High Voltage Software
    7
    -

8.4 7

Inskickad av Fuska-nu den 16/08 -09 01:25

The Conduit är ett FPS-baserat spel som är utvecklat av High Voltage Software (HVS) och SEGA som utgivarna.

Michael Ford är en amerikansk agent som kommer i kontakt med en hemlig organisation vid namn ”The Trust”. John Adams vill att Michael ska återta ett stulet objekt som en terrorist vid namn Prometheus stal. Vilket Ford går med på. Men när han väl har återfått objektet, vilket var en prototyp av ”All-Seying Eye”. Som ett sista uppdrag skickar Adams våran Michael till Prometheus bunker för att ta ner honom en gång för alla. Men går det att lita på vem som helst idag? För väl i slutet av bunkern inser Michael vad det är för fel han har gjort, och inser vilken fara han har satt världen och Amerika i. Genom stora portaler kan nu Adams få massiva aliens (Drudges) att härska över folket jorden över, och få Amerika till landet som har kontroll över allt… Mer går ej att avslöja.

Med ett FPS-spel menas att man får spela som om man själv vore personen (vinklarna är precis som ens egna ögons). Här hittar vi ett Campain-läge med 9 avsnitt och Multiplayer för online-sugna Wii-ägare.

Det här spelet stödjer sig av Wii-remoten + Nunchunkern. Genom att låta Wii-remoten kontrollera synen och rörelserna, kan man enkelt gå med Nunchukerns analog och göra en snabb rörelse för att kasta en granat. Spelet stödjer inte Wii Motion Plus men Wii Speak, däremot.

Jag tror jag aldrig har sett ett spel som inte har gjorts av Nintendo, som har fått så här många förväntningar över sig. High Voltage Software ringer inte ens en klocka i mina öron som jag har hört talas om dem förr. Men på något sätt lyckades dem få The Conduit till en riktig längtan för Science-fiction fans som äger ett Wii. Men dem kanske skulle ha tagit vara på saker och ting bättre…

Till att börja med, så är Single-Player-läget eller Campaign-läget, riktigt, riktigt uselt. Här hittar vi endast tråkiga miljöer med aliens som inte ens utmärker sig från andra FPS-baserade spel med inslag av Science-fiction, dåligt system och alldeles för kort överhuvudtaget. Det är som vilket spel som helst: James Bond, t.ex. Spela igenom banor igenom baser, hemliga bunkrar och allt som det nu är. Och det som är ännu värre är att spelet inte varierar sin handling eller utföringar ett enda dugg… Här är det bara till att springa igenom från den enda banan, till den andra. Och när man väl kommer i kontakt med lite extra spänning som ”hämta försvarkoderna” eller ”rädda presidenten”, så känns det inte ett smack som något av det…

HVS misslyckades totalt med att få Single-Player-läget till ett spännande äventyr för en hemlig agent på uppdrag. Slutet i allting gör mig riktigt illamående…

Så nu när man tog sig igenom den här enkla pajen, så ser man på spelet på ett helt annorlunda sett innan man hade det. Men som tur är så gav HVS det dem flesta hardcore-gamers nog vill ha idag: online. För i Multiplayer förverkligas somligas drömmar med ett riktigt FPS-spel till Wii. Vem kunde ha trott det?

Här hittar vi ett stort nätverkssystem som bjuder på massvis med underhållning och valbarheter. Det hela är indelat i tre olika kategorier: Free For All, Team Reaper och Team Objective. Varje kategori är detsamma. I Free For All kan man t.ex. välja mellan att spela Marathon (ett spel i 20 minuter), Quick Match (ett spel i 10 minuter) och mycket, mycket mer som Bounty Hunter (där du får ett mål, alltså en annan online-spelare att ta ner). Och självklart slänger HVS in ett ranksystem som går ut på att tjäna ihop XP för att få nya ranker.

I dem andra kategorierna ingår samarbeten i lag. I Team Reaper ska två olika lag, rött mot blått, nå ett speciellt mål. Det kan vara t.ex. att få först till 50 kills eller att bara spela på tills tiden tar slut. I Team Objective ska man föra över objekt från det ena lagets sida, till ens egna. Det hela kan liknas vid ”Capture the Flag” från andra FPS-spel.

The Conduit innehåller 7 olika banor:

:: Complex ::
En högteknologisk byggnad med två olika sidor: blå och röd. Ser ut att vara en av The Trusts ställen.

