Välkommen Gäst! Logga in eller registrera ett konto.

Logga in











Metroid Prime 3: Corruption

Nintendo Wii
Metroid Prime 3: Corruption
  • Genre
    Action
  • Releasedatum
    26 oktober 2007
  • Utvecklare
    Retro Studios
  • Antal ägare
    87
  • Utvald recension
    -
  • Köp spelet!

Spelbetyg

Snittbetyg
Recensioner
9.7 9

Speltest av Fuska-nu

Inskickad av Fuska-nu den 03/05 -08 11:16

Handling / story / vad man gör i spelet
• Inledning •

Här avslutas Metroid Prime-trilogin. Men det blir inget dåligt slut som Nintendo ger oss. Samus Aran är våran hjälte här med, som det alltid varit. Men, denna gång är hon inte ensam, eller är hon?

Jag hoppas det kommer att bli roligt att läsa detta speltest. Jag ska försöka skriva så bra som möjligt, bara för att ni ska kunna bestämma er om ni vill köpa spelet eller inte.

– Namn: Metroid Prime 3: Corruption
– Utgivningsdatum (Sverige): 26 oktober 2007
– Genre: Action
– Pris (Maj 2008): 400-600kr
– Rekommenderad åldersgräns: 12 år
– Kontroller: Wii Remote tillsammans med Nunchuk

Det finns en ordguide lite längre ner som förklarar ord som kan vara svåra att förstå, de svårförstådda ord som är innanför citattecken står i ordguiden, plus några andra. Innan jag fortsätter, så vill jag varna för att de största delarna utav "Handlingen" innehåller saker du kanske vill ta reda på själv i spelet. Ni som bara vill veta vad jag tycker om spelet borde dra ner och direkt börjar läsa från "Vad jag tycker om spelet".

• Början •

Det har gått sex månader sedan händelserna på Aether (Metroid Prime 2: Echoes till Game Cube) fick sitt slut. Allting verkar lugnt, du sitter i ditt lite mindre skepp och ska precis landa på Galaktiska Federationens skepp G.F.S. Olympus. Landningen går bra och du får order om att gå och träffa Admiral Dane. När du lyckas ta dig igenom G.F.S. Olympus och kontrollerat din dräkt och gjort en data backup så får du träffa Admiral Dane tillsammans med de andra "Bounty Hunter's".

Jag kommer att förklara mer om vilka som är "Bounty Hunter's" och vad de gör senare i detta speltest.

Admiral Dane börjar berätta om de tråkiga nyheterna, för en månad sedan försvann ett skepp som hette G.F.S. Valhalla. Man har lyckats få reda på att "Rymdpirater" attackerade skeppet som var iväg på ett träningsuppdrag. De lyckades ta sig ombord på skeppet och komma åt superdatorn Aurora Unit 313 som fanns på skeppet. De gjorde ett virus som de skickade in i datorn och skickade det genom hela Federationens nätverk. Nätverkets säkerhetsprotokoll gjorde att det aldrig blev någon större skada, men nätverket ligger nere. Ni har ett vaccin som ni nu måste ta med er till superdatorerna i galaxen för att få igång dem igen. Mycket längre hinner han inte, innan larmet för att det har kommit skepp i närheten blinkar till. Admiral Dane beordrar dig och de andra "Bounty Hunter's" att åka ner till marken för att hjälpa mark-truppen.

Det blir en lång väg bara för att ta sig till ditt skepp, fienderna (Rymdpirat's) har redan lyckats ta sig in i skeppet. Den vägen du kom blir avstängd, då Rymdpirat har lyckats förstöra/ta över de delarna. Men när du väl lyckats gå fram och tillbaks genom G.F.S. Olympus till ditt egna skepp, så åker du iväg. Du möter fiender av lite enklare slag under den största delen utav färden mot ditt skepp, en liten svårare fiende (även kallad "Boss") i slutet. Du beger dig snabbt mot marken, du är där för att hjälpa till på planetens försvarssystem, en stor kanon. "Rymdpirater" har lyckats, genom någon form av "rymdhål" skicka iväg en stor "asteroid" mot planeten Norion som ni befinner er på! Samtidigt har marktrupperna lyckats slå ut generatorerna som ger den stora kanonen ström, du och de andra "Bounty Hunter's" måste få igång generatorerna (tre stycken) innan den asteroiden slår i planeten så ni alla dör.

"Inga problem", tänker du antagligen då. Jag skulle nog säga att det finns ett par problem. Det är mycket marktrupper som tillhör "Rymdpirater" och när du väl fått igång alla generatorerna och tagit dig till kanonen så kommer "Dark Samus" upp. Hon skjuter ett skott som slår ut dig och alla de andra "Bounty Hunter's". Men innan du somnar in så lyckas du trycka på avfyringsknäppen och skjuta iväg ett skot mot "asteroid". Hotet är borta, för tillfället.

