Välkommen Gäst! Logga in eller registrera ett konto.

Logga in











Halo: Combat Evolved

PC
Halo: Combat Evolved
  • Genre
    Action
  • Releasedatum
    10 oktober 2003
  • Utvecklare
    Gearbox Software
  • Antal ägare
    485
  • Utvald recension
    -

Spelbetyg

Snittbetyg
Recensioner
8.8 8.6

Speltest av Ox_bidder

Inskickad av Ox_bidder den 13/01 -07 14:04

Handling / story / vad man gör i spelet
Story/handling/vad som händer i spelet
HISTORIA

Året är 2552. Jorden existerar fortfarande men överbefolkning har tvingat många att flytta till andra himlakroppar. En av dessa är Reach som är människornas sista utpost innan Jorden. Reach är en planet med mycket militära projekt och forskliga experiment.


För 32 år sedan förlorade Reach kontakten med kolonin Harvest. En flotta skickades för att undersöka saken, ett enda skepp kom tillbaka med kraftiga skador. Besättningen berättade om ett utomjordiskt skepp som va så gott som oförstörbart som hade förstört hela deras flotta och ”glasat” planeten. Detta var människornas första möte med en grupp som kallades Covenanten. Covenanterna är väldigt religiösa av sig och när deras heliga äldre förklarade att människorna var ett hot mot deras gudar gick dom snabbt in i ett heligt krig mot människorna.


Efter många misslyckanden bestämde sig forskarna på Reach att ta upp ett gammalt projekt att skapa super soldater. Sju åringar tog från sina hem om dom passade för experimentet, som för övrigt kallades Spartan 2.0 projektet. En av dessa var John (Spartan identitetsnummer: 117). Dessa Spartans utförde många lyckade uppdrag, innan dom kallades tillbaka till Reach för att förberedas för en stor attack på ett Covenant skepp för att få reda på deras hemvärld. Två dagar innan attacken sätts i verket attackerar Covenant flottan Reach med ungefär 750 skepp och lyckas förstöra planeten. Ett skepp överlever, The Pillar Of Autumn, med den sista spartanen, John 117 master cheif Petty officer även känd som master cheif.

Dom gör ett blint hopp i överljusfart i hopp om att leda bort Covenant styrkorna från jorden, och hamnar utanför gasjätten Threshold. Men Covenanttrupperna lyckas följa efter och attackerar the pillar of Autumn. Master cheif och skeppets smart AI, Cortana, tvingas fly till en artificiell värld formad som en ring. Efter att ha räddat Kaptenen for the pillar of Autumn, Jacob Keyes, lyckas Cortana hacka sig in i ringens kontrollrum och for reda på att ringen, som för övrigt kallas HALO, egentligen är ett vapen för att utrota någonting som Halos skapare, forerunners, hade hittat i rymden, men halos syfte är värre än vad som alla först trodde…






FIENDER:

Rasnamn: Unggoy
UNSC benämning: Grunts
Längd: ca. 150 cm
Vikt: N/ASmå Dumma varelser som ofta får ta första smällen i strid.
Använder för det mesta Plasma Pistols, Men kan även använda needlers och vissa special tränade kan använda fuel rod guns.

Rasnamn: Sangheili
UNSC benämning: Elites
Längd: ca. 220 cm
Vikt: Uppskattningsvis 150 kilo

En av dom ledade soldaterna i Covenanten, kan använda alla vapen i Covenanternas arsenal förutom Fuel rod guns. Färgen på deras rustning visar deras grad och dom ökar i grad beroende på hur många fiender dom har dödat.

Rasnamn: Kig-Yar
UNSC benämning: Jackal
Längd: ca. 180 cm
Vikt: N/A

Reptillikanande varelser som har en energi sköld. Använder endast plasma pistols. Mer erfarna Jackaler kan få en gul sköld istället för den blå.

