6
    -

8 7.5

Inskickad av Fuska-nu den 07/02 -09 09:13

Atlus släpper ännu ett Trauma Center-baserat spel, där en helt ny serie ingår. Välkommen till operationen.

===============

Du är Dr. Markus Vaughn och Dr. Valerie Blaylock. Två erfarna doktorer som av olika anledningar har hamnat på ett privatsjukhus uppe i Alaska bland skidbackarna, för endast nödfall i deras områden. Dr. Vaughn kommer tidigare ifrån ett sjukhus nere vid stan, men lämnade det för att gå till något enklare. Och Dr. Blaylock är med för att lära sig Healing Touch, vilket är den bästa tekniken en doktor kan ha, vilket Markus bär på. Dag efter dag ramlar det in patienter, som drastiskt måste tas hand om. Men en dag är det annorlunda. En dag får de både ett nödsamtal om en man som är bedrövligt skadad, av en kvinna som ringde upp till det enda sjukhuset som var öppet. När kvinnan kommer fram med mannen till sjukhuset via helikoptern visar det sig att hon själv är en doktor, eller assistent, vid namn Elena. Efter att mannens operation gick smort igenom, har Elena en uppgift åt Markus. Att operera in ett nytt mikrochips i en maskin som han opererade in i henne för tio år sedan. Vilket han gör. Det dröjer ett par dagar innan Elena kan stå upp på benen igen, och det är då beslutet kommer. Montgomery Hospital, ska läggas ner. Sjukhuset har inte tillräckligt med bra utrustning och inga nödvändiga operationer krävs av privatsjukhusets personal. Så alla eskorteras ut till nya sjukhus. Markus, Valerie och Elena hamnar då på sjukhuset ”Corecornia”. Sjukhuset som Markus Vaughn lämnade innan. Men allting kommer inte vara sig likt efter det. En ny sjukdom kommer att ertappas, vid namn Stigma. En liknande sjukdom som GUILT för tio år sedan. Det är upp till de tre doktorerna att lösa mysterierna med Stigma, hitta terroristerna och avsluta en den nya sjukdomen som kanske kommer att drabba alla över hela världen! Välkommen till Trauma Center: New Blood!

================

Har du inte spelat något Trauma Center-spel innan så är det simpelt.
Du är doktorn. Och ditt jobb är att rädda patienten framför dig. Vad som än väntar under kniven. Till din hjälp har du en assistent och massor av operationsredskap som laser, defibrillator och mycket mer. Varje operation består av en utsatt tid som patienten måste bli räddad på innan den tiden rinner ut. En patient har även en puls som oftast brukar ligga runt 99, och som ej får nå 0! Förutom det gäller det också att skaffa poäng genom att med noggrannhet sy igen olika sår, skära försiktigt och lägga bandage på ett rätt sätt.
Mellan varje operation finns det olika slags scener som hör till storyn. Och du kan välja mellan doktorerna Markus Vaughn eller Valerie Blaylock.

Trauma Center: New Blood sätter alltså in dig som en doktor totalt.

Trauma Center: New Blood är helt klart ett av de bästa spelen i serien. Mycket har förändrats som man kan lägga märke till. Trots att Atlus har passerat femspels-gränsen finns det en hel del nyheter. Spelet har en helt ny handling med helt nya och fräscha doktorer. Vilket är mycket bra. De förgående spelen har endast handlat om en och samma doktor med ungefär liknande problem. Men det är nu ändrat. Alla doktorers ansikten är okända och platserna är det lika för. Man kan nu välja mellan två doktorer, i detta fallet Markus Vaughn eller Valerie Blaylock. Det finns möjligheter Co-op med någon där hemma eller en kompis att smidigt hoppa in och hjälpa en med den där svåra biten under en operation. Och inte nog med det så finns det ett Wi-Fi-läge där det är möjligt för spelaren att lägga upp sina poäng på en operation mot resten av världens doktor. Mycket roligt!

