Välkommen Gäst! Logga in eller registrera ett konto.

Logga in











Big Brain Academy for Wii

Nintendo Wii
Big Brain Academy for Wii
  • Genre
    Äventyr
  • Releasedatum
    13 juli 2007
  • Utvecklare
    Nintendo
  • Antal ägare
    15
  • Utvald recension
    -
  • Köp spelet!

Spelbetyg

Snittbetyg
Recensioner
7.6 5

Speltest av Fuska-nu

Inskickad av Fuska-nu den 18/11 -09 20:11

Handling / story / vad man gör i spelet
• Inledning
Detta speltest kan avslöja saker som du själv vill ta reda på när du spelar spelet och därigenom förstöra upplevelsen när du spelar igenom spelet. Om du inte vill få reda på någon information, var vänlig att hoppa till steget "Vad jag tycker om spelet" utan att fortsätta läsa om "Handling / story vad man gör i spelet".

• Spelinformation
Genre: Utbildning
Utgivare: Nintendo
Utvecklare: Nintendo
Lanseringsdatum: 13 juli 2007
Kontroller: Wii Remote
Spelare: 1-8
PEGI: 3 år
Amerikanskt spelnamn: Big Brain Academy: Wii Degree
Japanskt spelnamn: Wii de Yawaraka Atama Juku
Språk (PAL-version): Engelska
Pris (november 2009): 288-499 kronor

• Allmänt
Det finns fem olika sorters träningar man kan utföra. Man får även betyg i de olika sorterna utav träning. De tränar olika delar av hjärnan och det är vanligt att man är olika bra på de olika delarna. Det man kan träna är Identify (Identifiera), Memorize (Memorera), Compute (Kalkylera), Analyze (Analysera) och Visualize (Visualisera).

Dessa olika lägen innehåller i sin tur olika övningar, som är tänkta att använda för att träna upp sig inom de olika områdena. Det finns även olika svårighetsgrader, beroende på hur bra man redan är inom ett ämne. När du känner att du tränat tillräckligt, så kan du alltid kontrollera vikten utav din hjärna. När du kontrollerar vikten på din hjärna så sätts alla dina kunskaper på test och du får sedan en medalj beroende på hur bra det har gått.

När man väljer övningar får man även välja mellan ett par olika svårighetsgrader. Dessa gör ganska stor skillnad på svårighetsgrader, det kan ändra antalet alternativ, snurra på bilden eller ta med fler personer med mera. Det blir svårare. Svårighetsgraderna som finns att välja mellan är Easy (Lätt), Medium (Mellan), Hard (Svårt) och man kan även låsa upp Expert (Expert).

• Identify (Identifiera)
Här finns det tre typer av övningar. Dessa är "What is this?", "Get these!" och "What are there more of?". De olika övningarna är tänkta för att träna upp sig på att identifiera saker snabbt. Detta kan vara om att identifiera vad något är, vilken det är mest utav eller vilka det är man ska fånga. Här får du en kort förklaring på de olika minispelen.

- What is this?
Du kommer få en bild, som till en början är dålig på ett eller annat sätt. Du kommer även få fyra alternativ. Ett utav dessa alternativen finns på bilden. Bilden kommer även med tiden att förbättras, på ett eller annat sätt. Det kan antingen vara så att den börjar med bara en enda pixel, och sedan blir fler och fler, eller att du bara får en liten kolumn av bilden. Men den är lite förstörd på något sätt. Du får poäng beroende på hur snabbt du klarar övningen, och om du gissar rätt. Gissar du fel har du misslyckats.

- Get these!
När övning börjar så kommer du få se ett antal figurer. Nu ska du först memorera figurerna, så du kommer ihåg dem (observera att det går att se dem under hela övningen, men det blir enklare om man har dem i huvudet). Sedan kommer det komma upp flertalet figurer ur ett par hål i marken, du ska med en hammare slå på de figurer som fanns med. Tar du fel har du misslyckats med övningen.