Dark Samus är så farlig, tillsammans med "Rymdpirater" därför att de har hittat hur de kan använda energikällan "Phazon" på ett mycket bra sätt. Asteroiderna som jag pratade om innan innehöll bara Phazon, vilket skulle ha gjort att hela planeten exploderat. Men nu när du har lyckats rädda en planet (Norion), så har du två kvar (Bryyo och Sky Town).

Detta, skulle jag vilja säga, är "träningsbanan" där man ser till att lära sig kontrollerna och får en introducering på vad spelet går ut på. Ni kommer även senare i detta speltest att få information om "Rymdpirat" och varför de är så fruktade.

• Spelets gång •

När kriget på Norion slutade så börjar Galaktiska Federationen att leta efter överlevande. De lyckades hitta dig och de andra "Bounty Hunter's" precis vid kanonen. Dom förde er snabbt upp till G.F.S. Olympus, efter ett par månader så får dom en efter en utav er att vakna. Du, Samus, är den som vaknar sist. De andra "Bounty Hunter's" har redan gett sig iväg mot superdatorerna runt om i galaxen, man har dock inte hört ett ord av dem sen dess. Alla utav dem hade blivit utrustade med en "PED"-anordning. Den gör att de kan använda "Phazon" på ett mycket effektivt sätt. Samus har också fått en och får ett nytt uppdrag samtidigt som hon har kvar sitt föregående. Hon ska åka till var och en utav planeterna och leta reda på de övriga "Bounty Hunter's", hon ska döda dem om nödvändigt. Hon ger sig iväg, och kan inte åka tillbaks och landa på G.F.S. Olympus, de kommer dock hålla kontakten genom hela spelet.

Du åker från en planet till en annan, du hittar en efter en utav de övriga "Bounty Hunter's". De är dock inte sig själva, eller så är de bara väldigt arga på dig (vilket de inte är). Du blir tvungen att döda dem, en efter en. Samtidigt märker du hur du själv börjar bli övertagen, kan det vara "Phazon" som gör detta, eller är det Dark Samus skott på dig och de andra "Bounty Hunter's"? Den frågan får du ta reda på själv.

Ta det lugnt, du kan alltid åka tillbaks till de gamla planeterna för att leta efter uppgraderingar till din dräkt, eller för att döda lite fler fiender.

Jag har inte direkt förklarat vad spelet går ut på, vilket antagligen var meningen att jag skulle göra här. Varje planet har en superdator (Aurora Unit) som ligger nere och behöver ett vaccin (som du har). När du kommit till Bryyo så upptäcker du även att Dark Samus har en "Seed". Du får i uppdrag att förstöra dessa också, det är dock så att det är dina vänner (Bonty Hunter's) som beskyddar dessa. Då de börjar gå till attack mot dig så har du inget annat val, du måste döda dem. Om man pratar i stora drag går det ut på att döda Dark Samus.

• Phazon •

Phazon har funnit i de tidigare Metroid Prime spelen också, såvitt jag kan förstå. Jag har aldrig spelat föregångarna, men detta påstods vara mycket bättre. Phazon, det är ett radioaktivt ämne som kommer från planeten Phaaze, som är känd för sin energi produktion. Phazon har varit orsaken till att två planeter varit nära att gå under, Aether och Tollan IV. Till båda planeterna kom de genom Leviathans, vilket är en stor klump med Phazon. På Tallon IV så förstörde Phazon ekosystemet, på Aether så gjorde Phazon så planeten kom i två parallella världar.

De finns de som klarar överleva Phazon, men priset är högt. De blir muterade, och efter ett tag kommer man bara vilja ha mer och mer Phazon.

Phazon finns i ett par olika färger, man vet dock inte skillnaden. Det finns i fast form, då ser det ut som ett nätverk utav gula och orangea linjer. Man har även hittat det i flytande form. Man har dessutom hittat svart Phazon. Den vanligaste är den blåa.

• Galaktiska Federationen •

Den Galaktiska Federationen vet man inte så mycket om egentligen, de är "rymdstaten", de för transporter från en planet till en annan. När de väl hade börjat komma igång så började "Rymdpirater" attackera deras transportskepp. De var då de beslutade att skapa Galaktiska Federations Polisen, som skulle försöka hålla undan Rymdpirater och fånga in tjuvarna. De lyckades dock aldrig få in rymdpiraterna, utan de fick kalla in de bästa krigarna i världen, de kallas "Bounty Hunters" där Samus Aran ingår.

