xp sida så hade jag aldrig sett detta i min feed), att jag tydligen hade blivit straffad för mitt personangrepp.

Jag fick nämligen ett straff på -10XP.

-10 XP, jag blir lite fundersam. Jag fick inget meddelande om att jag gjort något fel eller att jag bör skärpa till mig av någon form av admin/moderator. Det som jag tycker ska vara självklart är att ni underrättar regelbrytaren i fråga i och med att han får sitt "straff".

-10 XP är, enligt mig, inte ett straff. Ska jag vara ärlig så är det inte märkvärt in i det minsta. Det finns många med oh så mycket mer XP än jag, vad är 10 XP när du har över 12 000? (mindre än 1‰).

Jag skriver inte detta för att jag vill ha ett nytt, hårdare straff. Men jag tycker faktiskt att det borde finnas ett bättre sätt att se till att folk som bryter reglerna får det sagt "face-to-face" istället för att Anonym sätter -10 XP och sedan hoppas på att du ska märka att du förlorat en knapp tusendel av din XP.

Det här är bara min åsikt, men jag är gärna nyfiken på vad ni moderater tycker om erat eget system. Är straffen för veka?



People aren't actually retarded, they're just completely fucking clueless.

06/06 -12 17:56 The_new_cake

The_new_cake

6336 XP 1408 inlägg

Jag pratade med forumansvarig efter att jag gjort ett regelbrott och hade tilldelats minus fem XP, vilket jag upptäckte tack vare turen att Forsa råkade nämna det i en Messenger-konversation. Annars hade jag inte heller märkt av något. Så, jag skickade en överklagan till forumansvarige och ett av de problemen jag nämnde var att man inte fick reda på om man gjort ett regelbrott.

Svaret löd då att det finns en hel sida dedikerad bara för att visa eventuella regelbrott, något som jag personligen inte ansåg och anser är tillräckligt. Jag frågade om det inte vore möjligt att få ett meddelande om det - men då skulle tydligen en del få väldigt många meddelanden varje dag (vilket i min mening är ett bättre straff än minus XP). Jag besöker aldrig XP/Poäng-sidan, och ansvarige ifråga ville inte svara på hur ofta han besöker den sidan.

XP-systemet är dessutom helt utdaterat, och har ingen riktig förankring i något. Är det något man bör släppa så är det XP-systemet. Det hjälper ingenting som straff och det skapar nog väldigt få extra inlägg / fusk / recensioner.

06/06 -12 18:33 Mal_ganis

Mal_ganis

9643 XP 820 inlägg

Att derigera till regelsidan är inte ett bra sätt att visa att du gjort fel.

Ska en person i fråga bli straffad ska denne få reda på när, varför och sedan kunna få ett citat/länk som kan få den straffade att inse vad som gjordes fel.

Ett till exempel som pekar på hur fel systemet är i nuläget.

Vanligtvis så är det forumhändelser som är grunden till straff, jag förutsätter det iallafall.
Du får minus XP tilldelat med två ord som beskriver händelsen, samt ett datum när du blev tilldelad negativ XP.
Låt oss säga att jag fick -XP den 2/6 -12.
Den dagen var alla mina foruminlägg klubbinlägg och hade ingen som helst relevans till personangrepp. Vad är det meningen att jag ska göra? Kolla alla mina inlägg fr.o.m 2/6 för att se vad jag gjorde fel?

Argumentet är att man ska få väldigt många meddelanden är skrattretande, vad har den ansvarige att säga om klubbmeddelanden angående klubbar som behöver förnyas medlemskap på? 80% av min inbox består av dessa meddelanden att "Klubb går ut om x dagar" icke räknat citationsdelen.

People aren't actually retarded, they're just completely fucking clueless.

06/06 -12 18:59 Apower

Apower

9102 XP 2260 inlägg

Jag vet att jag personligen tagit upp detta förut.
Och jag håller med dig på samtliga plan.

