Välkommen Gäst! Logga in eller registrera ett konto.

Logga in











Forumtråd

Välkommen till Fuska.nus forum. För att kunna skriva i forumet måste du vara medlem och inloggad. Medlem blir du gratis genom att klicka på Registrera dig i logga in-rutan. Men du kan kika runt i alla forumen och läsa även om du inte är inloggad.



Angående hur man definierar ett RPG

Svara
10/01 -12 21:34 blablabla

blablabla

10307 XP 1440 inlägg

Daxter_SSJ4 skrev:
Diablo har alltid varit mer av ett hack 'n slash än ett RPG. Att säga att Diablo är ett RPG är som att säga att Fallout 3 eller Skyrim är ett RPG.



Dude, du behöver inte gilla det men dom är klockrena exempel på dagens RPGs, for ill or good.

Delad från http://fuska.nu/forum/trad.php?id=216.... /mod



"Death is the beginning of immortality.."

10/01 -12 22:30 Slickepinnen

Slickepinnen

2729 XP 684 inlägg

blablabla skrev:
Daxter_SSJ4 skrev:
Diablo har alltid varit mer av ett hack 'n slash än ett RPG. Att säga att Diablo är ett RPG är som att säga att Fallout 3 eller Skyrim är ett RPG.



Dude, du behöver inte gilla det men dom är klockrena exempel på dagens RPGs, for ill or good.

Fallout 3 och Skyrim är helt klara RPG:n fast det finns ju nog mera "hardcore" RPG:n också.

(????)??

10/01 -12 22:51 Daxter_SSJ4

Daxter_SSJ4

8246 XP 1890 inlägg

blablabla skrev:


Slickepinnen skrev:



Skulle jag kunna få en förklaring på hur de är RPGn isåfall?

Ingen av dem har större fkous på handling eller rollspelande. Det finns inga viktiga val, dialogval är i princip nonexistenta förutom
1: Jag tänker vara snäll.
2: Jag tänker vara ett kukhuvud.
3: Jag tänker vara snäll, men senare.
Vart finns friheten?
Förmågan att ta quests, tjäna erfarenhetspoäng och gå upp i nivå=/=RPG
Advanceguardians är lika mycket av ett RPG som Fallout och Skyrim.

11/01 -12 14:54 Kastrullo

Kastrullo

840 XP 173 inlägg

Daxter_SSJ4 skrev:

Ingen av dem har större fkous på handling eller rollspelande. Det finns inga viktiga val, dialogval är i princip nonexistenta förutom
1: Jag tänker vara snäll.
2: Jag tänker vara ett kukhuvud.
3: Jag tänker vara snäll, men senare.
Vart finns friheten?


Att det inte finns någon frihet i dialogerna är den enda aspekten till att Skyrim, Fallout och Diablo 3 inte är RPG?

Diablo 1&2 är inte riktigt RPG, men vad jag har kört av 3an och även sett av det så är det ett RPG mer än någonsin.

Resten har du fan fel i.

11/01 -12 17:00 Slickepinnen

Slickepinnen

2729 XP 684 inlägg

Daxter_SSJ4 skrev:
blablabla skrev:


Slickepinnen skrev:



Skulle jag kunna få en förklaring på hur de är RPGn isåfall?

Ingen av dem har större fkous på handling eller rollspelande. Det finns inga viktiga val, dialogval är i princip nonexistenta förutom
1: Jag tänker vara snäll.
2: Jag tänker vara ett kukhuvud.
3: Jag tänker vara snäll, men senare.
Vart finns friheten?
Förmågan att ta quests, tjäna erfarenhetspoäng och gå upp i nivå=/=RPG
Advanceguardians är lika mycket av ett RPG som Fallout och Skyrim.

Du har visst inte spelat Skyrim? Isåfall så skulle du veta att dina val har skillnad. Och inget fokus på rollspelande? Du gjör din egen karaktär och kan fritt välja vad du vill göra med honom, vilka skills du vill träna och osv.
Till mej så är det helt klara RPG:n fast finns ju såklart spel där det är mera fokuserat på RPG elementen.

(????)??

11/01 -12 20:14 Daxter_SSJ4

Daxter_SSJ4

8246 XP 1890 inlägg

Kastrullo skrev:


Att du inte lägger upp några egna argument ger dig inga poäng. Det enda du säger är att du aldrig spelat något riktigt RPG och tror att XP=RPG.


Slickepinnen skrev:


Vilken stor skillnad har valen? Antingen så kan man gå med nordnazis eller den andra. Vad finns det för fler viktiga val som fundamentalt ändrar spelvärlden? Om förmågan att skapa en karaktär och träna stats gör inte ett RPG. Först och främst så spelar statsen i Skyrim ingen roll efterssom fiender skalas med dig. Med det i åtanke så skulle Saints Row 3 också vara ett RPG då man gör en egen karaktär och tränar på saker som man blir bättre på.

11/01 -12 21:55 Slickepinnen

Slickepinnen

2729 XP 684 inlägg

Daxter_SSJ4 skrev:
Kastrullo skrev:


Att du inte lägger upp några egna argument ger dig inga poäng. Det enda du säger är att du aldrig spelat något riktigt RPG och tror att XP=RPG.


Slickepinnen skrev:


Vilken stor skillnad har valen? Antingen så kan man gå med nordnazis eller den andra. Vad finns det för fler viktiga val som fundamentalt ändrar spelvärlden? Om förmågan att skapa en karaktär och träna stats gör inte ett RPG. Först och främst så spelar statsen i Skyrim ingen roll efterssom fiender skalas med dig. Med det i åtanke så skulle Saints Row 3 också vara ett RPG då man gör en egen karaktär och tränar på saker som man blir bättre på.