Då Metroid Prime-spelen inte handlar så mycket om politik (ungefär ingenting), så vet vi inte så mycket om hur de fungerar. Vi vet dock att de använder Aurora Units för att prata med varandra inom militären. Det verkar i Metroid Prime 3: Corruption som att människor från jorden är största delen utav Galaktiska Federationen, men om man ser på första Metroid Prime, så verkar det vara flest utomjordingar som finns med i Galaktiska Federationen.

• Döden •

Nu har jag berättat om alla svåra saker man ska göra, så då undrar du säkert, vad händer om jag misslyckas och dör? Du får lite liv och får börja om från föregående "Save Point" om du väljer att inte fortsätta. Väljer du att fortsätta så får du börja från senaste "Checkpoint", checkpoint kan vara t.ex. när du precis börjar på en svår fiende eller kommer in i ett speciellt rum.

Det viktigaste är att du göra "data backup" (saves) ganska ofta så du slipper börja om långt bakåt i tiden. Något som också kan vara bra är att ta det lungt, så du inte dör. Ta fiende för fiende så du inte blir alltför mycket skadad, men i vissa lägen kan det vara bättre att bara springa.

• Spelskärmen •

Kameran är ifrån Samus ögon, genom visiret så kan du dessutom få en uppfattning om lite andra olika saker. Högst uppe i högra hörnet så har du kartan, den visar dessutom din position. Om vi sen kollar längre ner på skärmen, i nedre vänstra hörnet, så hittar vi antalet missiler du har och max antalet missiler du kan ha. Om vi går uppåt ännu en gång, och kollar i mitten utav skärmen högst upp, så ser vi dina liv och energy tanks. Om du kollar uppe i vänstra hörnet, så har du en radar. Den är väldigt bra att ha för att kolla efter fiender bakom dig, eller se hur omringad utav fiender du är. Där du har din pekare ser du givetvis ett sikte också, så du vet var du skjuter. Något som du nästan alltid ser på skärmen så är det ditt vapen, som är fastkopplat i armen. Du har dessutom alltid ditt öga som lyser svagt mot visiret.

Med hjälp utav dina X-ray glasögon kan du dessutom se speciella saker på skärmen. Du låser upp X-ray visiret först i slutet utav spelet, och man kan väl kalla det värmesensorer. Den kan göra att färgerna blir lite speciella när du försöker se på andra saker.

• "Bounty Hunters" •

– Ghor: Han kommer från planeten Wotan VII. Han blev en gång svårt skadad, och efter det så var han väldigt nära döden. Han förlorade nästan hela sin kropp, och enbart 6% av kroppen tillhör den han hade från början. Ghor är en liten robot, som är smart och snäll. Han brukar hjälpa de fattiga. Han har även en massa maskiner som han kan använda för att försvara sig med eller attackera med. Om det är någon som du ska bråka med, så är det inte denna killen.

– Gandrayda: Man vet inte från vilken planet hon kommer, möjligtvis Jovia XII då hon har liknande förmågor som dem på planeten. Man får aldrig reda på hennes ålder, men hon är antagligen ganska ung. Hon kan förvandla sig till vem som helst, oavsett om storleken är mycket större på saken hon förvandlar sig till än sig själv. Med tiden kommer hon att bli övertagen utav Rymdpirater, och dessutom bli en utav dem. Där kommer hon att möta dig och gå en gång mot döden.

– Rundas: Han kommer från en måne, som heter Phrygis och ligger i omloppsbana runt Bes III. På den planeten kan de flesta göra/använda is, men endast ett fåtal använder denna kraft som en "Bounty Hunter". Han gillar inte att arbeta i grupp, utan kör hellre uppdragen ensam. Han behåller alltid något minne utav varje fiende som han dödat. Han tar livet av sig med hjälp utav sina isstyrkor, man vet dock inte riktigt om detta var med mening eller ej.

Tillsammans med Samus Aran så är det dessa som är Bounty Hunters i detta Metroid Prime-spel.Vad jag har förstått så finns det fler i de övriga Metroid Prime-spelen.

• Samus Aran •

Samus Aran, en tjej som är ganska lång och väger runt 90kg. Hon föddes på Jorden, men är uppvuxen på Zebes. Hon använder sin dräkt och sina vapen för att skada fiender. Hennes dräkt går att uppgradera flera gånger om, vilket gör att hon bara blir starkare och starkare.

Samus Aran har genom sin tid haft väldigt bra kontakt med Phazon och sett dess förödande kraft. Hon har själv varit på väg att bli dödad utav det, men har alltid lyckats kämpa emot. Hon har även dödat Dark Samus åtminstone två gånger, vem vet om det finns någon gång som inte är med i ett spel...

