Välkommen Gäst! Logga in eller registrera ett konto.

Logga in











Forumtråd

Välkommen till Fuska.nus forum. För att kunna skriva i forumet måste du vara medlem och inloggad. Medlem blir du gratis genom att klicka på Registrera dig i logga in-rutan. Men du kan kika runt i alla forumen och läsa även om du inte är inloggad.



Skolan - är onödiga ämnen nödvändiga?

Svara
02/12 -10 23:41 Evil_Joke

Evil_Joke

5032 XP 321 inlägg

Vore det inte mer effektivt och samhällsnyttigt att bespara X antal miljarder varje år genom att avskaffa diverse obligatoriska kurser som i många fall inte kommer nyttjas tillräckligt i arbetslivet?

Kunskapen man får från vissa ämnen kan omöjligt värderas lika mycket eller mer som antalet kronor ämnet kostar, däribland bild och musik.

Tex: Jag som blivande ingenjör (programmerare) kommer med högsta sannolikhet aldrig ha nytta av akvarellmålning eller dramaturgi. Jag tjänade irrelevant kunskap till priset av tid och pengar när jag gick på bildlektionerna. Tid som skulle kunnat spenderas på personlig utveckling och pengar som skulle kunnat spenderas på mer relevanta kurser, tex matematik.

Är det inte rimligt att varje elev borde få fan så mycket högre möjlighet att forma sin egen utbildning, då det vore mest effektivt samt mest rättvist gentemot eleven?



Interventionism är ekonomiskt heroin
Problem lindras inte med nya
Välfärdsstaten är ditt rättsliga självmord

03/12 -10 04:51 Plawt

Plawt

3667 XP 824 inlägg

Syftar du på gymnasium eller högstadiet?

Ät skit, fatta eld och dö.

~ Plawt

03/12 -10 08:12 Apower

Apower

9102 XP 2260 inlägg

Jag har tänkt samma tanke.

Jag går ju då i högstadiet och det som slår mig är all onödig tid vi lägger ner på slöjd. Syslöjd t.ex, varför behöver jag kunna virka när jag blir äldre? Den andelen som får ett jobb som innefattar virkning är mindre än de som blir fotbollsproffs i princip. Då tycker jag att man ska effektivisera syslöjden på det viset så att man lär sig det viktigaste (sy på knappar på kläder, laga kläder, hur man använder symaskin m.m.) och sedan så har man inte det något mer. Detsamma gäller träslöjd. När man är inne på sin tolfte hylla känner man att man kan hamra och spika. Dessa är dessutom ämnen med höga kostnader.

7 år på fuska.nu

03/12 -10 08:23 Evil_Joke

Evil_Joke

5032 XP 321 inlägg

Plawt skrev:
Syftar du på gymnasium eller högstadiet?
Argumenten kan väl appliceras på alla skolor.

Då tycker jag att man ska effektivisera syslöjden på det viset så att man lär sig det viktigaste (sy på knappar på kläder, laga kläder, hur man använder symaskin m.m.) och sedan så har man inte det något mer.
Behöver man ens ha syslöjd för att lära sig hur man syr på en knapp? Syslöjd är mkt riktigt ett jävligt onödigt ämne, och om man vid något tillfälle i livet faktiskt behöver lite kunskap om hur man syr på en knapp så är jag helt 100% säker på att google fixar kunskapen. Man behöver inte lägga ner 2h i veckan ett halvår för att lära sig det.

Interventionism är ekonomiskt heroin
Problem lindras inte med nya
Välfärdsstaten är ditt rättsliga självmord

03/12 -10 14:45 niwn

niwn

12277 XP 596 inlägg

Kan ju hålla med dig på de, precis som du, så kommer bildlektionerna aldrig hjälpa mig komma någonstans i mitt liv.
Med tanke på att jag gick ut 9an med IG i bild så, ao.

Själv utbildar jag mig till Glasmästare så kommer knappast ha någon användning för mycket av de. Som du skriver borde de vara valfritt med ett antal kurser.
Om du vill gå bild så sure, vill du gå träslöjd, sure, syslöjd, sure. Om du VILL, borde inte vara något slags tving på de.

Se en om du vill läsa de ändå, för att du ska ha ett till högt betyg eller vad du är ute efter så klart att du får göra de, skiter du i lektionerna för att slippa skola så visst, de är ju helt upp till dig.