- What are there more of?
Där du pekar med din Wii Remote kommer det finnas ljus, förutom det är skärmen ganska mörk (åtminstone inom "spelområdet"). I mörkret kommer du se ett par ögon. Dessa ögon tillhör ett par varelser, som endast går att se genom ljuset med Wii Remoten. Peka på dem för att se vilken det finns flest av. Välj sedan ett utav de alternativen som finns längst ner på skärmen. Desto snabbare du har identifierat vilken det finns flest utav, desto mer poäng. Om du har fel har du misslyckats med övningen.

• Memorize (Memorera)
Här ska du förbättra ditt minne. I tre olika övningar så ska du memorera olika övningar. Var inte orolig, ditt långtidsminne kommer inte sättas på test. Du behöver bara komma ihåg det du ser i några sekunder. En del av dessa övningarna handlar nästan om att identifiera och inte memorera.

- Memorize this!
Du kommer få upp ett par olika figurer, i en speciell ordning (varje figur har även ett ljud). När figurerna är färdiga, så kommer du få upp dem (plus eventuellt ett par andra), och ska sedan trycka på dem i bakvänd ordning som de visades. Desto svårare svårighetsgrad, desto fler saker att komma ihåg. Om du ger fel ordning har du misslyckats med övningen. Desto snabbare du klarar den, desto fler poäng.

- Watch closely!
Någonting händer på bilden. Det kan vara allt från att tre ansikten syns från en luftballong som hastigt lyfter, eller en person som åker förbi dig på en cykel. När händelsen är över, ska du säga vilket ansikte du såg. Du får tre olika alternativ, så vilket ansikte såg du egentligen? Du misslyckas med övning om du gissar på fel ansikte, och du får mer poäng desto snabbare du är färdig.

- Keep track of the birds!
Du får upp ett antal fågelburar på skärmen. Ett par utav dessa innehåller fåglar. När ett skynke täcks över varje fågelbur, så du inte klarar av att se fåglarna längre, så börjar de förflytta sig. Fågelburarna kommer sedan förflytta sig fem gånger, för att sedan stanna upp. Du hade väl koll på var fåglarna fanns? Nu är det bara att berätta var... Om du ger fel fågelburar har du misslyckats med övningen. Du kan höga hastigheten genom att hålla inne A. Desto snabbare du är färdig, desto mer poäng.

• Compute (Kalkylera)
Då var det dags att börja med lite matematik. Jag hoppas du är med på matte-lektionerna i skolan, för det kan behövas. De tre olika övningarna här heter "Sum up!", "Keep track of the balls!" och "Pop from lowest to highest!". De går alla ut på att räkna på olika sätt.

- Keep track of the balls!
Det kommer upp en korg på skärmen, och sedan kommer det börja flyga en massa röda och blåa bollar. Hur många landar i korgen? Är det flest röda, eller flest blå, eller är det lika många? Det är frågan du ska svara på när bollarna slutat flyga. Tänk på att inte alla nödvändigtvis träffar korgen, en hel del missar. Du misslyckas med övningen om du gissar på fel färg i slutet. Du kan öka hastigheten som bollarna kommer i genom att trycka på A-knappen.

- Sum up!
Då var det dags att börja summera, och kontrollräkna. Fast, du ska snarare räkna baklänges. Du kommer få ett tal, vilket är slutsumman du ska få. Du kommer även få ett par klossar som står ovanpå varandra. På dessa kommer det finnas ett par andra tal. Du kan nu bara ta bort klossar, och de klossarna som blir kvar ska bli summan som första talet visade. Desto snabbare du genomför övningen, desto mer poäng. Tar du bort en kloss som behövs för att få fram slutsumman, så har du misslyckats med övningen. Det kan finnas flera sätt att lösa denna övning på.

- Pop from lowest to highest!
Du kommer få fram omkring fem ballonger på skärmen. Varje ballong innehåller ett tal, och du ska nu trycka på ballongerna ifrån den minsta till största. Då är det inte ballongernas storlek jag syftar på, utan talet som står i dem. Desto snabbare du utfört uppgiften, desto mer poäng får du på denna övning. Beroende på svårighetsgraden så kan det även vara mattetal i ballongerna, istället för vanliga tal.

• Analyze (Analysera)
Då var det dags att analysera. Det räcker däremot inte med att bara analysera, du måste klara visa dina resultat efter det. Du har tre övningar som ska bevisa hur bra du är på att analysera. Dessa är "Which is the same?", "Copy the top pattern!" och en som inte riktigt är namnsatt. Läs mer om den längre ner...