New Bloods story kanske liknar DS-spelet Under the Knifes story lite väl för mycket. Men Atlus börjar nog nu få idétorka över nya handlingar, men återigen är storyn en av de bästa sakerna med spelet. De flesta operationerna är sig lika men många är helt anpassade för Wiis känsliga kontroll. Jag menar, vem tycker inte att det är coolt att röra Wii-remoten och Nunhukern framåt mot TV:n för att få igen en defibrillator och till slut få igen en patients hjärta? Plus att det är mera variation nu bland de flesta operationerna.

Co-op-läget är riktigt roligt faktiskt. Mycket samarbete kommer att äga rum, och det blir mycket snack om vem som ska göra vad under en operation. Det gamla rank-systemet hänger med, och att spela ett Trauma Center-spel till Nintendo Wii känns så mycket bättre än till Nintendo DS. För här har du två möjligheter att välja emellan: Wii-remote + Nunchukern eller endast Wii-remoten. Spelar du med Wii-remote + Nunchukern kontrollerar du din ”verktygslåda” med alla redskap i med hjälp av analog spaken på Nunhukern. Vilket är väldigt smidigt. Kör du endast med Wii-remoten måste du ständigt ner till skärmens vänstra och nedersta del för att kunna ändra ditt redskap. Vilket känns en liten aning irriterande i svåra situationer då mycket ska äga rum…

Spelet bygger upp mycket av kontroller från Second Opinion-spelet till Wii. Så har du kört det, kommer du känna igen dig här.

Men det nu till det som spelet verkligen tabbar på. Det som alltid Trauma Center-spelen faller över och aldrig får till det: svårighetsbalanseringen. Jämt och ständigt byts svårighetsgraden. Vid den ena operationen kan det vara något helt omöjligt nästan, och vid den andra något alldeles och för sorgligt enkelt. Och det som är värst är att i New Blood dyker denna variation upp mer än någonsin i något av Trauma Center-spelen. Varför kan inte Atlus ta och fixa till det?
En till sak som är ganska irriterande är ljuden vid spelet. När man har t.ex. sytt ihop något så tjuter det till med ett ganska högt och något jobbigt ljud. Men det kommer man vänja sig vid, eftersom karaktärernas röster är helt gudomliga!

Har du aldrig kört ett Trauma Center-spel, så tycker jag att du ska ta och passa på nu. Dels så ”bjuder” spelet in de som inte har kört spelen med mestadels enkla operationer, ändå så om variationen av svårighetsgraderna är lustigt utförda. Och dels så är det kul att leka en doktor framför TV:n där hemma. Själv tycker jag att spelet är fantastiskt, men det är kanske från och med nu som Atlus idéer är slut. Men vad jag inte förstår är varför de inte lägger till lite mera olika möjligheter att välja mellan. Det finns bara story. Kanske att få skapa egna operationer och sedan byta med sina vänner över Wi-Fi skulle sitta fint, eller någon slags skapning av egna doktorer? Men vem vet. Kanske dyker det upp i ett nytt spel.

Grafik: 8
Spelets grafik är mycket bra. Det ser otroligt vasst ut i en full HD-upplösning och karaktärernas detaljer är mycket väl utförda. Kanske själva operations-grafiken kunde kanske ha förbättrats, men som en helhet är det stora steg för spelets serie.

Spelkänsla: 7
Ja, du känner dig som en doktor kan man ju verkligen säga, i alla fall. Ändå saknas det något lite mera för att fullända känslan, men Wiis kontroller gör spelet starkt.

Ljud: 8
Förutom de ganska irriterande ljuden från operationerna när du gör något rätt, så finns det otroligt igenomförda skådespelröster bakom varje karaktär. Musiken är också en stor del i ljudets grafik.

Hållbarhet: 7
Det kan vara så att man kan fastna på något litet ställe, men det händer nog inte så ofta. I helhet är spelet ganska långt, faktiskt, med över 40 operationer. Därutav olika svårighetsgrader också, och annat smått och gott när spelet är avklarat. Har du även en kompis som ofta är på besök eller något syskon som gillar att spela tillsammans, så blir det bara bättre.

Definitivt ett köp för dig som vill testa på hur det känns att vara en doktor och som söker något annat spel till Wii än Super Mario, Zelda eller Metroid.

Totalbetyg: 7.5 Ljud: 8 Grafik: 8 Hållbarhet: 7 Spelkänsla: 7