Välkommen Gäst! Logga in eller registrera ett konto.

Logga in











Forumtråd

Välkommen till Fuska.nus forum. För att kunna skriva i forumet måste du vara medlem och inloggad. Medlem blir du gratis genom att klicka på Registrera dig i logga in-rutan. Men du kan kika runt i alla forumen och läsa även om du inte är inloggad.



Människors oförmåga att tala det svenska språket

Svara
18/04 -12 18:02 Eric_

Eric_

3583 XP 690 inlägg

"Premurera" istället för prenumerera hör man ofta också.

*

18/04 -12 21:16 DarknessSky

DarknessSky Administratör

11856 XP 1499 inlägg

Många uttal kan ju bero på dialekt. Ex så skulle jag säga "räkor" exakt som det stavas medans en person som pratar Stockholmska skulle säga "rekor" eller kanske "reker".

Nickar Quattro i #fuska.nu
Administratör på fuska.nu.

18/04 -12 21:28 Forsa

Forsa

7979 XP 566 inlägg

DarknessSky skrev:
Många uttal kan ju bero på dialekt. Ex så skulle jag säga "räkor" exakt som det stavas medans en person som pratar Stockholmska skulle säga "rekor" eller kanske "reker".

En helt annan sak, där handlar det om dialektala sammanhang. Att säga "egengkligen" är inget dialektalt, det är ett språkfel.

http://open.spotify.com/user/forsafor...

Mitt stream: Twitch.tv/Pottoww

18/04 -12 21:33 mariobros1

mariobros1

19720 XP 857 inlägg

Jag ser faktiskt inte några som helst problem med människors inkorrekta uttal av ord och stör mig inte på det över huvudtaget - så länge man gör sig helt förstådd till sin mottagare ska det inte spela någon roll, enligt min åsikt. Men, sen stämmer det såklart att man kanske borde tänka lite mer på det i något som offentliggörs. Som tv och radio, t.ex, då man inte heller ska lära ut fel.

Jag använder mig sällan av den korrekta svenskan, helt enkelt för att jag inte är van vid den. Dialekten här är helt otroligt ''lantig'', och den har gett helt nya definitioner till olika ords uttal.
Varken jag - eller någon annan i området - brukar tänka på att anpassa språket beroende på mottagare, då vi är så otroligt vana vid sättet vi uttalar orden så att det är det korrekta sättet för oss, och detta har ju mest dialekten gett skyldighet till.


Intressant tråd! Har aldrig riktigt tänkt på att folk faktiskt kan störas av det här, men det är ju i för sig förståeligt.

The stone that sits on the very top of the mountain's mighty face, does it think it's more important than the rocks that form the base?

19/04 -12 19:41 Dexter

Dexter

12703 XP 1058 inlägg

Stör mig inte speciellt mycket, brukar däremot automatiskt rätta de som jag hör säger fel (beroende på relation till personen i fråga förstås).

Efter tillräckligt många felsägningar + rättningar brukar de ha lärt sig.

Tonight's the night.

21/04 -12 13:53 Fuska-nu

Fuska-nu

1 XP 16411 inlägg

Skrivet av den borttagna medlemmen Squirtle

mariobros1 skrev:
Jag ser faktiskt inte några som helst problem med människors inkorrekta uttal av ord och stör mig inte på det över huvudtaget - så länge man gör sig helt förstådd till sin mottagare ska det inte spela någon roll, enligt min åsikt. Men, sen stämmer det såklart att man kanske borde tänka lite mer på det i något som offentliggörs. Som tv och radio, t.ex, då man inte heller ska lära ut fel.

Jag använder mig sällan av den korrekta svenskan, helt enkelt för att jag inte är van vid den. Dialekten här är helt otroligt ''lantig'', och den har gett helt nya definitioner till olika ords uttal.
Varken jag - eller någon annan i området - brukar tänka på att anpassa språket beroende på mottagare, då vi är så otroligt vana vid sättet vi uttalar orden så att det är det korrekta sättet för oss, och detta har ju mest dialekten gett skyldighet till.


Intressant tråd! Har aldrig riktigt tänkt på att folk faktiskt kan störas av det här, men det är ju i för sig förståeligt.


Håller med dig, fast undrar vad du menar med "den korrekta svenskan" dock. x)

Men liksom om jag-som är stockholmare- åker ner till malmö, då skulle jag säkert tycka att "Är dem här verkligen svenskar...?", men dem skulle väll tycka samma sak om mig :P
Så min personliga åsikt är väll ju att det inte finns någon korrekt svenska och att jag inte stör mig på att folk kan uttala saker fel.


Svara

Du måste vara inloggad för att svara på trådar.

Hoppa till forum

Trådar