BreakAway Games, Impressions Games
    34
    -

7.6 9.5

Speltest av Onion_91

Inskickad av Onion_91 den 21/05 -05 10:44

Det här är ett statsbyggar spel och i grunden ska du alltså bygga städer. I början ska du välja namn och zodiacdjur som är ungefär som stjärntecken, det sistnämnda har en roll i spelet som jag återkommer till. När du väljer namn så kan man också välja bland historiska (verkliga) tjej- och killnamn vilket jag tycker är en bra detalj. När du spelar så har varje år ett eget zodiacdjur och när apans år kommer så får du välja en nyårs present om du valt apan som ditt djur, dessa presenter kan vara minskad byggnadstid, att du får mer mat i skördarna eller en hemlig gåva. När du börjat spela så har du i början mål som "200 personer i stor stuga" och "tillverka 12 krukor på ett år", senare i spelet kan du få mål där du ska ha 4:a handelspartners. Antalet byggnader är i början väldigt få men fylls senare på med militärfort och palats.

Det är ett väldigt bra spel och alla som gillar genren borde köpa detta, men för mindre spelare (yngre, inte kortare) rekommenderar jag Olympens Härskare: Zeus då Emperor är helt på engelska. Det är bra att det finns ett multiplayerläge där man spelar mot varandras städer. Att man kan skapa allianser, gå ihop och attackera andras städer och skicka ut spioner gör det ännu bättre.

Grafiken får en 10:a då det är underbara miljöer med detaljer som djur som går omkring i skogen och min favorit, akupunktören där en patient ligger på en bår och får nålarna kastade på sig. Ljudet är också av världsklass du musiken ock alla småljud från affärerna ger spelet en levande känsla.
Spelkänslan är bättre än många andra spel med bra kontroll och behändiga flikar (militärflik, handelsflik etc.). Hållbarheten höjs lite p.g.a. multiplayerläget, och med flera långa campaigns finns det timmar av underhållning att hämta.

Totalbetyg: 9.5 Ljud: 10 Grafik: 10 Hållbarhet: 9 Spelkänsla: 9