Rasnamn: Lekgolo
UNSC benämning: Hunters
Längd: ca. 350 cm
Vikt: Rätt tung.

Denna best är egentligen inte vad den ser ut att vara; egentligen är den bara en koloni av ryggradslösa maskar. Utan rustningen som den bär skulle den varken vara stark eller särskilt stabil. På ena armen har den en fuel rod Gun monterad och på den andra sitter en sköld av okänt material som står emot dom flesta attacker från ett hand buret vapen.

Men djupt inne i Halos mörka innandömen gömmer sig en mycket farligare fiende…

Människovapen

M9 HE-DP fragmentation

Denna högexplosiva handgranat är perfekt att kasta, rulla, studsa eller lobba in i platser där eldvapen har svårt att nå. Också bra att förstöra fasta kanoner eller saktfärdiga fordon med.

M6D pistol

Denna pistol är magasin-matad och har 2X förstoring. Den skjuter 12.7mm semiautomatiska Skott och kan skuta både semiautomatiskt och automatiskt

MA5B assault rifle

Detta gevär är gasstyrt, magasin-matad och skjuter 7.62mm pansar brytande skott. Träff yta är beroende på soldatens förmåga att sikta, skjuta och byta magasin. Korta, kontrollerade salvor är mer träffsäkra än fult automat eld. Assault riflen har även en monitor som visar antal skott i magasinet och positionen för Threshold, för att ge soldater någon sorts sätt att navigera på HALO.

M90 Shotgun

Pumphagel helt enkelt. M90 len kan ha upp till 8 skott i magasinet samtidigt. Skotten är 3.5 Kalibers och är extremt effektiv på när håll när allt hagel fyller ett mål istället för flera. Inte bra att använda på för långt håll då haglet sprids så mycket att det träffar så lite att det inte gör någon skada alls eller inte träffar överhuvudtaget.

S2 AM Sniper rifle

Ett krypskytte gevär med två olika sorters in zoomnings lägen (2x och 10x) och även utrustat med mörkerseende i siktet.
VARNING!!!!
14.5x114mm APFSDS skotten är anti-materiella och kan lätt åka igenom flera mål samtidigt, du borde vara säker på vad som finns på andra sidan ditt mål innan du skjuter.

M 19 SSM rocket launcher

Detta raketgevär är man-buret, axel avfyrat och är uppdelat i två huvudkomponenter; avfyraren och magasinet. Själva magasinet (som är en förlängd del av avfyraren) innehåller två 102mm högexplosiva raketer.


M41 LAAG

”Warthogens” M41 Light anti-aircraft Gun är en trepipig automat kanon som skjuter 450 till 550 pansar brytande skott i minuten.

M7057 Defoliant Projector

UNSC’s standard eldkastare. Använder ett slags ”lim” som tändningsbränsle. ”Limmet” fastnar på en person och fortsätter brinna. Enda människovapnet som kan överhettas. OBS! Finns endast i multiplayer.

COVENANTERNAS VAPEN.

Plasma rifle

Detta laser vapen skjuter blåa plasma skott och har både semiautomatiska och automatiska eldgiviningslägen. Efter några sekunders eldgivning överhettas den och man måste vänta en stund på att den ska kylas ned igen. Detta är ett Batteri vapen, efter för lång användning kommer batteriet att ta , Det är okänt hur man byter ut eller laddar upp ett tomt batteri.

Plasma pistol

Detta är pistolversionen av plasma rifle och istället för automatisk eldgivning har den en uppladdningsbar kärna som gör att vilken fiende som helst sköldar försvinner direkt. Detta gör dock att den överbelastas och måste kylas ner, detta tar någon sekund. Detta är ett Batteri vapen, efter för lång användning kommer batteriet att ta , Det är okänt hur man byter ut eller laddar upp ett tomt batteri.

Needler

Ett vapen som skjuter kristaller som tros komma från grunts hemvärld. Dessa har en oförklar målsökningsförmåga och exploderar under impakt med kött. Det enda vapen som Covenanterna använder som har magasin istället för batteri.