- Which is the same?
Du får upp en bild högst upp, denna föreställer en kub som ser ut på ett bestämt sätt med ett par bestämda färger. Om du kollar under denna kuben, så ser du ett par bilder till. Dessa föreställer också kuber, som ser ut på bestämda sätt med bestämda färger. Men bara en är likadan som den stora bilden ovanför. Nu handlar det om att analysera och få fram den som ser likadan. Du misslyckas om du tar en som inte ser likadan ut som huvudbilden. Desto snabbare det går, desto mer poäng får man.

- Copy the top pattern!
Lite svårförklarat, men jag gör ett försök. Du får upp två bilder, en ovanför den andra. Den översta, innehåller en bild med en massa klossar som är sammanfogade. Den understa, innehåller en massa klossar som inte är sammanfogade. Däremot innehåller den även lite för många klossar. Ta bort ett par, så den ser likadan ut som på bilden ovanför när man sammanfogar dessa klossar. Desto snabbare du klarat av övningen, desto mer poäng får du. Man misslyckas om man tar bort en kloss som är nödvändig för att få det att se likadant ut.

- Largest!/Has legs!/Dosen't have a tail!/Has a tail!
Här fattas helt klart ett namn. Men du kommer åtminstone få upp ett påstående. Exempel ser du ovanför. När du läst vilket påstående du fått, så får du fram fyra bilder. Tryck på de som stämmer in med påståendet. Tänk på att de alltid finns en bild, och ibland finns det även två eller ännu fler. Du misslyckas om du trycker på en bild som inte stämmer ihop med påståendet. Desto snabbare, desto mer poäng.

• Visualize (Visualisera)
Då var det dags att börja visualisera sig saker. Här finns alltid tre olika övningar du kan genomföra, för att försöka förbättra dig inom ämnet. Dessa övningarna heter "Get the train to the exit!", "Which is the different?" och "Copy the picture above!". Detta är även de som är enklast, enligt mig.

- Get the train to the exit!
Du ska ni få tåget att nå slutet, detta görs enkelt. Banan är uppbyggd med 9 stycken plattor, ett par av dem är skog, ett par av dem består av räls och ett par är tomma. Du ska fylla i de som är tomma. De tomma ska fyllas i med räls som svänger åt vänster, höger eller går rakt fram. Vid slutet finns en pil som pekar ut från dessa nio plattor, det är dit du ska. Du misslyckas när du inte klarar få rälsen att nå sista nivån på dessa nio plattor.

- Which is different?
Du får nu upp fyra animerade filmer. Tre stycken utav dessa är exakt likadana. En utav dem är däremot inte likadan. Du ska säga vilken som inte ser ut som de andra. När du väl har hittat vilken det är, då ska du trycka på den. Desto snabbare du upptäcker vilken som inte är likadan som övriga tre, desto mer poäng får du. Du misslyckas om du trycker på en som är likadan som någon annan.

- Copy the picture above!
Detta är ett namn som jag själv kommit på, då det egentligen saknar namn. Du får upp två bilder, en ovanför den andra. Den översta innehåller däremot lite fler saker, som den understa saknar. Du ska nu lägga till dessa föremål på bilden nedanför. Men var observant, någon kanske har gjort bilden under spegelvänd, eller vänt på den? Du misslyckas om du inte sätter ett föremål på ungefär korrekt plats. Desto snabbare, desto mer poäng.

• Väga sin hjärna
Har man tid över, så kan man få köra tolv övningar i varje kategori för att väga sin hjärna. Vikten på hjärnan baseras utifrån resultaten man fått, och man får även reda på hur bra man är på en kategori till jämförelse med en annan. Man kan sedan tävla mot andra som är registrerade på samma konsol som man själv är, och se vem som har störst hjärna. Vikten på hjärnan benämns sedan i gram.

Testet i sig känns väldigt likt Wii Sports test för att kontrollera sin ålder, och jag skulle nog säga att det är detta som är motsvarigheten till det.

