1 oktober 2004
    1114
    -

8.8 8.6

Inskickad av Fuska-nu den 18/04 -05 22:36

Story
Pokémon Fire Red och Leaf Green är remaker på Pokémon Röd och blå. Med andra ord är Fire Red och Leaf Green det omgjorda versioner utav Röd och Blå. Det börjar med att du sitter uppe på ditt rum och ser på tv, du går ner för trappa och sedan ut ur huset. När du är på väg ut från staden blir du stoppad av professor Oak. Han berättar för dig att det är farligt att gå ute i vildmarken eftersom det finns vilda monster som heter Pokémon där. Oak tar med dig till sitt labb där du ska få välja din helt egna Pokémon. När du kommit till labbet visar det säg att det inte bara är du som ska bli Pokémon tränare utan även också Oak`s egen sonson som kommer att bli din rival. Resten utav storyn får du veta när du spelar spelet.

Handling
I Pokémon Fire Red och Leaf Green eller som jag kallar dom (FR) och (LG ) ska man bli värdens bäste Pokémon tränare. Men det kräver mycket träning. Man tränar sina Pokémon genom att strida mot vilda Pokémon eller mot andra Pokémon tränares Pokémon. När man slagit en Pokémon får man exp poäng. När man fått ett visst antal exp poäng går din Pokémon upp i nivå och blir starkare.

Stridsystem
I ”FR” och ”LG” turas man om att göra något, man kan bara göra en sak per tur. När man mötter en vild Pokémon eller en tränare kommer man till en meny var man kan välja Fight, Bag, Pokémon eller Run. Väljer du Fight kommer du till en meny var du kan välja mellan fyra attacker som du vill använda. Väljer du Bag kommer du in på en meny var du kan välja om vilket av dina föremål du vill använda. Väljer du Pokémon kommer du till en meny som du kan se alla dina Pokémon på där kan du välja om du vill använda en annan Pokémon observera att man bara kan använda en Pokémon åt gången. Man kan också välja Run men det går bara att använda om du möter en vild Pokémon, väljer du Run kommer du att fly från den Pokémon du möter.

Nyheter
Det har kommit en hel del positiva nyheter till spelen sedan ”Röd” och ”Blå” bland annat har man lagt till nio extra öar och på öarna kan man även hitta Pokémon från andra regioner.

Miljöer
Miljöerna i spelet är jätte vackra och hyfsat verklighetstrogna för att vara på GameBoy Advance. Men man kan se tydligt att man lyckats bättre med utomhus miljöerna, inomhus har det inte skett så stor skillnad från Röd och Blå. Miljöerna i striderna har man gjort bättre och mer verklighetstroget om du till ex: möter en Pokémon när du springer runt i gräset så ser man att båda Pokémon står på ett gräs underlag. Det jag gärna sett att man hade jobbat på i striderna är att man hade gjort Pokémonarnas rörelser i attackerna mer verkighetstrogna, nu till ex: om man väljer en attack som ”slash” där Pokémonen ska klösa den andra blir det bara klösmärken på den andra och sedan hör man ett ljud som ska låta som att den andra blir klöst.

Grafik
Strålande grafik vackra och verklighetstrogna miljöer man hade kunnat förbättra striderna lite men det är ju som sagt bara GameBoy Advace.

Spelkänsla
Riktigt skön och lätt hanterad kontroll som på alla andra Pokémon spel.

Ljud
Härliga ljudeffekter och strålande klassisk Pokémon musik som man förbättrat, den är inte längre lika pipig som på Pokémon Röd och Blå.

Hållbarhet
Själv har jag spelat spelet i många timmar men jag tycks inte ledsna. Dessutom kan man ju köra matcher mot sina vänner om man tröttnat på att spela själv.

Avrundning
Jag tycker Pokémon Leaf Green och Fire Red är dom bästa Pokémon spelen som finns ute just nu och är dessutom en av mina favoriter. Man kan spela i timmar själv har jag spelat mitt i ungefär 35 timmar och har ännu inte ledsnat. Jag rekommenderar spelet till alla förutom er då som hatar Pokémon. Spelet är verkligen värt priset.

Övrigt
Antal spelare: 1-4 spelare med linkkabel (1 kasset per maskin krävs)
Rek. ålder: Alla åldrar.