Om du nu inte tycker att det är ett RPG, vad är då ett RPG änligt dej? Ett spel var man grindar XP i många timmar?

(????)??

13/01 -12 12:35 Daxter_SSJ4

Daxter_SSJ4

8246 XP 1890 inlägg

Slickepinnen skrev:

Om du nu inte tycker att det är ett RPG, vad är då ett RPG änligt dej? Ett spel var man grindar XP i många timmar?


Imponerande läsförståelse.

Ett RGP är precis vad namnet innebär. Rollspel. Du spelar dig in i rollen av en annan karaktär. Du gör val, interagerar och immerserar dig i världen. Det enda spelet som verkligen kan göra det är tabletop rpgn, men om man kan låta sig leva in i spelet så är Arcanum, Fallout 1,2 & NV, Baldur's Gate, Witcher 1&2, Plaescape Torment, Morrowind och Daggerfall exempel.

13/01 -12 15:14 Fuska-nu

Fuska-nu

1 XP 16411 inlägg

Skrivet av den borttagna medlemmen Techno_

Kort och gott, ARPG.

13/01 -12 15:27 Slickepinnen

Slickepinnen

2729 XP 684 inlägg

Daxter_SSJ4 skrev:
Slickepinnen skrev:

Om du nu inte tycker att det är ett RPG, vad är då ett RPG änligt dej? Ett spel var man grindar XP i många timmar?


Imponerande läsförståelse.

Ett RGP är precis vad namnet innebär. Rollspel. Du spelar dig in i rollen av en annan karaktär. Du gör val, interagerar och immerserar dig i världen. Det enda spelet som verkligen kan göra det är tabletop rpgn, men om man kan låta sig leva in i spelet så är Arcanum, Fallout 1,2 & NV, Baldur's Gate, Witcher 1&2, Plaescape Torment, Morrowind och Daggerfall exempel.

Det gör man ju också i Skyrim och Fallout 3 -.-
Fast det inte är lika mycke fokus på det som i några andra RPG:n så är genren ändå RPG, eller som Techno sa, ActionRPG. Men de är ändå RPG:n.

(????)??

14/01 -12 00:50 Daxter_SSJ4

Daxter_SSJ4

8246 XP 1890 inlägg

Slickepinnen skrev:

Det gör man ju också i Skyrim och Fallout 3 -.-
Fast det inte är lika mycke fokus på det som i några andra RPG:n så är genren ändå RPG, eller som Techno sa, ActionRPG. Men de är ändå RPG:n.


De är genren X, altså är de genren Y.

Och nej, det gör man inte i de spelen. Linjär handling och otillräcklig frihet förstör det.

FO3, Zelda och Skyrim är exempel actionspel med vissa RPG influenser.
Witcher och New Vegas är exempel på Action/RPG hybrid.

14/01 -12 11:05 Slickepinnen

Slickepinnen

2729 XP 684 inlägg

Daxter_SSJ4 skrev:
Slickepinnen skrev:

Det gör man ju också i Skyrim och Fallout 3 -.-
Fast det inte är lika mycke fokus på det som i några andra RPG:n så är genren ändå RPG, eller som Techno sa, ActionRPG. Men de är ändå RPG:n.


De är genren X, altså är de genren Y.

Och nej, det gör man inte i de spelen. Linjär handling och otillräcklig frihet förstör det.

FO3, Zelda och Skyrim är exempel actionspel med vissa RPG influenser.
Witcher och New Vegas är exempel på Action/RPG hybrid.

De är inte två olika genren, ARPG är en sub genre.

Och otilräcklig frihet? Har du äns spelat Skyrim?

(????)??

14/01 -12 16:42 GoldenMew

GoldenMew

14211 XP 577 inlägg

Nej, RPG-spel definieras inte av hur mycket frihet/val man har i spelet, utan av hur spelmekaniken fungerar. RPG-spel har spelmekanik tagen från bordsrollspel såsom D&D (d20-system, GURPS, etc) eller egengjorda system som är mycket lika sådan klassisk mekanik. Det är därför bl.a. Pokémon klassas som RPG trots att storyn är extremt railroadad, eftersom att mekaniken är så lik.

Är inlägget rött så jag talar som moderator (NOT ANYMORE)
Synpunkter på min moderering? Gärna via PM! (TY M8)

14/01 -12 16:45 Fuska-nu

Fuska-nu

1 XP 16411 inlägg

Skrivet av den borttagna medlemmen Techno_

GoldenMew skrev:
Nej, RPG-spel definieras inte av hur mycket frihet/val man har i spelet, utan av hur spelmekaniken fungerar. RPG-spel har spelmekanik tagen från bordsrollspel såsom D&D (d20-system, GURPS, etc) eller egengjorda system som är mycket lika sådan klassisk mekanik. Det är därför bl.a. Pokémon klassas som RPG trots att storyn är extremt railroadad, eftersom att mekaniken är så lik.

Klicka för att öppna bilden i nytt fönster och i full storlek

14/01 -12 17:31 Slickepinnen

Slickepinnen

2729 XP 684 inlägg

GoldenMew skrev:
Nej, RPG-spel definieras inte av hur mycket frihet/val man har i spelet, utan av hur spelmekaniken fungerar. RPG-spel har spelmekanik tagen från bordsrollspel såsom D&D (d20-system, GURPS, etc) eller egengjorda system som är mycket lika sådan klassisk mekanik. Det är därför bl.a. Pokémon klassas som RPG trots att storyn är extremt railroadad, eftersom att mekaniken är så lik.

Stort tack för det där =)

(????)??

16/01 -12 21:12 Kastrullo

Kastrullo

840 XP 173 inlägg

And Daxter_SSJ4  was never heard from again.


Svara

Du måste vara inloggad för att svara på trådar.

Hoppa till forum

Trådar