Välkommen Gäst! Logga in eller registrera ett konto.

Logga in











Forumtråd

Välkommen till Fuska.nus forum. För att kunna skriva i forumet måste du vara medlem och inloggad. Medlem blir du gratis genom att klicka på Registrera dig i logga in-rutan. Men du kan kika runt i alla forumen och läsa även om du inte är inloggad.



Skolan - är onödiga ämnen nödvändiga?

04/12 -10 11:22 Evil_Joke

Evil_Joke

5032 XP 321 inlägg


Om vi säger så här:

Din son frågar dig en söndagskväll. "Pappa, vem var Martin Luther King Jr.?

Eftersom att du valde bort just den delen av skolan, så blir du tvungen att svara: "Vet inte riktigt, men jag ska googla det."

Jag skulle i alla fall skämmas.
Då ställer vi möjligheten att man skämms, om man nu på något jävla vänster skulle undgått vem Martin Luther King Jr var, mot vad det faktsikt kostar att lära sig om honom. Är det värt pengarna? Dessutom är det onekerligen mest rättvist gentemot eleven och därmed Sveriges befolkning att inte pracka på dem kunskap som staten själv anser är nödvändig för dem, istället för att låta individen bestämma vilken kunskap de vill lära sig och dra nytta av.

I övrigt har jag lärt mig fan så mycket mer om honom via History Channel än vad jag lärde mig i skolan. Detta är sant för exakt varje historiskt moment, inkl världskrigen för min del iaf. Visst, alla kanske inte kollar History Channel är det verkligen moraliskt okej att tvinga varje enskild individ att lära sig både nyttiga och onyttiga saker, för att den andre individen inte tagit ansvar för sitt liv, som i övrigt han helt och hållet själv har ansvar för?


Idrott har man av ett skäl, folkhälsa. Allt annat såsom "bättre på sammarbete" osv är bara plus i kanten, om det nu är så att man blir bättre på att sammarbeta vilket jag ställer mig starkt tveksam till. Om man nu faktiskt ville utbilda elever i sammarbete så vore det fan så mycket mer effektivare och billigare att ha tex "Sammarbete A". Att man dessutom måste lära sig bollsporter är förfan patetiskt, helvete Sverige vad gick fel? Det är tamigfan den mest meningslösa stund i skolan hittills.

Det ska även tilläggas att allmänbildning är ett finare ord för onödig kunskap!


Apower skrev:
Det är ju därför man kan välja linjer på gymnasiet så att man får mer av det ena och mindre av det andra. Att man ska kunna välja bort ett av grundämnena är dumdristigt, men att kunna dra ner på de man inte känner man behöver ska vara ett alternativ, som också faktiskt finns!
Vem är du att avgöra vad som är nyttig för den andre? Vem är staten att avgöra vad en person vill lära sig?

Interventionism är ekonomiskt heroin
Problem lindras inte med nya
Välfärdsstaten är ditt rättsliga självmord

04/12 -10 11:22 antonfusk

antonfusk

10170 XP 616 inlägg

Har bara matte och historia i grundskolan så det förkortas några år och kör sedan stenhårt i gymnasiet. Är onödigt att lägga tid på idrott man inte gillar. Kan man inte få fixa det på sin fritid istället så att man får hålla på med det tycker om mest inom idrott?

I skolan kämpar inte folk för att få kunskap, de kämpar för ett betyg. Vilket enligt mig är fel. Men det ser jag ingen lösning på.

Apower: Vad ska du med ledarförmåga till om du ska bli en helt vanlig kock t ex? Att lära sig leda lär man sig vid senare studier om det är ett krav för det arbetet man ska arbeta med.

Lära oss att röra på oss? hela befolkningen har väl inte en extremt kraftig Parkinson? och är det inte fel riktning att stoppa fetma på? Varför inte försöka stoppa det innan folk blir feta. Den där timmen varje vecka gör inte stor skillnad om du ändå äter för mycket.

Behöver vi ha geografi A för att veta var Oslo ligger? En utbildning är inte till för att ge dig allmänbildning. Den är till för att ge dig de kunskaper som krävs för det jobb du ska söka. inget annat.

