Välkommen Gäst! Logga in eller registrera ett konto.

Logga in











Forumtråd

Välkommen till Fuska.nus forum. För att kunna skriva i forumet måste du vara medlem och inloggad. Medlem blir du gratis genom att klicka på Registrera dig i logga in-rutan. Men du kan kika runt i alla forumen och läsa även om du inte är inloggad.



dfasdhdfhs

03/04 -11 20:31 ninen2001

ninen2001

4961 XP 1518 inlägg

plz stop


Senast redigerat 13/08 -14 16:14

Fucking weebs...

03/04 -11 20:55 Fix_d

Fix_d

7094 XP 1988 inlägg

http://lmgtfy.com/?q=leopardgecko

Coucou

03/04 -11 21:01 Kyssen

Kyssen

2390 XP 498 inlägg

Söt reptil :3

sålänge jag är nöjd med mig själv duger jag
såg er tsm i lag på biggest loser, såg att ni inte kom nån vart

03/04 -11 21:04 Fuska-nu

Fuska-nu

1 XP 16411 inlägg

Skrivet av den borttagna medlemmen ToonLink

Har haft en ödla sen långt tillbaka. Vi hade den i ett stort terarium och den åt... nu vet jag inte hur det stavas, men något som liknar larver och skalbaggar.

Dessutom 900:- för en ödla? Leta under en stubbe i skogen till sommarn så finner du en direkt, dessutom gratis.

04/04 -11 11:45 Creeper

Creeper

5466 XP 243 inlägg

Jag hade en skäggagam. Den åt kakerlackor och ibland larver.

I mitt terarium hade jag en värmesten som skäggagamen uppskattade väldigt mycket.

En kul sak man kan göra med den ödlan som du vill köpa (en gecko) är att man kan köpa ett koppel å gå ut och gå med den :)

Ssssssssssss...

04/04 -11 13:41 ninen2001

ninen2001

4961 XP 1518 inlägg

Man ska ge den syrsor,nedfrysta syrsor eller torkade syrsor.Vad får man tag i dem?

Fucking weebs...

04/04 -11 13:45 ninen2001

ninen2001

4961 XP 1518 inlägg

Ska det vara fuktigt i terariumet för att det står att
geckon bara gömmer sig på dagen för att den inte ska torka ut.

Fucking weebs...

04/04 -11 13:54 henjan

henjan

6117 XP 806 inlägg

Dom vanligaste ödlorna i fångesskap är väl skäggagam(Pogona vitticeps) och leopardgecko(Eublepharis macularius), både blev nämnda i dom övre inläggen.  Har inte väldigt mycket kunsskap om ödlor men kan säga att dom 2 är oftast väldigt bra arter i fångesskap, har hållt båda arter ett flertal gånger och väldigt fina o snälla djur ;)
Dock när man skaffar ödla måste man vara beredd att ha koll på mat (dvs syrsor, mjölmaskar och liknande småkryp, dock finns det ödlor som äter växter helt, leguanen som exempel men dom är inte bra nybörjardjur).
Ett annat alternativ till ödla är orm, själv har jag 4 ormar, 3 olika kungssnokar och 1 mjölksnok. Dom kräver klart mindre fixande med maten eftersom dom äter mellan några veckors mellanrum beroende på åldern,arten,årstid osv(Dom kräver INTE levande mat, några möss/råtter/kycklingar beroende på ormens storlek i kylen, man kan köpa fryst i dom flesta djuraffärer). Dom flesta ormar har ett oförstjänat dåligt ryckte och är väldigt snälla och oagressiva djur. Har aldrigt blivit biten och personligen finner jag ormar mycket intressantare och vackrare änn ödlor.

Creeper skrev:

En kul sak man kan göra med den ödlan som du vill köpa (en gecko) är att man kan köpa ett koppel å gå ut och gå med den :)

Nej har hört att ödlor inte mår alls bra av det, för det första så är koppel väldigt trängande och dom mår inte bra av det, för det andra är inte Sveriges miljö inte bra för dom flesta ödlor.

Creeper skrev:
I mitt terarium hade jag en värmesten som skäggagamen uppskattade väldigt mycket.

Hög kvalitet värmestenar är bra men har hört väldigt många gånger att det blivit fel så att stenen blivit för varm och djuret brännt sig ;/
Troligtvis är risken liten men har hört det så många gånger att jag aldrig kommer skaffa värmesten.
Ett bättre alternativ är värmeslinga, finns nog på alla mässor o dom flesta djuraffärer att köpa, har inte ens värmematta elr nåt har bara en värmeslinga i terrariet under bottenmaterialet, riskfritt och håller rätt temperatur. ;)


Post Scriptum
En bra sida(tror att den är den bästa svenska sidan för reptiler) som jag hade otroligt mycket hjälp av när jag först skaffade orm/reptil är
www.repti.net
Forumen är bra, om du har nått att fråga om ödlor/ormar/reptiler fråga bara så svarar jag gärna ;)


EDIT: link till en bild av en av mina ormar ;)
http://www.repti.net/repti2/index.php?MODULE...
Bilden är nog över ett år gammalt.

?

04/04 -11 17:06 Yobbo

Yobbo

5149 XP 666 inlägg

ninen2001 skrev:
Man ska ge den syrsor,nedfrysta syrsor eller torkade syrsor.Vad får man tag i dem?

Precis som mat till alla andra djur, i en djuraffär.

04/04 -11 22:41 Creeper

Creeper

5466 XP 243 inlägg

henjan skrev:
Creeper skrev:

En kul sak man kan göra med den ödlan som du vill köpa (en gecko) är att man kan köpa ett koppel å gå ut och gå med den :)

Nej har hört att ödlor inte mår alls bra av det, för det första så är koppel väldigt trängande och dom mår inte bra av det, för det andra är inte Sveriges miljö inte bra för dom flesta ödlor.


Mehh, man behöver ju inte ha ödlan ute hela tiden.

Och som sag, min ödla uppskattade iaf värmestenen :]

Ssssssssssss...

05/04 -11 18:34 ninen2001

ninen2001

4961 XP 1518 inlägg

Jag ska inte köpa den ödlan jag länkade utan vill hellre köpa en unge från en uppfödare och där är min fråga.Kan någon länka till en uppfödare?

Fucking weebs...

06/04 -11 12:36 henjan

henjan

6117 XP 806 inlägg

Mässor e bra för att hitta uppfödare

?

06/04 -11 21:22 ninen2001

ninen2001

4961 XP 1518 inlägg

Men länka till en uppfödare snabbt!

Fucking weebs...

07/04 -11 13:35 henjan

henjan

6117 XP 806 inlägg

hmm väldigt svårt att hitta uppfödare till en annan person , seriöst kolla på repti.net elr sök dig till en mässa.  Här googlade jag fram en sida som visar några mässor i Sverige men tror det finns mer änn det.
http://www.majsorm.nu/expo.html
Det kommer inte alltid finnas nån som hjälper i livet man får leta upp lite själv också.

?

07/04 -11 20:36 ninen2001

ninen2001

4961 XP 1518 inlägg

henjan skrev:
hmm väldigt svårt att hitta uppfödare till en annan person , seriöst kolla på repti.net elr sök dig till en mässa.  Här googlade jag fram en sida som visar några mässor i Sverige men tror det finns mer änn det.
http://www.majsorm.nu/expo.html
Det kommer inte alltid finnas nån som hjälper i livet man får leta upp lite själv också.




Har titta men hittar inget.Ska lägga ut annons på blocket.se

Fucking weebs...


Svara

Du måste vara inloggad för att svara på trådar.

Hoppa till forum

Trådar