Fuel rod cannon

Vapen som bärs av hunters och specialtränade grunts. Covenanternas motsvarighet till M19 SSM rocket launcher och skjuter gröna, radioaktiva skott. 0BS! Kan ej användas av spelaren förutom på multiplayer. Detta är ett Batteri vapen, efter för lång användning kommer batteriet att ta , Det är okänt hur man byter ut eller laddar upp ett tomt batteri.


Energy sword

Otroligt farligt närstrids vapen. Bärs endas av guldfärgade och osynliga Elites. Man dör på två hugg… på enklaste svårighetsgraden! 0BS! Kan ej användas av spelare

NÄNNISKORNAS FORDON

M 12 LRV ”warthog”

Bessätning:1+1 (plus en till i LAAG kanonen)
Vikt: 3.25 ton
Armering: 12.7 mm LAAG

Det vanligaste off-road fordonet för UNSC på mark. Den är snabb men krånglig att köra; i kurvor tippar den lätt över och man flyger ur. Har plats för en förare, en ”shotgun” som sitter i ett säte jämte föraren och en soldat i LAAG kanonen.

M808B Scorpion MBT (main battle tank)

Besättning: 2 (eller en cyborg)
Vikt: 66 ton
Huvudkanon: 90mm HV (high velocity)
Backup vapen: 7.62mm PB-T ( pansar brytande, ”Tracer”) Kulsprutepistol

Scorpionen är människornas primära stridsvagn, den har en stor kanon som skjuter hög a 90mm skott. Vid sidan av den här kanonen sitter en liten kulspruta som inte många fiender står emot. Vanligtvis sitter det två förare i stridsvagnen, men spelaren behöver bara vara en. Fyra soldater kan sitta på dom fyra banden och skjuta därifrån, men detta är riskfyllt och borde endast användas när övertagen överväger riskerna.

COVENANT FORDON

Ghost

Besättning: 1
Vikt: 3.25 ton
Armering: två plasma kanoner ( 100-250 kW längd)

Ghosten är Covenanternas primära attackfordon. Det är snabbt, smidigt och har två relativt snabba plasma kanoner. Förutom den höga fronten är föraren rätt oskyddad.

Banshee

Besättning: 1
Vikt 2.25 ton
Armering: Två Plasma Kanoner (100-250 kW längd)
Sekundärt vapen: Två fuel rod kanoner.

Bansheen är Covenanternas standard mark attackflyg. Hyfsat snabb och extremt lätt att manövrera. Den har två Plasma kanoner på varje sida och även två fuel rod kanoner under dessa.

Vad jag tycker om spelet
Ett fantastiskt bra spel från en fantastisk bra tillverkare! Halo har en varierande uppsättning av banor och vapen vilket gör spelkänslan nästan oslagbar. Storyn är nästan bättre än spelkänslan så Halo är extremt gripande och har många hemligheter gömda. Svårighetsgraderna är hyfsat olika (easy, Normal, Heroic, Legendary) och ger en bra variation av utmaningar. Många och olika multiplayer banor, både för små och snabba eldstrider eller stora och hårda slag mitt på en äng.

Betyg till spelet
Grafik: 9 håller upp standarden för ett bra spel.

Ljud: 10 Oj oj Oj Fantastiskt bra Marty O’Donnell. Vet man var man ska titta så kan man hitta en gammal Marathon låt…

Spelkänsla: 10 Otrolig, vare sig om man dödar aliens på ett krigsskepp eller kryper runt i ett träsk på jakt efter en grupp av mariner som har försvunnit.

Hållbarhet: 10 Med det där multiplayer läget så kan man bli sittande i flera dagar om man inte hade blivit så trött.

Totalbetyg: 9.8 Ljud: 10 Grafik: 9 Hållbarhet: 10 Spelkänsla: 10