Sex, Drugs & Rock N Roll
Other shit will kill my soul

03/12 -10 16:28 Eric_

Eric_

3583 XP 690 inlägg


och om man vid något tillfälle i livet faktiskt behöver lite kunskap om hur man syr på en knapp så är jag helt 100% säker på att google fixar kunskapen


Fast det dät är ju lite som när folk tycker det är onödigt med kunskap, eftersom att man kan kolla på Wikipedia vid behov.

*

03/12 -10 17:48 Fresh

Fresh

4045 XP 612 inlägg

Welcome to 'sweden'?

Hur får man plats med fyra blondiner på en stol?
- Man vänder stolen uppochner.

03/12 -10 18:23 Evil_Joke

Evil_Joke

5032 XP 321 inlägg


Fast det dät är ju lite som när folk tycker det är onödigt med kunskap, eftersom att man kan kolla på Wikipedia vid behov.
Precis. Det är väl inget problem med att lära sig vid behov istället för att lära sig i hopp om behov?

Interventionism är ekonomiskt heroin
Problem lindras inte med nya
Välfärdsstaten är ditt rättsliga självmord

03/12 -10 18:31 Eric_

Eric_

3583 XP 690 inlägg

Evil_Joke skrev:

Fast det dät är ju lite som när folk tycker det är onödigt med kunskap, eftersom att man kan kolla på Wikipedia vid behov.
Precis. Det är väl inget problem med att lära sig vid behov istället för att lära sig i hopp om behov?


Om vi säger så här:

Din son frågar dig en söndagskväll. "Pappa, vem var Martin Luther King Jr.?

Eftersom att du valde bort just den delen av skolan, så blir du tvungen att svara: "Vet inte riktigt, men jag ska googla det."

Jag skulle i alla fall skämmas.

*

03/12 -10 18:33 Apower

Apower

9102 XP 2260 inlägg

Eric_ skrev:
Evil_Joke skrev:

Fast det dät är ju lite som när folk tycker det är onödigt med kunskap, eftersom att man kan kolla på Wikipedia vid behov.
Precis. Det är väl inget problem med att lära sig vid behov istället för att lära sig i hopp om behov?


Om vi säger så här:

Din son frågar dig en söndagskväll. "Pappa, vem var Martin Luther King Jr.?

Eftersom att du valde bort just den delen av skolan, så blir du tvungen att svara: "Vet inte riktigt, men jag ska googla det."

Jag skulle i alla fall skämmas.

Men han syftar ju på onödiga och överflödiga ämnen, inte SO.

7 år på fuska.nu

03/12 -10 18:51 Mak_Elite

Mak_Elite

12361 XP 489 inlägg

SO kan också vara "onödigt"

Vad har jag som bilmekaniker för användning av SO just nu? Förutom nöjet

Since 2005
MASTER SERGEANT SHOOTER SERGEANT IMPORTANT PERSON OF SEGREANTS EXTREME!

03/12 -10 19:03 Apower

Apower

9102 XP 2260 inlägg

Mak_Elite skrev:
SO kan också vara "onödigt"

Vad har jag som bilmekaniker för användning av SO just nu? Förutom nöjet

Allmänbildning, grundkunskaper, förståelse för andra kulturer, förståelse för vår egen kultur och land, ska jag fortsätta? Nej.
Även om du inte använder det på jobbet så kommer du ha användning för det under flera gånger i livet, främst i vardagssituationer.
Tänk dig att du kommer till Thailand och det första du gör är att fråga efter var Oslo ligger. Eller om ett gäng turister frågar om vårt vatten är drickbart och du svarar "ingen aning".

7 år på fuska.nu

04/12 -10 00:19 Danne_00

Danne_00

17394 XP 1169 inlägg

Att ingen har nämnt idrott skrämmer mig lite. Inte nog med att jag måste stå ut med det i hela grundskolan, utan dessa irrelevanta leka-allan-lektioner är ett måste även på gymnasiet. Tycker inte det är varken kul, lärande eller på något sätt viktigt att hoppa och leka runt som en hormonstinn tupp, och ännu mindre kommer jag att göra det på min blivande arbetsplats.

För tusan, jag vet hur man går ut och joggar om jag nu en vacker dag skulle bli fet.

Have I ever told you the definition of insanity?

