Thief: Deadly Shadows

Thief: Deadly Shadows
    53
    -

9.3 8.8

Inskickad av Fuska-nu den 12/11 -04 12:15

För 6 år sen skapades en ny spelgenre: Smygarspelen. Det handlade om spel där man som spelare ska smyga sig runt och undvika att bli upptäckt så länge som möjligt. Spelet som skapade den här spelgenre hette Theif: The Dark Project. I en medeltida värd spelar vi tjuven Garreth som livnär sig på att stjäla värdesaker från rika personer. Garreth får ett uppdrag av en främling. Han ska stjäla en speciell sten. Detta är upptakten till ett av de bästa datorspel som nånsin gjorts. Spelets lugna rytm var helt annorlunda. Det kan låta trist, men Spelet hade en otäck stämning som tilltalade många. Det finns en andra del (Theif II: The Metal Age) som i stort sett är fortsättningen på det första spelet. Det blev inte lika omtalat. Kanske beror det på att det är mycket svårt. Nu är det dags för den sista delen. Och vi kan konstatera att Theif III håller alla högt ställda förväntningar. Miljöerna, mysterierna, smygandet och vattenpilarna (används för att släcka facklor så man inte syns) är kvar. Grafiken är förståss nutida och det är rejält snyggt. Men det allra bästa är att den har kvar den gamla känslan. Och något som blir allt ovanligare idag: Det är ett spel som suger tag i en så man glömmer bort tid o rum. Att sitta i ett nedsläckt rum o spela Theif III med hörlurar är garanterat en upplevelse. Såväl gamla spelrävar som mindre vana datorspelare bör absolut ta sig en titt på detta Magnefika spel

Sammanfattning:
Garreth är tillbaka för tredje gången. Den klassiska Theif serien får en värdig avslutning i denna fina uppföljaren. En magnifik tredje och sista del i en spelserie som skapade en egen genre. Detta är fantastiskt bra. Jag rekommenderar att du köper det.
Av mig skulle den få 9,5 av 10

Pris ca 450kr

Totalbetyg: 9.8 Ljud: 9 Grafik: 10 Hållbarhet: 10 Spelkänsla: 10