15 december 2006
    258
    -

9.3 8.8

Speltest av Auberginee

Inskickad av Auberginee den 15/01 -07 22:20

Du spelar en ung kille vid namn Link som bor i det idylliska bondesamhället Ordon Village. Byn består av högst tio personer, och de viktigaste sysselsättningarna är saker som att valla djur och hjälpa grannarna med hushållet. Just denna dag förbereder sig Link för att resa till Hyrule och till hjälp har han hästen Epona, som han har fått låna av sin vän Ilia. Tyvärr så skadas Epona på grund av några olyckliga omständigheter, vilket gör Ilia arg. Hon springer iväg för att sköta om hästens skada, och slippa Link. När du väl hittar henne och fått henne på bättre humör så händer något förskräckligt.
Några djuriska ryttare och deras monstruösa vildsvin attackerar er, knockar Link medvetslös och rövar bort de Ilia och en annan av Links vänner: en pojke som heter Colin.

När Link vaknar börjar äventyret. Han träder in i den mystiska “Skuggornas värld”, där han möter en varelse vid namn Midna. Men han möter inte bara varelser runt omkring sig själv, inom honom har något förändrats...
En inre best träder fram, och Link förvandlas till en varg! I sin nya skepnad är Link tvungen att göra en överenskommelse med Midna, få tillbaka sin mänskliga form och sedan försöka rädda sina vänner Ilia och Colin från ondskans grepp, något som visar sig bli svårare än Link någonsin trott.

För mig kommer spelets omdöme bli lite relativt. För en person om aldrig någonsin spelat Zelda- Ocarina of Time på Nintendo 64 är detta ett enormt bra spel. Det är en underbar handling, häftiga prylar och vapen, realistiskt gjorda monster (för att inte tala om bossarna!) och en fantastiskt välgjord värld att utforska i sin strävan att klara sitt uppdrag.

Men nu kommer vi till det negativa.
För mig som däremot har haft turen att få spela Ocarina of Time känns det här spelet inte lika fantastiskt. Även om grafiken är mycket bättre i detta spel än det på Nintendo 64 så saknas själva “Zelda -känslan”. Det känns inte om ett tvättäkta Zelda-spel, det är något som fattas. Jag kan inte riktigt sätta fingret på det. Det kanske beror på att det är för mycket nytt i spelet, och för lite av det gamla välkända. Vem vet?

Sen måste jag även kommentera spelets hållbarhet. Det var alldeles för kort! Jag klarade ut det på två dagar utan större ansträngning, och det var barnsligt enkelt att hitta alla vapenuppgraderingar och hjärtdelar m.m. När man väl klarat sista bossen finns det inget mer att göra. Det finns inga mindre uppdrag, inga roliga mystiska konstigheter i spelet (sådant som man inte behöver klara för att klara ut spelet) eller annat skoj. När man väl klarat ut det känns det heller inte så frestande att göra ett nytt save och klara om allt, det är helt enkelt inte lika roligt längre.

Grafik: Fenomenalt, underbart, perfekt, realistiskt. Vad mer finns att säga?

Spelkänsla: Det känns inte som ett riktigt Zelda-spel! Annars var det väl bra.

Ljud: Bra ljud, ibland kunde det bli lite för deprimerande och mörkt.

Hållbarhet: De kunde ha ha höjt betyget enormt om de bara förlängde spelet litegrann! Det är alldeles för kort och enkelt. Det borde funnits fler uppdrag att klara och fler hemligheter att upptäcka. Sen borde det funnits fler personer att snacka med. Det blev lite för mycket slagsmål och för lite prat.

Totalbetyg: 7.3 Ljud: 8 Grafik: 10 Hållbarhet: 5 Spelkänsla: 6