• Norion •

På Norion finns Galaktiska federationens huvudbas för detta område i rymden. Galaktiska Federationen har lyckats göra om planeten till en skogsplanet i ett försök till att försöka förbättra terrängen. När du är på planeten så kommer du bara till Basanläggningen, du kommer aldrig egentligen ner på planeten. Det är den första planeten som du kommer till när du spelar.

• Bryyo •

Det finns fem områden på planeten som du besöker, ett tempelområde, ett vulkaniskt område, ett djungelområde som Samus kommer till när hon ska ta den andra generatorn, ett område under jorden där du tar hand om planetens Leviathan och sist så finns det ett is tempel som du blir teleporterad till.

Det är endast på 4 % av planeten som man kan bo på. På 48 % utav planeten är det alltid natt, och på de övriga 48 % är det alltid soligt.

• Elysia •

Elysia är en gasplanet, vilket gör att det inte finns något bra ställe att bo på. Det finns dock en stad kallad Sky Town ägd utav Galaktiska Federationen. Det finns bara en varelse som lever nere på planeten, Sky Puffer, den flyger omkring och lever på planetens giftgaser. Aurora Unit 217 finns även i Sky Town.

• Dark Samus •

Dark Samus, som dog i Metroid Prime 2 : Echoest men som nu är tillbaks, starkare än någonsin, mer beslutsam än någonsin. Denna gång har han, tänkt skicka förstörelsen Phazon genom hela galaxen! Han är egentligen en mörk kopia, som är något starkare än Samus Aran själv. Om ni undrar hur han kom till så läser ni fel speltest, läs något utav de andra och försöka att hitta svaret i såna fall. Dark Samus är mycket mäktig och blir bara mäktigare desto svårare svårighetsgrad man kör på. Du möter honom två gånger totalt i detta spel, en nästan direkt i början, sen dödar du honom i slutet.

Tänk, om du hade haft Dark Samus krafter, då hade du varit riktigt stark. Spelet hade då varit möjligt att klara på bara hälften utav den tiden du har gjort.

• Sidouppdrag •

- G.F.S. Valhalla

G.F.S Valhalla, ett utav de lite annorlunda ställena i spelet. När jag klarade spelet första gången så förstod jag inte riktigt om det var ett sidouppdrag eller om det tillhörde de riktiga uppdragen, jag tror fortfarande inte jag vet det. Men efter att ha läst någon engelsk guide så fick jag fram att det var ett riktigt uppdrag, men då det ofta misstolkas i början som ett sidouppdrag skrev jag det här.

Det finns totalt fjorton stycken Energy Cells (energi celler). De behövs för att få igång generatorerna i G.F.S. Valhalla, så du kan ta dig vidare i nästa rum och nästa och så vidare. Dessa fjorton stycken, finns utspridda över hela galaxen. För att undersöka hela G.F.S. Valhalla så kommer du behöva alla fjorton, men för att klara spelet (tror jag) behöver du bara nio. Det finns ett fusk här på att fuska.nu som visar var de alla fjorton finns. Du behöver alla fjorton för att kunna komma åt alla pickups, som i sin tur behövs för att få 100 % special ending (eller 75% ending). Ending kan översättas som slutsekvens/slutfilm.

Det var nog allt jag hade och säga om G.F.S. Valhalla, så då tar vi något snarliknande, som jag nämnde i slutet kan man få 100% special ending och 75 % special ending. Fusken finns på fuska.nu, så det är bara att börja leta.

Sen finns det filmer, musik och lite andra småsaker du kan låsa upp. För att göra detta så behöver du bonuskrediter. Det finns fyra olika bonuskrediter, blåa krediter, guldkrediter, rödakrediter och kompiskrediter. Blåa krediter får du genom att hitta och skanna kunskap som är utspritt genom galaxen. Guldkrediterna, de får du genom att besegra de fiender som kallas bossar. Röda krediter får du genom att skanna fiender, kompiskrediterna är dock lite speciella. Precis som namnet säger så behöver du en kompis med spelet. Du får kompiskuponger i spelet, som du ska skicka till en kompis, som då får en kompiskredit. Om du får tag i något utav dessa så kan ni köpa extramaterial i menyn.

• Online (Wi-Fi) •

Som jag precis berättade så finns det något som heter kompiskuponger, när du fått en så kan du skicka den via Wi-Fi (WiiConnect24) till en kompis, som i sin tur får en kompiskredit utav den. För att kunna skicka en kompiskupong måste din kompis ha PAL-versionen av Metroid Prime 3: Corruption och finnas i kompisregistret i din Wii-konsol.

Det är nog allt du kan göra med Wi-Fi.

• Kontrollerna •

Kontrollerna är mycket enkla, om det är något du anser skulle vara dåligt så går det till och med att ändra delvis på kontrollerna (exempel: Hoppa och Skjuta med A och B går att byta på). Jag kommer att säga vilka olika saker som går att byta på med kontrollerna och vilka standard kontrollerna är.

