26 september 2008
    Blue Tongue
    13
    -

8.1 8

Inskickad av Fuska-nu den 28/02 -09 09:08

Chroma City är en fridfull och färgglad stad med massor av lyckliga invånare. Ovanför staden finns en djungel, där inte vem som helst håller till. Nämligen Blob! Blob är en färgklump som kan absorbera och ändra sig till en hel mängd olika färger.

Det är en helt vanlig dag i staden. Solen skiner, barnen har skoj och färggladare än så här kan det knappast bli. Men helt plötsligt dyker det onda alien-företaget INKT upp! Deras mål är att få jorden alldeles färglös, med inte en enda gnutta färg någonstans! Snabbt som ögat röjer de igenom Chroma City och förslavar alla invånare till att använda olika slags fångstkläder. Chroma City blev ifrån en färgrik och upplyftande stad, till en spöklik en… Och bakom allt står det onda företaget INKT och deras ledare Commande Black. Men just då vaknar Blob upp i djungeln och ser allt kaos som har hänt under de timmarna han har sovit. Snabbt hoppar han nedför berget, där djungeln vilar, till själva staden, i hopp om att kunna färglägga om den. Men till det är han inte ensam. Även andra ”anarkister” har lyckats stå emot INKT och har redan börjat med graffiti staden över. Dessa kommer att bli Blobs medhjälpare under äventyret om att få tillbaks alla färger, en gång för alla:

Zip: En blå och ganska liten invånare som vet allt om hur man tar sig förbi de höga skyskraporna, stegarna och husen snabbast. Han vet nästan helt och hållet Chroma City utantill.

Biff: Biff är en mer muskelknutte. Han gillar att spöa allt som rör på sig och är ont mot han och resten av Chroma Citys invånare. Han kommer därför att vara till hands i striderna mot INKT-patruller.

The Professor: Denna flygande gamla man, med tanke på hans ”rullator” av något slag, är själva huvudet för gruppen. Han vet allt om INKTs hemliga planer. Han kommer att ge Blob de mest tuffa uppgifterna.

Arty: Arty är en tjej som gillar att måla och vara kreativ. Hon ger Blob uppmaningar och uppdrag över i vilka färger saker och ting ska målas.

Spelet är ett plattforms- och pusselspel, där du styr över hjälten Blob. Varje bana går ut på att öppna upp nästa port, för att komma vidare i vissa delar av staden. För att kunna öppna upp dessa portar måste du ha ett visst antal poäng. Och för att kunna skaffa dig dessa poäng måste hus, lampor, skyskrapor och allt var det nu kan vara, målas. Även en tid är utsatt på varje bana.

Blob kan uppenbaras i flera olika färger. Utspritt på varje bana finns det bläckpatroner i gult, blått och rött. Genom att hålla inne Z-knappen och vifta med Wii-remoten kommer Blob att hoppa på dessa patroner och absorbera deras färg till sig själv. Då är det bara att åka runt och färglägga saker och ting tills din färg har tagit slut. För längst ner i högra hörnet av TV:n visas dina så kallade liv. Det är din färg som är dina liv, kan man säga. Mätaren kan utfyllas med hela 0-100 liv. När du har noll och blir attackerad av en INKT-patrull så kommer du att bli game over och starta om. För även i detta spelet måste man bekämpa fiender och se upp för svart bläck som Blob inte alls tycker om.

Spelet utspelar sig huvudsakligen i Story Mode, där du får hjälpa Blob att erövra del efter del av Chroma City med hjälp av din grupp. Men andra saker som Blob Party och Free Styler, låter dig kunna spela tillsammans med en kompis eller bara måla en stad precis hur du vill.

Hjälp Blob att återerövra staden Chroma City ifrån de onda INKT! Du missade en fläck där.

Först och främst vill jag bara säga att spelet är riktigt stort. Story Mode, vilket innehåller hela 10 banor och en massa mini-uppdrag vid sidan om kommer att räcka nästan för evigt. En bana kan ta mellan 30 minuter till hela 2 timmar! Det beror själv på hur du vill klara av banan. För om du får mer poäng så har du större chans att uppnå de tre olika medaljnivåerna – brons, silver och guld.

