4 oktober 2006
    Bethesda Softworks, 4J Studios
    2
    -

6.8 8.3

Inskickad av Fuska-nu den 07/10 -07 12:56

Star Trek Encounters går ut på att man flyger med olika rymdskepp från Star trek serierna Star trek, Star trek Enterprise, Star trek the next generation, Star trek Voyager och Star trek Deep Space Nine för att utföra uppdrag som är hämtade från TV-serierna och filmerna.

Man kan köra uppdrag (episode) eller fritt spel (skirmish). Om man kör uppdrag så väljer man ett uppdrag i någon av Star trek episoderna. (Episoderna och uppdragen måste utföras i ordning.) Man måste alltså slutföra uppdraget innan man kan välja nästa. Kör man t.ex. episoden `the next generation´ så är det förstås federations skeppet från den episoden man får använda. man kan också hitta kort från serien, t.ex. kaptenen. Dessa kort stärker systemet som de är bra på. T.ex. maskingubben förbättrar motorerna. Väljer man att köra episoderna så väljer man först ett uppdrag och sen så får man en uppgift, som t.ex. kan vara att skydda en rymdstation, rädda strandsatta skepp eller spionera. När den uppgiften är avklarad så får man en ny uppgift. När man slutfört alla uppgifter (runt fyra st) så har man klarat uppdraget och kan välja nästa uppdrag. Under fritt spel så kan man antingen välja ett skepp från någon av alla rymdvarelse åt sig skälv och ett annat åt Playstationet och väljer sen hur många gånger motståndaren ska besegras (head to head) sen så ska man försöka att slå ut fiende skeppet så många gånger man valde innan fienden slår ut dig så många gånger. Eller kan man välja ett lag (battlefest) t.ex. Romulanerna. Varje lag består utav tre skepp. Man börjar köra som det första, dör man får man nästa skepp i laget. OBS du och Playstationet kör med varsitt skepp åt gången, inte med alla tre samtidigt. Matchen avslutas när hela laget är utslaget (någon av erat). Sen kan man också köra poäng samling (onslaught). Då måste man använda ett federation skepp och man börjar sen på omgång ett. Man ska då slå ut alla fiende skepp som kommer och så får man poäng för varje förstört skepp. Efter omgången så får man också extra poäng för hur snabbt omgången genomfördes. När alla skepp är i omgången är besegrade så kommer man till nästa omgång, och så ska man försöka komma så långt som möjligt. (Man har tre liv) och det finns ingen begränsning för när det slutar, utan det bara fortsätter tills man förlorar.

Detta är ett klassiskt sciencefiction spel, man har kontroll över rymdskepp som man sen ska använda för att utföra uppdrag.
Jag tycker att spelet är roligt att spela, det finns många skepp att styra från många sorters rymdvarelser. Det är inte heller för svårt att lära sig hur man spelar, jag lärde mig spela på ungefär en timme. Om man gillar att spela spel där man styr rymdskepp så rekommenderar jag Star Trek Encounters varmt.

Grafiken är fantastisk, skeppen är väldigt detaljerade och det är även banorna man strider på. Det blir en klar tia. Spelkänslan är väldigt bra, man har stor rörelsefrihet. Man åker inte bara på samma höjd, utan man kan både stiga och sjunka. Banorna är väldigt stora så man har en stor rörelsefrihet på dem. Man kan också fördela om kraften mellan skeppet funktioner, så man kan prova många kombinationer. Kraften fördelas mellan vapen/sköldar och motorer/sensorer. Betyget blir en nia. Ljudet är okej, Man kan höra när vapnen avfyras, vilket jag tycker är bra. Men berättarrösten är på ganska låg volym, och om man höjer så att berättarrösten är på bra ljudvolym så blir ljudvolymen på effekterna (vapenavfyrning t.ex.) för hög. Ljudet får därför en sjua. Hållbarheten är bra, uppdragen är det bästa med spelet för där kan man göra så mycket, det är inte hela tiden att man ska skjuta fiender utan man ska även göra andra saker. Smyga, stjäla saker och flyga runt i Warp. Jag kan köra uppdragen om och om igen, jag tröttnar inte på dem. Det är också kul att köra poängsamlingen och se hur långt man kan komma med varje skepp, fast det blir rätt långtråkigt efter ett tag när man bara ska skjuta hela tiden. Det blir en sjua för hållbarheten också. Slutbetyget blir en åtta.

Totalbetyg: 8.3 Ljud: 7 Grafik: 10 Hållbarhet: 7 Spelkänsla: 9