Sen vet jag inte vad du har hört om gymnasiet, men där är man tvingad på ämnen vilket program man än tar. Du måste läsa 2500 poäng och chansen att du bara får ämnen du gillar är liten. Det är på högskola du inriktar dig. Sen så kan du inte komma ifrån ett ämne bara för att du vill det. Går du teknik så måste du läsa MaB... Samma i SP osv

Eric: nej det är det inte, samarbete osv lär du dig vid behov i senare studier.

Team Divinus
GT: Divinus FeroH
Best MW2 clan Sweden

04/12 -10 11:37 Apower

Apower

9102 XP 2260 inlägg


Vem är du att avgöra vad som är nyttig för den andre? Vem är staten att avgöra vad en person vill lära sig?

Men vissa saker är ren allmänbildning. Jag skulle t.ex aldrig vilja ha en tjej som tror att Gustav II Adolf är en glassförsäljare. Vissa saker måste man också kunna för sitt eget bästa. Om man i tidig ålder kan börja välja bort grundämnena så kommer halva befolkningen ångra sig när de är 32 och jobbar på McDonalds.

antonfusk:
Om man är en vanlig kock måste man kunna samarbeta med andra kockar, för det är sällan man jobbar ensam i ett kök, vilket man lär sig på idrotten.


Varför inte försöka stoppa det innan folk blir feta. Den där timmen varje vecka gör inte stor skillnad om du ändå äter för mycket.

Det är ju det som är grejen. Vi blir uppmuntrade och intresserade av att röra på oss på fritiden. På teorin lär vi oss vad vi ska stoppa i oss.

Ni som debatterar för att man ska kunna välja bort ämnen, ni verkar vara fruktansvärt lata personer som inte har någon lust att tjäna pengar.
Gör vi viktiga ämnen frivilliga kommer folk som inte bestämt sig än och folk som tror att de bestämt sig att ångra sig. Man kan ju inte skita i att ha allmänt vett i skallen och vara hyfsat bildad bara för att man ska stå och laga bilar eller blåsa glas. Hur jävla kul är det om 20 år när de industrierna är automatiserade och ni sket i teoriämnena och kommer leva på socialbidrag resten av livet? Lata jävlar.

7 år på fuska.nu

04/12 -10 11:49 spoket1234

spoket1234

1397 XP 192 inlägg

Apower skrev:

Det är ju det som är grejen. Vi blir uppmuntrade och intresserade av att röra på oss på fritiden. På teorin lär vi oss vad vi ska stoppa i oss.


Om du skulle fråga mig är det två fel med vad du påstår.
1. Det enda jag lärt mig om vad som är nyttigt att äta och inte har jag lärt mig på fritiden.
2. Idrott uppmuntrar inte till att röra på sig, det dödar lusten att ens börja försöka på fritiden.

04/12 -10 12:30 Eric_

Eric_

3583 XP 690 inlägg


Eric: nej det är det inte, samarbete osv lär du dig vid behov i senare studier.



Tror nog att min idrottslärare vet mer än dig på den punkten.

*

04/12 -10 12:47 niwn

niwn

12277 XP 596 inlägg


I skolan kämpar inte folk för att få kunskap, de kämpar för ett betyg. Vilket enligt mig är fel. Men det ser jag ingen lösning på.



Exakt, allt jag lagrar på minnet dagen innan jag har ett prov i tex matte kommer inte jag ihåg då de gått 2 månader, för då försöker jag lagra nått annat i mitt minne till nästa prov.

Skolan går inte ut (iaf grundskolan) på att få kunskaper, utan för att få betyg så du har tillräckligt med poäng för att ta dig in på de programet du vill gå.



Att välja bort SO-ämnen tycker jag är dumt, de är något man ska genomgå tycker jag bara, annars skulle folk som ogillar skolan välja bort allt dom kan bara för att få slippa. Sen kommer dom ångra de då dom ligger på en parkbänk och spenderar varje öre på sprit, om de nu skulle sluta så för dom.