Standardkontrollerna - Wii Remote

Pekaren - Siktet, med denna siktar du med vapnet.
Styrknappen (neråt) - Avfyra missiler om du vill få bort lite skrot.
B - Med denna knapp hoppar du, så att du kan ta dig upp på höga hinder.
A - Med denna knapp skjuter du, håll inne för att ladda upp ett större skott. När du är i morfbolläget så släpper du bomber.
+ - Tryck in och håll knappen inne, så kommer du in i det mycket dödliga Hyperläget.
HOME - Denna knapp används inte i spelet, men den tar dig till Wii Home-meny.
- - Tryck och håll inne, så kan du välja mellan tre olika visir som du vill använda.
1 - Tryck här för att komma till kartan/loggboken/förrådet/alternativskärmen.
2 - Här kan du hämta tips.
Wii Remote - Använd denna genom att snurra, dra fram och tillbaks när du ska dra i specifika spakar.

Standardkontrollerna - Nunchuk

c - Här aktiverar du eller avaktiverar morfbolläget.
Styrspaken - Den enda spaken som finns används självklart till att förflytta Samus Aran med.
Z - Med hjälp utav denna knapp kan du låsa fast på en fiende eller ett föremål, så du slipper att kameran åker runt som den själv vill mitt i striden.
Nunchuk - Kasta denna framåt, för att kasta iväg din Grapple Beam.

Det är inte direkt mycket som går att ändra, men det finns en del förändringar som går att göra. Här kommer förändringarna.

B/A - Du kan välja vilken utav dessa du vill hoppa med respektive skjuta med.
-/+ - Välj vilken utav knapparna du tycker passar bäst till att gå in i Hyperläge med och vilken som passar bäst till att välja visir med.
1/2 - Vad passar bäst till att Hämta tips med och vilken knapp passar bäst till att pausa spelet med? Det är upp till dig.

Kontrollen är bra, man sitter ganska skönt och rörelserna som man gör är mycket sköna. Det skulle dock kunna vara bättre, minuset till det här spelet är att det inte finns tillräckligt med knappar på Wii Remot:en. På Game Cube fanns det en start knapp, som gick att använda som paus knapp tillsammans med kartan och så vidare. På Wii:et förlorar du en knapp redan där, då HOME knappen bara tar dig till Wii Meny. Alla visir måste ha samma knapp för att det ska gå ihop, vilket gör att det är jobbigt att byta visir mitt i en match, vilket man kanske är tvungen till om man inte har det vanliga visiret uppe.

Nintendo har dock gjort kontrollerna så bra som det går utifrån hur Wii Remot:en ser ut. Att man själv får välja en del gör inte saken sämre. Spelet har en utav de kontroller som är bekvämast till hela Wii, finns inget sätt man skulle kunna förbättra spelet på.

• Övrig information •

Jag har, inför detta speltest läst lite om föregående spel. Bara så jag kan berätta lite om hela alltet för er. Så den fakta som handlar om föregående spel, är osäker då jag själv inte har haft spelen och spelat dem.

På föregående spel var man helt utlämnad för sig själv, utan någon riktigt bra bakgrund över varför du skulle dit du skulle så åkte du iväg, helt ensam. Här börjar spelet annorlunda, du möts upp tillsammans med de andra "Bounty Hunter's" och kan kämpa tillsammans med dem i flera timmar. Det var då spelet var som tråkigaste, de första timmarna. Men spelet drar igång snabbt, och ett fartfyllt slut höjer detta spelet till en nivå som inte liknar något annat. När dina kompisar (Bounty Hunters) går emot dig, en efter en, så blir du till slut helt ensam. Du står helt ensam kvar, i slutstriden mot Dark Samus i slutet av spelet.

Det finns en del fusk, som handlar om slutet, som jag tänkt nämna. Om du klarar få 75 % av alla saker, så får du ett annorlunda slut. Om du lyckas få 100 % av alla saker, ja då har du ännu ett annat slut på spelet. Det är dock ingen större skillnad på de olika sluten.

• Tidigare spel •

Jag har själv aldrig tidigare spelat något Metroid Prime-spel. Så, på det sättet kan jag inte jämföra. Men, jag har läst runt lite på internet. Någonstans läste jag att det finns totalt nio spel som har Samus som huvudkaraktär, en annan sida sa att det fanns tolv spel. Det med tolv spel kan dock vara så många spel som Samus är med i. Men, det ligger någonstans runt tio spel. Det finns dock bara tre stycken huvudspel.

