Välkommen Gäst! Logga in eller registrera ett konto.

Logga in











Forumtråd

Välkommen till Fuska.nus forum. För att kunna skriva i forumet måste du vara medlem och inloggad. Medlem blir du gratis genom att klicka på Registrera dig i logga in-rutan. Men du kan kika runt i alla forumen och läsa även om du inte är inloggad.



xp för inskickat spel

Svara
11/02 -12 13:18 The_new_cake

The_new_cake

6336 XP 1408 inlägg

DarknessSky: Du håller alltså med om min idé nu (trots att du argumenterade emot den cirka fem inlägg upp)? Det vill säga att man får mer XP om ett spel är nytt/aktuellt/stort.

Personligen säger jag att gränserna borde vara från noll XP och upp till tre eller fem XP. Detta innebär att spel som ingen känner till och som man egentligen inte vill ha på Fuska.nu inte får någon XP, vilket minimerar risken att någon fortsätter skicka in sådana spel. Medan man uppmuntrar medlemmar till att skicka in de spel som man faktiskt verkligen vill ha.

11/02 -12 13:25 DarknessSky

DarknessSky Administratör

11856 XP 1499 inlägg

The_new_cake skrev:
DarknessSky: Du håller alltså med om min idé nu (trots att du argumenterade emot den cirka fem inlägg upp)? Det vill säga att man får mer XP om ett spel är nytt/aktuellt/stort.

Personligen säger jag att gränserna borde vara från noll XP och upp till tre eller fem XP. Detta innebär att spel som ingen känner till och som man egentligen inte vill ha på Fuska.nu inte får någon XP, vilket minimerar risken att någon fortsätter skicka in sådana spel. Medan man uppmuntrar medlemmar till att skicka in de spel som man faktiskt verkligen vill ha.

Jag var emot att man ska ge 5 XP för ett spel men om det är nytt kan jag tänka mig att värdera det till 3 XP annars 1 XP per spel som jag dock från första början sagt att jag kan gå med på ;)

Nickar Quattro i #fuska.nu
Administratör på fuska.nu.

11/02 -12 14:47 Forsa

Forsa

7979 XP 566 inlägg

The_new_cake skrev:
[...]
Att då ge ut lite extra XP till den som skickar in det spelet som är eftertraktat ser jag inget fel på, samtidigt som de som skickar in spel som man inte vill ha inte får några XP alls.

Det finns inga spel som vi "inte vill ha" (webbspel och annat oväsentligt borträknade).

The_new_cake skrev:
Sätter man en bestämd gräns så är det lika bra för medlemmen att skicka in ett eftertraktat spel, som hjälper Fuska.nu mer, som att skicka in ett spel som ingen ens vet vad det heter, som inte hjälper Fuska.nu någonting. Detta ökar då risken för att man får in en hel drös onödiga spel, som absolut ingen vill ha på sidan. För det är enklare att få fram okända spel än stora kända spel som inte finns på Fuska.nu.

Har man däremot en relativ mängd XP så löser man just det problemet som en bestämd mängd XP skulle skapa.

Jag verkar ha blivit väl motargumenterad på den här fronten nu, så jag får väl ge mig.

Mitt förslag är i så fall grundat på det som DarknessSky föreslog. Det skulle i så fall vara såhär:
Det kommer att finnas tre alternativa XP-tilldelningar för spel.

- När en medlem skickar in ett spel som är maximalt 6 månader gammalt och med europeiskt värde (släppt i Europa och betydande för majoritet) kryssar vi som godkänner spelet i att det är värt 3 XP.

- Andra spel som är väsentliga i den grad att de är släppta i Europa och/eller har en berörande värde för majoritet får ikryssat av oss som godkänner spelet att det är värt 1 XP.

- Oväsentliga spel såsom utgåvor i andra stater och värdsdelar och/eller spel som inte har något berörande värde hos många alls kan godkännas med 0 XP.

Låter detta bra? Om ni anser att det låter som en bra grund ska jag vidarediskutera förslaget med samtliga fuskansvariga i Moderatorer.

Knewt skrev:
Forsa skrev:
Jag gillar hur du utgår från en mening i ett helt inlägg som grundat sig på just den meningen när du citerar. Känns som ett öppet tänkande.

Skulle jag besvara allt ditt nonsens tar det en evighet. Jag fokuserar på det väsentliga istället.

Att du tar mina argument som nonsens bevisar bara att du inte tänker igenom det jag skriver. Allt jag skriver nu är baserat på din fråga, vilket leder till:

Knewt skrev:
Forsa skrev:
Precis som jag skrev. Rent tids- och energimessigt tjänar du på att skicka in koder om du vill ha XP.[...] Det gör att du måste lägga ned mycket tid på tipset (så länge du inte är ett wonderchild), en tid där du lika gärna kan skicka in två eller tre kod-fusk (som är mycket enklare fusk i skrift). Du tjänar alltså minst lika i XP, tid och energi på att skicka in koder även idag.

