Probe Entertainment Limited
    31
    -

- 8.5

Inskickad av Fuska-nu den 17/06 -06 22:41

Du spelar som New York polisen John McLane i Die Hard Trilogin, mannen som inte kan fira jul, gå i närheten av skyskrapor eller flygplatser utan att behöva avverka massor av skjutglada terrorister.
STORY: Spelet är hela trilogin tillsammans fast i spelform. I ettan springer du runt i Nakatomi Plaza skyskrapan och skjuter ner terrorister, räddar gisslan, slänger ur dig fräcka kommentarer och desarmerar en bomb i varje hiss som går uppåt.
Tvåan utspelar sig på Dulles flygplats i Washington där ett gäng terrorister slår ut varje landningsbana för att en efterlyst general ska landa på just denna flygplats och han är viktigt för dem. Tvåan är en arkad shooter där du går automatiskt och allt du behöver göra är att ha ett snabbt avtryckarfinger då massvis med beväpnade terrorister som inte är snällt sinnade gör allt för att stoppa dig.
I trean åker du runt i New York och desarmerar bomber som ligger lite här och var. I den tredje delen skjuter du ingenting men det blir rätt mycket dödande ändå då du får i uppdrag att köra på knarklangare osv. Spelet är från 18 år men med tanke på att det är 10 år gammalt och med grafik som motsvarar alla andra spel från den tiden så borde åldersgränsen kunna sänkas till 15 eller 16 år.

Jag tycker detta spel är otroligt underhållande då jag gillar actionspel. Spelet är en actionbagatell visst men det är en väldigt rolig och underhållande sådan, den ska dock inte tas på allvar vilket även gäller filmerna. Tar man det hela på allvar eller börjar bry sig om logiken så blir man garanterat besviken eller uttråkad. Denna klassiker går att hitta för 50 kronor och jag lovar att gillar man actionspel är detta värt varenda krona, annars blir man som sagt besviken. Kort sagt, detta spel REKOMMONDERAS starkt.

Grafiken får en sjua i betyg då det inte är nånting att hurra för i dagens läge men när det kom 1996 krävde det ganska mycket av datorn, visst, man kan se igenom väggarna då kameran har någon sorts egen vinkel som inte går att beskriva men det gör ingenting.

Spelet får tio i spelkänsla då det lyckas perfekt med att fånga hela Die Hard känslan fullkomligt vilket är ganska vårt att förklara. Detta spel är helt enkelt grymt underhållande och inte blir det mindre roligt av att lyssna på McLanes kommentarer som den KLASSISKA repliken "Yippe-ki-yea, mother*beep*" medans man drar 10 terrorister med M60, det är verkligen Die Hard för hela slanten och det hade inte kunnats göra bättre.

Ljudet får en åtta i betyg då det egentligen inte är någonting allt för extra ordinärt, visst så är det inte Bruce Willis som gör John McLanes röst men ersättaren som Fox Interactive som gjort spelet har hittat är en utmärkt ersättare. Skjutljuden låter precis som det ska låta, pistolen ger inget litet "pang" ifrån sig utan ett rejält "PANG" och detsamma gäller de övriga vapnen. Här låter det högt som det ska göra med andra ord, jag vågar rent ut sagt säga att ljuden håller högre klass än flera spel i dagens läge. Musiken är inget speciellt utan samma som i filmerna.

Hållbarheten får en nia i betyg då spelet håller ganska länge men tvåan kan vara väldigt svår utan ljuspistol och trean kan vara svårstyrd utan ratt så det rekommonderas, sen så är det även en smaksak om man gillar våldsamma actionspel där man inte sparar på blod och fräcka kommentarer.

Totalbetyg: 8.5 Ljud: 8 Grafik: 7 Hållbarhet: 9 Spelkänsla: 10