Activision, Neversoft Entertainment
    104
    -

8.8 6.3

Inskickad av Fuska-nu den 01/03 -09 02:05

Neversoft och Activision återvänder med ännu ett Guitar Herp-spel. Den här gången i samma stil som Harmonixs Rock Band.

Efter att ha släppt mer än 5 gitarr-baserade spel, byter nu Neversoft och Activision läge, och följer Rock Bands fotspår i hopp om att få den perfekta upplevelsen. Här är det likadant. Du har 4 instrument att välja mellan: gitarr, bas, trummor eller mikrofon. Tillsammans ska du och några kompisar ge dig ut på ett äventyr med hjälp av musikkänslan inom er. Det kommer att bli många föreställningar. För Guitar Hero World Tour har över 100 låtar! Just det, 100. Inte en enda är en cover, alltså omspelad av andra band. Av dessa 100 låtar hittar vi bland annat Crazy Train – Ozzy Osbourne, Some Might Say – Oasis och till och med Michael Jacksons Beat It.

Gitarr: Den klassiska Guitar Hero-gitarren dyker upp igen. Fem färgade knappar i grönt, rött, gult, blått och orange. Det som är nytt med denna skönheten är dess färg, en touchpad som gör att man hjälp av sina fingrar kan enkelt ”tappa” på gitarrens hals, och en Star Power-knapp nere vid strum-baren. Alltså, en fullutvecklad gitarr med det allra senaste!

Trummor: Rock Bands trummor innehåll fyra pads. Denna har fem. Med två cymbaler också. Trumsetet är även mer verklighetsbaserat och är också välgjord. Desto hårdare du slår på padsen, desto hårdare kommer det att låta på spelet. Självklart följer trumpinnar med. Som sagt så är cymbaler med på denna kreation. De utgörs av gul och orange. Röd, blå och grön ligger längre ner och naturligtvis har man ju inte glömt trumpedalen som foten ska göra allt arbete åt.

Mikrofon: En ren och snygg mikrofon som alla kan ta upp som älskar att sjunga. Kanske har du den där Singstar-känslan inom dig, som bara vill komma ut?

Som sagt, skapar du och dina vänner, syskon, släktingar eller var det nu kan vara, ett band. Ni får då boka era giggs via anslagstavlor med låtar på 3-10. Dessa låtlistor representerar en stad för sig själv. När staden har erövrats av din musik är det bara att rulla vidare till nästa, och nästa. Men självklart finns det Solo-karriärer för alla instrumenten. Duger inte det så kan du skapa dina egna låtar. Just det! Med hjälp av Music Studio-funktionen kan du enkelt skapa egna noter, stilar, sounds, ja, allt möjligt nästan! Funktionen låter dig helt fritt skapa dina egna mästerverk, eller ladda ner andras över nätet. Självklart finns det Xbox Live tillgängligt.

Så vad väntar du på? Gå ut dit och rocka!

Guitar Hero har aldrig handlat om samarbeten. Guitar Hero har alltid istället handlat om att få så mycket poäng som möjligt på en låt, och att klara av de där omöjliga monster-solonen. Därför är det här en skamlig version av Guitar Hero. Att följa Rock Bands fotspår är helt fel. Guitar Hero handlar inte om att spela trummor eller sjunga. Det är bara ett lat verk av två företag som totalt har fått slut på idéer, och kan inte komma med något bättre.

Spelet lider av så mycket fel så det inte är sant, till att börja med. Alla instrument är nästan rena rama fiaskot för mig. Gitarren har dålig kvalité. Den går så lätt sönder och knapparna blir lätt intryckta efter endast några timmars spelande. Trummorna är faktiskt ganska okej. De är riktigt realistiska, men problemet med dem är att de ibland inte reagerar. Dessutom är de väldigt svåra att lära sig till skillnaden mot Rock Band, och för att aktivera Star Power måste du slå samtidigt på de bägge cymbalerna – gul och orange. Riktigt idiotiskt. Meningen med sättet är att man ska känna sig mer som en rockstjärna, enligt Activision skulle jag tro, men det är lätt frustrerande när den inte reagerar vilket händer. Micken är väldigt bra i alla fall. Den känner av väldigt bra, i alla fall.

Det finns totalt över 100 låtar. Jag kan redan nu meddela att mer än 70 låtar av dessa är rena skräpet. Hur man än spelar igenom låtlista efter låtlista med ett band känns det som om det där extra roliga finns där. I ena låten är det bara gitarristen som har kul, i den andra trummisen och så vidare. Trots det att spelet innehåller massor av klassiker. Alla karriärer, Solo eller Band, känns bara oändligt långa. Vilket är riktigt synd.

Som vanligt ska Neversoft och Activision fejka till alla låtar med extra noter som ska göra låten mycket svårare. Det märks, totalt. Av de låtarna som är med i både Rock Band 2 och Guitar Hero World Tour, ser man vem som har lagt ner mest tid på att finslipa allt till perfektion. Självklart är det för att man ska nå den där 200.000 poängar-gränsen eller note streaks. Det sänker bara ens rockkänsla, faktiskt.