:: Infirmary ::
Ett sjukhus med bås, operationssalar och korridorer att skjuta runt i.

:: Sanctum ::
En liknande högteknologisk byggnad som Complex fast med flera korridorer, skyddsrum och trappor.

:: Streets ::
En sönderbombad gata där det enda att ta skydd bakom är rivna vägar, kvaddade bilar och den enda byggnaderna som faktiskt står kvar.

:: Pentagon ::
En kontorsbyggnad med massvis av korridorer som tar en till motståndarens lag. För dem som vill ta sig till den andra sidan snabbare är källan ett alternativ.

:: Bunker ::
En bunker med ledande rör till stora maskiner och våningar där man kan skjuta på en och annan bakifrån.

:: Warehouse ::
En metalledande-byggnad där stendekorativ finns här och där. Gångar som tar en till en annan våning är även här tillgängliga.

Wii Speak fungerar både till de rankade matcherna och vänskapsmatcherna. Men den är helt värdelös i dem rankade… Även om du har högsta styrkan på, så hör du inte ett enda ord av vad din kompis säger. Just det, du kan inte ens snacka med vem du vill. Du måste ha hans eller hennes Friendcode…!

Men bäst av allt som HVS gjorde var vapnen. Här hittar vi en hög av mycket välgjorda och häftiga vapen som alla faktiskt kommer till en användning. Bland annat finns det olika kategorier här med: Drudge-vapen, människo-vapen och Trust-vapen. På Drudges sida hittar vi insektsvapen. För dem flesta vapnen ger ifrån sig ljud från någon slags insekt. Ett av vapnen har ett inbyggt zoom-inläge som gör att man zoomar in och får samtidigt se vapnets röda blodkärl pulsera runt. Härligt! Människo-vapnen är vanliga pistoler, bazookas och kulsprutor. På Trust-sidan finns avancerade plasmavapen som alla nästan går att ladda upp.

Det sorgliga med onlinen är att nästan allt är härmat från Halo-serien. De flesta banorna är uppbyggda på ett och liknande viss som The Conduits och vapnen är skrattretande likna. Det skulle inte förvåna mig och producenterna bakom spelet är Halo-fans. Dessutom tar det en fruktansvärd lång tid att hitta matcher ibland, och i vissa fall misslyckas det system som ska göra att man ska kolla på de andra, när man joinar en match, så är allting svart förutom ¼ av siktet, typ… Skumt.

Jag anser att det här är ett spel för dig som saknar ett FPS-spel, och inte har en Xbox 360 eller en Playstation 3. För det här är absolut inget nytt spel. Hade det kommit till någon av Microsofts eller Playstations konsoler hade inget brytt sig. Men det kanske är det som är mening med det hela. Att ett sådant här spel även fungerar till Wii. Se bara till att du har onlinestöd, för annars kan du kasta spelet i soporna efter att ha spelat klart Single-Player-läget.

HVS gör det som ingen kunde ha tänkt sig till Wii. Men frågan är om det inte vore bättre med nya fräscha idéer istället för att likna alla andra FPS-spel. För ja, det här spelet liknar otroligt många andra spel. Tar du James Bond, Halo 3 och The Darkness så får du The Conduit.

| Grafik: 6 |
Knappast en 6a ens… Jag menar, HVS byggde till och med upp en ny spelmotor för det här spelet som skulle fokusera sig mer på effekter. Vilket är det enda spelet gör. Resten är tråkigt, ganska kantigt och sorgset… Och då ska vi inte ens tala om Multiplayerns grafik. Men tack vare de rätt så schysta effekterna som att när man har blivit skadad mycket så lyser omgivningen omkring, blir det godkänt.

| Ljud: 6 |
Bakgrundsmusiken till menyn rockar! Men det var allt… resten är dåligt röstskådespeleri, för högljudda ljudeffekter, tråkiga småinlagda låtar till onlinen som bara tar fart under 30% av matchens gång och en värdelös Wii Speak att prata med ifall du inte spelar mot dina vänner.

| Spelkänsla: 8 |
Här har vi något HVS lyckades med fullständigt. Wii Motion Plus behövdes inte ens här, för känsligheten på Wii-remoten är mycket utmärkt. Kanske spelet skulle ha kommit med lite mer annorlunda skillnader ifrån andra FPS-spel, med som en helhet är känslan mycket bra!

| Hållbarhet: 7 |
Med ett katastrofalt Single-Player-läge och ett mycket underhållande Multyplayer över nätverket blir det en 7:a.

=========