Att ingen har nämnt idrott skrämmer mig lite. Inte nog med att jag måste stå ut med det i hela grundskolan, utan dessa irrelevanta leka-allan-lektioner är ett måste även på gymnasiet. Tycker inte det är varken kul, lärande eller på något sätt viktigt att hoppa och leka runt som en hormonstinn tupp, och ännu mindre kommer jag att göra det på min blivande arbetsplats.



De där är lite både och tycker jag, de beror på vad du går för linje.
Jag går en praktisk linje där jag får lyfta en del tungt och liknande, under mina idrottslektioner ska min klass (som jobbar med allt ifrån golvläggare till målare) gymma, för att bygga muskler så att vi inte blir arbetsskadade och måste gå i förtidspension då vi är 30 för att vi inte kan lyfta en hink med vatten.

De tycker jag är helt rätt, de är för en god sak.

Men i grundskolan tyckte jag idrotten bokstavligen sög, speciellt då andra klasser väntade på att ha idrott så dom satt och kollade på då vi hade de.

Sen att du bara börjar jogga då du känner att du börjar bli tjock är nog bara tjurskit.



an kan ju inte skita i att ha allmänt vett i skallen och vara hyfsat bildad bara för att man ska stå och laga bilar eller blåsa glas.


Om du syftar på mig och att glasmästare blåser glas så har de hyfsat fel. Yrket där folk blåser glas kallar glas[b]blåsare[b] och inte glasmästare (:

Sex, Drugs & Rock N Roll
Other shit will kill my soul

04/12 -10 12:50 Apower

Apower

9102 XP 2260 inlägg


Om du syftar på mig och att glasmästare blåser glas så har de hyfsat fel. Yrket där folk blåser glas kallar glasblåsare och inte glasmästare (:

Jag syftade på dig men det spelade ingen större roll.

7 år på fuska.nu

04/12 -10 13:08 Fix_d

Fix_d

7094 XP 1988 inlägg

Eric_ skrev:

Eric: nej det är det inte, samarbete osv lär du dig vid behov i senare studier.



Tror nog att min idrottslärare vet mer än dig på den punkten.


Man lär sig samarbete vid fler tillfällen än idrott, nästan alla ämnen har parövningar och dessa övar också samarbetet.

Coucou

04/12 -10 13:15 Apower

Apower

9102 XP 2260 inlägg

Fix_d skrev:
Eric_ skrev:

Eric: nej det är det inte, samarbete osv lär du dig vid behov i senare studier.



Tror nog att min idrottslärare vet mer än dig på den punkten.


Man lär sig samarbete vid fler tillfällen än idrott, nästan alla ämnen har parövningar och dessa övar också samarbetet.

Inte på det sättet som idrott.

7 år på fuska.nu

04/12 -10 13:23 Fix_d

Fix_d

7094 XP 1988 inlägg

Apower skrev:
Fix_d skrev:
Eric_ skrev:

Eric: nej det är det inte, samarbete osv lär du dig vid behov i senare studier.



Tror nog att min idrottslärare vet mer än dig på den punkten.


Man lär sig samarbete vid fler tillfällen än idrott, nästan alla ämnen har parövningar och dessa övar också samarbetet.

Inte på det sättet som idrott.

Kanske inte men vilket som är bäst beror ju på vilket arbete man ska ha sen.

Coucou

04/12 -10 14:23 AoC

AoC

12851 XP 1566 inlägg

Jag tycker att man ska ha SO, Bild, Historia och Idrott för de är viktiga och bra att ha. Men det är ju beroende från person till person ju. Idrott tycker jag att man ska ha typ två ggr veckan. Jag har en gång i veckan(en fredag). Idrott är livsviktigt oavsett du vill ha det eller ej. Man måste ha sin kropp i form. Istället för att strunta i idrott och sitta vid datorn och bli fett så rör på dig och gå på idrotten vare sig du vill det eller känner för det. Jag tkr inte om bild själv men det beror ju på vilken linje man går. Men man bestämmer ju själv om man tkr det är en onödig kurs.

För övrigt så är det bara övning till övning och de ger kunskap.

Jag hade problem med mina betyg i grundskolan. Jag visste inte hur jag skulle plugga. Men nu har jag hittat ett sätt att plugga.