Påstående som saknar grund. Det har förövrigt inget med saken att göra.

Forsa skrev:
Ditt argument om jag ansåg att det var för "mycket" koder som skickades in förut är alltså helt grundlöst.

Jag antar att du med "grundlöst argument" syftar på frågan jag ställde?

Du har fortfarande inte riktigt svarat på det jag har frågat sedan inlägg nummer 1.

Vadå ett påstående som inte har med saken att göra? Du påstår att det är helt fel att utgå från hur mycket någon lagt ned på ett arbete istället för hur mycket det hjälper Fuska.nu. Detta har jag inte någonstans sagt emot. Däremot förklarar jag hur det hänger ihop med varandra.

Vi har en gräns inom administrationen som alla ska följa (sen om alla följer det eller inte är en annan fråga) där alla tips som inte uppfyller en viss betydande nivå ska kastas bort. Du behöver alltså för att få ett tips godkänt ha ett bra tips i grunden och sedan dessutom lägga upp det på ett sätt så att det räknas som ett tydligt, välskrivet och vägledande tips. Av alla tips som skickas in idag godkänns någonstans mellan 10-30%.

Allt vi kräver för koder är att det ska stå var du skriver in dem, vad de har för funktion och vad koderna är. Det ska alltså vara tydligt så att en läsare förstår det. Detta kan du göra genom att kopiera koder från en sida, skriva en vägledning om var du skriver in det och skriva något ord efter varje kod. Av alla koder som skickas in idag godkänner vi minst 50%. Och även det tror jag är en väldigt låg siffra (tyvärr kan jag inte se det bättre då jag inte har något system än, som jag bett FIQ ordna).

Det är mycket enklare att få koder godkända en tips. Och det är inget grundlöst påstående. Det kräver mindre engagemang och mindre tid.

Som sagt, du undrar varför det ska delas ut beroende på "hur duktig man är" och inte "hur mycket det hjälper Fuska.nu". Det gör det inte. Det delas ut en viss gräns med XP för att det ska bli en rättvis belöning och för att vi fortfarande vill ha de fusk som tar längre tid att skapa. Vi vill ha variation.

Guider får mest XP. Dessa tar längst tid att skriva och precis som jag sa tidigare är dessa bland de nyttigaste fusken. Många besöker fusksidor när de fastnar i spelen.

Tips och fusk får halvmycket XP. Dessa tar lite tid att skriva för att bli tillräckliga för godkännande. Tips behövs likt som guiderna oftast när man kör fast. Fusk beskriver ofta något som inte ska fungera men som hjälper till (som ett tips) eller bara går för kul.

Koder får "minst" XP. Dessa tar kortast tid att skriva ihop. Koder är relativt eftertraktade och behövs för att kunna "fuska", ofta bara för roligt, istället för att spela som vanligt. Dessa går att finna över hela Internet och är inte någon vidare stor ansträngning för att skicka in och få godkända (allt vi kräver är att fusket i sig inte är direkt kopierat).

Men varför skriver jag det där? Det räknas väl som nonsens. Tänk efter nu, vi utgår indirekt från ansträngningen som krävs för att skicka in det av den anledning att vi vill ha variation. Alla olika typer av fusk är eftertraktade. Vi vill inte bara ha koder, så medlemmarna ska få mer XP för mer nerlagd tid av den anledning att de ska känna att det är värt att skriva, istället för att bara leta några koder från någon annanstans.

Sen har vi givetvis väldigt många fusk innehållande tips jämför med koder. Det beror främst av två anledningar:
1. Tips skrivs i separata fusk. Många koder står i samma (och ska även göra det).
2. Det finns mycket fler "tips" än vad det finns koder i regel till spelen.

Jag ser faktiskt inte vad du inte förstår. Nu är det här ett VÄLDIGT utförligt inlägg men det är endast av den anledning att du bortsett från precis allt jag skrivit i mina tidigare inlägg. Jag har besvarat din fråga om och om igen. Vi har inte XP baserat på det självständiga arbetet bakom fusket, utan av den anledning att vi vill ha samtliga typer av fusk. Och än så länge har det system vi har idag inte skapat någon som helst större obalans än tidigare. Det är bara mer rättvist och ger något att utgå ifrån.

Procenten jag tilltog i det här inlägget är uppskattningsvärden.

http://open.spotify.com/user/forsafor...

Mitt stream: Twitch.tv/Pottoww


Svara

Du måste vara inloggad för att svara på trådar.

Hoppa till forum

Trådar