Välkommen Gäst! Logga in eller registrera ett konto.

Logga in











Half-Life

PC
Half-Life
  • Genre
    Action
  • Releasedatum
    1998
  • Utvecklare
    Valve Software
  • Antal ägare
    823
  • Utvald recension
    -
  • Köp spelet!

Spelbetyg

Snittbetyg
Recensioner
8.1 8.3

Speltest av Slipknot2

Inskickad av Slipknot2 den 18/08 -06 12:13

Handling / story / vad man gör i spelet
Half-Life är ett FPS spel av debuterande Valve Software.
Spelet utspelar sig i Black Mesa Research Facility, New Mexico. Huvudpersonen och forskaren Gordon Freeman arbetar där med högriskprojekt, långt ner under marken. Spelet börjar då ett experiment går snett och en massa portaler till en ny dimension runt om i Black Mesa öppnar sig. Ur dessa kommer en massa varelser (Xen) som börjar döda allt omkring sig. Spelet handlar om Gordons väg ut ur Black Mesa för att hämta hjälp. På vägen ut, bekämpade av både Xen och Marines (Hazardous Environment Combat Unit), möter Gordon personer som hjälper honom på sig väg, bland annat säkerhetsvakten Barney Calhoun (som senare kan spelas i Half-Life: Blue Shift).

Banor
Half-Life är byggt av små banor som med jämna mellanrum laddas, storleken är små för att miska laddningstiden. Banorna är gjorda så att man skall få en naturlig övergång utan att få avbrott i handlingen. Trots att spelet kan ses som en ända lång barna så har Valve lyckats bra att knyta ihop berättelsen med dom varierande miljöerna spelet erbjuder.

Vad jag tycker om spelet
Spelet är för att vara så gammalt lika roligt hur många gånger man spelar det. AI:n, fysiken och grafiken m.m var väldigt magiskt för att vara ett spel från 1998.

Motorn baseras på en kraftigt modiferad Quake3 motor.
Numera har Valve gått över till sin Source motor som är tio gånger mer avancerad. Notera att detta spel även finns i Source motorn.

Lite om vapnena m.m:

Expansioner
Half-Life har nuvarande två officiella expansioner som bygger vidare på samma berättelse.


Half-Life: Opposing Force - Huvudpersonen Corporal Adrian Shephard blir skickad till Black Mesa när experimentet som Gordon Freeman deltod i gick fel.

Half-Life: Blue Shift - Huvudpersonen säkerhetsvakten Barney Calhoun upplever sitt äventyr samtidigt som Gordon Freeman och Adrian Shephard.

Counter-Strike: Condition Zero - Vidarebyggnad på multiplayer-modden Counterstrike, eget singleplayer.

Vapen

Crowbar (Kofot) - Första vapnet som spelaren kommer i kontakt med, är ett närstridsvapen. Förmodligen det mest kända vapnet i Half-Life.

Glock (Pistol) - Första riktiga vapnet som spelaren hittar.
Pistolen har hög precision med två hastigheter, den högre ger större spridning på skotten.

Magnum - Pistol som gör enorm skada och har hög precision. Den har dock bara 6 kulor i magasinet, tar lång tid att ladda och spelaren hittar få skott. I tidiga versioner och multiplayer kommer detta vapen med ett kikarsikte.

Shotgun (hagelgevär) - Bra vapen i närstrid så som trånga utrymmen som korridorer, spelaren kan välja att avlossa ett eller två skott åt gången.

Submachine Gun (Automatgevär) - Bra närstrid- och mellanavståndsvapen. Med sina vanliga ammunition (samma som Glocken) blir detta nästan standardvapnet. Detta vapen är även utrustat med en granatkastare.

Crossbow (Armborst) - Det bästa distansvapnet då denna är utrustad med ett bra kikarsikte och sin höga skada. Pilarna man skjuter är explosiva om spelaren ej använder siktet.

Rocket Launcher (raketkastare) - Detta vapen skjuter iväg en explosiv raket som spelaren kan välja att styra med ett lasersikte. Används främst vid bekämpning av fordon så som helikoptrar.

Egon Gun - Jämförs bäst med Quakes shaft, skjuter ut en blå stråle som följer med spelaren rörelser, mycket farligt vapen då spelaren är bra på att sikta.

Gauss Gun - Denna använder samma ammunition som
Egon Gun. Denna skjuter ut en snabb gul stråle som kan studsa på väggar vid vissa vinklar. Denna kan även laddas upp för att göra mer skada eller skjuta iväg spelaren från yta spelaren står nära (se Quakes Rocket Jump)

Handgrenade (Handgranat) - Explosiv granat som spelaren kastar iväg. Genom att hålla i den längre kan man justera tiden innan den sprängs från att det att man kastat iväg denna.

Laser Trip Mine (Försåtsmina) - En bomb spelaren fäster till en yta som avlöses av att en fiende bryter en laserstråle som denna projicerar vinkelrätt mot ytan den är placerad på.

Satchel Charge (Fjärrutlöst Bomb) - Liten väska som spelaren kan kasta ut och sedan avlösa med en fjärrkontroll. Spelaren kan välja hur många denne vill slänga ut.

Hivehand - Ett utomjordiskt vapen som skjuter ut små målsökande insekter. Vapnet har oändligt antal skott men måste laddas upp när dess buffert är slut.

Snarks - Små utomjordingar som kastas iväg som anfaller allt i dess närhet under en begränsad tid.

Betyg till spelet
Grafik: grafiken är magisk. Väldigt magisk för att vara ett spel från 1998. Det blir en 8:a på grafiken.

Spelkänsla: Spelkänslan är underbar. AI:n är en orsak till varför spelet är spelbart även idag. Det blir en 7:a

Ljud: Det är ljudet jag vill klaga på mest. Vapnena låter lite mesigt men skådespelarna är ju hur mesiga som helst. Dock så låter monstrena oerhört underbara. Det blir en 7:a.

Hållbarhet: spelet är hållbart. Även alla moddarna som finns som CS (Counter Strike) och DoD (Day Of Defeat) gör att spelet lever än i dag. Det blir en 7:a

Slutbetyg: 7,5

Totalbetyg: 7.3 Ljud: 7 Grafik: 8 Hållbarhet: 7 Spelkänsla: 7