Det första spelet var Metroid Prime till Game Cube. Det släpptes den 17 november 2002. Det spelet handlar om att en mystisk meteor innehållande ämnet Phazon har landat på planeten Tallon IV, växterna och djuren har blivit muterade och folket som bodde på planeten har flytt. Samus själv blir samtidigt attackerad utav Rymdpirater, hon måste nu förstöra både Phazonkällan och Rymdpirater.

Det andra spelet var Metroid Prime 2: Echost till Game Cube. Det släpptes den 15 november 2004. Nu är Samus på planeten Aether, som slits mellan två parallella universum. Hon får på den mörka sidan strida mot Rymdpirater, som bara vill henne ont. Den mörka sidan har dessutom mycket giftig gas, det är bara ljuskristallerna som klarar av att hålla den giftiga gasen borta.

• Ordguide •

"Bonty Hunter's" - Detta blir översatt till svenska prisjägare, i detta spel finns det fyra stycken som man får träffa. Finns dock fler. Samuas Aran är en prisjägare, precis som Gandraya, Rundas och Ghor.
"Leviathan" - Stora Phazonfrön som Dark Samus har tänkt använda för att spridda förstörelsekraften Phazon genom hela galaxen.
"Phazon" - Radioaktivt ämne som används som energi. Det kommer från planeten Phaaze. Ämnet är väldigt farligt och borde egentligen inte användas, men om ens fiender har hittat ett sätt att använda det på, så måste även du det.
"PED" - Det står för Phazon Enhancement Device. Med hjälp utav den kan du använda och skjuta Phazon, vilket behövs för att förstöra specifika väggar med mera.
"GFS" - Min egen tolkning (kan inte den riktiga) är Galaktiska Federationens Skepp. Översättning skulle stämma på engelska också (Galactic Federation Ship). Men då jag inte vet säkert att det betyder det så får ni nog försöka hitta eran egen tolkning.

• Instruktionsboken •

Här har jag tänkt skriva instruktionsbokens introduktion till spelet. Du får med instruktionsboken när du köper spelet, det är Nintendo som gjort denna introduktion.

Metroid Prime-trilogin får sin explosiva avslutning!

Sex månader efter händelserna på planeten Aether infekteras den galaktiska federationens superdator Aurora Unit 242 av ett mystiskt virus. Eftersom de fruktar sabotage från rymdpiraterna, rekryterar den galaktiska federationen Samus och andra mäktiga prisjägare från hela galaxen.

De har just börjat få sina instruktioner när rymdpiraterna anfaller. Prisjägarna går genast till handling och hamnar ansikte mot ansikte med den återuppståndne Dark Samus! Deras motståndare är mäktigare än någonsin och krossar Samus och hennes kamrater med en explosion av phazonförintelse.

Sedan de återupplivats av den galaktiska federationens läkare utrustas de med phazonökningsenheter (PED:s) som utnyttjar förintelsens kraft för att stärka deras egna förmågor genom ett system som kallas "hyperläge". När Samus får höra talas om Dark Samus planer på att sprida phazonförintelsen i hela galaxen med hjälp av enorma phazonfrön som kallas "leviathan" förföljer Samus desperat sin fiende samtidigt som hon ser de hemska effekterna av hennes egen förintelsekraft.

Mot den här bakgrunden av enorma slag och personliga strider börjar det sista kapitlet i Metroid Prime-trilogin.

• Slutet •

Handlingen är 24453 tecken utan denna mening och följande här.

Jag har tagit mycket utav informationen från andra internetsidor, men jag har inte kopierat någonting från andra hemsidor.

Vad jag tycker om spelet
• Inledning •

Här ska jag då berätta om spelets starka sidor, samt spelets svaga sidor. Jag har delat upp det, så i början utav detta område ska jag försöka ta allt det positiva och spara det dåliga till sist.

• Bästa med spelet •

Det bästa med spelet är nog att det finns så mycket att göra, om man vill ha fler fiender kan man åka tillbaks till en annan planet och leta reda på några. Om du orkar kan du även läsa igenom allt du har skannat för att få veta hela bakgrunden till spelet. Det finns så många saker du kan göra.

Sen kan jag säga att jag tycker de var smarta när de kom på G.F.S. valhalla, det är ett mycket spännande och mycket roligt ställe.

• Roligast med spelet •

Vill du ha samma glädje som du hade i The legend of Zelda: Twilight Princess? Vill du ha samma träning som du hade i Wii Sports? Vill du få information att hålla reda på så du blir bättre i Big Brain Academy? Då är detta spelet för dig. Åldersgränsen ligger på tolv år, vilket jag anser efter att ha spelat spelet är lite högt. Redan vid 9 års ålder borde man kunna spela detta spel, utan att bli alltför rädd.

Roligaste är nog att de som en gång var ens kompisar (Bounty Hunter's), börjar gå emot en och blir övertagna en efter en. Då Samus måste döda dom allesammans så får man även reda på att hon är den starkaste utav dem. Jag som trodde det var Rundas ifrån början...

