Edge of Reality
    16
    -

8.9 3.8

Speltest av Maloren

Inskickad av Maloren den 23/01 -06 19:33

Spelet "SharkTale" ('hajar som hajar) återger explicit handlingen i filmen "Shark tale" vars spelstoryns ursprung står att finna. Arbetsmyran (läs arbetsfisken) Oskar kan inte betala sina räkningar samtidigt som densamme föga vill orsaka besvär. Dock hamnar vår vän raskt i trubbel. Farliga hajar är ständigt på jakt allt emedan Oskar måste finna lösningar på problemen och utvägar ur de kluriga situationerna.

Spelet utgör ett ganska trist sådant. Det är fullproppat med enahanda scener som påminner om varandra. Därtill är detta knappast att kalla för ett 3-D-spel. Det påminner snarare om den gamla tidens "Sega-spel" där aktören endast tillåts att röra sig i en riktning. Detta även om grafiken är att betrakta som betydligt bättre än de tidigare varianterna av TV-spel. En spelare torde raskt ledsna på spelets implicita innehåll. Det gjorde jag. Inga mer "fiskspel" för mig!

Grafiken är snygg, vilket tyvärr lurar en spelare att tro att detta spel är jättespännande. Spelkänslan är usel, spelet känns raskt trist och påminner om föråldrade TV-spel som säkerligen roade på sin tid. Ljudet blir ytterst irriterande då massor av scener går ut på att dansa (med kontrollen, inte dansmatta.) Man kommer inte vidare innan man klarat dessa långtråkiga sekvenser. Hållbarheten är således under all kritik. Jag har sällan ledsnat så fort på ett spel. Jag tenderade hellre att byta till ett spel jag redan klarat än att tragla med detta dravel. Varför tillverka ett så trivialt spel när det finns teknik att göra någonting mycket bättre?

Totalbetyg: 3.8 Ljud: 4 Grafik: 6 Hållbarhet: 2 Spelkänsla: 3