• Övrigt
Dr. Lobe är en huvudfigur i detta spelet. Det är "rektorn" på skolan man befinner sig på. Det är han som leder dig igenom hela spelet. Det är från honom du får hjälp och extra information om det är något du inte förstår. Det är även han som visar dina resultat med mera. Han är helt enkelt huvudpersonen i detta spelet.

- Kontrollerna
Kontrollerna inför detta spelet är mycket enkla. Det är inga problem att lära sig, för vem som helst kan dem. Man använder bara en knapp under spelets gång, A. Samt Wii Remoten för att peka på skärmen, förstås.

A - Bekräfta, gå in på, välja med mera.
Wii Remote - Peka på skärmen.

Det är de enda kontrollerna du använder under spelet, om jag inte minns helt fel kan du använda minus för att återgå till någon form av meny när du vill också.

Vad jag tycker om spelet
Detta spelet har både sina positiva delar, och sina negativa delar. Precis som med alla spel. Däremot anser jag nog att nackdelarna hänger över, och är steget fler. Jag har åtminstone gjort två kategorier, en med fördelar och en med nackdelarna med detta spelet.

• Positivt
Det finns en hel del bra saker med detta spelet. En hel del övningar ger faktiskt träning, och sedan jag körde detta spelet har jag blivit snabbare på en hel del analyseringar med mera. Just analysering är nog det som jag ökat mest på, där det är riktigt bra övningar (delvis). Dessutom är svårighetsgraderna väl anpassat, och det finns flera olika nivåer att välja mellan. Min favoritövning är nog "Get the train to the exit!" som faktiskt blir ganska jobbig när hela banan snurrar runt på Expert.

Förutom det, så gillar jag grafiken. Jag har hört någon säga det väldigt bra, även om jag inte har något namn just nu. Grafik är som konst, det ska inte alltid se verkligt ut. Dessa övningarna hade varit mycket tråkigare i om Nintendo försökt sig på "riktig" grafik.

Något som är extremt bra i detta spelet är svårighetsgraderna. Man får välja mellan Easy (Lätt), Medium (Mellan), Hard (Svårt) och man kan även låsa upp Expert (Expert) om man är tillräckligt bra. Samtidigt är kontrollen bra, då den går snabbt att lära sig och inte är det minsta komplicerade.

• Negativt
Det finns inte så mycket negativt med detta spelet, men det som är negativt gör spelet dåligt. Till att börja med finns det hållbarheten. Ett utav de största problemen med detta spelet. Trots försök med ett flerspelarläge så räcker det inte riktigt till. Man fortsätter inte spela det när man väl nått en nivå. Man tar hellre upp en rad andra spel, och spelar istället för detta.

Övningarnas längd är andra punkten jag tänkte ta upp. Själva övningarna man gör är bra i sig, men de är på tok för korta. De är över efter bara ett par sekunder. När man kontrollerar sin hjärnas vikt, så gör man tolv övningar inom varje kategori. Det blir totalt 75 övningarna, vilket egentligen inte tar någon tid alls. Det går på tok för snabbt.

Samtidigt är antalet övningar för dåligt. Det finns bara tre övningar per kategori. Detta innebär totalt femton olika övningar, om man då spelar 75 övningar (som gör vid viktkontrollen av hjärnan), så upprepar man varje övning fem gånger. Även om det är andra bilder med mera, så känns det inte riktigt tillräckligt. En "Big Brain Academy for Wii Plus" som har kommit till Wii Fit vore nog att föredra. Det finns inte heller ett onlineläge, vilket är synd. Vore härligt med ett onlineläge där man klarade jämföra sig själv med andra spelare över hela världen, för att se hur bra man var och hur man egentligen låg till. Detta skulle nog öka livslängden på detta spelet en hel del.

• Övrigt
Det finns såklart saker som är lite blandat, både bra och dåliga. Dessa tänkte jag nog ta upp under punkten övrigt. Vi börjar med miljön, som är både positiv och negativ. Det är tråkigt att man befinner sig i skolan, då det känns som man är där annars dygnet runt. Samtidigt är det stilrent och perfekt under minispelen, och det är verkligen tur att Nintendo inte tagit med klassrummen. Om klassrummen varit med, så hade de gått ett steg för långt.