7 år på fuska.nu

06/06 -12 19:17 Forsa

Forsa

7979 XP 566 inlägg

Det enda jag kan kritisera som ett fel från administrationens sida är att du inte blev underrättad om ditt avdrag av XPn. Annars ser jag det inte som något större problem i hur vi har det nu. -XP är inte något vi kör med för att du ska tänka "OMG, nu blev jag av med XP! Det är värre än fängelsestraff!" utan det handlar mer om att från vår sida symbolisera rätt och fel. Det är en gest vi besvarar med då medlemmar bryter mot våra regler.

Sedan håller jag visserligen med denne moderator på en punkt, vi kan inte meddela privat för varje ynka regelbrott som sker i forumet. Det bästa enligt mig vore om man, så fort man blir avdragen XP, får ett automatmeddelande som bekräftar detta avdrag. Det skulle kanske räcka med en liten popup likt "Du har fått ett nytt meddelande" bara att det istället står "Du har blivit avdragen "X" XP, se din XP här".

Vid grövre regelbrott meddelas medlemmar alltid personligt via meddelande.

http://open.spotify.com/user/forsafor...

Mitt stream: Twitch.tv/Pottoww

06/06 -12 19:43 GoldenMew

GoldenMew

14211 XP 577 inlägg


Argumentet är att man ska få väldigt många meddelanden är skrattretande, vad har den ansvarige att säga om klubbmeddelanden angående klubbar som behöver förnyas medlemskap på? 80% av min inbox består av dessa meddelanden att "Klubb går ut om x dagar" icke räknat citationsdelen.


"den ansvarige" (hej) tycker att dessa bör behandlas på samma sätt som meddelanden om att man blivit citerad i forumet genom att citationsdelen blir en generell del för systemmeddelanden.


Och ja, de tekniska lösningarna för -XP är inte de bästa. Det jag skulle vilja se (och som jag föreslagit till vår admin) är ett system som visar en popup (eller en infobar, eller whatever) som informerar om att man fått -XP, som länkar till en sida där man kan se det borttagna inlägget, straffet man fått, motiveringen till straffet, och en knapp som leder till ett formulär för överklaganden.

Är inlägget rött så jag talar som moderator (NOT ANYMORE)
Synpunkter på min moderering? Gärna via PM! (TY M8)

20/06 -12 22:10 hedenboys

hedenboys

780 XP 107 inlägg

förlorade 10 poäng av min gamla kompis forsa (eller beror på.. fd forsa95?)
för att jag gav ett mycket bra tips på hur vi ska få in lite besökare till sidan.

yada yada, gotta talk a lotta hem de lay la la
oochie walla walla um da  dah da dah da but you
gotta gotta

#BanApower

20/06 -12 22:37 Forsa

Forsa

7979 XP 566 inlägg

hedenboys skrev:
förlorade 10 poäng av min gamla kompis forsa (eller beror på.. fd forsa95?)
för att jag gav ett mycket bra tips på hur vi ska få in lite besökare till sidan.

Jag bedömer ju inte regelbrott beroende på vem det är som gör dem... Skulle lika gärna kunna tilldela FIQ eller GoldenMew -XP om de skrev ett inlägg som bröt mot reglerna.

Vet förövrigt inte vad du syftar på, men anser du att jag hanterat min administration fel inom forumsektionen kan du "klaga" på mig till GoldenMew.

http://open.spotify.com/user/forsafor...

Mitt stream: Twitch.tv/Pottoww

03/07 -12 14:32 hedenboys

hedenboys

780 XP 107 inlägg

nej jag ska inte ''klaga'' på dig till någon goldenmew( :S ). Jag ska inte förstöra för mina vänner. Tänk på det, logga ut och ta en liten stund att tänka över vad du har gjort och  när du inser att du gjorde fel så kan du logga in igen och ge tillbaka mina värdefulla 10xp. #kännermigträffad

yada yada, gotta talk a lotta hem de lay la la
oochie walla walla um da  dah da dah da but you
gotta gotta

#BanApower


Svara

Du måste vara inloggad för att svara på trådar.

Hoppa till forum

Trådar