CipSoft GmbH
    58
    -

7.5 6.1

Speltest av Kigsz

Inskickad av Kigsz den 06/09 -09 23:08

Tibia är MMORPG som släpptes för nedladdning till PC i januari 1997. Då spelet ständigt förändras är det omöjligt att skriva ett speltest som kommer att vara aktuellt för all framtid, men jag ska göra mitt bästa och ha min utgångspunkt från hur spelet ser ut idag. När man startar spelet så börjar man på en ö som heter Rookgaard (ofta förkortat till Rook). Numera måste man klara ett antal uppdrag på den södra delen av ön innan man kommer till själva huvuddelen av Rookgaard. Dessa uppdrag är till för att lära spelaren hur Tibia fungerar. Man lär sig allt ifrån hur man rör sig och interagerar med andra karaktärer till hur man slåss och samlar mat. När det är klart går man över en bro och det är då man kommer till själva staden.

I Rookgaard stannar man (oftast) bara till dess att man är level 8. Vid den leveln kan man nämligen lämna ön och bege sig till det som kallas Main (kort för Main Island). Först måste man dock välja vilken klass man vill bli. Det finns för tillfället fyra olika klasser att välja mellan: Knight (riddartypen som använder svärd och sköld), Paladin (pilbågsskytten, som inte är främmande för att använda ett armborst), Sorcerer (som använder sig av den offensiva magin) och Druid (som använder sig av den defensiva magin).

Spelet går i helhet ut på att döda monster och gå upp i level. Efter det att ett monster är dött så kan man öppna det och se vad man får för ”loot” (alltså det man hittar i ett monster efter att är besegrat). Looten kan bestå av mat, pengar, vapen, smycken och mycket mer. Detta kan man sedan ta med sig i en ryggsäck, om man vill. Om man har ont om plats kan man först lägga av lite av sina saker i en Deposit Box (även kallad DP), som finns i varje större stad i Main.

Spelet använder sig av två mätare; en som mäter ens hälsa (röd mätare) och en som mäter ens mana (blå mätare). Manan används när man utför besvärjelser, men den laddas upp automatiskt. Hälsan går ner när man blir attackerad av monster (såklart) eller av andra spelare. Att attackera en annan spelare kallas för att PK:a (Player Kill). Det är dock inte alla servrar som tillåter detta. De flesta servrar är så kallade PvP-servrar (Player versus Player). Detta betyder att man kan attackera andra spelare om man vill. Det finns dock servrar som är Non-PvP, där man inte kan attackera andra spelare. Sedan finns det servrar som är PvP-Enforced, vilket betyder att hela handlingen går ut på att attackera andra spelare och därigenom få Exp (Experience Points) och gå upp i level.

Förutom allt detta så finns där även uppdrag (kallade Quests) som är till för att testa spelarens skicklighet, styrka och ibland även tålamod. Dessa uppdrag brukar resultera i att man får en belöning när man klarat det (ofta i stil med vapen, pengar eller smycken). Uppdrag är oftast helt frivilliga, men rekommenderas för att få en bättre spelupplevelse.

Tibia är ett väldigt beroendeframkallande spel. Själv började jag spela det efter det att jag såg en som spelade Tibia på en av skolans datorer. Så när jag själv testade det för första gången (i november 2002) så var det inte mycket jag förstod om det. Då fick man ingen introduktion till spelet utan man kastades bara in i det. Det var inte heller någon av mina kompisar som spelade det (ännu), så jag fick lära mig allt själv. Efter några veckor så hade mina kompisar också börjat spela det och vi var fast i ”Tibiaträsket” ganska snabbt.

Jag har märkt att det nästan bara finns två sorters åsikter angående Tibia. Antingen så älskar man det eller så hatar man det. Det är väldigt få personer som jag har träffat som ligger där emellan. Den främsta kritiken som jag hör om spelet är om dess grafik. Jag kan hålla med till viss del. Grafiken är inte mycket att hänga i julgranen, men det är inte för grafiken som man spelar Tibia. Om man är ute efter snygg grafik så är Tibia inget spel att rekommendera. Dock har spelet många andra egenskaper som gör det bra. Spelkänslan är underbar, hållbarheten är grym och den sociala faktorn är i allra högsta grad befintlig.

För mig var mina guldår inom Tibia mellan 2003 och 2005. Efter 2005 så har fler och fler lämnat spelet, i alla fall av de jag känner. Idag är nästan ingen kvar som var med på den tiden och jag själv spelar ytterst sällan. Tibia känns tyvärr som ett spel man växer ifrån. Är man borta från Tibia i ett halvår så har det lagts till så mycket nytt i spelet att man blir smått förvirrad. Överlag är Tibia ett trevligt spel, men det har sina brister, som synes i min betygsättning.

~ Grafik: Grafiken är ganska ökänd. Det är även det vanligaste argumentet, som jag hör, som är emot Tibia. Som jag nämnde innan så är grafiken inget speciellt. Den var helt acceptabelt när spelet släpptes (1997), men idag så känns den föråldrad. Fast jag tror inte spelet hade överlevt övergången till 3D, så CipSoft har ändå gjort sitt bästa för att optimalisera 2D-grafiken.
Grafikbetyg: 6

~ Spelkänsla: Detta är en av de saker som gör att Tibia håller än idag. Spelkänslan är underbar. Kontrollerna är lätta att lära sig, hotkeys fungerar utmärkt och spelupplägget är väldigt bra. Från det att man tar sina första steg på Rookgaard så känner man hur upplyftande spelet är. Tibia marknadsför sig smart nog med en slogan som passar bra i detta sammanhang: ”You’ll never forget your first dragon!”.
Spelkänslebetyg: 10

~ Ljud: Det finns väldigt många argument emot grafiken, men jag har hört väldigt få som har klagat på ljudet. Varför? Kanske därför att det inte finns något ljud. Inget ljud alls. Ingen musik. Inga ljudeffekter. Inget. Det är svårt att ge betyg på något som är obefintligt, men den enda anledningen till varför jag inte ger ljudet en etta är för att man har tillfälle att lyssna på sin egen musik i bakgrunden, istället för att höra spelets förvalda musik. Det kan vara positivt ibland.
Ljudbetyg: 2

~ Hållbarhet: Ännu en av spelets tunga hörnstenar. Spelet utvecklas hela tiden. Det förnyas, förbättras och förändras ständigt. Man kan inte ”klara” spelet. Där finns ingen sistaboss eller någon prinsessa att rädda. Man kan spela detta spel i en evighet och ändå hitta nya saker. Det är förmodligen därför det fortfarande finns spelare kvar än idag som har spelat Tibia sen första början. Hållbarheten är så bra.
Hållbarhetsbetyg: 10

Totalbetyg: 7 Ljud: 2 Grafik: 6 Hållbarhet: 10 Spelkänsla: 10