Övningarna är både bra och dåliga. Övningarna har sina ljusa stunder, och en del av dem fungerar verkligen bra. Samtidigt som andra är helt felplacerade och bland det enklaste som finns. Jag har inte tänkt dra en lista med alla övningar igen för att berätta vad jag tycker om dem, men det finns en del som är värre än andra.

Ljudet i detta spelet är inget speciellt med, en saknad röst till den enda personen (förutom Mii-karaktärerna). Istället för rösterna så har de ersatts med ett skrammel, som inte låter bra. Ta ett par kastruller, häng upp dem i något snöre, och börja sedan skaka på kastrullerna mot varandra, så förstår du hur det låter. Även om ljudet är något lägre, så är det något liknande som är slutresultatet. Detta är inget bra. Förutom det är musiken bra och passar in ganska bra.

• Sammanfattning
Jag har försökt visa spelets bästa sidor, och spelets sämsta sidor i sammanfattning. Även en del neutrala saker visas. Fyra positiva, fyra negativa och fyra neutrala sidor benämns här nedanför.

Om tecknet + syns, så innebär det att något är bra.
Om tecknet - syns, så innebär det att något är dåligt.
Om tecknet ± syns, så innebär det att något är medel.

+ Svårighetsgraden
+ Kontrollen
+ Handlingen
+ Grafiken
± Miljön
± Övningarna
± Ljud
± Spelkänsla
- Hållbarhet
- Antalet övningar
- Övningarnas längd
- Onlineläge

Betyg till spelet
Förutom betygen till spelkänslan, grafiken, hållbarheten och ljudet kan ni även läsa om miljön, handlingen, svårighetsgraden och totala om spelet. Under totalt, så hittar ni även alla betyg riktigt kort sammanfattade. Betygen är utsatta i skalan ett till tio, där en etta är uruselt och en tia är i världsklass.

• Grafik
Spelet har samma härliga grafik som alla Mario-, Zelda-spel och övriga spel till Wii. Jag måste nog säga att jag gillar grafiken, även om den egentligen inte är "bra". Den är inte så realistisk, men den är härlig att kolla på. När jag säger att den ser ut som i alla andra Mario- och Zelda-spel så antar jag att de flesta förstår.

Men det finns en skillnad, den är som Mario- och Zelda-spelen till Nintendo GameCube-spelen. Den är inte att jämföra med Super Mario Galaxy eller The Legend of Zelda: Twilight Princess.
Betyg: Bra, sju av tio.

• Spelkänsla
Spelet har en känsla, och under den tid man spelar spelet är det faktiskt ganska bra. Wii Remote används lagom mycket, samtidigt som den mycket bra visar vilken reaktionsförmåga man har. De flesta spel lyckas man använda Wii Remoten för mycket alternativt för lite för att det ska vara riktigt bra, men här har man faktiskt lyckats få en lagom nivå på det hela, och kontrollen används lagom mycket. Förutom detta är spelkänslan relativt dålig.

Förutom det är övningarna man gör inte så realistiska, finns egentligen inte mycket som är realistiskt i detta spelet. Men, sedan är inte övningarna tänkta till att vara realistiska heller.
Betyg: Halvbra, sex av tio.

• Ljud
Det finns inte alltför många ljud, och de som finns består mestadels av klockor. Rösten hos Dr. Lobe är inte normal, utan som ett skrammel. Det han säger kommer istället upp i textformat på skärmen. Mii-karaktärerna är tystlåtna, som alltid. Det finns egentligen väldigt lite ljud i detta spelet.

Det finns lite musik, lite här och där. Som faktiskt passar in ganska bra. Men, totalt sätt finns det oerhört lite ljud. Inte tillräckligt mycket för att man ska kunna göra någon noggrann analys. Men det som finns, det finns där. Jag kan inte göra annat än säga att ljudet knappt når upp till en godkänd-gräns.
Betyg: Halvkasst, fyra av tio.

• Hållbarhet
Spela det, klara det, få "bra" rekord, stäng av det. Snabbt, enkelt och smidigt. Det är sällan det första spelet man startar när man kör mot kompisar, även om det läget finns. Då spelar man hellre Super Smash Bros. Brawl eller Mario Kart Wii som finns till samma konsol. Jag har inte startat spelet på väldigt länge, och måste säga att hållbarheten är mycket dålig.