G.F.S Valhalla är också mycket roligt, samt krediterna. Samla krediter för att låsa upp olika saker i menyn, mycket roligt att tävla med sina kompisar över vem som kan läsa upp allting först.

• Bästa stället i spelet •

Jag tror att det roligaste stället, åtminstone det jag kan komma på just nu är Sky Town, jag anser att alla ställena är mycket välgjorda, men det är något speciellt med Sky Town. Kanske är det att jag tycker det är lite konstigt att ha en stad på en gasplanet, eller så är det på grund utav Ghor som finns på denna planet.

Oavsett så tycker jag att Sky Town är det bästa stället, dock så är staden väldigt stor, vilket gör det jobbigt att ta sig fram och tillbaks.

• Bästa karaktären •

Samus Aran mycket bra gjord, även om det finns en hel del luckor på informationen om henne. Annars så måste jag säga att jag gillar Gandraya, hon är en enkel karaktär som antagligen var ganska enkel att komma på.

• Sämsta karaktären •

Dark Samus, som inte vill förhandla utan bara kriga är förstås ganska dålig gjord, han/hon kunde åtminstone ha sagt ett ord, vilket han/hon inte gör. Man förstår att Dark Samus är ond, men han/hon kunde väl ändå försökt prata och säga till Samus att hon ska göra sig redo på att dö?

• Tråkigaste stället i spelet •

Sämsta stället i spelet är Bryyo, eller möjligtvis Rymdpirat Homeworld. Det blev en alltför avancerad karta där, planeterna känns som stora labyrinter. Men planeterna är välgjorda, och det finns många riktigt fina och roliga saker på de båda planeterna. Det är mycket svårt att säga att en planet är dålig.

Det är tur att man har en 3D karta när man går runt här, annars hade jag aldrig hittat mig fram.

• Tråkigast med spelet •

Början, jag höll på i tre timmar innan jag lyckades klara det som jag kallade träningsbanan i början utav speltestet. Det kändes som det tog lite för lång tid, som att det skulle ha varit bättre att börja direkt och att man får lära sig på vägen.

Alla ni som har spelat ett Metroid Prime-spel innan och undrar om detta håller samma kvalitie, så kan jag säga att det gör det. Du kommer dock att bli besviken under början. Men du får inte ge upp hoppet då och tänka "det var nog inte lika bra som föregångarna". Du måste bara klara de(n) första timmar(na), för det är sen som det roliga kommer.

• Sämsta med spelet •

Det sämsta är att man får så mycket information att man inte orkar läsa någonting. Skulle man halvera informationen så skulle man antagligen läsa och få lite information om bakgrunden. Det är bara nu inför detta speltest som jag har läst en del och tagit reda på en del. Men jag tror inte det är direkt så många som orkar läsa igenom den onödiga informationen som man får.

• Förbättringar •

Det finns inte så mycket man skulle kunna förbättra, man får mycket information om platserna, fienderna med mera, så man vet allting om allt och alla. Det kanske man skulle tänka på, att hålla vissa platser/fiender lite mer hemlighetsfulla.

• Slutet •

Denna del innehåller 4377 tecken med information, utav dem är cirka 250 tecken rubriker. Då räknade jag inte in texten som stod efter slutet.

Betyg till spelet
• Inledning •

Nu ska jag bara ge betyg till spelet, det finns ett flertal olika kategorier. Handling, karaktärer, fiender, miljön, spelkänslan, ljuden, hållbarheten, grafik och en total-kategori. De är listade i den ordning som jag nämnde med lite information och sen ett betyg på skalan 1-10.

• Handling •

Mycket bra gjord, här känner jag inte riktigt av det som jag brukar känna av i alla spel: "klara detta uppdrag för att få ett nytt uppdrag", utan här är det mer att man kör på och det finns en jämn övergång mellan uppdragen kan man väl kalla det. Man förstår varför allting händer. De skulle dock ha kunnat göra i ordning lite i början, så man förstår varför man hade kommit till G.F.S. Olympus. Skulle man ha kunnat ge halva poäng så skulle handlingen ha fått 9,5. Men då det inte går så får handlingen, en tia utav tio poäng!

• Karaktärer •

Karaktärerna är också mycket bra gjorda, anser dock att de kunde ha sagt lite fler saker en del utav dem. Dark Samus öppnar aldrig munnen för att säga något. Men alla Bounty Hunters kan prata och se glada och ledsna ut. Admiral Dane är också mycket bra gjord. De flesta är bra gjorda, förutom Dark Samus. Man får veta väldigt mycket om de flesta karaktärers bakgrunder och på det sättet får man reda på hur dom är. Så, då karaktärerna är så bra, så får de en nia utav tio poäng!