Precis som i Guitar Hero 3: Legends of Rock innehåller World Tour massor av rocklegender. Vem känner t.ex. inte igen Zack Wylde, Sting, Ozzy Osbourne eller Jimi Hendrix. Jag vet att många också undrar om Battle som i GH3 finns med, vilket det självklart gör. Men när man möter bossar i detta spelet så är det nu inga attacker med åskor, brutna strängar eller blinkande kaos. Nej, nu är det vanliga Face-Offs. Där den som spelar bäst ett tag får fansen på sin sida. Neversoft sa att de skulle fixa till mångas vrede mot bossystemet i Guitar Hero 3, men det här är nästan lika illa. Sedan frågar jag mig själv varför inte gitarrlegenderna i World Tour var med i Legend of Rock. Där hittade man bara Slas och Tom Morello. Jag menar, här har man Zack Wylde och Billy Corgan. Varför såg man inte av såna som dem i 3:an…?

Men på vissa ställen har Neversoft fått till det. Man kan byta svårighetsgrad under vilken låtlista som helst som ett helt band. Förlorar trummisen på t.ex. hard är det bara till att byta till medium. Just det ja, i World Tour finns en ny svårighetsgrad, Beginner. Den går ut på att man ska slå i takt med rytmen ungefär. Detta gör att även små treåringar kan rocka loss inför hela familjen. Dessutom har man infört ett system av ranks som beror på ens pengar. Ju mer pengar du har, desto större rank. Nu är det även möjligt att tjäna ihop stålar på Quickplay-låtar.

Men utifrån Music Studio som sagt, så finns det massor av möjligheter av att skapa saker. Karaktärer, kläder, instrument, ja nästan vad som helst. Här har man tagit sig tid åt att kunna ändra hur mycket som helst på saker och ting. Du kan helt och hållet göra ett trumset eller en gitarr som knappast kan göras av någon annan i världen.

:: Sammanfattning ::
Guitar Hero World Tour är en billig kopia av Rock Band. Neversoft och Activision har varit riktigt slarviga här. Utav de 100 låtar man har med sig från början är endast sisådär ett 10-tal roliga. Men de vill nog först och främst att man ska skapa sina egna låtar, och kanske skapa sådana som redan finns. Det finns inga covers alls.

Att spela som ett band är inte alls roligt. Guitar Hero handlar inte om att samarbeta som ett helt band, här är den största orsaken till allt fel. Man behövde inte göra trummor och mikrofon. Utan bara hålla sig till det klassiska, gitarr. Dock finns det stora utrymmen till att skapa allt helt själv, gitarrer, karaktärer med mera och låtar.

Guitar Hero känns bara slarvigt och dåligt gjort. Att allt är gjort på ett år märks. Här kunde man vänta in lite och fixa problemen som det består många utav. Att det finns legender i gitarr, bas, trummor och mikrofon känns bara förvirrande. Neversoft har aldrig fått till det där roliga i Guitar Hero-spelen. Det mesta känns idiotiskt och tråkigt bara.

Men för dig som alltid älskat Guitar Hero kommer nog inte det här spelet göra dig besviken.

Grafik: 5
Jösses. Jag som trodde att grafiken utvecklades ifrån spel till spel i sådana hära uppföljare som Guitar Hero. Men noterna, karaktärerna hela stilen är så dåligt gjort att jag inte hittar ord för det. Det här ska vara Xbox 360s version, också. Då undrar jag egentligen hur det ser ut på Wii och Playstation 2. Tony Hawk-stil, det är vad det är.

Spelkänsla: 7
Gitarren är som förr, men trummor och mikrofonen behövdes aldrig. Det förstör nästan känslan ännu mer.

Ljud: 6
Endast covers på mer än 100 låtar. Jag som trodde att covers var bättre än omgjorda versioner. Men nu ser jag hur fel jag hade. Det känns knappast alls som de i spelet spelar eller sjunger låtarna, och de flesta av de 100 låtarna är rena smörjan.

Hållbarhet: 7
För dig som alltid vill klara ett spel till 100% kommer Guitar Hero World Tour att få dig bänkad framför TV:n ett bra antal timmar. För dig som bara vill ha kul med kollegor eller vänner så är det här inget för dig. Men det blir trots allt en sjua för alla de långa karriärerna för varje instrument och friheten i att skapa egna låtar och allt annat.

Guitar Hero är här med dött. Nu är serien uttjatad till max. Det räckte med ett Guitar Hero 3. Jag är fortfarande förvånad över att en hel värld fortfarande kan leva på musikspel som dessa nu, när allt bara blir sämre och sämre…

Totalbetyg: 6.3 Ljud: 6 Grafik: 5 Hållbarhet: 7 Spelkänsla: 7