Ensemble Studios
    854
    -

8.9 8.3

Speltest av Deadeye90

Inskickad av Deadeye90 den 14/03 -05 17:16

Vem har inte hört talas om Age of Empires? Dessa succér som under slutet av nittiotalet förgyllde mången sen höstkväll. Därför blev jag också väldigt glad när det ryktades om ett nytt spel, denna gång dessutom med rollspelsinslag med hjältar och dylikt. Kanske skulle det bli lite fantasy över det hela iallafall. Kanske skulle spelet bringa nytt hopp till den döende (eller i alla fall avstannade) RTS genren?

Spelet:
Det finns nio olika folkslag att välja bland, du kan välja allt ifrån vikingar till egypter. Riktigt roliga folkslag med hyfsat stor skillnad emellan. Storyn är välutvecklad och ibland undrar man verkligen vad som kommer att hända härnäst och försöker klara uppdraget så fort som möjligt vilket oftast slutar med att man får börja om och ta det lite lugnare. Okej, efter att ha spelat mer utvecklade spel som Mafia så kändes inte storyn så välutvecklad men den är ändå klart godkänd.

Känsla och strategi:
Men jag blev besviken. Inte några hjältar här inte. Visst, de har försökt, men det känns mer som ett sätt att flörta med oss RPG-spelare än ett seriöst försök att göra något av det. Ju längre in i spelet man kom så märkte man att hjältarna inte spelar så stor roll utan det är vanliga hederliga fältslag som i många andra spel. Fast med vissa finesser, det är mycket mer strategi i AoM än vad jag har sett i de flesta strategispelen jag har spelat, bl.a. så är det väldigt svårt att göra en rusch alltså att bygga upp en liten armé jättefort och förstöra fiendelägret som inte hunnit med att bygga upp någon armé ännu. En av orsakerna till det är att flera byggnader skjuter pilar och det är lätt att bygga upp ett försvar som tar en snabbt ihopsatt armé relativt enkelt. Sedan att banorna är riktigt bra och roligt gjorda är inget minus.

Grafik och ljud:
Grafiken i AoM är underbar, det snyggaste jag har sett i ett strategispel hittills. Inte bara för grafiken utan för animationerna (vem skriker inte i blodlust när något av de stora djuren kastar iväg en liten soldat långt bort?) och för det härliga djupet. Ljudet och musiken är också bra, dock inte någon beundransvärd detalj utan det låter som det brukar göra. Skådespelarna är godkända men inte mer.

Slutord:
Allt som allt så är AoM ett bra strategispel för den som har tröttnat på befintliga alternativ. Kanske inte det bästa på marknaden men med god grafik, bra story och mycket strategi så placerar det sig i toppen.

Totalbetyg: 8.5 Ljud: 7 Grafik: 9 Hållbarhet: 10 Spelkänsla: 8