Välkommen Gäst! Logga in eller registrera ett konto.

Logga in











Forumtråd

Välkommen till Fuska.nus forum. För att kunna skriva i forumet måste du vara medlem och inloggad. Medlem blir du gratis genom att klicka på Registrera dig i logga in-rutan. Men du kan kika runt i alla forumen och läsa även om du inte är inloggad.



Fråga om processor!

09/11 -11 22:23 stepson

stepson

3642 XP 88 inlägg

Hej, jag har en AMD Phenom(tm) II X2 555 Processor 3.20 GHz. Den är dual core men den är igentligen quad core, men amd har "disablat" två kärnor, men det ska gå att låsa upp dem igen. Undrar om det är värt att göra det eller om datan kommer krasha osv, skulle vara tacksamm för tips om någon har en liknande processor eller är lite kunnig.



10/11 -11 05:33 Dexter

Dexter

12703 XP 1058 inlägg

Nu har jag aldrig låst upp några kärnor tidigare, mest hört att det går att göra på vissa processorer (inte alla) ihop med vissa moderkort (inte alla). Ha inte alltså för stora förhoppningar, det är inte helt säkert att det funkar på just din processor ihop med just ditt moderkort.



1. Go into the BIOS.
2. Enable Advanced Clock Calibration (ACC)
3. Activate Unleashing Mode
4. Select the number of CPU cores to unlock.
5. Reboot.


Där har du tillvägagångssättet iaf, vilket jag tycker ser safe ut - att bara aktivera något i BIOS gör inte så att datorn kraschar. Om upplåsningen av någon anledning skulle faila, startas datorn om i felsäkert läge.

Give it a try! Själv har jag aldrig gjort något sådant förut, mest hört och läst andra rekommendera det.

Glöm inte att köra ett stabilitetstest efter upplåsningen, för att se så att datorn klarar sig längre perioder utan att få några felmeddelanden eller BSOD.

Tonight's the night.

14/11 -11 23:50 stepson

stepson

3642 XP 88 inlägg

Tack för tipset, har då hört att det tar mycket mer kraft av nätagget (kommer inte ihåg vilket jag har atm) men har moderkortet : MSI 870A-G54. Ska kolla runt lite mer och se om det är "super safe" vill inte att datorn ska crasha lixom

16/11 -11 14:51 Noxman

Noxman

2678 XP 164 inlägg

Det kommer dra runt samma Watt.. Lite mer såklart, men inte så mycket.
Det kan hända också att din CPU inte kan låsas upp, för att båda kärnorna är defekta (därför den är 2 kärnor). Men om bara en kärna är trasig så kan du kunna låsa upp en tredje.

Ditt MoBo har nog de funktioner som behövs för att låsa upp. Kanske t.o.m en flik där det står "Unlock Cores" i BIOS.

Om det inte funkar, och datorn inte startar. Ta ut batteriet som sitter på MoBo, och sätt in den efter en stund. Då har du resetat CMOS och då borde den starta.

FX8350 @ 4.4GHz || 16GB 1600MHz Corsair
ASUS CROSSHAIR V FORMULA-Z || R9 280X
FD Newton R2 800W || Corsair H80


Svara

Du måste vara inloggad för att svara på trådar.

Hoppa till forum

Trådar