Välkommen Gäst! Logga in eller registrera ett konto.

Logga in











The Sims

PC
The Sims
  • Genre
    Simulator
  • Releasedatum
    31 mars 2000
  • Utvecklare
    Maxis
  • Antal ägare
    1723
  • Utvald recension
    -
  • Köp spelet!

Spelbetyg

Snittbetyg
Recensioner
7.6 6.7

Speltest av Fuska-nu

Inskickad av Fuska-nu den 07/05 -05 11:10

Till en början är gästerna sugna på tilltugg och smårätter, men snart tröttnar de på köket och börjar utforska huset där de upptäcker spelkonsoler och ett biljardbord. En kompis kompis slänger sina växelpengar i fiskskålen. En annan flörtar med värdens flickvän. Middagen brinner i ugnen. Det vet jag, eftersom jag kan känna lukten. Jo, det är läbbigt hur mycket det verkliga livet liknar The Sims. "Jag ska bara ta några skärmbilder", sade jag till den första gästen som kom. "Tjugo minuter, max - du kan väl underhålla dem så länge?"

Och så försvann jag i ytterligare en timme. Det har varit samma sak hela veckan, men att föredra en simulerad bjudning framför en riktig var ett nytt lågvattenmärke. Vilket, förstås, är en ny höjdpunkt. The Sims är det mest fängslande spelet på länge.

Det får en att fundera också. Sedan jag började spela The Sims har jag börjat notera egendomliga paralleller med mitt eget liv. Ta Michael Bachelor som bor på Sim Lane 1, till exempel. Han jobbar för mycket, äter för dåligt, piffar upp sin hemmiljö med dyra prylar och spelar videospel i timmar för att mota bort den existentiella ångesten. För att kompensera hans usla belägenhet, bestämmer jag mig för att ge mig ut och skaka de lurviga en kväll.
Det är bara det att alla jag ringer till har andra planer. Några undrar var jag har varit hela veckan. Jag ignorerar deras prat och beställer en pizza. Vilket är lite skrämmande eftersom Michael gör exakt samma sak. Jag borde veta, eftersom jag tillbringade hela lördagkvällen i hans sällskap.

Vad är det som händer?

The Sims tar bara statistikdelen från Maxis tidigare spel och slänger på tillräckligt med polygoner för att ge dessa fullfjädrade, digitala människor illusionen av att ha personligheter och känslor. Det erbjuder oss en bit (väldigt ) amerikansk förortskultur, som består av mindre än ett dussin familjer. Du skapar familjerna och låter dem flytta in; målet är att hjälpa dem samla ihop tillräckligt med cash för att kunna bygga till huset eller bygga den där basketplanen.

The Sims uppmuntrar till köpgalenskap. Sims kanske har känslor, men lyckan hittas ofta i ett badkar på ett överdådigt party. Sims som spenderar för mycket tid med att sitta och ruva under trappan kommer snart att förlora tak över huvudet.

Att hjälpa The Sims att hjälpa sig själva är inte lätt, för även om du kan ge dem direktiv att följa, kan du inte tvinga dem om de vill göra något annat. Roligare är att få designa deras hem, sköta deras karriärer och spendera alla deras pengar. Även om du bara kan fokusera på en familj åt gången, så kommer ofta sims från andra familjer och hälsar på. Det är fantastiskt att se två sims träffas och bli kära.

Faktum är att det är roligt att se invånarna göra nästan allt. Animationen är suverän och interagerandet gränslöst. Även om inte dina invånare är så gulliga som de skulle kunna vara - förmodligen för att de är så realistiska att de inte kan vara gulliga - så fordrar den värste förloraren uppmärksamhet. Jag uppfann PC Gamer-hushållet för skojs skull men det blev mitt favoritgäng (jag måste verkligen sakna något).

The Sims är ingen ny idé, men det är inte långt ifrån. Tidigare spel med artificiellt liv (Creatures, Tamagotchi) har fokuserat på konstiga livsformer. Som kontrast till detta sneglar The Sims på Little Computer People som fanns för C64:an och tar konceptet vidare på samma sätt som Kingpin och Hidden And Dangerous och lägger till en realistisk miljö.

Motargumentet är: "Varför skulle någon vilja oroa sig för skulder när jag har mina egna kreditkort?" Jag kan bara rycka på axlarna. Det är oförklarligt - kanske är det samma sak som gör att människor tittar på värdelösa såpoperor när de redan har otrogna partners och tattiga fyllon i sina egna liv.

Även om det är bra, så är inte The Sims fantastiskt. Tyvärr har verklighetsivrarna en poäng. Trots att det är enormt beroendeframkallande, tänker du ändå: "Vänta lite, är inte det här en smula trist?". Det händer egentligen inte så mycket - ett inbrott, en eldsvåda - och precis som i verkliga livet kan de problemen lösas med ett telefonsamtal. För att The Sims verkligen ska engagera måste det till historier och något som skulle kunna likna uppdrag.

copyright: kramgogo 2005

Totalbetyg: 6.5 Ljud: 5 Grafik: 6 Hållbarhet: 10 Spelkänsla: 5