Spelet är riktigt färgglatt och får en på ett bra humör. Du kan till och med blanda en massa olika färger, som gul och blå för att få fram färgen grön. Dessutom är spelet riktigt fritt! Det riktar sig stort mot sandlåda-stylen, faktiskt. Med det menar jag att du nästan kan göra vad du vill. Hur hus och byggnader ska färgläggas är helt upp till dig. För man behöver inte göra mini-uppdragen som de olika gruppmedlemmarna Zip, Arty, Biff och The Professor ger en. Var kreativ och skapa något i din egna smak!

Kontrollen är Wii-remoten fäst tillsammans med Nunchukern. Du hoppar med Blob genom att vifta upp med Wii-remoten, och bemästrar honom med controll-paden på Nunchukern. Men även annat smått och gott finns inkastat här. T.ex. att med hjälp av A-knappen kunna enkelt få upp en liten meny runt Blob om var närmsta mini-uppdrag, färgpatroner och annat ligger. Kontrollen är med andra ord mycket enkel att förstå sig på. Inget avancerat här inte.

Wii har ofta fått kritik för att inte komma med något riktigt brutalt spel. Men hur kan man tacka nej till ett sådant här mixtrat och färggrant spel? Genom att endast nudda väggarna till husen med Blobs kropp förvandlas de återigen till färgade hus och man kan till och med rädda invånare som har blivit påtvingade en färglös rustning. Det finns en hel mängd att säga om spelet, faktiskt. Massor av fiender och i olika ”former”. Det kan finnas vanliga INKT-patruller till väktare med motorcyklar, stridsvagnar och besprutande vapen av bläck! Riktigt roligt känns det att mosa ner varenda en med en klick färg.

Men något som kanske är dåligt är de Blobs positiva saker. De blir nästan för lite mycket positiva faktiskt. Då pratar jag om längden på banorna. De kan hålla på i hela 2 timmar utan att man kan spara och komma tillbaks vid ett senare tillfälle! Det känns lite jobbigt att kunna behöva sitta så länge framför TV:n om man vill uppfylla en bana till 100%. För det finns naturligtvis lite belöningar att skaffa på varje bana, som att måla alla affischer, hitta alla hemliga symboler och så vidare.
Dessutom kan det bli en smula enformigt. Det blir oftast samma mini-uppdrag från ens medhjälpare som att måla ett fängelse med 50 gröna patroner och 50 gula, till exempel. Eller att måla vissa byggnader i olika färger. Det är lite synd. Här kunde Blue Tongue faktiskt ha tagit och ansträngt sig lite mera, med flera olika uppdrag som varierar lite mera.

Men som en helhet är de Blob ett riktigt bra spel. Det finns otroligt mycket att göra, och man blir på gott humör av alla de mångfaldiga färgerna. Dock kan det bli lite tråkigt att spela igenom spelet bana efter bana. Det kan hända att det blir en veckas uppehåll mellan då man plockar upp och spelar det igen. Men som sagt, ett riktigt bra spel, som jag tycker kan få en chans utav dig. För mer av det här vill vi ha till Wii!

Grafik: 8
Så många färger, så otroligt välgjorda cutscenes och så bra för att vara till Wii. Det räcker långt till en 8, nästan en 9, faktiskt.

Spelkänsla: 8
Att hoppa runt med en färgklump och själv få använda sina förmågor för graffiti och konst är riktigt härligt! Spelkontrollen var däremot lite för enkel att använda sig av. Något mer behövdes där, men en stark 8.

Ljud: 8
Allt ifrån funk, hip-hop, lite rock och mycket mera. Inför varje bana får du välja vilken stil dina målningar ska innehålla. För varje gång du målar något kommer olika ljud av t.ex. funk att spelas upp, om du tog det. Det låter riktigt roligt och inspirerande varje gång du rör en vit byggnad.

Hållbarhet: 8
Så otroligt mycket att göra och maxa ut till 100%. de Blob kommer att hålla dig fast vid TV:n ett riktigt långt tag. Lite enformigt och kanske ligger på hyllan i en vecka innan man vill spela det igen efter förra gången.

Totalbetyg: 8 Ljud: 8 Grafik: 8 Hållbarhet: 8 Spelkänsla: 8