Speltest av DarkKeyBlade

Inskickad av DarkKeyBlade den 11/07 -10 19:09

Link Kapell: Ja (2 Spelare och mer)
Utvecklare: Sonic Team
Släpptes: Februari 2004 (EU datum)
Genre: Fighting

Storyn tar plats runt den orangefärgade roboten Emerl. Spelet börjar med att Dr. Eggman slänger Emerl ut i havet. När sedan Emerl vaknar, så finner han sig själv strandsatt i Emerald Beach. Något senare så hittas han utav Sonic. Sonic är såklart snäll och hjälper honom, sen när Sonic försöker prata med honom så upptäcker han att han är trasig och inte kan tala. Sonic bestämmer sig för att ta med sig Emerl till Tails för att fixa honom. Han upptäcker att roboten inte har något namn, så han döper honom Emerl. Senare i spelet när Sonic och Tails ger Emerl en Kaos Smaragd, så händer någonting underligt med honom. Det är här Storyn börjar.

Om du har tittat (eller tittar) på TV-serien Sonic X så finns det ett avsnitt där Emerl är med. Det var okänt för alla TV-tittare vem Emerl var och vad hans förflutna var, samt vart han kom ifrån. Emerl var med i avsnittet där Bokkun aktiverar honom. Om du alltid har undrat vem Emerl var i dessa 6-7 år, så får du veta nu… eller när du spelar hela spelet!

Vad man gör i spelet är att du går runt och slåss mot andra Sonic karaktärer. Fighting systemet är ungefär som ett vanligt Fightingspel, du kan blockera attacker, du kan göra en super attack och du kan göra combos. Och efter striden så vinner du kort som gör Emerl starkare. Man kan kombinera olika typer av kort, som t.ex. ”Rouge Kick”, ”Sonic Dash”, ”Knuckles Punsch”, ”Tails Cyclone” och ”Emerl Walk”. Man kan också färga Emerl, man kan till och med färga honom så att han ser ut som Megaman!

Man kan också vinna minispel i Sonic Battle. Observera dock att man måste vara 2 eller 4 spelare i alla minispel förutom ett.

Jag tycker att det här spelet är ett fantastiskt fightingspel, av alla fightingspel till GameBoy Advance så är det här det bästa, man kan kostymera sin egen fightingkaraktär, och bestämma hur han ska slåss, om han ska bara boxas eller bara sparkas, eller både och. Varför kan inte dem flesta fightingspel göra så här? Och det finns vissa scener i Sonic Battle där man får välja mellan Ja och Nej vilket gör spelet väldigt intressant.

Grafiken får 7. Jag tyckte att grafiken var bra, den var smidig, mycket detaljerad. Sonic Battles grafiken ser också bra ut när jag jämför den med andra GBA spel som kom ut samma år.

Spelkänslan får 10. Jag tyckte att spelkänslan var riktig. Som exempel, när de skrattade så har man själv verkligen lust att skratta på riktigt, och när de gråter i spelet så har man själv lust att gråta på riktigt. Man lever sig verkligen in i karaktären.

Ljudet får 8. Jag tyckte att musiken var grym i Sonic Battle, låtarna spelas upp vid en perfekt tid och perfekt plats, precis som man vill ha det. Plus att vissa utav låtarna i Sonic Battle kommer från Sonic Adventure och Sonic Adventure 2 och jag måste medge att jag tyckte att de låtarna som blev omgjorda från Sonic Adventure och Sonic Adventure 2 var bra.

Hållbarheten får 10. Varför Hållbarheten får 10 är för att det här spelet är så otoligt roligt! Varför det är så roligt är för att man kan bli bättre och bättre på det här spelet på många sätt. Man får bättre kort eller komma på en bättre taktik på att besegra sin motståndare. Det är det som får en att vilja spela vidare, det är kul att bli bättre och få bättre saker!

+ Strids systemet.
+ Story.
- Att man endast kan spela ett utav minispelen själv.

Totalt vill jag ge spelet 91% utav 100. Bra jobbat SEGA, jag ser fram i emot att se en till Sonic Battle. Det är ett välbalanserat spel, förutom att vissa uppdrag i början av spelet är svåra, vilket inte är roligt då man har dåliga kort. men det tog inte bort det roliga med hela spelet. Något annat dåliga med det här spelet är att man inte kan köra minispel själv, man måste vara flera spelare för det. Som jag sa så är det här spelet toppen, jag rekommenderar det här spelet till alla som älskar fightingspel och/eller Sonic spel.

Totalbetyg: 8.8 Ljud: 8 Grafik: 7 Hållbarhet: 10 Spelkänsla: 10