Så det är bara att gå på sina kurser/lektioner eller så kan man diskutera det med sin mentor/klassföreståndare.

Joina Games Har 1080 medlemmar. AKTIV KLUBB!!!!!!
Bli medlem!!!!Bli gärna medlem i Spel_Fan_Klubben!!! Det är helt gratis!!!

04/12 -10 14:44 antonfusk

antonfusk

10170 XP 616 inlägg


Ni som debatterar för att man ska kunna välja bort ämnen, ni verkar vara fruktansvärt lata personer som inte har någon lust att tjäna pengar.
Gör vi viktiga ämnen frivilliga kommer folk som inte bestämt sig än och folk som tror att de bestämt sig att ångra sig. Man kan ju inte skita i att ha allmänt vett i skallen och vara hyfsat bildad bara för att man ska stå och laga bilar eller blåsa glas. Hur jävla kul är det om 20 år när de industrierna är automatiserade och ni sket i teoriämnena och kommer leva på socialbidrag resten av livet? Lata jävlar.


De var nyss du som sa att man kan välja bort vilka ämnen man vill i gymnasiet, vilket man inte kan. Skulle man tänka som du så skulle man behöva utbilda sig till allt, det är ingen som vet vad som blir automatiserat eller inte om 20 år. Har man inte bestämt sig innan gymnasiet så är det inga problem, du kan i stort sett gå vilken linje som helst och bli vad som helst bara du väljer till rätt ämnen, det är aldrig för sent. Du kan även efter dessa 20 år välja att studera till något annat. Folk som inte har bestämt sig får gå på utbildningsmässor och se vad som intresserar dem. Att tycka att SO är roligt i skolan behöver inte betyda att du borde vilja jobba med det för den delen heller.

Varför ska du veta var Oslo ligger om du ska bli civilekonom? frisör eller lantbrukare?

Sen så behöver du inte behöva samarbeta så mycket så att du behöver en utbildning i det som kock, det är inte många kök som fungerar som hells kitchen, det är en chef som delar in personalen i sektioner där varje person sköter sitt.


På vilket sätt uppmuntrar idrott till att idrotta på fritiden om man tycker att idrotten i skolan är tråkig? Det bästa är väl att hitta den sport man själv är intresserad av på fritiden?


eric: Han har inte utbildat sig till att samarbeta, han har utbildat sig till att undervisa, så han har inga meriter, tyvärr, synd för dig.



sen så är man väl inte lat för att man vill välja bort vissa kurser, det jag menar är att man t ex borde har mer mattetimmar i TE och NV, för nu läser man en kurs på en termin med för lite timmar, sluta utbilda halvdana civilare och ekonomer.

Team Divinus
GT: Divinus FeroH
Best MW2 clan Sweden

04/12 -10 16:50 niwn

niwn

12277 XP 596 inlägg


sen så är man väl inte lat för att man vill välja bort vissa kurser, det jag menar är att man t ex borde har mer mattetimmar i TE och NV, för nu läser man en kurs på en termin med för lite timmar, sluta utbilda halvdana civilare och ekonomer.



I Härnösand har TE redan 6 timmar matte i veckan, och NV har 5 timmar, de borde väl räcka egentligen?


Du borde kunna välja bort, och lägga till kurser tycker jag, vill jag inte läsa bild, väljer jag bort de, vill jag istället gå djupare inom matte så väljer jag en fördjupningskurs i de helt enkelt!

Sex, Drugs & Rock N Roll
Other shit will kill my soul

04/12 -10 19:12 Apower

Apower

9102 XP 2260 inlägg


Tror du seriöst att man blir fet av att inte ha Idrott en gång i veckan?

Men det är idrotten som lär och inspirerar oss till att motionera även på fritiden.

7 år på fuska.nu

04/12 -10 19:14 spoket1234

spoket1234

1397 XP 192 inlägg

Apower skrev:

Tror du seriöst att man blir fet av att inte ha Idrott en gång i veckan?

Men det är idrotten som lär och inspirerar oss till att motionera även på fritiden.

Eller får en att tänka att det är ett rent helvete att motionera i onödan...


Svara

Du måste vara inloggad för att svara på trådar.

Hoppa till forum

Trådar