november 1996
    Naughty Dog
    358
    -

8 7.5

Inskickad av Fuska-nu den 17/02 -06 20:54

Cortex, en elak häxdoktor som bor i ett slott högst upp på ett berg, fick för sig en dag att han skulle erövra världen. Så han började, tillsammans med sin kollega Nitrus Brio, att mutera en räv. Men något gick snett; den muterade räven, även kallad Crash Bandicoot, blev inte elak och ond som de hade tänkt sig. Crash såg sin chans och kastade sig ut genom slottsfönstret, och hamnade i vattnet. Men Cortex ville ha tillbaka Crash, så han kidnappade en annan muterad räv och höll henne fången, tills Crash skulle komma tillbaka.

Crash spolades upp på en strand vid en av de tre öarna, och började därmed sin resa till Doktor Cortex. Men på ditvägen finner han vissa hinder, som allt från krabbor till falska hål. Med en viss prestation klarar han han sig igenom detta och stöter på en eller annan boss, som vill göra livet surt för honom. Efter ett antal hinder på första ön, tar han sig sedan till den andra, och sen den tredje. På det tredje berget kommer han att finna Doktor Cortex. Men vad kommer att hända?

Man börjar alltid spelet med 4 liv, om man sedan ramlar ned i ett hål eller blir kload av en krabba etc, så förlorar man ett liv och man får börja om från början. Men det finns inte bara liv att "skydda" sig med, det finns en god häxdoktor på ön som hjälper dig, genom att när du blir t.ex skadad av eld blir du själv inte skadad, utan din "mask". Försök att snurra (Crash`s specialitet) på lådor när du ser dem. För de kan ge en massa "Wumpa"-frukter, som kan ge upphov till mer liv i fall man får 100 stycken.

Miljön varierar från bana till bana (så som att ta sig uppför en flod eller gå på en lång bro, med lösa brädor, mitt ute i ingenstans.), men huvudinnehållet utspelar sig på tre öar. Den första ön är lite mera "infödings"-ön, med massa djungel, men som ändå är nära vattnet. Och den andra inriktar sig mest på djungel, men har en jättestor vulkan i mitten av ön. Medan den tredje ön har, så att säga, har 2 halvor. Den första halvan man går igenom är djungel-aktig, och på den andra så går man uppför ett jättehögt berg, ända upp till Doktor Cortex.

Den muterade räven Crash Bandicoot har endast ett par blåa byxor, tillsammans med ett par svarta snörskor. Crash säger inte så mycket, för han kan inte prata.

Jag tycker att spelet är ett av de bästa tv-spelen genom tiderna. Man liksom känner sig som att; Plattformsspel, det är ju riktigt kul egentligen. Man känner liksom; att när man väl ha börjat att spela, kan man inte sluta. Det gåt inte: "Jag ska bara klara denna banan först" eller "Jag har bara 40 procent kvar av spelet, jag kan inte sluta nu". Det roliga med detta spelet är att när man väl ha tagit en diamant, så kan man inte sluta. Eftersom diamanterna bildar nya hemliga vägar på olika banor. Men det roliga är ju också att man måste klara ut hela banan och ta alla lådor, utan att dö en enda gång. Då försöker man ju alltid på nytt och på nytt igen.

Grafik (betyg 8):
Jag gav spelet detta betyget för att grafiken är bra för att vara ett Playstation 1-spel. Dock så kunde miljön/omgivningen ha varit lite mer detaljrik.

Spelkänsla (betyg 10):
Man lever sig verkligen in i spelet, det finns inget mer att säga.

Ljud (betyg 8):
Bra och härliga ljud. Tyvärr så kan en del ljud komma plötsligt, som en shock.

Hållbarhet (betyg 8):
Man kan ju köra spelet 2 gånger; första gången sparar man allting, andra gången tar man reda på lösenorden. Så den håller ju så länge man kör den. Men när man vet att man har klarat ut allt, och har allt sparat, så kan man tappa lusten.

Totalbetyg: 8.5 Ljud: 8 Grafik: 8 Hållbarhet: 8 Spelkänsla: 10