• Fiender •

Fienderna är bra, de är lagom svåra, en del är dock lite för enkla. Skulle jag ge poäng på hur lättdödade de är så skulle de få en fyra av tio, då majoriteten av fienderna är ganska svåra att döda. Men nu var det inte hur lättdödade de är, utan fienderna i helheten. De flesta har ett bra utseende och brukar passa bra in på platsen. Alltså får de en nia utav tio poäng, då alla fienderna är mycket bra gjorda, både utseendet, platsen på dem, antalet utav dem och svårighetsgraden på dem är så perfekta.

• Miljö •

Spelets miljö är varierande, vilket är bra, du börjar på ett skepp och går genom trånga korridorer. Du kommer sedan ner på Norion's försvarsbas, där får du komma ut lite, och se på naturen runt omkring dig. Senare kommer du till Bryyo, här finns det dock vissa saker som jag inte gillar. Att de har lagt in en teleport till ett isställe känns helt meningslöst, det känns som skaparna hade väldigt dålig fantasi där. Senare kommer man till en gas planet, Elysia, man landar dock på den mycket häftiga staden Sky Town. Miljön får en åtta utav tio poäng, vilket är mycket bra!

• Spelkänslan •

Kontrollerna gör här igen att spelkänslan blir enorm, då det går att byta kontrollerna för att få till de absolut bästa, så blir det inte sämre. När jag spelade spelet hoppade jag till ett flertal gånger, för att jag blev rädd när det kom fram en fiende plötsligt. När man slutade spelet sen, så undrade man "säkert att jag fortfarande inte spelar?", sen kom man på att ens kök inte fanns i spelet och förstod då att man har lagt undan kontrollerna. Spelkänslan får därför en tia utav tio poäng, mycket bra!

• Ljuden •

De ljud som finns är bra, men jag anser att alla karaktärer/fiender kunde ha sagt lite mer så det hade blivit lite mer ljud. Man klarar höra när Samus skjuter iväg skottet, för att lite senare höra när det träffar sitt mål. Man hör när Samus börjar hoppa, och man hör en duns när hon landar. De ljud som finns är mycket bra, men vi vill ha fler ljud! Så, att utgå ifrån detta så får ljuden en femma utav tio poäng, skulle kunna gå att göra ganska mycket bättre.

• Hållbarhet •

Spelet räcker länge, efter att du klarat det en gång så låser du upp en ny svårighetsgrad som du självklart måste klara. Du måste dessutom se 100% ending bouns, och lyckas låsa upp musiken och filmerna som man ska låsa upp. Det är många välanvända speltimmar du har framför Metroid Prime 3: Corruption. Så, med alla dessa tankar i huvudet så kan jag ge hållbarheten en nia utav tio poäng.

• Grafik •

Spelets grafik är otrolig, jag skulle gissa att det är den bättre grafiken till Wii. Skotten som Samus skjuter iväg har olika storlekar beroende på hur länge du håller inne, man kan nästan se hur energin flödar runt i en cirkel i skottet. Men det verkar inte som det åker i någon bestämd ordning, det åker bara runt omkring som det känner. Det finns ett flertal olika fiender, en del kan ha så liten skillnad att du inte upptäcker det på utseendet. Med detta i baktanke så är jag förvånad att jag ger spelet så låg poäng, men det är antagligen för att Xbox360 och Playstation 3 har så mycket bättre grafik. Grafiken får en sjua utav tio poäng.

• Totalt •

Nu börjar vi närma oss slutet, total är inget medelvärde eller medianvärde på alla dessa olika betyg som jag har gett. Det har ett eget betyg, på en skala som är mellan 1-10. Spelet är bra, du har många timmar framför dig om du precis köpt spelet. Dock så är de första timmarna väldigt tråkiga, och Dark Samus säger aldrig till dig att du ska dö? Dock så väger de roliga fienderna och den välgjorda bakgrunden på alla karaktärer upp det. Spelkänslan är otrolig, detsamma gäller med miljön, det mesta känns bra i spelet.

Därför kan jag ge spelet 8,5 poäng utav 10 allt som allt.

• Övrig information •

Det finns en trailer på spelet som jag har tänkt länka till. Då en bild säger mer än 1000 ord, så kommer den antagligen bli längre än den är guiden.

http://www.youtube.com/watch?v=hUzVclcGwfQ&a...

• Slutet på speltestet •

Jag hoppas ni har haft samma glädje av att läsa detta speltest som jag har haft med att skriva det.

Här i slutet ligger speltestet på 5406 tecken utan slutet på speltestet inräknat och detta i slutet.

Totalbetyg: 7.8 Ljud: 5 Grafik: 7 Hållbarhet: 9 Spelkänsla: 10