Välkommen Gäst! Logga in eller registrera ett konto.

Logga in











Forumtråd

Välkommen till Fuska.nus forum. För att kunna skriva i forumet måste du vara medlem och inloggad. Medlem blir du gratis genom att klicka på Registrera dig i logga in-rutan. Men du kan kika runt i alla forumen och läsa även om du inte är inloggad.



Linux/Ubuntu fel

01/05 -12 20:05 Fuska-nu

Fuska-nu

1 XP 16411 inlägg

Skrivet av den borttagna medlemmen Pudkip

Jag bestämde mig för att installera Ubuntu via ett usb minne. Jag har via unetbootin fått in alla filer på stickan och sedan rebootat "med stickan". Men ändå händer inget i hårddisken, vilket jag tolkar att inget har installerats. Har jag missat något?

02/05 -12 07:48 Faceless

Faceless

1107 XP 32 inlägg

Du har inte installerat något på hårddisket. Ubuntu ger dig två alternativ när du startar den första gången, antingen får du prova (inget installeras någonstans), eller så kan du installera den på valfri minnesplats på hårddskivan (partition). Möjligen har du installerat det på USB-minnet om du nu lyckats logga in i systemet och använda den direkt utan att ha gjort något, men det låter osannolikt.

Intresserar mig för anime och manga, därtill också japansk rockmusik. Med det sagt skriver jag på fritiden för ikikata, och webbdesignar.

02/05 -12 10:57 FIQ

FIQ

7471 XP 624 inlägg

UNetbootin har ibland gett problem med startup-liveCDs, men detta är främst med Arch Linux.

Du har antagligen glömt att ändra bootup-prioritet. Gå in i BIOS och se till att "USB" är före "HDD" i boot-priority. Detta bör lösa ditt problem. Om det inte gör det så har du antagligen gjort något fel när du la in live-CDn.

| Tänk | Skriv | Rätta | Skicka | Vänta |

FIQ - medlem

(Inspirerad från signatur av Anti)

02/05 -12 16:27 Fuska-nu

Fuska-nu

1 XP 16411 inlägg

Skrivet av den borttagna medlemmen Pudkip

Faceless skrev:
Du har inte installerat något på hårddisket. Ubuntu ger dig två alternativ när du startar den första gången, antingen får du prova (inget installeras någonstans), eller så kan du installera den på valfri minnesplats på hårddskivan (partition). Möjligen har du installerat det på USB-minnet om du nu lyckats logga in i systemet och använda den direkt utan att ha gjort något, men det låter osannolikt.

Jag valde att installera Ubuntu, då skulle jag välja språk och sedan stod det nåt som jag inte hann läsa, sen startades datorn bara normalt.

02/05 -12 16:28 Fuska-nu

Fuska-nu

1 XP 16411 inlägg

Skrivet av den borttagna medlemmen Pudkip

FIQ skrev:
UNetbootin har ibland gett problem med startup-liveCDs, men detta är främst med Arch Linux.

Du har antagligen glömt att ändra bootup-prioritet. Gå in i BIOS och se till att "USB" är före "HDD" i boot-priority. Detta bör lösa ditt problem. Om det inte gör det så har du antagligen gjort något fel när du la in live-CDn.

Men om man går in i nåt som jag inte minns namnet på och väljer "starta med USB", borde det inte räcka?


Svara

Du måste vara inloggad för att svara på trådar.

Hoppa till forum

Trådar