04/12 -10 08:17 Eric_

Eric_

3583 XP 690 inlägg

Danne_00 skrev:
Att ingen har nämnt idrott skrämmer mig lite. Inte nog med att jag måste stå ut med det i hela grundskolan, utan dessa irrelevanta leka-allan-lektioner är ett måste även på gymnasiet. Tycker inte det är varken kul, lärande eller på något sätt viktigt att hoppa och leka runt som en hormonstinn tupp, och ännu mindre kommer jag att göra det på min blivande arbetsplats.

För tusan, jag vet hur man går ut och joggar om jag nu en vacker dag skulle bli fet.


Fast med idrott är väl poängen delvis att man ska lära sig att kunna samarbeta med alla? Enligt min Idrottslärare iaf.

Ngt som man kan ta bort från idrotten är alla onödiga lekar, som går ut på att en krälar runt på golvet och jagar dem andra. Tvivlar på att jag får speciellt mkt motion, elr att jag får nytta utav det på jobbet senare.

Mer riktig idrott, mindre trams och lek.

*

04/12 -10 08:59 Mak_Elite

Mak_Elite

12361 XP 489 inlägg

Apower skrev:
Mak_Elite skrev:
SO kan också vara "onödigt"

Vad har jag som bilmekaniker för användning av SO just nu? Förutom nöjet

Allmänbildning, grundkunskaper, förståelse för andra kulturer, förståelse för vår egen kultur och land, ska jag fortsätta? Nej.
Även om du inte använder det på jobbet så kommer du ha användning för det under flera gånger i livet, främst i vardagssituationer.
Tänk dig att du kommer till Thailand och det första du gör är att fråga efter var Oslo ligger. Eller om ett gäng turister frågar om vårt vatten är drickbart och du svarar "ingen aning".



Handlade inte om allmänbildning ovs. utan vad du själv ville läsa för ämnen

Bild och form har börja dra sig lite emot allmänbildning för att du ska lära dig konst, kultur..men hur många vill de?

Since 2005
MASTER SERGEANT SHOOTER SERGEANT IMPORTANT PERSON OF SEGREANTS EXTREME!

04/12 -10 09:29 Apower

Apower

9102 XP 2260 inlägg

Danne_00 skrev:
Att ingen har nämnt idrott skrämmer mig lite. Inte nog med att jag måste stå ut med det i hela grundskolan, utan dessa irrelevanta leka-allan-lektioner är ett måste även på gymnasiet. Tycker inte det är varken kul, lärande eller på något sätt viktigt att hoppa och leka runt som en hormonstinn tupp, och ännu mindre kommer jag att göra det på min blivande arbetsplats.

För tusan, jag vet hur man går ut och joggar om jag nu en vacker dag skulle bli fet.

Idrottslektionerna ser till att barnen, i ett land där en femtedel av barnen är feta eller överviktiga (livsmedelsverket.se är källa på det) så behöver vi den timme med motion i veckan. Vi lär oss dessutom samarbeta med andra, utveckla ledarförmågan, upptäcka nya idrotter och lära sig grundreglerna till dessa, lära sig om kost och motion, lära sig stretcha och mer som krävs för ett hälsosamt liv. Vi lär oss också livräddning i vår skola på idrottslektionen.
Att du säger "jag kan gå ut och jogga vid behov" bevisar hur lite du brytt dig på idrottslektionen. När du väl blivit fet så har du fått ett större antal fettceller än tidigare vilket gör det svårt att gå ner i vikt. Därför är det viktigt att leva sunt hela livet och inte bara vid behov, för då blir det så mycket svårare. Däremot kan man ju ta bort vissa av lekarna som är rätt onödiga, även om vissa lekar behövs för att vi ska lära oss att röra på oss på fritiden.


Handlade inte om allmänbildning ovs. utan vad du själv ville läsa för ämnen

Bild och form har börja dra sig lite emot allmänbildning för att du ska lära dig konst, kultur..men hur många vill de?

Det är ju därför man kan välja linjer på gymnasiet så att man får mer av det ena och mindre av det andra. Att man ska kunna välja bort ett av grundämnena är dumdristigt, men att kunna dra ner på de man inte känner man behöver ska vara ett alternativ, som också faktiskt finns!

7 år på fuska.nu


Svara

Du måste vara inloggad för att svara på trådar.

Hoppa till forum

Trådar