20 september 2004
    LucasArts, Pandemic Studios
    326
    -

8.3 8.6

Inskickad av Fuska-nu den 05/12 -04 22:33

Spelet spänner både över de tre gamla filmerna och de tre nya. Men det finns bara 16 banor i spelet. Det roligaste är alla stridsfordon som går, flyger, svävar och rullar. Spelet passar perfekt in i Star Wars-temat. Ljud, grafik, vapen och musik stämmer och det hela kryddas med klipp från de fem filmerna. Fantastiskt! Vad som inte är lika fantastiskt är det ganska ofärdiga spel som finns under Star Wars ytan. Spelet är designat som ett flerspelarspel för att spelas online. Därför är det en smärre skandal att det är i stort sett omöjligt att koppla upp sig mot ett pågående spel. Listan över tillgängliga spel ändrar sig snabbare än man hinner klicka och man har ingen chans att sortera spelen efter hur bra anslutningen är. Om man spelar ensam ersätts de mänskliga medtävlarna med datorstyrda motståndare. Det är visserligen kul men kan inte jämföras med att spela mot människor. Jämfört med actionspel som exempelvis Call of Duty finns det ingen röd tråd i historien och på de lätta svårighetsgraderna kan man genomföra uppdragen genom att helt enkelt låta de datorstyrda vapenbröderna göra allt jobb. Men det är häftigt att springa i hälarna på Darth Vader medan han astmatiskt slaktar motståndare med sitt lasersvärd. Singelspelardelen är bättre än i spel som Battlefield, men eftersom den delen är mest är tänkt som en bonus till flerspelardelen som i sin tur inte fungerar optimalt, blir resultatet inte så bra. Star Wars Battlefront är bara för Star Wars fans. Andra bör vänta tills det har kommit en uppdatering som fixar till de många felen i onlinedelen.

Sammanfattning:
På papperet är det ett superspel
för alla vänner av Star Wars. Men under ytan är det inte lika kul. Fans kommer att hamna i många situationer de hittills bara kunnat drömma om.