Välkommen Gäst! Logga in eller registrera ett konto.

Logga in















Bastion

Xbox 360
Bastion
  • Genre
    Rollspel
  • Releasedatum
    20 Juli 2011
  • Utvecklare
    Supergiant Games
  • Antal ägare
    0
  • Utvald recension
    -

Spelbetyg

Snittbetyg
Recensioner
7 7

Speltest av Daxter_SSJ4

Inskickad av Daxter_SSJ4 den 01/05 -12 17:21

Handling / story / vad man gör i spelet
Detta är Supergiant Games första spel och ett av de få moderna indiespel som faktiskt är bra gjorda. Det handlar om en grabb vars värld har pajjat och som nu är tvungen att återbygga den. Spelar lite som Diablo, men utan klasser och med mer variation i vapnen och mindre färdighetsträd. Har trevliga omgivningar och en berättare som säger olika saker beroende på dina handlingar. Inga stora skillnader på saker han kan säga eller gömda saker med dock. Köp det om du gillar gamla hack n' slashspel på PC eller vill ha något som är aningen artsy.

Vad jag tycker om spelet
Spelet är väldigt simpelt och som jag sa innan spelar get som gamla hack n' slashspel (tänk Diablo eller Icewind Dale). Det kan bli väldigt hektiskt ibland på grund av mängden fiender som kan vara på skärmen samtidigt, men vanligtvis är det relativt enkelt. Du har oändliga liv, men tre fortsättningar på varje bana. Svårigheten kan variera mellan "Normal" och "No-Sweat". I det sistnämnda får du oändliga fortsättningar, om du vill ha det svårare kan du ändra hur fiender beter sig på olika sätt. De kan bli mer aggressive eller explodera vid död till exempel. Du har två vapenknappar, en knapp för att rulla, en knapp för skölden, en knapp för hälsodryck och en knapp för en specialattack. Fyra närstridsvapen och sju distansvapen är närvarande. Alla går att utveckla och alla känns tillräckligt olika för att göra en skillnad I hur du spelar. Det går dock aldrig djupare än att du springer upp mot fienden med ett närstridsvapen och smackar han några gånger, kanske skjuter lite med distansvapen och gör en just block då och då med skölden. Det blir ganska repetitivt efter ett tag, men du kan alltid ändra din utrustning. Några RPG element är närvarande, du kan gå upp i nivå och varje gång det händer får du mer hälsa och en passiv färdighet såsom fler fortsättningar efter död eller större chans att få in en kritisk träff. Banorna är linjära och fienderna är aningen varierade. Bossar är kind of med, men inte riktigt. De är bara starka fiender som du möter igen. Du kommer kunna klara ut spelet på 5-10 timmar. Tog mig drygt 10 för att 100%:a det. Kort, men det är 1200 MSP, så det är inte så pjåkigt.

Grafiken är ganska trevlig. Spritesen är okej och sticker alltid ut från bakgrunden. Jag personligen gillar designen av windbags. Omgivningarna är relativt varierade, men det bästa med dem är att de är alla handritade. Olyckligtvis så blir det inte lika bra som man kan tro när man väl spelar det. Banorna är gjorda av paneler som dyker upp medans du går på dem. Det ser bra ut och fungerar med den väldigt levande presentationen. Jag gillar konststilen. Den är influerad av anime, men har inte den där hemska “amerikaner-som-försöker-rita-anime” känslan, och trots det så får färgerna och bakgrunderna allt att se relativt västerlänskt ut.

Det de flesta kommer minnas från Bastion är hur det låter, i huvudsak berättningen av Logan Cunningham. Om Kenshiro, Doomguy, Tom Waits och Lancer hade ett barn som endast drack whiskey och rökte cigaretter så skulle han låta som Cunningham. Musiken har en bluegrass spaghetti western vibb för det mesta, även om du inte går genom några “vilda västerniga” miljöer. Ljudeffekterna är inte speciellt nämnvärda.

Storyn i spelet är ganska bra. Inte alltför avancerad och inte pretentiös (trots att det är ett modern indiespel). Har fyra karaktärer och bara en har någon form av personlighet. Handlingen är inte alltför bra, men över snittet för tv spel. Det som gör storyn bra är att den berättas av berättaren och den har en del skrivning som faktiskt är ganska bra. Verkligen. Dina handlingar berättas, du får höra om saker som händer runtom dig och du får höra backstory . Bortsett från huvudhandlingen finns det alternative extrabanor där du får lära dig om karaktärernas historia. De lyckas vara mycket mer intressanta än huvudhandlingen och jag hade defenitivt inte haft något emot fler sådana banor.

Betyg till spelet
Bastions stora grej är sin presentation vilket den gör väldigt, väldigt bra. Olyckligtvis är inte bra presentation tillräckligt mycket för att bli ett väldigt bra spel. Om själva spelandet var bättre och spelet hade aningen mer polering så skulle jag kunna se det som en utmanare för årets spel 2011.

7/10

Totalbetyg: 7 Ljud: 6 Grafik: 7 Hållbarhet: 7 Spelkänsla: 8