Flerspelarläget används inte, man startar hellre en del andra spel. Tyvärr sänker detta betyget, och det blir inte mycket högre än nu. När man väl fått någorlunda bra rekord, så är spelet över. Då finns det inget mer att göra.
Betyg: Dåligt, tre av tio.

• Miljö
Spelet utspelar sig i en skolmiljö, som man väldigt snabbt tröttnar på. Förutom det att man ska stå ut med skolan när man är i skolan, så ska man komma hem och... befinna sig i en skola. Som tur är befinner man sig inte i detta rummet under någon längre tid, utan det är bara när man väljer vilket spelläge och vad man ska köra. När man sedan väljer att köra något, då får hela spelet en ren och fin stil, som är bra mycket bättre.

Skolmiljön är mycket tråkig, och hade klarat av att göras till något helt annat som varit bra mycket bättre. Tråkiga färger på väggarna gör inte miljön mycket bättre. Fast en stilren miljö när man sedan spelar minispelen höjer betyget en del.
Betyg: Okej, fem av tio.

• Handling
Handlingen är inte så stor, och inte så speciell. Man skriver in sig i en skola där man kan träna på olika saker. Vilket är helt perfekt, någon mer handling behövs inte. Hade det varit en större handling, så hade hela spelet riskerat att bli väldigt långtråkigt. Det är bra mycket bättre här att själv få välja vad man vill göra med mera. Kan inte heller tänka mig hur handlingen till detta spelet skulle byggts ut mer, och bli bättre.

Man väljer vad man vill göra genom att gå in i ett klassrum, går inte till "rektorn" för att skriva in fler "elever" (Mii-karaktärer). Spelets handling är perfekt utformat för spelet.
Betyg: Strålande, nio av tio.

• Svårighetsgrad
Spelet innehåller många olika variabler, och många olika moment som ska genomföras och tänkas på. Dessvärre når det inte långt, då de flesta är bra mycket enklare. Att hålla koll på sju fåglar i tio burar som flyger omkring på skärmen i all världens hastighet är inga större problem. Det går väldigt enkelt att "maxa" hastigheterna och svårighetsgraderna, utan att man stöter på allt för stora problem. Med tanke på antalet moment som finns att utföra, finns det alltid en del svårare. Därför får alla något att bita i, nästan.

Man kan även möta sina kompisar, och vara två lag med upp till fyra personer i varje. Detta ökar självklart svårigheten en hel del, och det är därför som betyget hamnar där det hamnar. Möter man sina kompisar är det bra, annars är det sämre.
Betyg: Jättebra, åtta av tio.

• Totalt
Totalt sätt är det ett väldigt medelmåttigt spel, som är roligt och bra under den tiden man spelar det, men som sedan faller snabbt. Hållbarheten sänker totalbetyget en hel del, flerspelarläget används knappt och därför blir betyget inte riktigt så bra.

Samtidigt känns det som Nintendo gjort helt rätt att inte mäta "smartheten" i IQ, utan valt att använda sig utav vikten på hjärnan istället. Hur mycket ett gram hjärna är i IQ är däremot omöjligt att svara på, och på det sättet så går inte resultaten använda till något "riktigt" test. Samtidigt som det verkligen behövs en skala.

Jag sätter ut mitt betyg på totalt, inte efter något medelvärde eller något, utan efter mitt egna omdöme utav det totala.
Betyg: Godkänt, sex av tio.

• Betyg
Här kommer alla betygen, snabbt sammanfattade. Detta så man ska få en överblick, och se vad det är för betyg jag gett egentligen.

Grafik: Bra, sju av tio.
Spelkänsla: Halvbra, sex av tio.
Ljud: Halvkasst, fyra av tio.
Hållbarhet: Dåligt, tre av tio.
Miljö: Okej, fem av tio.
Handling: Strålande, nio av tio.
Svårighetsgrad: Jättebra, åtta av tio.
Totalt: Godkänt, sex av tio.

Medelbetyg: Medel, sex av tio.

Totalbetyg: 5 Ljud: 4 Grafik: 7 Hållbarhet: 3 Spelkänsla: 6