Konami, KCET
    44
    -

8.7 7.3

Speltest av Geezguy

Inskickad av Geezguy den 15/10 -06 12:37

Silent Hill 4 är den senaste installationen av serien. Denna gång tar du rollen som Henry Townshend, en 29 årig man som precis flyttat in i en lägenhet i en stad som ligger nära staden Silent Hill. Spelet börjar med att Henry vaknar upp mitt i natten och möts till sin förvåning att hela hans lägenhet ser annorlunda ut. Henry vandrar runt lägneheten för att ta reda på mera. Plötsligt svimmar han och vaknar upp i sin säng igen och inser att allt bara var en dröm. Det där var inledningen av Silent Hill 4. Spelet kommer som föregångarna gå ut på att samla saker och lösa pussel för att kunna komma vidare. Samt att få reda på vad som föresgår i Henry's lägenhet.

Jag tycker att Silent Hill 4 är lite sämre än dom tre första. Konami (skaparna) har dragit ner på alla svåra pussel som jag personligen tyckte om att lösa på alla svårighetsgrader. Dom har också gjort bort sig lite grann på att återvända till samma miljöer en andra gång för att lösa resten av dom saker som man inte kunde första gången. Det kan vara roligt att se mera, men i längden blir det ganska tråkigt. Silent Hill imponerar fortfarande med sin detaljerade grafik och skrämmande ljud, och det verkar vara det enda som Konami inte tappat greppet om. Jag kanske inte borde säga "tappat grepped om", utan dom valde sig att göra spelet mer strategist genom att göra förrådet mindre med bara tio platser för alla saker du samlar på dig. Detta gör att det också blir ett evigt rännande till saklådan för att slänga det man inte vill ha, och sedan ta det man vill ha. Spelkänslan har minskat lite grann också, man blir helt inte lika spännd och stressad som man blev i dom tre första. Men visst finns det tillfällen då man får rysningar.

Ljudet och grafiken är något som Konami inte valt att ändra, och det tycker jag är ett bra val. En del musik i spelet har bara fått mig att vilja köpa soundtracket direkt.

Sedan har vi spelkänslan, den duger helt men den är förminskad. Anledningen till att den duger för mig är för att jag redan orkat klara ut spelet fem gånger och mer kommer det!

Det enda som jag saknar i spelets hållbarhet är att de skulle ha kunna gjort det bättre med hitta på något bättre istället för att återvända till samma miljöer två gånger i rad.