Välkommen Gäst! Logga in eller registrera ett konto.

Logga in











Advance Wars: Dual Strike

Nintendo DS
Advance Wars: Dual Strike
  • Genre
    Strategi
  • Releasedatum
  • Utvecklare
    Nintendo
  • Antal ägare
    71
  • Utvald recension
    -
  • Köp spelet!

Spelbetyg

Snittbetyg
Recensioner
9.3 8.7

Speltest av Waryogi

Inskickad av Waryogi den 10/09 -06 16:11

Handling / story / vad man gör i spelet
Här har vi ännu ett måsta ha spel till DS:en. Detta är ännu ett till tillskott i Advance Wars serien som dessutom är extra lovande. Jag hade förhandsbokat detta en månad före releasen och blev inte på långa vägar besviken. Spelet börjar med att man blir introducerad till ett välbekant ansikte, det stämmer Nell. Men nu har hon börjat dragit sig tillbaka och låter sin lillasyrra Rachel göra grovjobbet. Efter några korta sekvenser och en liten strid blir man även introducerad till nykomlingen Jake och veteranen Max. Efter striderna i Macro Land har Black Hole fått nya ledare och nya vapen. Sturm's bortgång gjorde det möjligt för vem som helst att klampa in och ta över posten som Chef. Det behövdes inte många anställningsintervjuer för Nintendo att se att Von Bolt och hans tre tjänare Jugger, Zak och Candy var perfekta för rollen. Orange Star, Blue Moon, Yellow Comet och Green Earth har därför slagit sig ihop som the Ailled Nations för att kunna stå emot Black Hole's attacker. Dessa strider fortsätter jämt genom spelet och tar drastiska vändningar här och där.

Vad jag tycker om spelet
Sjävla spelupplägget är precis som dom tidigare spelen, välj en trupp, låt den göra sitt kommando och fortsätt. Låter simpelt va? Tro mig, det blir svårare. På senare banor börjar nya fordon komma in som T.ex: The Black Boat, en liten och billig båt som funkar ungefär som en APC fast på vattnet. Vi har även det osynliga stealthflygplanet och den extremt massiva Megatanken. Själva konceptet funkar utmärkt men många detaljer kunde ha blivit finslipade, som det faktum att dom har tagit bort åtskilliga karaktärer från storyn. Visst det svider lite, men det kunde ha blivit lite för trassligt annars. Men nåja, eftersom jag är här för att kritisera fortsätter vi bara. AI:n har fått en enorm förändring sen senaste spelet, nu är CPU:n inte hälften så dum. Tidigare kunde dom gå rätt in i räckvidd för mina attacker, men nu håller dom sig verkligen på yttersta gränserna. Grafiken och ljudet gör det dom ska även om jag har ett grovt hat mot tonen som spelas varje gång man går in på menyn *ryser*. Ni kanske undrar hur spelet använder sig av DS:ens funktioner? Jo för det första har man nu två Commanders att kontrollera, om man spelar en så kallad DS bana har varsin CO varsin skärm och strid, alltså blir det två strider i en kan man säga. För det andra så kan du nu styra med pekpennan, detta går naturligtvis smidigare än knapparna men är mycket mindre pricksäkert, det kan hända att du trycker fel och förlorar matchen på grund av det. Ok, inte så troligt, men ändå! För att sammanfatta det här nu innan jag får skrivkramp, ett strategispel av toppklass och första valet för dig som söker en intellektuell utmaning till Nintendo DS.

Betyg till spelet
Grafik: Fyller sin funktion med god marginal, 8/10

Ljud: Varje CO:s tema är unikt och vissa suger fast sig på skallen som metroids, 7/10

Kontroll: Ta din tid på dig och gör allt rätt eller använd pekpennan och gör något misstag här och där, 8/10

Livslängd: Kör ut Campaign en eller två gånger och spela sen när du känner för det, 9/10

Totalt: Ett toppklassigt strategispel av högsta grad, 9/10

Totalbetyg: 8.8 Ljud: 9 Grafik: 8 Hållbarhet: 8 Spelkänsla: 10