Inskickad av DarkKeyBlade den 11/07 -10 17:41

Utvecklare: Tri-Ace
Konsol: Playstation 2
Musik Kompositör: Motoi Sakuraba
Släpptes: 2004(EU datum)

- Du måste inte ha spelat de förra spelen för att förstå handlingen i ”Star Ocean: Till The End Of Time”, då det är en ny story i varje spel. -

Fayt Leingod heter huvudpersonen. Han är en svag, mild 19 åring som gillar att spela 3D spel och han har semester med sin barndomskompis Sophia Esteed, en snäll men grinig 17åring som gillar att shoppa och blir än mer grinig när Fayt spelar sina ”löjliga” 3D spel. Fayt och Sophia är på semester tillsammans med deras familj i planeten Hyda IV. Dem har väldigt roligt på den planeten, men medans Fayt lär Sophia att spela 3D spel, så blir planeten attackerad. Varför? Det är frågan många ställer sig, men det är ett mysterium. Fayt och Sophia flyr därifrån, men deras föräldrar blir tagna medan de försöker fly. Fayt och Sophia flyr i varsin ”Escape Pod”, som är flyktkapslar, och dem blir separerade från varandra. Fayt kraschlandar på planeten Vanguard III, och blir strandsatt där utan både Sophia och sina föräldrar. Fayt ger sig ut på ett äventyr för att hitta sina vänner. Det är nu äventyret tar sin början.

Spelet går ut på att man ska ta sig från planet till planet för att försöker hitta Fayts föräldrar och Sophia. Slagsmålstekniken är till en början ganska komplicerat, då det är mycket som man måste lära sig. Skippar man biten där Fayt och Sophia spelar 3D spel så kommer man inte att fatta ett DUGG av hur man spelar spelet. Det här spelet är ett RPG-spel, så resten bör vara uppenbart om man har tidigare spelat ett RPG spel om t.ex. Final Fantasy. Man går och handlar bland annat vapen och kläder för att karaktärerna ska bli starkare i nästa strid. Förutom hur man slåss så är stridssystemet i detta spel ganska annorlunda om man jämför med Final Fantasy. Hur man slåss i det här spelet är att istället för ”Random Battles” så kan du aktivera en strid själv genom att springa in i en motståndare och när du är inne i striden så vänder kameran sig till ”Side-Scrolling”. Varenda strid är i ”Beat 'em Up” -stil och man kan skicka förtrollningar. Om du har problem med att styra från karaktär till karaktär i varenda strid så oroa dig inte. Du kan sätta ”Auto” på dina andra karaktärer, så att de slåss Automatiskt.

På vissa ställen så måste du spela ett minispel för att komma igenom en bana. Till exempel så finns det en ökenplanet och om man inte hittar vatten i tid så tinar man iväg. Ett annat är att det finns en grotta, och för att komma igenom grottan så behöver du spela en flöjt för vissa portar i grottan.
Men annars så är det största mini spelet i Star Ocean ”2P mode”, där du och en annan spelare kan spela mot varandra. Men inte med era minneskort, utan du och en annan spelare väljer en Star Ocean: Till the End of Time –karaktär. Du och den andra spelaren slåss då med en karaktär, som i fightingspel såsom Street Fighter eller Tekken. Enda problemet är att du inte kan gå upp i level med dina karaktärer i ”2P mode”.

Jag tycker att det här spelet är det BÄSTA RPG-spel som jag har spelat till PS2. Kameran är usel, du använder L1 och R1 för att rotera den, men det sabbar verkligen inte hela spelet. Sony Computer Entertainment bör lägga in det här spelet i deras favoritlista, såsom de gjorde med Final Fantasy. Jag rekommenderar nämligen detta spel till Alla RPG-älskare världen runt. Det här spelet är till för alla åldrar och speciellt till dem som inte har spelat ett RPG-spel tidigare. Det är det bästa RPG-spelet utav alla RPG-spel som jag har spelat till PS2.
I spelet finns det bland annat ”Story” och ”Mini-Quest” samt en hel samling utav vapen och pansar och magier (i Star Ocean så heter magi ”Symbology”). Om du inte vill spela för att du inte kan vinna Achievement Points, liksom i ett Xbox360 eller ett PS3, oroa dig inte. Det här spelet har nämligen även Achievement Points och med dem så kan du få justa saker som att byta kläder på dina karaktärer eller vinna lite andra coola grejer.

Grafiken får 8. Grafiken var inte flexibel när det kom till ''Cutscenes'', men annars är den väldigt flexibel när man slåss och grafikstilen är i anime. Jag personlugen är en stor anime-fantast, men Tre-Ace var väldigt ”nära” på att göra årets perfekta grafik. Men tyvärr, som jag sa, det finns vissa scener när grafiken var bra, men även vissa där den var dålig. Men det finns också filmscener i Star Ocean, men inte likadant som Final Fantasy 10s filmscener. Filmscenerna i Star Ocean ser bara likadant ut som normala ”Cutscenes”.Ja, Bra jobbat Tre-Ace. Det var nära, men ändå inte helt perfekt!

Spelkänslan får 10. Spelkänslan är underbar, när man har lärt sig att slåss så känner man sig som hemma. Varje gång man kommer till ett nytt ställe så känner man att man är redo, och man kan vinna sin strid hur man vill, det är det som gör det här spelet roligt på ett annat sätt!

Även ljudet får 10. Jag tycker att musiken är helt underbar. Motoi Sakuraba har gjort det igen. Ännu en gång så har han skapat musik som är helt underbar, och som verkligen passar in i varje scen! Musiken kunde inte ha blivit bättre.

Hållbarheten får en 10a. Hållbarheten är helt otroligt, och det finns ingen chans att man tröttnar fort på det här spelet, det är helt otroligt!

Totalbetyg: 9.5 Ljud: 10 Grafik: 8 Hållbarhet: 10 Spelkänsla: 10